REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportowa jako świadczenie złożone, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
VAT - usługa transportowa jako świadczenie złożone
VAT - usługa transportowa jako świadczenie złożone

REKLAMA

REKLAMA

Jedynym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości w podatku VAT jest kwestia świadczeń złożonych (kompleksowych). Przykładem tego zagadnienia w kontekście usług transportowych jest, budząca wątpliwości interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.1.2016 r., znak IPPP3/4512-870/15-2/KT.

Organ podatkowy: odrębne świadczenia, a nie jedno kompleksowe

Przywołane rozstrzygnięcie dotyczyło podatnika (spółki), która świadczyła usługi transportowe w sektorze przewozów intermodalnych transportu kombinowanego. Elementem świadczonych przez Spółkę usług był przeładunek transportowanych kontenerów.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka planowała dodatkowo wprowadzić obsługę kontenerów z agregatami chłodniczymi. Kontenery te miały służyć do przewozu artykułów spożywczych wymagających przechowywania, a także i transportu w warunkach chłodniczych. Agregaty chłodnicze zainstalowane w kontenerach napędzane były paliwem (olejem napędowym) pobieranym z własnego zbiornika paliwa, również zainstalowanego w kontenerze. Podczas przeładunku na terenie terminalu, do tych kontenerów było dodatkowo tankowane paliwo. Klient w takim przypadku był przez Spółkę obciążany odrębnie kosztem zatankowanego paliwa (obok wynagrodzenia podstawowego za wyświadczoną usługę transportową).

Więcej informacji na temat rozliczania podatku VAT w logistyce znajdziesz tutaj

W tak przedstawionym stanie faktycznym organ nie zgodził się z uznaniem czynności napełniania agregatów paliwem za czynność wchodząca w skład kompleksowej usługi transportowej. Obsługa kontenerów z agregatami chłodniczymi miała bowiem stanowić odrębne świadczenie, mogące być wykonywane niezależnie od usługi transportu towarów. W konsekwencji należność za tę czynność nie powinna wchodzić do podstawy opodatkowania głównej usługi. Organ podatkowy uznał, że tankowania kontenerów nie można uznać za element jednolitego świadczenia transportu, pozostającego z nim w nierozerwalnym związku ekonomicznym. Argumentem za tą tezą, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, był sposób dokumentowania wykonywanych czynności i wyodrębnianie osobnej należności za tankowanie kontenera (oprócz opłaty za transport).

REKLAMA

Zobacz też: Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tankowanie kontenerów chłodniczych to dodatkowa czynność, która może być oddzielona od samego transportu?

Powyższe rozstrzygnięcie budzi wątpliwości. Wydaje się bowiem, że organ podatkowy źle odczytał stan faktyczny przedstawiony w interpretacji. Doprowadziło to do uznania tankowania kontenerów chłodniczych za dodatkową czynność, która może być oddzielona od samego transportu.

Należy bowiem zauważyć, że stosowanie tych kontenerów było wymagane w przypadku niektórych rodzajów żywności. Bez specjalnego kontenera (który musi być dodatkowo tankowany) transport tych produktów nie mógłby być w sposób prawidłowy przeprowadzony. Tak więc tankowanie kontenerów chłodniczych było konieczną częścią niektórych transportów. Takiego działania trzeba bowiem dokonywać, jeśli transportowane są pewne rodzaje żywności (w przypadku innych produktów byłoby to natomiast bezcelowe). Wynika to jednakże z charakteru danego transportu, a nie np. z dodatkowego zamówienia ze strony usługobiorcy. Tym samym tankowanie kontenerów chłodniczych stanowiło środek do realizacji usługi głównej (transportowej), a nie cel sam w sobie.

Wydaje się, że głównym argumentem organu podatkowego był fakt osobnego fakturowania należności za tankowanie paliwa do kontenerów. Taki tok rozumowania nie jest jednakże prawidłowy. Wyodrębnienie na fakturze różnych elementów usługi, albo też wyodrębnianie osobnych części zapłaty, nie przekreśla tego, że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27.11.2014 r., sygn. III Sa/Bd 969/14).

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Inne rozstrzygnięcia

Warto ponadto wskazać, że dość szerokie pojmowanie usług transportowych, jako czynności złożonych obejmujących także szereg czynności pomocniczych, znajduje potwierdzenie w wielu innych rozstrzygnięciach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach  w interpretacji z 24.6.2010 r., znak IBPP3/443-430/10/PH, potwierdził konieczność wliczania do podstawy opodatkowania z tytułu usługi transporterowej dodatkowych opłat związanych z postojem w związku z załadunkiem lub rozładunkiem towarów.

Ponadto organy podatkowe dopuszczają także, aby w określonych przypadkach, jako część usługi transportu traktować także magazynowanie towaru. Tak stwierdzili min. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 23.6.2015 r., znak IPPP3/4512-344/15-2/RD; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 28.5.2009 r., znak LPPP2/443-303/09-4/ISN oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27.3.2009 r., znak IPPP2/443-158/09-2/PW. Warunkiem jest jednakże to, aby magazynowanie nie było długotrwałe i miało ścisły związek z samym transportem.

Zobacz też: Miejsce świadczenia usługi spedycji

Podsumowanie

Różne rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczące kwestii traktowania usług transportowych jako świadczeń złożonych mogą skutkować brakiem pewności po stronie podatników. Zdaniem autora, nie należy sztucznie dzielić takich usług na jej części składowe. Konkretne sytuacje wymagają jednakże wnikliwej analizy.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA