REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia

Subskrybuj nas na Youtube
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7.01.2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP1/4512-766/15/BM w sprawie zasad rozliczenia transportu towarów, z których część podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a część jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach prawa dotyczyła Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą dotyczącą handlu towarami na terytorium Polski na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów, posiadających status podatnika VAT czynnego. Część z realizowanych przez Podatnika dostaw towarów podlega opodatkowaniu stawka podstawową 23% VAT. W pozostałym zakresie towary Podatnika stanowią towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli Podatnik jest obowiązany dostarczyć towary do miejsca (magazynu) wskazanego przez kupującego, Podatnik obciąża kontrahenta kosztami tego transportu (usługi transportowe są realizowane przez zewnętrznych przewoźników/spedytorów). Z chwilą dostarczenia towarów do wskazanego miejsca, na nabywcę przechodzi ryzyko i koszty związane z dostawą towarów. Każdorazowo dostawa towarów i transport są realizowane na podstawie jednego zamówienia.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Cena towarów co do zasady nie obejmuje kosztów usług transportu. Podatnik stosuje praktykę, zgodnie z którą w fakturach dokumentujących dostawę towarów objętych odwrotnym obciążeniem uwzględniał w odrębnych pozycjach dostawę towarów (bez kwoty podatku VAT) i koszty transportu nierozerwalnie związane z tą dostawą (ze stawką 23% VAT). Analogicznie, w przypadku gdy Podatnik dostarcza na rzecz nabywcy (na podstawie jednego zamówienia) towary opodatkowane stawką 23% VAT i objęte odwrotnym obciążeniem, Podatnik wykazuje osobno poszczególne rodzaje towarów: opodatkowanych na zasadach ogólnych i objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz w odrębnej pozycji – usługę transportową ze stawką 23% VAT.

Odnosząc się do wskazanych okoliczności, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że w sytuacji gdy kilka świadczeń stanowi nierozerwalną ekonomiczną całość, których rozdzielnie miałoby charakter sztuczny, należy potraktować je na gruncie podatku VAT jako jedno kompleksowe świadczenia. Na takie świadczenie składają się zaś świadczenie główne oraz elementy pomocnicze, które służą lepszemu wykonaniu świadczenia zasadniczego. Organ podatkowy powołał przy tym orzeczenia TSUE na poparcie własnego stanowiska (przykładowo, wyrok TSUE z 27.09.2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Jak wskazał organ podatkowy, w analizowanej sprawie nie ulega wątpliwości, że usługi transportowe realizowane przez Podatnika nie stanowią celu samego w sobie dla nabywców. Usługi te realizowane są w ścisłym związku z dostawą towarów wykonywaną na rzecz tych podmiotów (na podstawie jednego umowy/zamówienia). Tym samym, usługa taka nie może być uznana za odrębny przedmiot świadczenia i powinna zostać opodatkowana na tych samych zasadach co dostawa towarów, których ta usługa dotyczy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: „Świadczona przez Wnioskodawcę za pośrednictwem firmy spedycyjnej usługa transportu tych towarów stanowią integralną część dostawy towaru. Wnioskodawca świadczy ww. usługę w związku ze sprzedażą towaru i służy ona zrealizowaniu dostawy towaru zgodnie z określonym indywidualnym zamówieniem nabywcy. Świadczenie ww. usługi nie może być samodzielnym przedmiotem dostawy dla klienta. Zatem dostawa towarów stanowi świadczenie główne, natomiast świadczeniem pomocniczym jest ww. usługa transportu, która jest ściśle powiązana z dostawą tych towarów”.

REKLAMA

Koszty transportu powinny więc zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania kompleksowej dostawy towarów. Tym samym, jeśli dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 podlega rozliczeniu przez nabywcę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wówczas również usługa transportowa nierozerwalnie związana z tą transakcją powinna zostać łącznie objęta odwrotnym obciążeniem. Usługa transportowa nie powinna być zasadniczo wykazywana w odrębnej pozycji faktury dokumentującej taką dostawę.

Co zaś dotyczy sytuacji dostarczenia nabywcy jednym środkiem transportu towarów opodatkowanych stawką 23% i objętych odwrotnym obciążeniem, Podatnik powinien podzielić proporcjonalnie koszty tego transportu i doliczyć je do podstawy opodatkowania dostaw ww. towarów. W takim przypadku faktura wystawiana przez Podatnika będzie obejmować dwie pozycje dotyczące dostawy towarów.  Zdaniem organu podatkowego: „(...) faktury dokumentujące te czynności, w ramach świadczeń złożonych, proporcjonalnie do wielkości tych świadczeń, powinny wykazywać dla dostawy towaru/wyrobu wraz z usługą transportu:

  • stawkę 23% – w przypadku dostawy towarów/wyrobów opodatkowanych stawką 23%;
  • zastosowanie procedury odwrotnego obciążenia do towarów objętych mechanizmem 'odwrotne obciążenie'”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA