REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Subskrybuj nas na Youtube
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?

Spółka będąca agencją celną zajmuje się załatwianiem formalności związanych z wywozem towarów. (m.in. wystawia dokumenty celne). Spółka posiada wątpliwość jaką stawkę podatku VAT zastosować dla następujących usług:

REKLAMA

  1. Obsługa celna dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr. Transport odbywa się częściowo poza terytorium UE. Spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L.
  2. Obsługa celna dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. Spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF.

Zobacz też: Jak udokumentować udzielenie skonta klientowi?

Odpowiedź:

REKLAMA

Odpowiadając na pytanie należy rozstrzygnąć, czy Spółka może zastosować do świadczonych przez siebie usług stawkę VAT 0%. Niezbędne jest w tym celu odwołanie się do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Zgodnie z przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Z powyższej regulacji wynika, że Spółka będzie mogła zastosować stawkę 0% do usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów. W związku z tym, należy rozpatrzyć, czy towary, których dotyczą usługi Spółki, są przedmiotem eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie eksportu zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, który stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

REKLAMA

Z powyższej definicji wynika, że za eksport towarów można uznać jedynie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Terytorium Unii Europejskiej jest w zasadzie tożsame z terytorium państw członkowskich; z wyjątkami jednakże przewidzianymi w w art. 2 pkt 3 ustawy o VAT. W świetle bowiem tego przepisu terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

a) Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

  • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen – z Republiki Federalnej Niemiec,
  • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie – z Królestwa Hiszpanii,
  • Livigno, Campione d'Italia, włoską część jeziora Lugano – z Republiki Włoskiej,
  • francuskie terytoria, o których mowa w art. 349 i art. 355 ust.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – z Republiki Francuskiej,
  • Górę Athos – z Republiki Greckiej,
  • Wyspy Alandzkie – z Republiki Finlandii,
  • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

c) Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Unii Europejskiej;

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Należy zatem uznać, że wysyłka towarów z Polski na Cypr nie jest eksportem towarów, ponieważ Cypr (państwo destynacji) jest państwem członkowskim UE. Nie zmienia tego okoliczność, że transport odbywa się częściowo poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji, obsługa przez Spółkę formalności związanych z tą wysyłką nie jest usługą związaną z obsługa eksportu. Tym samym usługa ta powinna powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Z kolei, obsługa wysłania towaru na Wyspy Kanaryjskie jest eksportem w rozumieniu ustawy o VAT. Terytorium Wysp Kanaryjskich (mimo, że należą one do Hiszpanii - państwa członkowskiego UE) nie jest bowiem terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów o VAT. Tym samym Spółka obsługując tę dostawę (co przejawia się w wystawieniu dokumentu T2LF) może zastosować stawkę 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA