REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C4 Cactus to auto o zaskakującym wyglądzie, wnętrzu wyposażonym w sufitową poduszkę bezpieczeństwa i fotelach przypominających domową sofę. Jak jeździ ta zaskakująca mieszanka? Czy silnik o mocy 82 KM da sobie radę z autem przypominającym terenówkę?

Test Citroen C4 Cactus: nadwozie

Niecodzienna, odważna, a może dziwaczna? Trudno jednoznacznie ocenić sylwetkę nowego Citroena C4 Cactusa. Z jednej strony wzbudza on ogromne zaciekawienie, a z drugiej spotyka się ze ścianą ostrej krytyki. Jego jednoznaczna chęć wyróżnienia się spośród gąszczu innych aut jest jednak na tyle przekonująca i autentyczna, że obserwator mimowolnie poddaje się jej sile i zaczyna zwracać uwagę na liczne detale nadwozia.

REKLAMA

REKLAMA

Interesująca jest zwłaszcza boczna strona Cactusa z charakterystycznymi Airbumpami czyli nakładkami wykonanymi z tworzywa sztucznego wypełnionego powietrzem. Choć stanowią wyraźny element stylizacyjny pojazdu, to okazują się także szalenie funkcjonalne, bowiem minimalizują ryzyko uszkodzenia drzwi na skutek kontaktu z innymi obiektami. Niesztampowy jest także dach pojazdu, który wydaje się być oddzielony od reszty karoserii oraz  relingi dachowe z ostro zakończonymi końcówkami.

REKLAMA

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe kontrowersje wzbudza jednak przedni pas Cactusa, wyposażony w trzy rzędy świateł (dzienne, mijania, halogenowe). Ich charakterystyczny układ przypomina nieco głowę owada. I choć spektrum skojarzeń jakie wzbudza Cactus jest szerokie, to trzeba przyznać, że trudno znaleźć osobę, która przeszłaby obojętnie obok tego samochodu. Co więcej, Cactus świetnie wpisuje się w dzisiejsze wymagania rynku - wygląda jak auto terenowe, ma bardzo duży prześwit (aż 21 cm), a przy tym jest niski (1 480 mm) i krótki (4 157 mm), przez co łatwo dla niego o miejsce parkingowe nawet w podziemnych garażach.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: wnetrze

We wnętrzu Citroen C4 Cactus jest co najmniej równie ciekawy co na zewnątrz. Jego deska rozdzielcza jest niemożliwa do pomylenia z jakąkolwiek inną. Schowek pasażera przypominający markową walizkę (poduszka powietrzna została przeniesiona na sufit), dwubarwna kolorystyka kokpitu, ciekawa faktura plastików i nisko umieszczone nawiewy to tylko część nietuzinkowych rozwiązań. Zmiany dotknęły także wskaźniki. Analogowe zegary ustąpiły miejsca cyfrowemu wyświetlaczowi o przekątnej 7 cali, którego charakteryzują dwie cechy : bardzo wysoka jakość podświetlenia oraz brak ważnych urządzeń pomiarowych jak obrotomierz czy wskaźnik temperatury silnika. Do sterowania klimatyzacją, systemem multimedialnym i komputerem pokładowym służy z kolei centralny ekran dotykowy, o przekątnej 8 cali. Ma dobrą rozdzielczość i żywą kolorystykę, ale jego obsługa jest zbyt czasochłonna. Brakuje przede wszystkim analogowych przycisków i pokręteł do obsługi radia i klimatyzacji. Bardzo dobrze prezentuje się za to jakość prezentowanych map.

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

Z punktu widzenia kierowcy dobrze ocenić należy miękki niczym sofa fotel z wyjątkowo nisko umieszczonym punktem podparcia bioder (na długich trasach może on jednak nieco męczyć), dobrą widoczność do przodu i na boki, oraz wykończone miękkim materiałem boczki drzwi. Te ostatnie, wyposażono w materiałowe uchwyty zamiast plastikowych rączek.Imponująca jest także przestronność kabiny nowego Citroena C4 Cactusa. Bez większych wyrzeczeń pomieści ona 4 osoby o wzroście ok. 180 cm, a niższy komfort jazdy, z uwagi na specyficzne wyprofilowanie podłogi, może jedynie odczuwać pasażer siedzący tuż przy kierowcy. Bagażnik jest duży (358 l), ale przeszkadzać może jego dość wysoki próg załadunkowy oraz składane tylko w całości oparcie kanapy.

Słabiej ocenić należy za to panoramiczny szklany dach pozbawiony rolety, uchylne szyby w tylnych drzwiach, brak podświetlenia przycisków służących sterowaniu lusterkami oraz zbyt nisko poprowadzoną górną krawędź przedniej szyby, która ogranicza widoczność sygnalizatorów na skrzyżowaniu.Także materiały użyte do budowy kokpitu to w większości twarde plastiki.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: prowadzenie

Citroen C4 Cactus nie jest autem, które zachęca do dynamicznej jazdy. Jego zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej ma wyraźnie miękkie nastawy i dobrze radzi sobie z pokonywaniem poprzecznych nierówności, ale w zakrętach pozwala karoserii na wyraźne przechyły. Także większe studzienki nie ujdą uwadze pasażerów. Miękkie zawieszenie w połączeniu z wysokim prześwitem (aż 21 cm) pozwalają jednak bezstresowo wjeżdżać na wysokie krawężniki, pokonywać na przełaj piaszczyste dukty czy brukowane jezdnie. Brak napędu na wszystkie koła (nawet w opcji) uniemożliwia jednak traktowanie Cactusa jako auta do jazdy w trudniejszym terenie.

W trakcie jazdy po krętej drodze szybko okazuje się, że Cactus stworzony został do komfortowej eksploracji nowych miejsc, a nie błyskawicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Przekonuje o tym nie tylko miękko zestrojone zawieszenie, ale przede wszystkim układ kierowniczy, który pracuje ospale i powolnie. Choć siła wspomagania jest duża, to brak mu bezpośredniości w działaniu.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: silnik i skrzynia biegów

Do możliwości układu jezdnego Cactusa dobrze dopasowano podstawowy silnik 1.2 16V o mocy 82 KM. Konstrukcja identyczna jak w przypadku Peugeota 301 nie zachwyca osiągami, ale w ruchu miejskim jest wystarczająco dynamiczna (dobrze "zbiera się" z niskich obrotów) i odznacza się niskim zapotrzebowaniem na paliwośrednio ok. 7,1 l benzyny na 100 km. Na trasie przy prędkości 100 km/h spalanie spada do zaledwie 4,8 l/100 km. Charakterystyczny warkot 3-cylindrowego silnika jest przyjemny dla ucha, a kabina Cactusa jest nieźle wyciszona nawet przy jeździe z prędkością 140 km/h.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Bardzo słabe noty należą się za to 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów (także z Peugeota 301). Jest nieprecyzyjna, a jej lewarek porusza się zbyt swobodnie, sprawiając wrażenie jakby mechanizm przekładni uległ zużyciu. Z czasem można do niej przywyknąć, ale pierwsze wrażenie jest bardzo kiepskie.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na 266-milimetrowych tarczach, a z tyłu na 8-calowych bębnach prezentuje się mało okazale na papierze, ale dzięki bardzo niskiej masie pojazdu (zaledwie 965 kg!) jest wystarczająco wydajny. Wyżej położony środek ciężkości, w połączeniu z miękkim zawieszeniem powoduje, że auto odczuwalnie nurkuje w trakcie hamowania. Bardzo sprawnie pracuje pedał hamulca - działa zdecydowanie i szybko.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: cena i wyposażenie

Citroen C4 Cactus nie jest drogim autem jeśli uwzględnimy rodzaj pojazdu, jego wyposażenie i kubaturę wnętrza. Najtańszy Cactus kosztuje 51 900 zł. Prezentowany egzemplarz posiada najbogatszą wersję wyposażenia Shine Edition (za 68 400 zł bez promocji) i kilka opcji dodatkowych jak np. 17-calowe alufelgi przez co cena poszybowała do 72 500 zł (obecnie egzemplarz taki dostępny jest nawet za 67 500 zł). W cenie tej auto posiada już nawigację GPS, lepszą tapicerkę siedzeń, panoramiczny dach, podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania z czujnikami, tempomat, 6 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa itd. Trudno o równie bogato wyposażonego konkurenta tego segmentu w takiej cenie.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: opinia

Długo nie mogłem się przekonać do nowego Citroena C4 Cactusa. Niesztampowa sylwetka była aż nadto odważna i nowatorska. Okazało się jednak, że w tym przypadku forma nie przerosła treści. Cactus wzbudza ciekawość i sympatię. Wnętrze jest przestronne, bagażnik duży, a przednie fotele przypominają swoją wygodą miękką sofę. I choć osiągi Citroena C4 Cactusa z silnikiem 1.2 PT 82 KM są słabe, reakcja na ruch kierownicy zbyt powolna, a zawieszenie nieco za miękkie w zakrętach, to Cactus daje się lubić w codziennej eksploatacji. Nie zachęca do dynamicznej jazdy, pozwalając się odprężyć i wygodnie rozsiąść za kierownicą. Przyjemnie amortyzuje nierówności, dobrze radząc sobie z wysokimi krawężnikami czy głębokimi studzienkami, jest przestronny i zaskakująco dobrze wyposażony. I choć pod pewnymi względami czuć, że auto było tworzone niskim kosztem, to efekt końcowy pozwala kierowcy poczuć się modnie, stylowo i nowocześnie. I o to chyba chodziło!

Dane techniczne Citroen C4 Cactus 1.2 12V PureTech 82 KM

Samochód Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika HMZ
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 3
Pojemność skokowa 1199 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 60/82 kW/KM przy 5750 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 118Nm przy 2750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 12,9 s
Prędkość maksymalna 167 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 5,6/4,0/4,6 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 157 /1 729/1 480 mm
Rozstaw osi 2 595 mm
Masa własna 965 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 358 l
Ładowność 535 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,02
Średnica zawracania 10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena od 51 900 zł

Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA