Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru? / Kuba Brzeziński / Infor
Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru? / Kuba Brzeziński / Infor
Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8 po liftingu. Co można powiedzieć o tym aucie? Czerwono-czarna stylizacja z 19-caowymi felgami to sztos.
rozwiń >

Opel Grandland po liftingu dostał pas przedni typu Vizor

Lifting oczywiście nie zmienił generalnego zarysu nadwozia Grandlanda. Oznacza przede wszystkim nowe lampy i dolną część zderzaka z tyłu oraz zmodyfikowany pas przedni. I mówienie o pasie w tym przypadku jest w pełni uzasadnione. Bo projektanci postawili na tzw. Opel Vizor. To zabieg polegający na tym, że grill z centralnym logo i światła wyglądają, jakby tworzyły jeden panel. Wykończony czernią i dość efektowny, warto dodać.

Opel Vizor sprawił, że nowy Grandland ma jeszcze bardziej posępne spojrzenie. Choć słowo posępne nie jest tu do końca właściwe. Tak, Grandland z pewnością "z twarzy" nie wygląda na miłego. Ja mimo wszystko ten element zadziorności w nim lubię. To nadaje mu charakteru. Szczególnie że dla lepszego efektu pas przedni jest sprowadzony dość nisko. Co w połączeniu z przetłoczeniem linii bocznej i wysokim bagażnikiem, nadaje jego nadwoziu formę dynamicznego klina.

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Infor

Jeszcze kilka słów o stylizacji. Połączenie czarnego dachu i czerwonego dołu nadwozia to prawdziwy sztos! Tak skonfigurowany Grandland 1.2 Turbo wygląda po prostu dobrze. Szczególnie że do czerwieni o ciekawie brzmiącej nazwie Kardio, dorzucone zostały opcjonalne, 19-calowe felgi z chromowanym wzorem.

Nowy Grandland Ultimate. Topowa wersja z "biednymi" zegarami

Lifting Opla Grandlanda w przypadku kabiny pasażerskiej oznacza przede wszystkim dwie modyfikacje. Po pierwsze zmienił się wygląd górnej części konsoli i umiejscowienie ekranu multimedialnego. Po drugie w miejscu analogowych, pojawiły się elektroniczne zegary. I chyba to właśnie do zegarów mam największe zastrzeżenie. Przede wszystkim są one dość "biedne" graficznie. Bez względu na sposób ich skonfigurowania, przed oczami kierowcy dzieje się niewiele. Tak, to potęguje czytelność. Bez dwóch zdań. Tyle że w XXI wieku można oczekiwać czegoś więcej. Zwłaszcza w segmencie rynku opanowanym przez młode rodziny, a nie emerytów.

Opel Grandland to mistrz ergonomii, ale też wygody

W kabinie poliftingowego Grandlanda wyraźnie czuć, że inżynierom zależało na ergonomii i funkcjonalności. Tu każdy przełącznik czy guzik jest pod ręką. I raczej kierujący nie powinien mieć problemu z odnalezieniem się w tej przestrzeni. To przychodzi dość intuicyjnie. Powód jest jednak jeden. Kabina Grandlanda jest zaprojektowana dość zachowawczo. Proste linie uatrakcyjniają tak naprawdę dwa elementy. Srebrne wstawki i wykończenia w stylu piano black.

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Infor

Kierowca poliftingowego Grandlanda ma również do dyspozycji cudowny fotel AGR. Niemieccy ortopedzi spisali się. Jest sportowy, ale wygodny. Dość twardy, ale mimo wszystko komfortowy. A do tego w testowej wersji Ultimate stanowi element wyposażenia standardowego. Dopłacić trzeba tylko za skórę. Skórę, która została nazwana... Claudia (kolor Kardio, skóra Claudia, ktoś tu semantycznie szaleje...).

Grandland w służbie rodzinie, czyli 5 osób i 514 litrów bagażu

Jakość? Opel dobrze wypada w kwestii spasowania elementów. Miejscami inżynierowie mogliby jednak zastosować mniejszą ilość twardych plastików. Tych jest zbyt dużo na konsoli czy boczkach drzwi. Kupujący SUV-a w segmencie C są w końcu już sensorycznymi estetami (i mają do tego prawo, patrząc na ceny!). Lubią miękkie plastiki. Lubią także przestrzeń i tej na szczęście w Grandlandzie nie brakuje. SUV oferuje rozstaw osi niewiele większy od hatchbacka segmentu C. Tyle że tu pasażerowie siedzą dużo wyżej. W ten sposób niejako "wygrywają" dodatkowe miejsce na kolana.

Bagażnik Opla Grandlanda 1.2 Turbo mieści 514 litrów w ustawieniu podstawowym. Jego pojemność można zwiększyć nawet do 1652 litrów. Wada? Dość wysoko zarysowany próg załadunku.

Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Mała pojemność, 3 cylindry i automat

Testowy Opel Grandland miał pod maską flagową jednostkę koncernu Stellantis. Mowa o benzyniaku 1.2 Turbo. Moc? 130 koni. Moment obrotowy? 230 Nm. Napęd? Na przednie koła transferowany za pośrednictwem 8-biegowej skrzyni automatycznej. Benzyniak sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem SUV-a. Sprint do pierwszej setki trwa 10,3 sekundy. Możliwości jednostki są też wystarczające w trasie, ale pod warunkiem że kierujący postawi raczej na spokojny styl jazdy. Już np. w czasie wyprzedzania ciężarówki, warto wcześniej zmusić przekładnię do zredukowania kilku biegów.

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Infor

Kilku biegów? Tak. 8 przełożeń jak na silnik o tak małej pojemności to sporo. Manualne zredukowanie o 2 biegi nie robi zatem większego wrażenia na obrotomierzu nawet podczas jazdy w trasie. A ósemkę przekładnia potrafi zapiąć również w czasie jazdy miejskiej... Tyle że to akurat jest przywarą nie tylko przekładni francuskiej. Dokładnie tak samo postępuje chociażby niemieckie DSG (tyle że z siedmioma biegami).

Grandland 1.2 Turbo bardzo ciekawie brzmi podczas wkręcania na obroty. Ma charakterystyczny gang 3-cylindrowego silnika. Dźwięk przypomina trochę ten, który wydaje woda zagotowana w garnku i zakryta metalową pokrywką.

Ile spala Opel Grandland 1.2 Turbo AT8?

Mała pojemność, 3 cylindry, automat wrzucający najwyższe możliwe przełożenie i 1461 kg masy własnej. To brzmi oszczędnie? Producent twierdzi że takie warunki przekładają się na spalanie wynoszący jakieś 7 litrów. Mi w cyklu mieszanym wyszło 8 litrów. Jak na gabaryty auta i jego możliwości transportowe, wynik nadal uznaję za przyzwoity, jak nie dobry.

Jak się prowadzi Opel Grandland 1.2 Turbo AT8?

Nowy Opel Grandland jest dość wysoki. Ma przeszło 1,6 metra wysokości. Odbierając do testów niemieckiego SUV-a bałem się zatem, że na drodze, a szczególnie w zakrętach, będzie się zachowywał jak wieża Eiffla na wietrze. 330-metrowa, metalowa konstrukcja potrafi się wtedy wychylać nawet na 7 cm w każdą ze stron! Całe szczęście Opel dopracował zawieszenie. Nie, to nie jest mocno sportowe. Pamięta o komforcie. Mimo wszystko Grandland nie boi się zakrętów. Zachowuje się w nich pewnie.

Spora zaleta dotyczy też układu kierowniczego. Ten wiernie przenosi ruchy kierownicą na drogę i okazuje się przyzwoity w kwestii komunikacji z kierowcą. Przekazuje dużo informacji z drogi.

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Infor

Ile kosztuje Opel Grandland Ultimate 1.2 Turbo AT8?

W przypadku samochodów testowych kwestię ceny zostawiam zawsze na koniec. Powód? W parkach prasowych zazwyczaj pojawiają się modele doposażone pod korek. To dość drastycznie winduje ich cenę. I nie inaczej było także w tym przypadku. Auto, którym miałem okazję jeździć, zostanie dziś wycenione przez dealera na dokładnie 189 200 zł. Tak, to nie pachnie promocją nawet w grupie SUV-ów segmentu C. Tyle że kwota nie jest też przesadzona. Mówimy w końcu o modelu, który posiada automatyczną przekładnię, skórzane i elektryczne sterowane fotele czy nawet noktowizor!

Ciekawostka? Testowy Grandland to wersja Ultimate. To ona gwarantuje dwukolorowe malowanie oraz czarne znaczki i napisy na nadwoziu, a do tego jest wyposażona praktycznie we wszystko. Dopłacić trzeba jedynie za ładniejsze felgi, noktowizor i skórzaną tapicerkę. Reszta to standard. Druga ciekawostka? Pamiętajcie o tym, że cennik Grandlanda po liftingu nadal startuje od 134 800 zł. To oznacza, że model można "złożyć" za dużo mniejsze pieniądze.

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?

Infor

Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Podsumowanie:

Opel Grandland ma wszystkie atrybuty, które powinny zagwarantować mu sukces. W wariancie Ultimate z opcjonalnymi, 19-calowymi felgami wygląda naprawdę dobrze, jest świetnie wyposażony, a do tego ma przestronną kabinę i miło się nim jeździ. Grandland generalnie jest miły. Może nie mocno wyrazisty, ale bez wątpienia miły. I prawdopodobnie właśnie to wyważenie zadecydowało o sporym, rynkowym sukcesie tego auta w Europie.

Kończąc ten tekst nie będę jednak ukrywał też, że po Grandlandzie mocniej niż po bliźniaczym Peugeocie 3008, Citroenie C5 czy DS 7 widać wiek. Mając w pamięci zatem zalety Opla, ja powoli rozpoczynam odliczanie do premiery jego następcy. I patrząc na nową Astrę nietrudno wyrokować, że jest na co czekać.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...