REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System poboru opłat drogowych na Węgrzech

Subskrybuj nas na Youtube
System poboru opłat drogowych na Węgrzech.
System poboru opłat drogowych na Węgrzech.

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych (e-toll).

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych

Pierwszego lipca 2016 r. minęły trzy lata od wprowadzenia na Węgrzech elektronicznego systemu poboru opłat drogowych (e-toll) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Niedostateczna wiedza polskich przedsiębiorców o obowiązujących regulacjach prowadzi często do niepotrzebnego ponoszenia przez nich kosztów. Firma WebEye – po przeanalizowaniu danych z ponad 25 000 pojazdów – stworzyła listę najczęściej popełnianych przez spedytorów błędów, które skutkują mandatami dla osób korzystających z węgierskiego transportu drogowego.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Najczęstsze błędy polskich przewoźników, które skutkują mandatami na węgierskich drogach

REKLAMA

Z doświadczeń firmy WebEye wynika, że najczęstszym problemem, z którym mierzą się firmy transportowe, jest brak środków na bieżącym koncie HU-GO, czyli elektronicznym systemie pobierania opłat drogowych na Węgrzech. W takich przypadkach, pomimo wpłaty z tytułu użytkowania dróg (data service), brak odpowiedniej ilości środków na koncie sprawia, że dane przekazywane przez płatnika zostają odrzucane przez podmiot odpowiedzialny za pobieranie opłat – National Toll Payment ServicesPlc. (NTPS). Taka sytuacja może prowadzić do nałożenia mandatu na firmę. W interesie użytkownika dróg, który w ramach jednego konta bieżącego zarejestrowanych ma więcej niż 1 pojazd, jest regularne monitorowanie salda, ponieważ po wyczerpaniu środków wszystkie pojazdy jednocześnie przestają być uprawnione do korzystania z przejazdu  po drogach.

„Użytkownicy dróg mogą sprawdzać bieżące saldo przez Internet lub telefonicznie za pośrednictwem NTPS, a także ustanowić kwotę minimalną dla swojego konta. W momencie osiągnięcia ustanowionego limitu, system przesyła im automatyczną wiadomość o niskim stanie konta. Nie jest to ustawienie domyślne, warto jednak z niego skorzystać, ponieważ pomaga uniknąć mandatów wynikających ze zbyt niskiego stanu konta" – powiedział Paweł Wloczek, Country Manager w firmie WebEye Polska.

Innym powtarzanym błędem jest podawanie nieprawidłowej liczby osi pojazdów i przyczep. Warto zwrócić uwagę na to ustawienie, ponieważ wpisanie prawidłowych wartości pozwala na uniknięcie zwykłemu pojazdowi 4-osiowemu w ciągu 24 godzin nawet trzech mandatów – każdy po 140 000 forintów, czyli prawie 2000 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeci najczęstszy problem wynika z nieprawidłowej instalacji tak zwanych jednostek pokładowych OBU (On Board Unit) zasilanych z gniazda zapalniczki.

„Badając otrzymywane dane, widzimy, że ważne jest podróżowanie z właściwie zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Jednostki można instalować w sposób niewidoczny, pod deską rozdzielczą, lub w sposób widoczny, umieszczając urządzenie w kabinie. Ten drugi sposób jest także możliwy w przypadku jednostek OBU. Zalecamy, żeby  instalacji urządzenia dokonywał specjalista. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie tego przez producenta, dystrybutora lub partnera serwisowego dla danego urządzenia" – dodał Paweł Wloczek.

REKLAMA

Ponadto, nowością dla użytkowników węgierskich dróg może być fakt, że od 4 kwietnia br. NTPS prowadzi odrębny rejestr zdelegalizowanych urządzeń. Spedytorzy powinni zwracać uwagę na otrzymywanie związanych z tym e-maili. Posiadanie jednostek znajdujących się w tym rejestrze – dopóki znajdują się one na tej liście – sprawia, że nie mogą oni wypełniać zobowiązania do ponoszenia opłat z tytułu użytkowania dróg na podstawie Ustawy o opłatach drogowych.

Od 1 lipca 2016 r. nastąpiły kolejne zmiany w działaniu systemu opłat drogowych. NTPS ogłosiło zmienione Warunki Ogólne dotyczące Płatników. Wśród zmian podkreśla się, że szczególnej wagi nabiera stałe stosowanie urządzeń pokładowych na całej trasie. Wymaga to jeszcze większej dyscypliny od użytkowników wykorzystujących OBU zasilane z gniazda zapalniczki.

,,W WebEye kładziemy duży nacisk na stałe i indywidualne szkolenie partnerów oraz przekazywanie informacji, które mają pomoc firmom spedycyjnym w rozliczaniu przejazdów. Zamierzamy to także kontynuować w przyszłości. Sugerujemy jednak, żeby spedytorzy dowiadywali się o zmianach w przepisach, a także o możliwości zwrotu podatku”– powiedział Paweł Wloczek.

Źródło: Materiały prasowe WebEye

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA