REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia

Subskrybuj nas na Youtube
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7.01.2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP1/4512-766/15/BM w sprawie zasad rozliczenia transportu towarów, z których część podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a część jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach prawa dotyczyła Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą dotyczącą handlu towarami na terytorium Polski na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów, posiadających status podatnika VAT czynnego. Część z realizowanych przez Podatnika dostaw towarów podlega opodatkowaniu stawka podstawową 23% VAT. W pozostałym zakresie towary Podatnika stanowią towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli Podatnik jest obowiązany dostarczyć towary do miejsca (magazynu) wskazanego przez kupującego, Podatnik obciąża kontrahenta kosztami tego transportu (usługi transportowe są realizowane przez zewnętrznych przewoźników/spedytorów). Z chwilą dostarczenia towarów do wskazanego miejsca, na nabywcę przechodzi ryzyko i koszty związane z dostawą towarów. Każdorazowo dostawa towarów i transport są realizowane na podstawie jednego zamówienia.

REKLAMA

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Cena towarów co do zasady nie obejmuje kosztów usług transportu. Podatnik stosuje praktykę, zgodnie z którą w fakturach dokumentujących dostawę towarów objętych odwrotnym obciążeniem uwzględniał w odrębnych pozycjach dostawę towarów (bez kwoty podatku VAT) i koszty transportu nierozerwalnie związane z tą dostawą (ze stawką 23% VAT). Analogicznie, w przypadku gdy Podatnik dostarcza na rzecz nabywcy (na podstawie jednego zamówienia) towary opodatkowane stawką 23% VAT i objęte odwrotnym obciążeniem, Podatnik wykazuje osobno poszczególne rodzaje towarów: opodatkowanych na zasadach ogólnych i objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz w odrębnej pozycji – usługę transportową ze stawką 23% VAT.

REKLAMA

Odnosząc się do wskazanych okoliczności, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że w sytuacji gdy kilka świadczeń stanowi nierozerwalną ekonomiczną całość, których rozdzielnie miałoby charakter sztuczny, należy potraktować je na gruncie podatku VAT jako jedno kompleksowe świadczenia. Na takie świadczenie składają się zaś świadczenie główne oraz elementy pomocnicze, które służą lepszemu wykonaniu świadczenia zasadniczego. Organ podatkowy powołał przy tym orzeczenia TSUE na poparcie własnego stanowiska (przykładowo, wyrok TSUE z 27.09.2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Jak wskazał organ podatkowy, w analizowanej sprawie nie ulega wątpliwości, że usługi transportowe realizowane przez Podatnika nie stanowią celu samego w sobie dla nabywców. Usługi te realizowane są w ścisłym związku z dostawą towarów wykonywaną na rzecz tych podmiotów (na podstawie jednego umowy/zamówienia). Tym samym, usługa taka nie może być uznana za odrębny przedmiot świadczenia i powinna zostać opodatkowana na tych samych zasadach co dostawa towarów, których ta usługa dotyczy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: „Świadczona przez Wnioskodawcę za pośrednictwem firmy spedycyjnej usługa transportu tych towarów stanowią integralną część dostawy towaru. Wnioskodawca świadczy ww. usługę w związku ze sprzedażą towaru i służy ona zrealizowaniu dostawy towaru zgodnie z określonym indywidualnym zamówieniem nabywcy. Świadczenie ww. usługi nie może być samodzielnym przedmiotem dostawy dla klienta. Zatem dostawa towarów stanowi świadczenie główne, natomiast świadczeniem pomocniczym jest ww. usługa transportu, która jest ściśle powiązana z dostawą tych towarów”.

Koszty transportu powinny więc zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania kompleksowej dostawy towarów. Tym samym, jeśli dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 podlega rozliczeniu przez nabywcę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wówczas również usługa transportowa nierozerwalnie związana z tą transakcją powinna zostać łącznie objęta odwrotnym obciążeniem. Usługa transportowa nie powinna być zasadniczo wykazywana w odrębnej pozycji faktury dokumentującej taką dostawę.

Co zaś dotyczy sytuacji dostarczenia nabywcy jednym środkiem transportu towarów opodatkowanych stawką 23% i objętych odwrotnym obciążeniem, Podatnik powinien podzielić proporcjonalnie koszty tego transportu i doliczyć je do podstawy opodatkowania dostaw ww. towarów. W takim przypadku faktura wystawiana przez Podatnika będzie obejmować dwie pozycje dotyczące dostawy towarów.  Zdaniem organu podatkowego: „(...) faktury dokumentujące te czynności, w ramach świadczeń złożonych, proporcjonalnie do wielkości tych świadczeń, powinny wykazywać dla dostawy towaru/wyrobu wraz z usługą transportu:

  • stawkę 23% – w przypadku dostawy towarów/wyrobów opodatkowanych stawką 23%;
  • zastosowanie procedury odwrotnego obciążenia do towarów objętych mechanizmem 'odwrotne obciążenie'”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA