REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Subskrybuj nas na Youtube
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?

Spółka będąca agencją celną zajmuje się załatwianiem formalności związanych z wywozem towarów. (m.in. wystawia dokumenty celne). Spółka posiada wątpliwość jaką stawkę podatku VAT zastosować dla następujących usług:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Obsługa celna dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr. Transport odbywa się częściowo poza terytorium UE. Spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L.
  2. Obsługa celna dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. Spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF.

Zobacz też: Jak udokumentować udzielenie skonta klientowi?

Odpowiedź:

Odpowiadając na pytanie należy rozstrzygnąć, czy Spółka może zastosować do świadczonych przez siebie usług stawkę VAT 0%. Niezbędne jest w tym celu odwołanie się do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Zgodnie z przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

REKLAMA

Z powyższej regulacji wynika, że Spółka będzie mogła zastosować stawkę 0% do usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów. W związku z tym, należy rozpatrzyć, czy towary, których dotyczą usługi Spółki, są przedmiotem eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie eksportu zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, który stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

Z powyższej definicji wynika, że za eksport towarów można uznać jedynie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Terytorium Unii Europejskiej jest w zasadzie tożsame z terytorium państw członkowskich; z wyjątkami jednakże przewidzianymi w w art. 2 pkt 3 ustawy o VAT. W świetle bowiem tego przepisu terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

a) Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

  • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen – z Republiki Federalnej Niemiec,
  • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie – z Królestwa Hiszpanii,
  • Livigno, Campione d'Italia, włoską część jeziora Lugano – z Republiki Włoskiej,
  • francuskie terytoria, o których mowa w art. 349 i art. 355 ust.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – z Republiki Francuskiej,
  • Górę Athos – z Republiki Greckiej,
  • Wyspy Alandzkie – z Republiki Finlandii,
  • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

c) Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Unii Europejskiej;

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Należy zatem uznać, że wysyłka towarów z Polski na Cypr nie jest eksportem towarów, ponieważ Cypr (państwo destynacji) jest państwem członkowskim UE. Nie zmienia tego okoliczność, że transport odbywa się częściowo poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji, obsługa przez Spółkę formalności związanych z tą wysyłką nie jest usługą związaną z obsługa eksportu. Tym samym usługa ta powinna powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Z kolei, obsługa wysłania towaru na Wyspy Kanaryjskie jest eksportem w rozumieniu ustawy o VAT. Terytorium Wysp Kanaryjskich (mimo, że należą one do Hiszpanii - państwa członkowskiego UE) nie jest bowiem terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów o VAT. Tym samym Spółka obsługując tę dostawę (co przejawia się w wystawieniu dokumentu T2LF) może zastosować stawkę 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA