REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych

VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W sprzedaży biletów w transporcie promowym osób mogą uczestniczyć pośrednicy. Sposób, w jaki pośrednik powinien swoją usługę opodatkować VAT, zależy od tego jakiej trasy dotyczą sprzedawane bilety.

Usługa pośrednictwa w sprzedaży biletów w transporcie promowym polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy transportowej pomiędzy przewoźnikiem a jego klientem, np. poprzez sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz tego przewoźnika. Pośrednikowi, w zamian za takie świadczenie, przysługuje wynagrodzenie od przewoźnika np. w formie prowizji.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej na temat VAT w logistyce przeczytasz tutaj

Stawka 0% w przypadku transportu międzynarodowego

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W tym miejscu należy ponadto odwołać się do art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT. W świetle tych przepisów za usługi transportu międzynarodowego uznaje się min. usługi pośrednictwa związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania osób środkami transportu morskiego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

REKLAMA

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Zobacz też: Dokument uprawniający do zastosowania stawki 0% VAT w transporcie międzynarodowym

Z powyższych regulacji wynika, że pośrednictwo w międzynarodowym transporcie promowym, a więc dotyczącym tras pomiędzy portem polskim a zagranicznym, jest opodatkowane stawką 0% VAT.

Należy przy tym pamiętać, że, jak stanowi art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Powyższy przepis ustanawia obowiązek dokumentacyjny konieczny dla zastosowania stawki 0%. Zdaniem autora, wbrew dosłownemu brzmieniu powyższego przepisu, to że bilet jest wystawiany przez pośrednika, a nie przez samego przewoźnika, nie stanowi przy tym problemu. Ponadto, należy zauważyć, że w takich przypadkach, pośrednik będzie miał dostęp do takich biletów, sam je bowiem sporządza. Z tego powodu wystarczające będzie, aby po sprzedaży biletu, pośrednik zachował w swojej dokumentacji jego kopię, sporządzaną albo w formie elektronicznej, albo papierowej. Słuszność tego stanowiska zdaje się znajdować potwierdzenie w wyrok WSA w Bydgoszczy z 22.6.2011 r., sygn. I SA/Bd 266/11 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.7.2011 r., znak IPPP3/443- 209/10-4/KB.

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

 

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B- przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie Świnoujście- Ystad (Szwecja) jest opodatkowana stawką VAT 0%.

Pośrednictwo w sprzedaży na trasach krajowych

W przypadku, gdy trasa transportu promowego w całości przebiega w Polsce, to pośrednictwo w sprzedaży takiej usługi nie korzysta ze stawki 0%. Ta stawka dotyczy bowiem tylko pośrednictwa w transporcie międzynarodowym.

Ponadto, zdaniem autora, do tego typu usług nie można także zastosować stawki obniżonej 8%. Bez znaczenia pozostaje przy tym, to, że opodatkowanie w tej wysokości przewidziano, na mocy poz. 158 i 159 załącznika nr 3 w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT do:

  1. transportu międzynarodowego pasażerskiego, włączając żeglugę bliskiego zasięgu (PKWiU 50.10.1), oraz
  2. transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.1).

Powyższe przepisy, mogą stanowić, w określonych przypadkach, podstawę do objęcia promowego transportu krajowego stawką obniżoną. Zwrócić należy jednakże uwagę, że regulacje odnoszą się wprost jedynie do samego transportu, ale już nie do pośrednictwa w takim transporcie. Jest to sytuacja inna niż w przypadku transportu międzynarodowego (gdzie stawkę 0% przewidziano zarówno do samego przewozu, jak i do związanego z nim pośrednictwa). Same pośrednictwo nie może być zaś zakwalifikowane jako transport. Istota świadczenia pośrednika polega zaś na doprowadzeniu do zawarcia umowy, a nie na przewozie. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.12.2015 r., znak IPPP3/4512-826/15-2/KT. Tak więc, usługi pośrednika nie można uznać za transport, a w konsekwencji także zastosować stawki obniżonej. w tym przypadku, właściwa jest więc podstawowa stawka 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT)

Zobacz też: Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B - przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie krajowej jest opodatkowana stawką VAT 23%.

Jaki VAT od pośrednictwa?

Pośrednictwo dotyczące transportu międzynarodowego (w znaczeniu nadanym ustawą o VAT) korzysta ze stawki 0%. Pośrednictwo w transporcie krajowym jest opodatkowane stawką podstawową 23% VAT.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA