Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 140 KM

Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Wersja ST-Line Forda Fiesty jest pomostem pomiędzy standardowym modelem, a prawdziwie sportową odmianą ST. Posiada niższe zawieszenie, lekko zmienione wnętrze, kilka sportowych dodatków zewnętrznych, a wszystko połączono z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem 1.0 l o mocy 140 KM. Czy taki zestaw ma sens? Sprawdzamy to w naszym teście.
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski

Sebastian Tomaszewski

Nowy Ford Fiesta nie wzbudza wielu emocji swoim wyglądem. Naturalnie wygląd to kwestia indywidualna, ale nie trudno odnieść wrażenie, że najnowszą generację znacznie ugrzeczniono w stosunku do poprzednika. Być może aktualna Fiesta ma podobać się szerszej grupie odbiorców, być może Ford zrobił to z premedytacją dla zrobienia przestrzeni do przyszłych modyfikacji lub tworzenia specjalnych wersji. Chciałbym się doczekać odważniejszej odmiany od ST. Dziwne, że nie zdecydowano się nigdy stworzyć wersji RS, jak to od zawsze robiono to z Focusem.

Dla klientów szukających odważniejszych odmian nowej Fiesty, ST musi wystarczyć. A co z osobami, którzy dysponują mniejszym budżetem, ale wciąż chcą wyróżnić się na ulicy? Dla takich klientów Ford przygotował pakiet ST-Line. Na zewnątrz niczego nie brakuje. Grafitowe 17-calowe koła z porządnymi oponami Michelin Pilot Sport w rozmiarze 205/45 (w pakiecie za 2650 zł dostępne są także 18-calowe koła z oponami 205/40 razem z przyciemnionymi tylnymi szybami), poszerzone progi, duży spojler dachowy, zmienione zderzaki i grill. Dodatkowo zmniejszono prześwit o 10 mm, ładnie wkomponowano srebrną końcówkę wydechu w tylny zderzak oraz pomalowano dach i lusterka na czarny kolor kontrastujący z efektownie czerwonym lakierem o nazwie Race Red (600 zł dopłaty). W efekcie stylistyka nabrała młodzieżowego charakteru, z która szybko zacząłem się identyfikować. Nadal nie podoba mi się tył nadwozia, ale jako całość tej stylistyce nie mogłem już nic zarzucić. To niesamowite, jak z pozoru mało inwazyjne zmiany potrafią zmienić odbiór samochodu.

Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski

Sebastian Tomaszewski

Teraz wnętrze. W nowej Fieście kierowcę otaczają materiały dobrej jakości i przeważnie miłe w dotyku – w tej kwestii już w poprzedniej generacji było naprawdę dobrze, jak na klasę B. Wyjątkiem jest twardy plastik na boczkach drzwi, na którym nie powinno się oszczędzać. Przecież kierowcy mają z nim kontakt niemal za każdym razem, gdy wsiadają do auta. Spasowanie elementów bez zarzutu. Generalnie, wrażenia po zajęciu miejsca za kierownicą są pozytywne. W nowej generacji całkowicie przeprojektowano wygląd deski rozdzielczej, co całemu modelowi wyszło tylko na plus. W poprzedniej generacji było za dużo przycisków ulokowanych za blisko siebie, które według projektantów miały przypominać układ klawiatury w telefonach (to był rok 2007, smartfony z dotykowym ekranem dopiero wchodziły na rynek). Aktualnie na górze deski rozdzielczej dominuje 6,5-calowy albo opcjonalny 8-calowy ekran nowego systemu multimedialnego SYNC3, który jest bardzo prosty obsłudze i szybko reaguje na dotyk. Jedynie estetyka ekranu mogłaby być bardziej aktualna. System jest kompatybilny z systemami Android i iOS, ale nie zawsze prawidłowo działała funkcja MirrorLink umożliwiająca wyświetlanie wszystkiego z naszego smartfona na ekranie systemu multimedialnego. Testowałem ją przy użyciu telefonów z dwoma systemu. Dzięki zredukowaniu liczby przycisków, obsługa wnętrza naprawdę stała się przyjemniejsza i bezpieczniejsza w czasie jazdy.

Na pochwałę zasługują świetnie wyprofilowane materiałowo-skórzane fotele z czerwonymi przeszyciami charakterystycznymi dla odmiany ST-Line. Czerwone przeszycia można znaleźć także na znakomicie wykonanej kierownicy z grubym wieńcem, aluminiowej gałce skrzyni biegów, dywanikach, boczkach drzwi i na szczęście klasycznej dźwigni hamulca ręcznego. Czerwone jest także podświetlenie wnętrza ambiente. W skład pakietu ST-Line wchodzą także aluminiowe nakładki na pedały. A co z praktycznością? Pokonałem Fiestą 400-killometrową trasę z kompletem dorosłych pasażerów i nikt nie skarżył się na brak komfortu. Warto dopłacić 1000 zł do 5-drzwiowej odmiany zwiększającej praktyczność Fiesty, ale wcale nie psującej jej wyglądu. Choć przyznam, że z tyłu można by wygospodarować jeszcze trochę więcej miejsca i lepiej wyprofilować tylną kanapę. Wielkość bagażnika wynosi 269 litrów, czyli standard w tej klasie. W razie potrzeby przewiezienia czegoś większego, po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy 1070 litrów przestrzeni bagażowej.

Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski

Sebastian Tomaszewski

Testowana Fiesta wyglądała niemal jak wersja ST, ale zdradzał ją inny silnik. Podobnie jak 1.5-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa z najbardziej sportowej odmiany, nasza odmiana też miała trzy cylindry – tylko że jest to silnik o pojemności zaledwie 1 litra. Brzmi to jak koszmar każdego miłośnika dynamicznej jazdy, jednak wbrew pozorom nie jest tak źle, a nawet całkiem przyjemnie. Jednostka 1.0 EcoBoost jest aktualnie oferowana w trzech wariantach mocy – 100, 125, 140 KM. My testowaliśmy najmocniejszą odmianę 140-konną, legitymująca się 180 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiąganego już przy 1500 obr/min. Dzięki tym wartościom po równo 9 sekundach osiągamy 100 km/h i dobrą maksymalną prędkość ponad 200 km/h. Jednostka sprawnie wkręca się na obroty, sygnalizując to charakterystycznym trzycylindrowym klangiem, który nie każdemu się spodoba. Wyciszenie komory silnika jest na tyle dobre, że przy utrzymywaniu optymalnych obrotów nikt się nie zorientuje, że nie mamy do czynienia z klasycznym czterocylindrowym napędem. Duża moc jak na tę pojemność pozwala bez stresu i w komfortowych warunkach osiągać prędkości autostradowe. Dzięki długiemu szóstemu biegowi, przy jeździe z prędkością 140 km/h na obrotomierzu jest zaledwie 3000 obr/min. Spory moment obrotowy dostępny od samego dołu pozwala na liniowe rozwijanie mocy, bez potrzeby wkręcania jednostki na wysokie obroty. Co ważne, silnik nie ma wyczuwalnej turbodziury, co jest dużym sukcesem jak na tak wysiloną jednostkę z turbodoładowaniem. 6-biegowa manualna skrzynia biegów działa precyzyjnie i ma krótkie skoki lewarka. Daje się łatwo wyczuć i prowokuje, np. do szybszej redukcji przed zakrętem.

Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski

Sebastian Tomaszewski

Ford Fiesta ST-Line ma utwardzone i obniżone o 10 mm zawieszenie, dzięki temu nie otrzymujemy jedynie pakietu stylizacyjnego upodobniającego do wersji ST. Mały Ford nawet ze standardowym zawieszeniem prowadzi się jak po sznurku. Fiesta ST-Line zachowywała się, jakby czekała na kolejne zakręty i mówiła: „Teraz szybciej, no dawaj!”. Auto jest zwinne i lekkie w prowadzeniu, a ponadto ma dopracowany niemal do perfekcji układ kierowniczy z dobrze dobranym wspomaganiem. Czułem co się dzieję z kołami, a samochód natychmiast przekładał ruch kierownicy na zmianę kierunku jazdy. Warto wspomnieć też o dopracowanym podwoziu, skutecznie eliminującym nieprzyjemną podsterowność. Przy szybciej pokonywanych zakrętach pojawiała się wręcz nadsterowność, co jest zaskakujące w przednionapędowym miejskim aucie. Co ciekawe, po wyłączeniu systemu kontroli trakcji można było spokojnie „zarzucić tyłkiem”. Sztywniejsze niż standardowe amortyzatory na pewno w tym pomagały. Fiesta wcale nie potrzebuje dużego silnika, by sprawić właścicielowi dużo frajdy i ważnego w dzisiejszym świecie uśmiechu na twarzy. Z tak dobrym zawieszeniem dobrze koresponduje niezły układ hamulcowy z także tylnymi hamulcami tarczowymi.

Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski

Sebastian Tomaszewski

Ceny za najtańszego Forda Fiestę z benzynowym silnikiem 1.1 o mocy 70 KM zaczynają się od 46 050 zł. Jednak w podstawowym wyposażeniu Trend klient nie dostanie nawet manualnej klimatyzacji, więc nie warto się tą wersją interesować. Lepiej dołożyć 5400 zł do zdecydowanie lepiej wyposażanej odmiany Sync Edition z m.in. klimatyzacją, tylnymi czujnikami cofania, elektrycznie składanymi lusterkami i systemem multimedialnym z 6,5-calowym ekranem razem z Bluetooth, USB i sterowaniem z kierownicy. Kolejnym poziomem wyposażenia jest Titanium (od 52 570 zł, 1.1 85 KM). Ceny testowanej przez nas topowej odmiany wyposażenia ST-Line rozpoczynają się od 56 270 zł, ale z testowanym silnikiem 1.0 EcoBoost 140 KM ceny startują od 64 570 zł. Z kilkoma dodatkami cena testowanego przez nas egzemplarza wzrosła do 87 250 zł. W ofercie oferowany jest też jeden silnik wysokoprężny 1.5 TDCI w dwóch wariantach mocy – 85 i 120 KM. Ceny: od 56 470 zł za słabszy wariant.

Polecamy zaznaczyć w konfiguratorze podgrzewaną przednią szybę (350 zł), znakomite automatycznie wysuwające się osłony zabezpieczające krawędzie drzwi (650 zł), system monitorowania martwego pola (1500 zł), rewelacyjne grający system nagłośnienia B&O ze wzmacniaczem 675 W (1600 zł) i reflektory Full LED (2350 zł).

Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 140 KM - dane tchniczne

Silnik Benzynowy R3 z turbo
Pojemność silnika 999 cm3
Moc maksymalna 140 KM przy 6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 180 Nm w zakresie 1500-5000 obr./min
Prędkość maksymalna 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 42 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
6,1 l/ 4,4 l/ 5 l
Długość 4065 mm
Szerokość 1735 mm
Wysokość 1466 mm
Rozstaw osi 2493 mm
Masa 1190 kg
Pojemność bagażnika 292 l
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Ford Fiesta ST-Line / fot. Sebastian Tomaszewski
Sebastian Tomaszewski
Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid w wersji S. Amerykańskiego stylu mu nie brakuje!

    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid jest napędzany 130-konnym benzyniakiem i 20-konnym elektrykiem. A do tego naprawdę dobrze wygląda. Iście amerykańsko! Zobaczcie sami.

    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?