REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych

VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W sprzedaży biletów w transporcie promowym osób mogą uczestniczyć pośrednicy. Sposób, w jaki pośrednik powinien swoją usługę opodatkować VAT, zależy od tego jakiej trasy dotyczą sprzedawane bilety.

Usługa pośrednictwa w sprzedaży biletów w transporcie promowym polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy transportowej pomiędzy przewoźnikiem a jego klientem, np. poprzez sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz tego przewoźnika. Pośrednikowi, w zamian za takie świadczenie, przysługuje wynagrodzenie od przewoźnika np. w formie prowizji.

REKLAMA

Więcej na temat VAT w logistyce przeczytasz tutaj

Stawka 0% w przypadku transportu międzynarodowego

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W tym miejscu należy ponadto odwołać się do art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT. W świetle tych przepisów za usługi transportu międzynarodowego uznaje się min. usługi pośrednictwa związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania osób środkami transportu morskiego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Zobacz też: Dokument uprawniający do zastosowania stawki 0% VAT w transporcie międzynarodowym

Z powyższych regulacji wynika, że pośrednictwo w międzynarodowym transporcie promowym, a więc dotyczącym tras pomiędzy portem polskim a zagranicznym, jest opodatkowane stawką 0% VAT.

Należy przy tym pamiętać, że, jak stanowi art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Powyższy przepis ustanawia obowiązek dokumentacyjny konieczny dla zastosowania stawki 0%. Zdaniem autora, wbrew dosłownemu brzmieniu powyższego przepisu, to że bilet jest wystawiany przez pośrednika, a nie przez samego przewoźnika, nie stanowi przy tym problemu. Ponadto, należy zauważyć, że w takich przypadkach, pośrednik będzie miał dostęp do takich biletów, sam je bowiem sporządza. Z tego powodu wystarczające będzie, aby po sprzedaży biletu, pośrednik zachował w swojej dokumentacji jego kopię, sporządzaną albo w formie elektronicznej, albo papierowej. Słuszność tego stanowiska zdaje się znajdować potwierdzenie w wyrok WSA w Bydgoszczy z 22.6.2011 r., sygn. I SA/Bd 266/11 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.7.2011 r., znak IPPP3/443- 209/10-4/KB.

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

 

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B- przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie Świnoujście- Ystad (Szwecja) jest opodatkowana stawką VAT 0%.

Pośrednictwo w sprzedaży na trasach krajowych

W przypadku, gdy trasa transportu promowego w całości przebiega w Polsce, to pośrednictwo w sprzedaży takiej usługi nie korzysta ze stawki 0%. Ta stawka dotyczy bowiem tylko pośrednictwa w transporcie międzynarodowym.

Ponadto, zdaniem autora, do tego typu usług nie można także zastosować stawki obniżonej 8%. Bez znaczenia pozostaje przy tym, to, że opodatkowanie w tej wysokości przewidziano, na mocy poz. 158 i 159 załącznika nr 3 w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT do:

  1. transportu międzynarodowego pasażerskiego, włączając żeglugę bliskiego zasięgu (PKWiU 50.10.1), oraz
  2. transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.1).

Powyższe przepisy, mogą stanowić, w określonych przypadkach, podstawę do objęcia promowego transportu krajowego stawką obniżoną. Zwrócić należy jednakże uwagę, że regulacje odnoszą się wprost jedynie do samego transportu, ale już nie do pośrednictwa w takim transporcie. Jest to sytuacja inna niż w przypadku transportu międzynarodowego (gdzie stawkę 0% przewidziano zarówno do samego przewozu, jak i do związanego z nim pośrednictwa). Same pośrednictwo nie może być zaś zakwalifikowane jako transport. Istota świadczenia pośrednika polega zaś na doprowadzeniu do zawarcia umowy, a nie na przewozie. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.12.2015 r., znak IPPP3/4512-826/15-2/KT. Tak więc, usługi pośrednika nie można uznać za transport, a w konsekwencji także zastosować stawki obniżonej. w tym przypadku, właściwa jest więc podstawowa stawka 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT)

Zobacz też: Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B - przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie krajowej jest opodatkowana stawką VAT 23%.

Jaki VAT od pośrednictwa?

Pośrednictwo dotyczące transportu międzynarodowego (w znaczeniu nadanym ustawą o VAT) korzysta ze stawki 0%. Pośrednictwo w transporcie krajowym jest opodatkowane stawką podstawową 23% VAT.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA