REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia

Subskrybuj nas na Youtube
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7.01.2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP1/4512-766/15/BM w sprawie zasad rozliczenia transportu towarów, z których część podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a część jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach prawa dotyczyła Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą dotyczącą handlu towarami na terytorium Polski na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów, posiadających status podatnika VAT czynnego. Część z realizowanych przez Podatnika dostaw towarów podlega opodatkowaniu stawka podstawową 23% VAT. W pozostałym zakresie towary Podatnika stanowią towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli Podatnik jest obowiązany dostarczyć towary do miejsca (magazynu) wskazanego przez kupującego, Podatnik obciąża kontrahenta kosztami tego transportu (usługi transportowe są realizowane przez zewnętrznych przewoźników/spedytorów). Z chwilą dostarczenia towarów do wskazanego miejsca, na nabywcę przechodzi ryzyko i koszty związane z dostawą towarów. Każdorazowo dostawa towarów i transport są realizowane na podstawie jednego zamówienia.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Cena towarów co do zasady nie obejmuje kosztów usług transportu. Podatnik stosuje praktykę, zgodnie z którą w fakturach dokumentujących dostawę towarów objętych odwrotnym obciążeniem uwzględniał w odrębnych pozycjach dostawę towarów (bez kwoty podatku VAT) i koszty transportu nierozerwalnie związane z tą dostawą (ze stawką 23% VAT). Analogicznie, w przypadku gdy Podatnik dostarcza na rzecz nabywcy (na podstawie jednego zamówienia) towary opodatkowane stawką 23% VAT i objęte odwrotnym obciążeniem, Podatnik wykazuje osobno poszczególne rodzaje towarów: opodatkowanych na zasadach ogólnych i objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz w odrębnej pozycji – usługę transportową ze stawką 23% VAT.

Odnosząc się do wskazanych okoliczności, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że w sytuacji gdy kilka świadczeń stanowi nierozerwalną ekonomiczną całość, których rozdzielnie miałoby charakter sztuczny, należy potraktować je na gruncie podatku VAT jako jedno kompleksowe świadczenia. Na takie świadczenie składają się zaś świadczenie główne oraz elementy pomocnicze, które służą lepszemu wykonaniu świadczenia zasadniczego. Organ podatkowy powołał przy tym orzeczenia TSUE na poparcie własnego stanowiska (przykładowo, wyrok TSUE z 27.09.2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Jak wskazał organ podatkowy, w analizowanej sprawie nie ulega wątpliwości, że usługi transportowe realizowane przez Podatnika nie stanowią celu samego w sobie dla nabywców. Usługi te realizowane są w ścisłym związku z dostawą towarów wykonywaną na rzecz tych podmiotów (na podstawie jednego umowy/zamówienia). Tym samym, usługa taka nie może być uznana za odrębny przedmiot świadczenia i powinna zostać opodatkowana na tych samych zasadach co dostawa towarów, których ta usługa dotyczy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: „Świadczona przez Wnioskodawcę za pośrednictwem firmy spedycyjnej usługa transportu tych towarów stanowią integralną część dostawy towaru. Wnioskodawca świadczy ww. usługę w związku ze sprzedażą towaru i służy ona zrealizowaniu dostawy towaru zgodnie z określonym indywidualnym zamówieniem nabywcy. Świadczenie ww. usługi nie może być samodzielnym przedmiotem dostawy dla klienta. Zatem dostawa towarów stanowi świadczenie główne, natomiast świadczeniem pomocniczym jest ww. usługa transportu, która jest ściśle powiązana z dostawą tych towarów”.

REKLAMA

Koszty transportu powinny więc zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania kompleksowej dostawy towarów. Tym samym, jeśli dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 podlega rozliczeniu przez nabywcę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wówczas również usługa transportowa nierozerwalnie związana z tą transakcją powinna zostać łącznie objęta odwrotnym obciążeniem. Usługa transportowa nie powinna być zasadniczo wykazywana w odrębnej pozycji faktury dokumentującej taką dostawę.

Co zaś dotyczy sytuacji dostarczenia nabywcy jednym środkiem transportu towarów opodatkowanych stawką 23% i objętych odwrotnym obciążeniem, Podatnik powinien podzielić proporcjonalnie koszty tego transportu i doliczyć je do podstawy opodatkowania dostaw ww. towarów. W takim przypadku faktura wystawiana przez Podatnika będzie obejmować dwie pozycje dotyczące dostawy towarów.  Zdaniem organu podatkowego: „(...) faktury dokumentujące te czynności, w ramach świadczeń złożonych, proporcjonalnie do wielkości tych świadczeń, powinny wykazywać dla dostawy towaru/wyrobu wraz z usługą transportu:

  • stawkę 23% – w przypadku dostawy towarów/wyrobów opodatkowanych stawką 23%;
  • zastosowanie procedury odwrotnego obciążenia do towarów objętych mechanizmem 'odwrotne obciążenie'”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA