REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Citroen C4 Cactus to auto o zaskakującym wyglądzie, wnętrzu wyposażonym w sufitową poduszkę bezpieczeństwa i fotelach przypominających domową sofę. Jak jeździ ta zaskakująca mieszanka? Czy silnik o mocy 82 KM da sobie radę z autem przypominającym terenówkę?

Test Citroen C4 Cactus: nadwozie

Niecodzienna, odważna, a może dziwaczna? Trudno jednoznacznie ocenić sylwetkę nowego Citroena C4 Cactusa. Z jednej strony wzbudza on ogromne zaciekawienie, a z drugiej spotyka się ze ścianą ostrej krytyki. Jego jednoznaczna chęć wyróżnienia się spośród gąszczu innych aut jest jednak na tyle przekonująca i autentyczna, że obserwator mimowolnie poddaje się jej sile i zaczyna zwracać uwagę na liczne detale nadwozia.

REKLAMA

Interesująca jest zwłaszcza boczna strona Cactusa z charakterystycznymi Airbumpami czyli nakładkami wykonanymi z tworzywa sztucznego wypełnionego powietrzem. Choć stanowią wyraźny element stylizacyjny pojazdu, to okazują się także szalenie funkcjonalne, bowiem minimalizują ryzyko uszkodzenia drzwi na skutek kontaktu z innymi obiektami. Niesztampowy jest także dach pojazdu, który wydaje się być oddzielony od reszty karoserii oraz  relingi dachowe z ostro zakończonymi końcówkami.

Zobacz też: Test Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS ALLGRIP Man.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największe kontrowersje wzbudza jednak przedni pas Cactusa, wyposażony w trzy rzędy świateł (dzienne, mijania, halogenowe). Ich charakterystyczny układ przypomina nieco głowę owada. I choć spektrum skojarzeń jakie wzbudza Cactus jest szerokie, to trzeba przyznać, że trudno znaleźć osobę, która przeszłaby obojętnie obok tego samochodu. Co więcej, Cactus świetnie wpisuje się w dzisiejsze wymagania rynku - wygląda jak auto terenowe, ma bardzo duży prześwit (aż 21 cm), a przy tym jest niski (1 480 mm) i krótki (4 157 mm), przez co łatwo dla niego o miejsce parkingowe nawet w podziemnych garażach.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: wnetrze

We wnętrzu Citroen C4 Cactus jest co najmniej równie ciekawy co na zewnątrz. Jego deska rozdzielcza jest niemożliwa do pomylenia z jakąkolwiek inną. Schowek pasażera przypominający markową walizkę (poduszka powietrzna została przeniesiona na sufit), dwubarwna kolorystyka kokpitu, ciekawa faktura plastików i nisko umieszczone nawiewy to tylko część nietuzinkowych rozwiązań. Zmiany dotknęły także wskaźniki. Analogowe zegary ustąpiły miejsca cyfrowemu wyświetlaczowi o przekątnej 7 cali, którego charakteryzują dwie cechy : bardzo wysoka jakość podświetlenia oraz brak ważnych urządzeń pomiarowych jak obrotomierz czy wskaźnik temperatury silnika. Do sterowania klimatyzacją, systemem multimedialnym i komputerem pokładowym służy z kolei centralny ekran dotykowy, o przekątnej 8 cali. Ma dobrą rozdzielczość i żywą kolorystykę, ale jego obsługa jest zbyt czasochłonna. Brakuje przede wszystkim analogowych przycisków i pokręteł do obsługi radia i klimatyzacji. Bardzo dobrze prezentuje się za to jakość prezentowanych map.

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

Z punktu widzenia kierowcy dobrze ocenić należy miękki niczym sofa fotel z wyjątkowo nisko umieszczonym punktem podparcia bioder (na długich trasach może on jednak nieco męczyć), dobrą widoczność do przodu i na boki, oraz wykończone miękkim materiałem boczki drzwi. Te ostatnie, wyposażono w materiałowe uchwyty zamiast plastikowych rączek.Imponująca jest także przestronność kabiny nowego Citroena C4 Cactusa. Bez większych wyrzeczeń pomieści ona 4 osoby o wzroście ok. 180 cm, a niższy komfort jazdy, z uwagi na specyficzne wyprofilowanie podłogi, może jedynie odczuwać pasażer siedzący tuż przy kierowcy. Bagażnik jest duży (358 l), ale przeszkadzać może jego dość wysoki próg załadunkowy oraz składane tylko w całości oparcie kanapy.

Słabiej ocenić należy za to panoramiczny szklany dach pozbawiony rolety, uchylne szyby w tylnych drzwiach, brak podświetlenia przycisków służących sterowaniu lusterkami oraz zbyt nisko poprowadzoną górną krawędź przedniej szyby, która ogranicza widoczność sygnalizatorów na skrzyżowaniu.Także materiały użyte do budowy kokpitu to w większości twarde plastiki.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: prowadzenie

Citroen C4 Cactus nie jest autem, które zachęca do dynamicznej jazdy. Jego zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej ma wyraźnie miękkie nastawy i dobrze radzi sobie z pokonywaniem poprzecznych nierówności, ale w zakrętach pozwala karoserii na wyraźne przechyły. Także większe studzienki nie ujdą uwadze pasażerów. Miękkie zawieszenie w połączeniu z wysokim prześwitem (aż 21 cm) pozwalają jednak bezstresowo wjeżdżać na wysokie krawężniki, pokonywać na przełaj piaszczyste dukty czy brukowane jezdnie. Brak napędu na wszystkie koła (nawet w opcji) uniemożliwia jednak traktowanie Cactusa jako auta do jazdy w trudniejszym terenie.

W trakcie jazdy po krętej drodze szybko okazuje się, że Cactus stworzony został do komfortowej eksploracji nowych miejsc, a nie błyskawicznego przemieszczania się z punktu A do punktu B. Przekonuje o tym nie tylko miękko zestrojone zawieszenie, ale przede wszystkim układ kierowniczy, który pracuje ospale i powolnie. Choć siła wspomagania jest duża, to brak mu bezpośredniości w działaniu.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: silnik i skrzynia biegów

Do możliwości układu jezdnego Cactusa dobrze dopasowano podstawowy silnik 1.2 16V o mocy 82 KM. Konstrukcja identyczna jak w przypadku Peugeota 301 nie zachwyca osiągami, ale w ruchu miejskim jest wystarczająco dynamiczna (dobrze "zbiera się" z niskich obrotów) i odznacza się niskim zapotrzebowaniem na paliwośrednio ok. 7,1 l benzyny na 100 km. Na trasie przy prędkości 100 km/h spalanie spada do zaledwie 4,8 l/100 km. Charakterystyczny warkot 3-cylindrowego silnika jest przyjemny dla ucha, a kabina Cactusa jest nieźle wyciszona nawet przy jeździe z prędkością 140 km/h.

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?

Bardzo słabe noty należą się za to 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów (także z Peugeota 301). Jest nieprecyzyjna, a jej lewarek porusza się zbyt swobodnie, sprawiając wrażenie jakby mechanizm przekładni uległ zużyciu. Z czasem można do niej przywyknąć, ale pierwsze wrażenie jest bardzo kiepskie.


Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: hamulce

Układ hamulcowy oparty z przodu na 266-milimetrowych tarczach, a z tyłu na 8-calowych bębnach prezentuje się mało okazale na papierze, ale dzięki bardzo niskiej masie pojazdu (zaledwie 965 kg!) jest wystarczająco wydajny. Wyżej położony środek ciężkości, w połączeniu z miękkim zawieszeniem powoduje, że auto odczuwalnie nurkuje w trakcie hamowania. Bardzo sprawnie pracuje pedał hamulca - działa zdecydowanie i szybko.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: cena i wyposażenie

Citroen C4 Cactus nie jest drogim autem jeśli uwzględnimy rodzaj pojazdu, jego wyposażenie i kubaturę wnętrza. Najtańszy Cactus kosztuje 51 900 zł. Prezentowany egzemplarz posiada najbogatszą wersję wyposażenia Shine Edition (za 68 400 zł bez promocji) i kilka opcji dodatkowych jak np. 17-calowe alufelgi przez co cena poszybowała do 72 500 zł (obecnie egzemplarz taki dostępny jest nawet za 67 500 zł). W cenie tej auto posiada już nawigację GPS, lepszą tapicerkę siedzeń, panoramiczny dach, podgrzewane fotele, automatyczną klimatyzację, kamerę cofania z czujnikami, tempomat, 6 poduszek powietrznych, komplet systemów bezpieczeństwa itd. Trudno o równie bogato wyposażonego konkurenta tego segmentu w takiej cenie.

Test Citroen C4 Cactus 1.2 82 KM: opinia

Długo nie mogłem się przekonać do nowego Citroena C4 Cactusa. Niesztampowa sylwetka była aż nadto odważna i nowatorska. Okazało się jednak, że w tym przypadku forma nie przerosła treści. Cactus wzbudza ciekawość i sympatię. Wnętrze jest przestronne, bagażnik duży, a przednie fotele przypominają swoją wygodą miękką sofę. I choć osiągi Citroena C4 Cactusa z silnikiem 1.2 PT 82 KM są słabe, reakcja na ruch kierownicy zbyt powolna, a zawieszenie nieco za miękkie w zakrętach, to Cactus daje się lubić w codziennej eksploatacji. Nie zachęca do dynamicznej jazdy, pozwalając się odprężyć i wygodnie rozsiąść za kierownicą. Przyjemnie amortyzuje nierówności, dobrze radząc sobie z wysokimi krawężnikami czy głębokimi studzienkami, jest przestronny i zaskakująco dobrze wyposażony. I choć pod pewnymi względami czuć, że auto było tworzone niskim kosztem, to efekt końcowy pozwala kierowcy poczuć się modnie, stylowo i nowocześnie. I o to chyba chodziło!

Dane techniczne Citroen C4 Cactus 1.2 12V PureTech 82 KM

Samochód Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Rodzaj silnika benzynowy, wolnossący
Kod silnika HMZ
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa wtrysk pośredni
Liczba cylindrów 3
Pojemność skokowa 1199 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 60/82 kW/KM przy 5750 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 118Nm przy 2750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,32
Napęd  przedni
Skrzynia biegów Manualna, 5 -biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 12,9 s
Prędkość maksymalna 167 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie) 5,6/4,0/4,6 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPherson
Zawieszenie kół tylnych: belka odkształcalna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 266 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) bębnowe, 8”
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 157 /1 729/1 480 mm
Rozstaw osi 2 595 mm
Masa własna 965 kg 
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 358 l
Ładowność 535 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,02
Średnica zawracania 10,9 m
Pojemność baku 50 l
Cena od 51 900 zł

Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 12V 82 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA