REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System poboru opłat drogowych na Węgrzech

System poboru opłat drogowych na Węgrzech.
System poboru opłat drogowych na Węgrzech.

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych (e-toll).

Polscy przewoźnicy płacą dużo mandatów wynikających z niedoinformowania odnośnie węgierskiego systemu opłat drogowych

Pierwszego lipca 2016 r. minęły trzy lata od wprowadzenia na Węgrzech elektronicznego systemu poboru opłat drogowych (e-toll) dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Niedostateczna wiedza polskich przedsiębiorców o obowiązujących regulacjach prowadzi często do niepotrzebnego ponoszenia przez nich kosztów. Firma WebEye – po przeanalizowaniu danych z ponad 25 000 pojazdów – stworzyła listę najczęściej popełnianych przez spedytorów błędów, które skutkują mandatami dla osób korzystających z węgierskiego transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Najczęstsze błędy polskich przewoźników, które skutkują mandatami na węgierskich drogach

Z doświadczeń firmy WebEye wynika, że najczęstszym problemem, z którym mierzą się firmy transportowe, jest brak środków na bieżącym koncie HU-GO, czyli elektronicznym systemie pobierania opłat drogowych na Węgrzech. W takich przypadkach, pomimo wpłaty z tytułu użytkowania dróg (data service), brak odpowiedniej ilości środków na koncie sprawia, że dane przekazywane przez płatnika zostają odrzucane przez podmiot odpowiedzialny za pobieranie opłat – National Toll Payment ServicesPlc. (NTPS). Taka sytuacja może prowadzić do nałożenia mandatu na firmę. W interesie użytkownika dróg, który w ramach jednego konta bieżącego zarejestrowanych ma więcej niż 1 pojazd, jest regularne monitorowanie salda, ponieważ po wyczerpaniu środków wszystkie pojazdy jednocześnie przestają być uprawnione do korzystania z przejazdu  po drogach.

„Użytkownicy dróg mogą sprawdzać bieżące saldo przez Internet lub telefonicznie za pośrednictwem NTPS, a także ustanowić kwotę minimalną dla swojego konta. W momencie osiągnięcia ustanowionego limitu, system przesyła im automatyczną wiadomość o niskim stanie konta. Nie jest to ustawienie domyślne, warto jednak z niego skorzystać, ponieważ pomaga uniknąć mandatów wynikających ze zbyt niskiego stanu konta" – powiedział Paweł Wloczek, Country Manager w firmie WebEye Polska.

REKLAMA

Innym powtarzanym błędem jest podawanie nieprawidłowej liczby osi pojazdów i przyczep. Warto zwrócić uwagę na to ustawienie, ponieważ wpisanie prawidłowych wartości pozwala na uniknięcie zwykłemu pojazdowi 4-osiowemu w ciągu 24 godzin nawet trzech mandatów – każdy po 140 000 forintów, czyli prawie 2000 złotych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeci najczęstszy problem wynika z nieprawidłowej instalacji tak zwanych jednostek pokładowych OBU (On Board Unit) zasilanych z gniazda zapalniczki.

„Badając otrzymywane dane, widzimy, że ważne jest podróżowanie z właściwie zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Jednostki można instalować w sposób niewidoczny, pod deską rozdzielczą, lub w sposób widoczny, umieszczając urządzenie w kabinie. Ten drugi sposób jest także możliwy w przypadku jednostek OBU. Zalecamy, żeby  instalacji urządzenia dokonywał specjalista. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie tego przez producenta, dystrybutora lub partnera serwisowego dla danego urządzenia" – dodał Paweł Wloczek.

Ponadto, nowością dla użytkowników węgierskich dróg może być fakt, że od 4 kwietnia br. NTPS prowadzi odrębny rejestr zdelegalizowanych urządzeń. Spedytorzy powinni zwracać uwagę na otrzymywanie związanych z tym e-maili. Posiadanie jednostek znajdujących się w tym rejestrze – dopóki znajdują się one na tej liście – sprawia, że nie mogą oni wypełniać zobowiązania do ponoszenia opłat z tytułu użytkowania dróg na podstawie Ustawy o opłatach drogowych.

Od 1 lipca 2016 r. nastąpiły kolejne zmiany w działaniu systemu opłat drogowych. NTPS ogłosiło zmienione Warunki Ogólne dotyczące Płatników. Wśród zmian podkreśla się, że szczególnej wagi nabiera stałe stosowanie urządzeń pokładowych na całej trasie. Wymaga to jeszcze większej dyscypliny od użytkowników wykorzystujących OBU zasilane z gniazda zapalniczki.

,,W WebEye kładziemy duży nacisk na stałe i indywidualne szkolenie partnerów oraz przekazywanie informacji, które mają pomoc firmom spedycyjnym w rozliczaniu przejazdów. Zamierzamy to także kontynuować w przyszłości. Sugerujemy jednak, żeby spedytorzy dowiadywali się o zmianach w przepisach, a także o możliwości zwrotu podatku”– powiedział Paweł Wloczek.

Źródło: Materiały prasowe WebEye

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA