REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi transportu towarów w kraju - warunki do opodatkowania 0% VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi transportu towarów w kraju - warunki do opodatkowania 0% VAT.
Usługi transportu towarów w kraju - warunki do opodatkowania 0% VAT.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W określonych sytuacjach usługi transportowe wykonywane w całości na terytorium Polski mogą być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0%. Wymaga to jednakże spełnienia ustanowionych w przepisach wymogów dokumentacyjnych.

Stawka 0% VAT w transporcie

W świetle § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (dalej jako rozporządzenie), stawkę 0% stosuje się do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Podstawowym kryterium dla zastosowania opodatkowania w preferencyjnej wysokości jest więc to, żeby dana usługa transportu towarów stanowiła część transportu międzynarodowego.

REKLAMA

Z kolei jak stanowi art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, rzez usługi transportu międzynarodowego rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przezterytorium kraju.

Więcej informacji na temat rozliczania VAT w transporcie znajdziesz tutaj

Transportem międzynarodowym będzie więc w uproszczeniu transport pomiędzy terytorium położonym poza UE a Polską, lub odwrotnie. Dana usługa transportowa musi być częścią takiego procesu.

A sp. z o.o. jest spedytorem odpowiedzialnym za organizację transportu towaru z Chin do Krakowa. W celu przeprowadzenia tego procesu nabywa on m.in. usługę od polskiej firmy transportowej B sp. j. Usługa wykonywana przez B sp.j. polega na przewozie ładunku z portu w Świnoujściu do magazynu w Krakowie. Usługa ta może być uznana za część transportu międzynarodowego.

Odpowiednia dokumentacja

Należy podkreślić, że transport krajowy będący częścią transportu międzynarodowego może korzystać ze stawki 0% tylko w przypadku posiadania określonych dokumentów będących dowodami świadczenia takich usług.

REKLAMA

W pierwszej kolejności, świadczący usługę powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) - § 6 ust. 2 rozporządzenia w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. Tak wiec świadczący usługę transportową musi udowodnić międzynarodowy charakter całego transportu, np. poprzez posiadanie odpowiedniego listu przewozowego CMR.

Ponadto dodatkowe wymogi obowiązują w przypadku transportu spoza UE do Polski, a więc wtedy, gdy mamy do czynienia z importem towarów. W takiej bowiem sytuacji niezbędne jest posiadanie dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (§ 6 ust. 2 rozporządzenia w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT). Podkreślić należy, że potwierdzenie wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu musi dotyczyć bezpośrednio tej konkretnej usługi transportowej. Dla zastosowania stawki 0% dokument celny z tytułu importu powinny więc wprost na wskazywać daną usługę. Por: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30.5.2016 r., znak IBPP2/4512-136/16/ICz.

A sp. z o.o. jest spedytorem odpowiedzialnym za organizację transportu towaru z Chin do Krakowa. W celu przeprowadzenia tego procesu nabywa on m.in. usługę od polskiej firmy transportowej B sp. j. Usługa wykonywana przez B sp.j. polega na przewozie ładunku z portu w Świnoujściu do magazynu w Krakowie. Z dokumentów potwierdzonych przez urząd celny wynika, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu włączona została wartość usługi spedycyjnej wykonywanej przez A sp. z o.o. na rzecz właściciela towaru. W dokumentach celnych nie wskazano natomiast na usługę transportową wykonaną przez B sp. j. W konsekwencji, B sp. j. nie będzie mogła zastosować stawki 0%. Bez znaczenia jest tu okoliczności, że w praktyce wartość usługi B. sp. j. jest częścią wartości usługi wykonywanej przez A sp. z o.o. Tak więc B. sp. j. opodatkuje swoją usługę stawką podstawową 23%.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA