REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa transportowa jako świadczenie złożone, a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
VAT - usługa transportowa jako świadczenie złożone
VAT - usługa transportowa jako świadczenie złożone

REKLAMA

REKLAMA

Jedynym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości w podatku VAT jest kwestia świadczeń złożonych (kompleksowych). Przykładem tego zagadnienia w kontekście usług transportowych jest, budząca wątpliwości interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.1.2016 r., znak IPPP3/4512-870/15-2/KT.

Organ podatkowy: odrębne świadczenia, a nie jedno kompleksowe

REKLAMA

Przywołane rozstrzygnięcie dotyczyło podatnika (spółki), która świadczyła usługi transportowe w sektorze przewozów intermodalnych transportu kombinowanego. Elementem świadczonych przez Spółkę usług był przeładunek transportowanych kontenerów.

REKLAMA

Spółka planowała dodatkowo wprowadzić obsługę kontenerów z agregatami chłodniczymi. Kontenery te miały służyć do przewozu artykułów spożywczych wymagających przechowywania, a także i transportu w warunkach chłodniczych. Agregaty chłodnicze zainstalowane w kontenerach napędzane były paliwem (olejem napędowym) pobieranym z własnego zbiornika paliwa, również zainstalowanego w kontenerze. Podczas przeładunku na terenie terminalu, do tych kontenerów było dodatkowo tankowane paliwo. Klient w takim przypadku był przez Spółkę obciążany odrębnie kosztem zatankowanego paliwa (obok wynagrodzenia podstawowego za wyświadczoną usługę transportową).

Więcej informacji na temat rozliczania podatku VAT w logistyce znajdziesz tutaj

W tak przedstawionym stanie faktycznym organ nie zgodził się z uznaniem czynności napełniania agregatów paliwem za czynność wchodząca w skład kompleksowej usługi transportowej. Obsługa kontenerów z agregatami chłodniczymi miała bowiem stanowić odrębne świadczenie, mogące być wykonywane niezależnie od usługi transportu towarów. W konsekwencji należność za tę czynność nie powinna wchodzić do podstawy opodatkowania głównej usługi. Organ podatkowy uznał, że tankowania kontenerów nie można uznać za element jednolitego świadczenia transportu, pozostającego z nim w nierozerwalnym związku ekonomicznym. Argumentem za tą tezą, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, był sposób dokumentowania wykonywanych czynności i wyodrębnianie osobnej należności za tankowanie kontenera (oprócz opłaty za transport).

Zobacz też: Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tankowanie kontenerów chłodniczych to dodatkowa czynność, która może być oddzielona od samego transportu?

REKLAMA

Powyższe rozstrzygnięcie budzi wątpliwości. Wydaje się bowiem, że organ podatkowy źle odczytał stan faktyczny przedstawiony w interpretacji. Doprowadziło to do uznania tankowania kontenerów chłodniczych za dodatkową czynność, która może być oddzielona od samego transportu.

Należy bowiem zauważyć, że stosowanie tych kontenerów było wymagane w przypadku niektórych rodzajów żywności. Bez specjalnego kontenera (który musi być dodatkowo tankowany) transport tych produktów nie mógłby być w sposób prawidłowy przeprowadzony. Tak więc tankowanie kontenerów chłodniczych było konieczną częścią niektórych transportów. Takiego działania trzeba bowiem dokonywać, jeśli transportowane są pewne rodzaje żywności (w przypadku innych produktów byłoby to natomiast bezcelowe). Wynika to jednakże z charakteru danego transportu, a nie np. z dodatkowego zamówienia ze strony usługobiorcy. Tym samym tankowanie kontenerów chłodniczych stanowiło środek do realizacji usługi głównej (transportowej), a nie cel sam w sobie.

Wydaje się, że głównym argumentem organu podatkowego był fakt osobnego fakturowania należności za tankowanie paliwa do kontenerów. Taki tok rozumowania nie jest jednakże prawidłowy. Wyodrębnienie na fakturze różnych elementów usługi, albo też wyodrębnianie osobnych części zapłaty, nie przekreśla tego, że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27.11.2014 r., sygn. III Sa/Bd 969/14).

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Inne rozstrzygnięcia

Warto ponadto wskazać, że dość szerokie pojmowanie usług transportowych, jako czynności złożonych obejmujących także szereg czynności pomocniczych, znajduje potwierdzenie w wielu innych rozstrzygnięciach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach  w interpretacji z 24.6.2010 r., znak IBPP3/443-430/10/PH, potwierdził konieczność wliczania do podstawy opodatkowania z tytułu usługi transporterowej dodatkowych opłat związanych z postojem w związku z załadunkiem lub rozładunkiem towarów.

Ponadto organy podatkowe dopuszczają także, aby w określonych przypadkach, jako część usługi transportu traktować także magazynowanie towaru. Tak stwierdzili min. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 23.6.2015 r., znak IPPP3/4512-344/15-2/RD; Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 28.5.2009 r., znak LPPP2/443-303/09-4/ISN oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27.3.2009 r., znak IPPP2/443-158/09-2/PW. Warunkiem jest jednakże to, aby magazynowanie nie było długotrwałe i miało ścisły związek z samym transportem.

Zobacz też: Miejsce świadczenia usługi spedycji

Podsumowanie

Różne rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczące kwestii traktowania usług transportowych jako świadczeń złożonych mogą skutkować brakiem pewności po stronie podatników. Zdaniem autora, nie należy sztucznie dzielić takich usług na jej części składowe. Konkretne sytuacje wymagają jednakże wnikliwej analizy.

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA