REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych

Subskrybuj nas na Youtube
VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
VAT od pośrednictwa w sprzedaży biletów promowych.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W sprzedaży biletów w transporcie promowym osób mogą uczestniczyć pośrednicy. Sposób, w jaki pośrednik powinien swoją usługę opodatkować VAT, zależy od tego jakiej trasy dotyczą sprzedawane bilety.

Usługa pośrednictwa w sprzedaży biletów w transporcie promowym polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy transportowej pomiędzy przewoźnikiem a jego klientem, np. poprzez sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz tego przewoźnika. Pośrednikowi, w zamian za takie świadczenie, przysługuje wynagrodzenie od przewoźnika np. w formie prowizji.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej na temat VAT w logistyce przeczytasz tutaj

Stawka 0% w przypadku transportu międzynarodowego

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. W tym miejscu należy ponadto odwołać się do art. 83 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT. W świetle tych przepisów za usługi transportu międzynarodowego uznaje się min. usługi pośrednictwa związane z usługami przewozu lub innego sposobu przemieszczania osób środkami transportu morskiego:

a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

REKLAMA

b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Zobacz też: Dokument uprawniający do zastosowania stawki 0% VAT w transporcie międzynarodowym

Z powyższych regulacji wynika, że pośrednictwo w międzynarodowym transporcie promowym, a więc dotyczącym tras pomiędzy portem polskim a zagranicznym, jest opodatkowane stawką 0% VAT.

Należy przy tym pamiętać, że, jak stanowi art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Powyższy przepis ustanawia obowiązek dokumentacyjny konieczny dla zastosowania stawki 0%. Zdaniem autora, wbrew dosłownemu brzmieniu powyższego przepisu, to że bilet jest wystawiany przez pośrednika, a nie przez samego przewoźnika, nie stanowi przy tym problemu. Ponadto, należy zauważyć, że w takich przypadkach, pośrednik będzie miał dostęp do takich biletów, sam je bowiem sporządza. Z tego powodu wystarczające będzie, aby po sprzedaży biletu, pośrednik zachował w swojej dokumentacji jego kopię, sporządzaną albo w formie elektronicznej, albo papierowej. Słuszność tego stanowiska zdaje się znajdować potwierdzenie w wyrok WSA w Bydgoszczy z 22.6.2011 r., sygn. I SA/Bd 266/11 oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.7.2011 r., znak IPPP3/443- 209/10-4/KB.

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

 

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B- przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie Świnoujście- Ystad (Szwecja) jest opodatkowana stawką VAT 0%.

Pośrednictwo w sprzedaży na trasach krajowych

W przypadku, gdy trasa transportu promowego w całości przebiega w Polsce, to pośrednictwo w sprzedaży takiej usługi nie korzysta ze stawki 0%. Ta stawka dotyczy bowiem tylko pośrednictwa w transporcie międzynarodowym.

Ponadto, zdaniem autora, do tego typu usług nie można także zastosować stawki obniżonej 8%. Bez znaczenia pozostaje przy tym, to, że opodatkowanie w tej wysokości przewidziano, na mocy poz. 158 i 159 załącznika nr 3 w zw. z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT do:

  1. transportu międzynarodowego pasażerskiego, włączając żeglugę bliskiego zasięgu (PKWiU 50.10.1), oraz
  2. transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.1).

Powyższe przepisy, mogą stanowić, w określonych przypadkach, podstawę do objęcia promowego transportu krajowego stawką obniżoną. Zwrócić należy jednakże uwagę, że regulacje odnoszą się wprost jedynie do samego transportu, ale już nie do pośrednictwa w takim transporcie. Jest to sytuacja inna niż w przypadku transportu międzynarodowego (gdzie stawkę 0% przewidziano zarówno do samego przewozu, jak i do związanego z nim pośrednictwa). Same pośrednictwo nie może być zaś zakwalifikowane jako transport. Istota świadczenia pośrednika polega zaś na doprowadzeniu do zawarcia umowy, a nie na przewozie. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11.12.2015 r., znak IPPP3/4512-826/15-2/KT. Tak więc, usługi pośrednika nie można uznać za transport, a w konsekwencji także zastosować stawki obniżonej. w tym przypadku, właściwa jest więc podstawowa stawka 23% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT)

Zobacz też: Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Polska Spółka A pośredniczy w sprzedaży biletów pasażerskich oferowanych przez Spółkę B - przewoźnika promowego. Spółce A przysługuje od Spółki B wynagrodzenie prowizyjne w zależności od liczby sprzedanych biletów. Usługa Spółki A odnosząca się do sprzedaży biletów na trasie krajowej jest opodatkowana stawką VAT 23%.

Jaki VAT od pośrednictwa?

Pośrednictwo dotyczące transportu międzynarodowego (w znaczeniu nadanym ustawą o VAT) korzysta ze stawki 0%. Pośrednictwo w transporcie krajowym jest opodatkowane stawką podstawową 23% VAT.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA