REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia

Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Transport towarów opodatkowanych na zasadach ogólnych i według mechanizmu odwrotnego obciążenia.

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7.01.2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP1/4512-766/15/BM w sprawie zasad rozliczenia transportu towarów, z których część podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a część jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Rozpatrywana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach prawa dotyczyła Podatnika prowadzącego działalność gospodarczą dotyczącą handlu towarami na terytorium Polski na rzecz polskich i zagranicznych podmiotów, posiadających status podatnika VAT czynnego. Część z realizowanych przez Podatnika dostaw towarów podlega opodatkowaniu stawka podstawową 23% VAT. W pozostałym zakresie towary Podatnika stanowią towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, które są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jeżeli Podatnik jest obowiązany dostarczyć towary do miejsca (magazynu) wskazanego przez kupującego, Podatnik obciąża kontrahenta kosztami tego transportu (usługi transportowe są realizowane przez zewnętrznych przewoźników/spedytorów). Z chwilą dostarczenia towarów do wskazanego miejsca, na nabywcę przechodzi ryzyko i koszty związane z dostawą towarów. Każdorazowo dostawa towarów i transport są realizowane na podstawie jednego zamówienia.

REKLAMA

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Cena towarów co do zasady nie obejmuje kosztów usług transportu. Podatnik stosuje praktykę, zgodnie z którą w fakturach dokumentujących dostawę towarów objętych odwrotnym obciążeniem uwzględniał w odrębnych pozycjach dostawę towarów (bez kwoty podatku VAT) i koszty transportu nierozerwalnie związane z tą dostawą (ze stawką 23% VAT). Analogicznie, w przypadku gdy Podatnik dostarcza na rzecz nabywcy (na podstawie jednego zamówienia) towary opodatkowane stawką 23% VAT i objęte odwrotnym obciążeniem, Podatnik wykazuje osobno poszczególne rodzaje towarów: opodatkowanych na zasadach ogólnych i objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz w odrębnej pozycji – usługę transportową ze stawką 23% VAT.

REKLAMA

Odnosząc się do wskazanych okoliczności, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że w sytuacji gdy kilka świadczeń stanowi nierozerwalną ekonomiczną całość, których rozdzielnie miałoby charakter sztuczny, należy potraktować je na gruncie podatku VAT jako jedno kompleksowe świadczenia. Na takie świadczenie składają się zaś świadczenie główne oraz elementy pomocnicze, które służą lepszemu wykonaniu świadczenia zasadniczego. Organ podatkowy powołał przy tym orzeczenia TSUE na poparcie własnego stanowiska (przykładowo, wyrok TSUE z 27.09.2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Jak wskazał organ podatkowy, w analizowanej sprawie nie ulega wątpliwości, że usługi transportowe realizowane przez Podatnika nie stanowią celu samego w sobie dla nabywców. Usługi te realizowane są w ścisłym związku z dostawą towarów wykonywaną na rzecz tych podmiotów (na podstawie jednego umowy/zamówienia). Tym samym, usługa taka nie może być uznana za odrębny przedmiot świadczenia i powinna zostać opodatkowana na tych samych zasadach co dostawa towarów, których ta usługa dotyczy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: „Świadczona przez Wnioskodawcę za pośrednictwem firmy spedycyjnej usługa transportu tych towarów stanowią integralną część dostawy towaru. Wnioskodawca świadczy ww. usługę w związku ze sprzedażą towaru i służy ona zrealizowaniu dostawy towaru zgodnie z określonym indywidualnym zamówieniem nabywcy. Świadczenie ww. usługi nie może być samodzielnym przedmiotem dostawy dla klienta. Zatem dostawa towarów stanowi świadczenie główne, natomiast świadczeniem pomocniczym jest ww. usługa transportu, która jest ściśle powiązana z dostawą tych towarów”.

Koszty transportu powinny więc zostać uwzględnione w podstawie opodatkowania kompleksowej dostawy towarów. Tym samym, jeśli dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 podlega rozliczeniu przez nabywcę zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, wówczas również usługa transportowa nierozerwalnie związana z tą transakcją powinna zostać łącznie objęta odwrotnym obciążeniem. Usługa transportowa nie powinna być zasadniczo wykazywana w odrębnej pozycji faktury dokumentującej taką dostawę.

Co zaś dotyczy sytuacji dostarczenia nabywcy jednym środkiem transportu towarów opodatkowanych stawką 23% i objętych odwrotnym obciążeniem, Podatnik powinien podzielić proporcjonalnie koszty tego transportu i doliczyć je do podstawy opodatkowania dostaw ww. towarów. W takim przypadku faktura wystawiana przez Podatnika będzie obejmować dwie pozycje dotyczące dostawy towarów.  Zdaniem organu podatkowego: „(...) faktury dokumentujące te czynności, w ramach świadczeń złożonych, proporcjonalnie do wielkości tych świadczeń, powinny wykazywać dla dostawy towaru/wyrobu wraz z usługą transportu:

  • stawkę 23% – w przypadku dostawy towarów/wyrobów opodatkowanych stawką 23%;
  • zastosowanie procedury odwrotnego obciążenia do towarów objętych mechanizmem 'odwrotne obciążenie'”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA