REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia
VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?

Spółka będąca agencją celną zajmuje się załatwianiem formalności związanych z wywozem towarów. (m.in. wystawia dokumenty celne). Spółka posiada wątpliwość jaką stawkę podatku VAT zastosować dla następujących usług:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Obsługa celna dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr. Transport odbywa się częściowo poza terytorium UE. Spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L.
  2. Obsługa celna dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. Spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF.

Zobacz też: Jak udokumentować udzielenie skonta klientowi?

Odpowiedź:

Odpowiadając na pytanie należy rozstrzygnąć, czy Spółka może zastosować do świadczonych przez siebie usług stawkę VAT 0%. Niezbędne jest w tym celu odwołanie się do art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT). Zgodnie z przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

REKLAMA

Z powyższej regulacji wynika, że Spółka będzie mogła zastosować stawkę 0% do usług bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów. W związku z tym, należy rozpatrzyć, czy towary, których dotyczą usługi Spółki, są przedmiotem eksportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie eksportu zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, który stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

Z powyższej definicji wynika, że za eksport towarów można uznać jedynie wywóz tych towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Terytorium Unii Europejskiej jest w zasadzie tożsame z terytorium państw członkowskich; z wyjątkami jednakże przewidzianymi w w art. 2 pkt 3 ustawy o VAT. W świetle bowiem tego przepisu terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy:

a) Księstwo Monako traktuje się jako terytorium Republiki Francuskiej, wyspę Man traktuje się jako terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, suwerenne strefy Akrotiri i Dhekelia traktuje się jako terytorium Republiki Cypru,

b) następujące terytoria poszczególnych państw członkowskich traktuje się jako wyłączone z terytorium Unii Europejskiej:

  • wyspę Helgoland, terytorium Buesingen – z Republiki Federalnej Niemiec,
  • Ceutę, Melillę, Wyspy Kanaryjskie – z Królestwa Hiszpanii,
  • Livigno, Campione d'Italia, włoską część jeziora Lugano – z Republiki Włoskiej,
  • francuskie terytoria, o których mowa w art. 349 i art. 355 ust.1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – z Republiki Francuskiej,
  • Górę Athos – z Republiki Greckiej,
  • Wyspy Alandzkie – z Republiki Finlandii,
  • Wyspy Normandzkie - ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej,

c) Gibraltar traktuje się jako wyłączony z terytorium Unii Europejskiej;

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Należy zatem uznać, że wysyłka towarów z Polski na Cypr nie jest eksportem towarów, ponieważ Cypr (państwo destynacji) jest państwem członkowskim UE. Nie zmienia tego okoliczność, że transport odbywa się częściowo poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji, obsługa przez Spółkę formalności związanych z tą wysyłką nie jest usługą związaną z obsługa eksportu. Tym samym usługa ta powinna powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Z kolei, obsługa wysłania towaru na Wyspy Kanaryjskie jest eksportem w rozumieniu ustawy o VAT. Terytorium Wysp Kanaryjskich (mimo, że należą one do Hiszpanii - państwa członkowskiego UE) nie jest bowiem terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów o VAT. Tym samym Spółka obsługując tę dostawę (co przejawia się w wystawieniu dokumentu T2LF) może zastosować stawkę 0% VAT, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA