REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Subskrybuj nas na Youtube
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?

Spółka będąca agencją celną zajmuje się załatwianiem formalności związanych z wywozem towarów. (m.in. wystawia dokumenty celne). Spółka posiada wątpliwość jaką stawkę podatku VAT zastosować dla następujących usług:

REKLAMA

  1. Obsługa celna dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr. Transport odbywa się częściowo poza terytorium UE. Spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L.
  2. Obsługa celna dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. Spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF.

Zobacz też: Jak udokumentować udzielenie skonta klientowi?

Odpowiedź:

REKLAMA

Odpowiadając na pytanie należy rozstrzygnąć, czy Spółka może zastosować do świadczonych przez siebie usług stawkę VAT 0%. Niezbędne jest w tym celu odwołanie się do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Zgodnie z przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Z powyższej regulacji wynika, że Spółka będzie mogła zastosować stawkę 0% do usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów. W związku z tym, należy rozpatrzyć, czy towary, których dotyczą usługi Spółki, są przedmiotem eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie eksportu zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, który stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

REKLAMA

Z powyższej definicji wynika, że za eksport towarów można uznać jedynie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Terytorium Unii Europejskiej jest w zasadzie tożsame z terytorium państw członkowskich; z wyjątkami jednakże przewidzianymi w w art. 2 pkt 3 ustawy o VAT. W świetle bowiem tego przepisu terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

a) Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

  • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen – z Republiki Federalnej Niemiec,
  • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie – z Królestwa Hiszpanii,
  • Livigno, Campione d'Italia, włoską część jeziora Lugano – z Republiki Włoskiej,
  • francuskie terytoria, o których mowa w art. 349 i art. 355 ust.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – z Republiki Francuskiej,
  • Górę Athos – z Republiki Greckiej,
  • Wyspy Alandzkie – z Republiki Finlandii,
  • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

c) Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Unii Europejskiej;

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Należy zatem uznać, że wysyłka towarów z Polski na Cypr nie jest eksportem towarów, ponieważ Cypr (państwo destynacji) jest państwem członkowskim UE. Nie zmienia tego okoliczność, że transport odbywa się częściowo poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji, obsługa przez Spółkę formalności związanych z tą wysyłką nie jest usługą związaną z obsługa eksportu. Tym samym usługa ta powinna powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Z kolei, obsługa wysłania towaru na Wyspy Kanaryjskie jest eksportem w rozumieniu ustawy o VAT. Terytorium Wysp Kanaryjskich (mimo, że należą one do Hiszpanii - państwa członkowskiego UE) nie jest bowiem terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów o VAT. Tym samym Spółka obsługując tę dostawę (co przejawia się w wystawieniu dokumentu T2LF) może zastosować stawkę 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA