REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport pośredni towarów a stawka VAT 0%

Subskrybuj nas na Youtube
Eksport  pośredni towarów a stawka VAT 0%
Eksport pośredni towarów a stawka VAT 0%

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest eksport pośredni towarów? Czym różni się od eksportu bezpośredniego i jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku eksportu pośredniego?

Eksport pośredni, a eksport bezpośredni

Przez eksport towarów, w świetle art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, należy rozumieć potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju (Polski) poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7 (czyli czynności stanowiących odpłatną dostawę towarów).

REKLAMA

REKLAMA

Jako zaś eksport pośredni rozumie się eksport wskazany w art. 2 pkt 8 lit b ustawy o VAT czyli taki, w którym wysyłka lub transport jest przeprowadzana przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Dla określenia tego, czy mamy do czynienia z eksportem pośrednim istotne jest to, kto faktycznie organizuje transport/wysyłkę. Wystąpi on więc w szczególności jeśli dostawa jest przeprowadzana na  warunkach EXW wg Incoterms 2010, kiedy nabywca sam (ewentualnie może zlecić to firmie spedycyjnej/transportowej) dokonuje transportu.

Eksport pośredni jest odróżniany od eksportu bezpośredniego, w którym to wysyłka/transport jest organizowana przez samego sprzedawcę lub na jego rzecz. Podział ten jest istotny, ponieważ ustawodawca nieco inaczej określił sposób dokumentowania eksportu w zależności od jego rodzaju. Niniejszy artykuł dotyczy jedynie eksportu pośredniego.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Stawka 0% a potwierdzenie wywozu

W eksporcie towarów stawka wynosi z zasady 0% (art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT). Dla skorzystania z opodatkowania w tej wysokości konieczne jest jednakże spełnienie określonych obowiązków dokumentacyjnych. W świetle bowiem art. 41 ust. 6 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie  towarów pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT). Tak więc, podatnik jest uprawniony do zastosowania stawki 0% w eksporcie, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów (okres, w którym powstał obowiązek podatkowy), otrzymał dokument potwierdzający wywóz. Dodatkowym warunkiem, w przypadku eksportu pośredniego  jest to, by z dokumentu celnego wynikała tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (co wynika z art. 41 ust. 11 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W art. 41 ust. 6a ustawy o VAT ustawodawca precyzuje, że właściwym dokumentem jest w szczególności:

1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

  1. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Odpowiednim dokumentem będzie zwłaszcza komunikat elektroniczny IE 599; dopuszcza się także dokument SAD. Potwierdzeniem może być także sama decyzja wydana przez naczelnika urzędu celnego potwierdzająca wywóz.

Wywóz towarów w ramach eksportu został przeprowadzony przez zagranicznego nabywcę 6.7.2016. Sprzedawca otrzymał komunikat IE-599 24.8.2016 r. W związku z tym, może on wykazać eksport ze stawką 0% w rozliczeniu za lipiec 2016 r.

Późniejsze rozliczenie eksportu

W przypadku niespełnienia warunku do posiadania odpowiednich dokumentów w terminie wskazanym w powyższej regulacji (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT) zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 7 zd. 1 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji VAT za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania odpowiedniego dokumentu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. Tak więc, eksporter może przesunąć wykazanie dokonanej przez niego sprzedaży do okresu rozliczeniowego następującego po okresie, w którym doszło do dostawy. Co więcej może on zastosować stawkę 0%, byleby tylko posiadał dokument wywozu najpóźniej w ostatnim dniu na złożenie deklaracji za ten następny okres.

Więcej na temat VAT w logistyce przeczytasz tutaj

Wywóz towarów w ramach eksportu został przeprowadzony przez zagranicznego nabywcę 6.7.2016. Podatnik nie dostał komunikatu IE-599 do 25.8.2016 r. W związku z tym, nie wykazał on eksportu w rozliczeniu za lipiec 2016 r. Komunikat IE-599 dotarł jednakże do niego do dnia 25.9.2016 r. (a więc do czasu upływu terminu do złożenia deklaracji za sierpień 2016 r.). Podatnik wykazuje eksport ze stawką 0% w rozliczeniu za sierpień 2016 r.

W przypadku nieotrzymania dokumentu wywozu w przedstawionym wyżej terminie, zastosowanie znajdzie stawka właściwa dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 zd. 2 ustawy o VAT).

REKLAMA

Wywóz towarów w ramach eksportu został przeprowadzony przez zagranicznego nabywcę 6.7.2016. Podatnik nie dostał komunikatu IE-599 do 25.9.2016 r. W związku z tym, podatnik wykazał sprzedaż ze stawką podstawową VAT w rozliczeniu za sierpień 2016 r.

Oczywiście zastosowanie stawki krajowej nie zamyka ostatecznie drogi do skorzystania ze stawki 0%, jeśli dokument wywozu zostaną uzyskane z późniejszym czasie. Wtedy bowiem eksporter będzie upoważniony  do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma ten dokument (art. 41 ust. 9 w zw. z ust. 11 ustawy o VAT).

Wywóz towarów w ramach eksportu został przeprowadzony przez zagranicznego nabywcę 6.7.2016. Podatnik nie dostał komunikatu IE-599 do 25.9.2016 r. Podatnik wykazał sprzedaż ze stawką podstawową VAT w rozliczeniu za sierpień 2016 r. Komunikat IE-599 został przez niego otrzymany 28.9.2016 r. W związku z tym możliwa jest korekta podatku należnego w deklaracji za wrzesień 2016 r.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA