REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
prostooleh
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Wicepremier i minister cyfryzacji – Krzysztof Gawkowski zadeklarował w rozmowie z dziennikarzami RMF FM, że jednym z jego priorytetów jest danie kierowcom możliwości zarejestrowania samochodu przez internet. I to był zwiastun dobrych zmian. Dalsze informacje już jednak takie dobre nie są. Bo na nowe przepisy trzeba poczekać.

REKLAMA

Kiedy możliwa będzie rejestracja samochodu przez internet?

REKLAMA

Informacji w tej sprawie udzielił Tomasz Kęsicki, dyrektor departamentu CEPiK w Centralnym Ośrodku Informatyki podczas konferencji e-leasing Day, zorganizowanej przez Związek Polskiego Leasingu. Powiedział, że powstał już projekt nowelizacji Kodeksu ruchu drogowego, który otwiera drogę do digitalizacji kolejnego obszaru związanego zakupem auta. Niestety na ich wejście w życie poczekamy jeszcze 2,5 roku.

Na marginesie warto tylko dodać, że ta perspektywa jest i tak krótka. Bo minister cyfryzacji mówił o wprowadzeniu tego rozwiązania w ciągu 4 lat. Taki był pierwotnie termin nowelizacji.

Czemu na rejestrację auta online trzeba czekać 2,5 roku?

REKLAMA

Dla profesjonalnych uczestników rynku, czyli firm finansujących, dealerów czy producentów, cyfrowa usługa rejestracji pojazdów ma być dostępna przez API, czyli cyfrową wtyczkę za pośrednictwem której firma połączy się z CEPiKiem. Z kolei dla użytkowników prywatnych ma być stworzona wersja webowa, zintegrowana z mObywatelem.

Minusem niestety jest harmonogram prac. Jak poinformował K. Kęsicki, uruchomienie usługi e-rejestracji nastąpi dopiero za ok. 30 miesięcy, czyli pod koniec 2026 roku. Prace nad e-rejestracją zaplanowano bowiem dopiero w drugim etapie procesu digitalizacji usług związanych z motoryzacją. Priorytetem są obecnie elektroniczne prawa jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy podczas rejestracji auta przez internet konieczna będzie wizyta w urzędzie?

Użytkownik, który zarejestruje auto elektronicznie, będzie miał do wyboru, dostawę tablic rejestracyjnych kurierem lub ich osobisty odbiór w urzędzie. Jak zaznaczył przedstawiciel CEPiK, proces rejestracji aut będzie w pełni elektroniczny – nawet dla osób korzystających z obsługi w urzędzie, papier zostanie całkowicie wyeliminowany.

Kto już dziś może zarejestrować samochód przez internet?

Obecnie rejestracja aut przez internet jest dostępna wyłącznie dla salonów samochodowych posiadających firmowe konto w ePUAP. Tylko dealerzy, wyposażeni w podpis zaufany, osobisty lub kwalifikowany, mogą składać wnioski na podstawie upoważnienia od swoich klientów, będących nabywcami pojazdów. Elektroniczny wniosek trafia do urzędu, w którym następuje rejestracja auta. Procedura jest więc dostępna tylko dla jednej grupy zainteresowanych podmiotów, a dodatkowo jest uważana za mało przyjazną.

Z e-rejestracji nie mogą obecnie korzystać firmy leasingowe i CFM, które mają największy udział w rynku jeśli chodzi o rejestracje nowych aut. Usługa nie jest dostępna także dla takich podmiotów, jak Carsmile oraz dla użytkowników prywatnych, którzy chcieliby dokonać rejestracji osobiście – zauważa Łukasz Domański, szef platformy Carsmile.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA