REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System poboru opłat drogowych na Węgrzech

Subskrybuj nas na Youtube
System poboru opłat drogowych na Węgrzech.
System poboru opłat drogowych na Węgrzech.

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych (e-toll).

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych

Pierwszego lipca 2016 r. minęły trzy lata od wprowadzenia na Węgrzech elektronicznego systemu poboru opłat drogowych (e-toll) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Niedostateczna wiedza polskich przedsiębiorców o obowiązujących regulacjach prowadzi często do niepotrzebnego ponoszenia przez nich kosztów. Firma WebEye – po przeanalizowaniu danych z ponad 25 000 pojazdów – stworzyła listę najczęściej popełnianych przez spedytorów błędów, które skutkują mandatami dla osób korzystających z węgierskiego transportu drogowego.

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Najczęstsze błędy polskich przewoźników, które skutkują mandatami na węgierskich drogach

REKLAMA

Z doświadczeń firmy WebEye wynika, że najczęstszym problemem, z którym mierzą się firmy transportowe, jest brak środków na bieżącym koncie HU-GO, czyli elektronicznym systemie pobierania opłat drogowych na Węgrzech. W takich przypadkach, pomimo wpłaty z tytułu użytkowania dróg (data service), brak odpowiedniej ilości środków na koncie sprawia, że dane przekazywane przez płatnika zostają odrzucane przez podmiot odpowiedzialny za pobieranie opłat – National Toll Payment ServicesPlc. (NTPS). Taka sytuacja może prowadzić do nałożenia mandatu na firmę. W interesie użytkownika dróg, który w ramach jednego konta bieżącego zarejestrowanych ma więcej niż 1 pojazd, jest regularne monitorowanie salda, ponieważ po wyczerpaniu środków wszystkie pojazdy jednocześnie przestają być uprawnione do korzystania z przejazdu  po drogach.

„Użytkownicy dróg mogą sprawdzać bieżące saldo przez Internet lub telefonicznie za pośrednictwem NTPS, a także ustanowić kwotę minimalną dla swojego konta. W momencie osiągnięcia ustanowionego limitu, system przesyła im automatyczną wiadomość o niskim stanie konta. Nie jest to ustawienie domyślne, warto jednak z niego skorzystać, ponieważ pomaga uniknąć mandatów wynikających ze zbyt niskiego stanu konta" – powiedział Paweł Wloczek, Country Manager w firmie WebEye Polska.

Innym powtarzanym błędem jest podawanie nieprawidłowej liczby osi pojazdów i przyczep. Warto zwrócić uwagę na to ustawienie, ponieważ wpisanie prawidłowych wartości pozwala na uniknięcie zwykłemu pojazdowi 4-osiowemu w ciągu 24 godzin nawet trzech mandatów – każdy po 140 000 forintów, czyli prawie 2000 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeci najczęstszy problem wynika z nieprawidłowej instalacji tak zwanych jednostek pokładowych OBU (On Board Unit) zasilanych z gniazda zapalniczki.

„Badając otrzymywane dane, widzimy, że ważne jest podróżowanie z właściwie zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Jednostki można instalować w sposób niewidoczny, pod deską rozdzielczą, lub w sposób widoczny, umieszczając urządzenie w kabinie. Ten drugi sposób jest także możliwy w przypadku jednostek OBU. Zalecamy, żeby  instalacji urządzenia dokonywał specjalista. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie tego przez producenta, dystrybutora lub partnera serwisowego dla danego urządzenia" – dodał Paweł Wloczek.

REKLAMA

Ponadto, nowością dla użytkowników węgierskich dróg może być fakt, że od 4 kwietnia br. NTPS prowadzi odrębny rejestr zdelegalizowanych urządzeń. Spedytorzy powinni zwracać uwagę na otrzymywanie związanych z tym e-maili. Posiadanie jednostek znajdujących się w tym rejestrze – dopóki znajdują się one na tej liście – sprawia, że nie mogą oni wypełniać zobowiązania do ponoszenia opłat z tytułu użytkowania dróg na podstawie Ustawy o opłatach drogowych.

Od 1 lipca 2016 r. nastąpiły kolejne zmiany w działaniu systemu opłat drogowych. NTPS ogłosiło zmienione Warunki Ogólne dotyczące Płatników. Wśród zmian podkreśla się, że szczególnej wagi nabiera stałe stosowanie urządzeń pokładowych na całej trasie. Wymaga to jeszcze większej dyscypliny od użytkowników wykorzystujących OBU zasilane z gniazda zapalniczki.

,,W WebEye kładziemy duży nacisk na stałe i indywidualne szkolenie partnerów oraz przekazywanie informacji, które mają pomoc firmom spedycyjnym w rozliczaniu przejazdów. Zamierzamy to także kontynuować w przyszłości. Sugerujemy jednak, żeby spedytorzy dowiadywali się o zmianach w przepisach, a także o możliwości zwrotu podatku”– powiedział Paweł Wloczek.

Źródło: Materiały prasowe WebEye

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA