REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT
Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka XYZ sprzedaje towar kontrahentowi z Norwegii. Spółka przewozi towar do portu w Hamburgu na terytorium Niemiec. Tam towar jest przeładowywany na statek i zgłaszany do odprawy celnej, potem następuje jego transport do Norwegii. Odprawa celna zostaje dokonana na rzecz Spółki w Niemczech. Czy Spółka będzie mogła rozpoznać daną transakcję jako eksport towarów?

Co rozumiemy przez eksport towarów?

W celu odpowiedzi na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności należy odwołać się definicji eksportu, zawartej w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT). Zgodnie z tym przepisem przez eksport towarów rozumie się  dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

REKLAMA

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Powyższa regulacja pozwala na sformułowanie 3 warunków, które muszą być spełnione, aby daną transakcję uznać za eksport w rozumieniu ustawy o VAT.

1. towar powinien zostać przemieszczony z Polski poza terytorium UE, przy czym przemieszczenie to musi nastąpić w wyniku dostawy towarów

REKLAMA

Eksportowany towar powinien zostać wysłany z Polski poza terytorium UE. Oznacza to, że transport towarów odbywa się pomiędzy Polską a krajem spoza UE. Przy czym warto przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z dnia 25 czerwca 2012 r. (sygn. I FPS 3/12). NSA stwierdził, że w przypadku eksportu towarów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wywóz tych towarów z kraju poza obszar Unii Europejskiej powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze”. W sytuacji gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport tych towarów nastąpił z terytorium Polski.

Zgodnie ze stanowiskiem NSA,  transport winien mieć zasadniczo nieprzerwany charakter. Oznacza to, że transport powinien mieć charakter ciągły. Jednakże możliwe są przy tym określone przerwy, pod warunkiem, że nie zaburzą ciągłości transportu. Przerwy takie muszą więc mieć charakter przejściowy i krótkotrwały.

W przypadku Spółki XYZ przeładowanie towaru na statek jest elementem transportu. Nie powinno być więc traktowane jako przerwanie transportu w rozumieniu oddzielnego etapu transakcji  Dochodzi jedynie do zmiany sposobu transportu. W konsekwencji, przeładunek towarów w porcie nie dyskwalifikuje wskazanej dostawy jako eksportu towarów.

Zobacz też: Usługi transportu towarów świadczone na rzecz kontrahenta unijnego poza terytorium kraju - rozliczenie VAT

2. wywóz towaru powinien zostać dokonywany jest przez dostawcę lub na jego rzecz, bądź przez nabywcę posiadającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Warunek ten zostanie spełniony, ponieważ cały transport towaru leży w gestii Spółki.

3. wywóz towarów musi zostać potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach.

Potwierdzenie wywozu nie musi być dokonane przez Polski  urząd celny. Wymogu takiego nie nakłada bowiem art. 2 pkt 8 ustawy o VAT. Wniosek taki wynika także z cytowanej uchwały NSA.

Reasumując Spółka XYZ dokona eksportu towarów w rozumieniu ustawy o VAT

Zobacz też: Doładunki i przeładunki bez udziału Służby Celnej

Brak wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) z Polski na terytorium Niemiec

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

WDT zgodnie z powyższym przepisem jest w zasadzie czynność dostawy towarów na rzecz kontrahenta z innego państwa członkowskiego UE.

Jako WDT może być traktowane także przemieszczenie własnych towarów podatnika (mimo braku dokonania sprzedaży towarów).  Stanowi o tym art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem,za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Zobacz też: Nowe obowiązki dla przewoźników wwożących towary do Unii Celnej

REKLAMA

Przemieszczenie towarów przez Spółkę XYZ z Polski do Niemiec spełnia przedstawione wyższej warunki. Jednakże od art. 13 ust. 3 ustanowiono szereg wyjątków z których istotne znaczenie dla Spółki ma wyjątek zawarty w  art. 13 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy: towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika.

Powyższa regulacja obejmuje sytuacje w których przemieszczenie towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE jest dokonywane, nie jako odrębna czynność, ale jako element czynności eksportu.
Przemieszczenie towarów przez Spółkę XYZ z terytorium Polski na terytorium Niemiec jest dokonywane wyłącznie w celu dalszego eksportu towarów (do Norwegii).

Z powyższych względów, z uwagi na art. 13 ust. 4 pkt 4 należy uznać, że Spółka XYZ nie dokonuje z terytorium Polski WDT.

Tekst: Michał Samborski, Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA