REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Jest tani, umiarkowanie mocny, niezwykle lekki i piekielnie szybki. To jednak tak właściwie dopiero początek zalet tego auta. Zobaczcie test Volkswagena Up GTI.

REKLAMA

Up jest typowo miejski i naprawdę niewielki. Jak przystało na wersję GTI, Niemcy postanowili przybrać auto kilkoma akcentami. Pierwszym są plakietki GTI z przodu, boku i tyłu, drugim niezwykle efektownie wyglądające 17-calowe felgi aluminiowe, a trzecim zadziorny spojler nad tylną szybą - czytaj jednocześnie klapą bagażnika. I tu ciekawostka. Bo rozstaw osi Volkswagena Up-a GTI wynosi 2410 mm. A to oznacza, że jest większy o 10 mm od pierwszego Golfa GTI. Niestety pozostałe dane nie wyglądają już tak optymistycznie. Bo długość nadwozia sięga 3600 mm. To o ponad 200 mm mniej od… rozstawu osi Maybacha 62!

REKLAMA

Co ze stylizacją? Volkswagen Up GTI nadal jest kwadratowy, a do tego stał się gustownie sportowy. Co więcej, przykuwa spojrzenia, a to odbywa się w dużej mierze za sprawą przedniego zderzaka. Ten został nie tylko zarysowany bliżej asfaltu, ale też stał się rozkrzyczany - zupełnie jak np. w Peugeocie 407. Niemiec wygląda na zdenerwowanego. I podczas jazdy okazuje się, że nie tylko na takiego wygląda…

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Test: Volkswagen Up GTI - klasyczna krata i sportowa kierownica

Po otwarciu drzwi oczom kierowcy ukazuje się szkocka krata na fotelach, efektowne malowanie plastikowych elementów na konsoli centralnej i… kierownica zapożyczona z Polo GTI i Golfa GTI. Koło jest małe, spłaszczone u dołu, wyłożone delikatną skórą i świetnie wyprofilowane. Do tego pracuje z delikatnym oporem, świetnie leży w dłoniach i ma cudownie wyglądający znaczek w dolnej części. Bardzo ważną zaletą auta jest ilość przestrzeni w kabinie. Na zewnątrz Volkswagen Up GTI jest mikrusem. We wnętrzu zmieści się jednak czwórka dorosłych pasażerów. Co więcej, będą oni mieli do dyspozycji bagażnik o pojemności na poziomie 251 litrów.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Volkswagen T-Cross Style 1.0 TSI 115 KM DSG

Co we wnętrzu może się nie podobać? Fotele są zbyt płaskie. Sportowa wersja mogłaby otrzymać nieco lepiej wyprofilowane siedziska. Słabym pomysłem są też szyby w tylnych drzwiach, które nie otwierają się a jedynie są… uchylane oraz brak podłokietnika między fotelami kierowcy i pasażera. Tak przestrzeń w tym miejscu jest ograniczona. Niemcy mogli jednak pomyśleć nad jakimś zmyślnym rozwiązaniem. Podczas zajmowania pozycji za kierownicą przeszkadza też fakt, że koło jest sterowane tylko w jednej płaszczyźnie. Kierowca nie może przybliżyć go do siebie. A to nieco ogranicza komfort podczas jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Lista problemów jest niestety dużo dłuższa. Odebrałem auto w szczycie upałów. I wtedy okazało się, że fabrycznie montowana klimatyzacja… pracuje zupełnie tak, jakby miała wrodzoną astmę. W kabinie nie jest gorąco, jednak do przyjemnego chłodu było jej daleko. I to pomimo faktu, że przez całą drogę pracowała w trybie automatycznym i przy wybraniu temperatury LOW. Poza tym elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi są standardem. Przycisk nie posiada jednak funkcji, która po jednym kliknięciu otwiera całą szybę.

Test: Volkswagen Up GTI - tyko 115 koni? To aż nadto!

Co można powiedzieć o silniku? Ma tylko 999 cm3 pojemności, zaledwie 3 cylindry i rozsądne 115 koni mechanicznych. A to niestety nie brzmi zbyt sportowo... Up w pełni zasługuje jednak na plakietkę GTI, a decydują o tym dwa fakty. Po pierwsze gotowe do jazdy auto waży tylko 995 kg - to w świecie motoryzacyjnym mniej niż piórko! Po drugie inżynierowie wyposażyli silnik 1.0 TSI w turbosprężarkę. A ta gwarantuje szybki przyrost mocy. Dodatkowo została skonfigurowana w taki sposób, że minimalizuje turbodziurę i dba o dobrą elastyczność.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Volkswagen przyspiesza do pierwszej setki w 8,8 sekundy. Podczas jazdy wydaje się jednak dużo szybszy. Do tego 6-biegowa skrzynia ma długie przełożenia, przez co na trójce spokojnie można przekroczyć 90 km/h. Manual nie jest przesadnie precyzyjny. Dla przykładu szóstka nie jest położona idealnie pod piątką, a wsteczny zdarza się że wchodzi z ewidentnym i ostentacyjnym haczeniem. Na niewątpliwy plus warto jednak zapisać spalanie. Całkiem dynamiczna jazda poza miastem oznacza zapotrzebowanie na paliwo na poziomie 5,5 litra. W terenie zabudowanym apetyt Up-a GTI rośnie do blisko 7 litrów.

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Na tym, że silnik 1.0 TSI spod maski szalonego Volkswagena jest na diecie dobre informacje nie kończą się. Bo za każdym razem gdy benzyniak przekroczy 3 tysiące obr./min., w kabinie rozlega się głośny i gardłowy bulgot. Tak, jest tworzony dopiero w wydechu. Ale kogo to tak właściwie obchodzi… Do czego można go porównać? Gdyby Ford na fali eko-szaleństwa stworzył i dedykował Mustangowi motor V3, ten z całą pewnością musiałby brzmieć dokładnie tak samo! Co ważne, ten dźwięk słychać nie tylko w kabinie. Rozchodzi się też na zewnątrz. A to oznacza, że Up GTI jest nieco szpanerski i jeszcze mocniej będzie zwracał na siebie uwagę na ulicy.

Test: Volkswagen Up GTI - on krzyczy, ty się cieszysz!

Oczywiście powarkiwanie Up-a GTI przypomina nieco szczekanie ratlerka na każdego większego psa napotkanego na spacerze. Z drugiej strony daje coś bezcennego - powoduje uśmiech na twarzy kierowcy. Uśmiech, którego często brakuje podczas jazdy dużo mocniejszymi i dużo droższymi samochodami. Za sprawą uśmiechu z czystą przyjemnością zaczniecie jeździć do sklepu po bułki. Powiem więcej, z pełną premedytacją będzie zapominać o niektórych produktach. I zrobicie to tylko po to, żeby mieć pretekst do kolejnej przejażdżki i kolejnej porcji warczenia wydechem Volkswagena na osiedlowych uliczkach.

Zobacz również: Test Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG

Przy wszystkich zachwytach nad układem napędowym, niestety mam do niego też pewne zastrzeżenie. Podczas jazdy na niskich obrotach w korku potrafi naprawdę nieprzyjemnie szarpać. Taka jest jednak specyfika pracy małolitrażowego benzyniaka, a zmienić ją mogłaby tylko skrzynia DSG.

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Volkswagen Up GTI jest rasowym hot-hatchem, a do tego może porywać tłumy! Z jednym ma niestety problem. Nie przepada za łukami o dużym kącie. Wysoka prędkość nie powoduje, że koła zaczynają piszczeć czy samochód staje się nerwowy. Większym problemem jest mocno wychylające się nadwozie czy niedociążony przód. Kwestię tą można jednak obejść właściwą techniką jazdy. W "ślimaka" na estakadzie trzeba wejść wolniej tylko po to, aby zaraz za połową łuku docisnąć gaz i po raz kolejny usłyszeć ryk dochodzący z wydechu. W takim przypadku resorowanie i układ kierowniczy sprawdzą się idealnie.

Test: Volkswagen Up GTI - na dzisiejsze czasy dość spartański

Lista wyposażenia Volkswagena Up GTI na pierwszy rzut oka może przypominać niemiecki żart. Kierowca musi dopłacić m.in. za regulację wysokości przednich foteli czy jednostrefową klimatyzację automatyczną. Dodatkowo auta nie da się wyposażyć ani w nawigację, ani LED-owe reflektory. Tylko czy to właściwie wada? W końcu nawigację teraz ma każdy smartfon, a standardowe halogeny… wcale tak źle nie oświetlają drogi podczas jazdy nocą. A w tej perspektywie prostota może być wręcz zaletą. W końcu samochód nie krzyczy na kierowcę i nie atakuje go ciągłymi komunikatami mówiącymi np. o najechaniu na linię na drodze.

Zobacz również: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Tak skonfigurowany Up GTI jest wersją z niemalże topowym wyposażeniem. Ile zatem kosztuje? Pełen pakiet w połączeniu ze znaczkiem Volkswagena brzmi dość drogo. W rzeczywistości salon wyceni jednak pojazd na rozsądne 73 890 złotych. Tak, to zaledwie segment A. Warto jednak pamiętać o tym, że choć sportowy Up kosztuje dokładnie tyle co Polo 1.0 TSI 95 KM DSG z pakietem wyposażenia Highline, pod względem emocji znajduje się o kilka poziomów wyżej. A to już wartość bezcenna.

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Test: Volkswagen Up GTI - podsumowanie:

Volkswagen Up GTI jest jednym z najtańszych modeli, którymi miałem okazję ostatnio jeździć. Nawet Fabia MPI solidnie skonfigurowana przez Skodę była droższa! Z drugiej strony jest tak pocieszny i dał mi tak dużą frajdę, że będę go wspominał dużo lepiej np. od kosztującego 640 tysięcy złotych Audi Q8. A to chyba jedna z najlepszych rekomendacji jaką może otrzymać to auto. Podsumowanie? Jeżeli jeździcie głównie w mieście i nie potrzebujecie dużego auta, kupcie Up-a GTI. Tak, ma wady. Dzięki niemu jednak każdego dnia dotrzecie do pracy z szerokim uśmiechem!

Volkswagen Up GTI - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000-3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 196 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,8 s.
  • Skrzynia biegów: manualna 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 35 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,8 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 4,8 litra
  • Długość: 3600 mm
  • Szerokość: 1645 mm
  • Wysokość: 1478 mm
  • Rozstaw osi: 2410 mm
  • Pojemność bagażnika: 251 litrów
  • Cena: od 38 900 złotych

Volkswagen Up GTI - cena i wyposażenie:

  • Cena: 73 890 złotych
  • System ESP
  • 4 poduszki powietrzne
  • Klimatyzacja automatyczna jednostrefowa z filtrem antyalergicznym
  • Radio Composition Phone
  • Stacja dokująca Maps + More
  • System Sound Beats
  • Komputer pokładowy MFA Plus
  • Park Pilot - czujniki parkowania z tyłu
  • Tempomat
  • Czujnik deszczu
  • Dezaktywacja poduszki powietrznej dla pasażera
  • Funkcja automatycznego włączania świateł
  • Funkcja Coming Home
  • System awaryjnego hamowania
  • Składane i dzielone oparcie tylnej kanapy
  • Skórzana, 3-ramienna kierownica wielofunkcyjna
  • Dwukolorowe malowanie nadwozia
  • 17-calowe felgi aluminiowe

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    REKLAMA