REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.

W interpretacji sygn. IPPP3/4512-935/15-2/IG  Dyrektor Izby Skarbowy w Warszawie rozpatrywał sprawę Spółki, prowadzącej działalność w branży kosmetycznej. Spółka ta jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce, ale nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W pierwszej kolejności Spółka dokonuje nabycia niezbędnych materiałów i komponentów na terytorium Polski lub sprowadza je do Polski (np. w ramach WNT). Następnie, na podstawie umowy polski podwykonawca wykonuje na powierzonych przez Spółkę materiałach/komponentach usługę konfekcjonowania, której efektem jest powstanie gotowego produktu. Niektóre komponenty (jak np. klej) nie są powierzane przez Spółkę, lecz nabywane przez podwykonawcę na własny rachunek. Spółka zamierza wywozić gotowe produkty na terytorium państw spoza UE i tam dokonywać ich sprzedaży na rzecz lokalnych klientów. W pierwszej kolejności towary mają zostać przetransportowane z zakładu podwykonawcy do magazynu własnego Spółki lub magazynu wynajmowanego od podmiotu zewnętrznego na terytorium państwa trzeciego, gdzie będą przechowywane przez pewien czas. Następnie, Spółka będzie sprzedawać produkty bezpośrednio z ww. magazynu klientom mającym siedziby w państwie położenia magazynu. Spółka będzie  w posiadaniu dokumentów potwierdzających, że produkty sprzedawane z magazynu Spółki powstały z zakupionych w Polsce lub sprowadzonych w ramach WNT do Polski materiałów i komponentów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Odnosząc się do opisanej sytuacji, organ podatkowy przypomniał, że w świetle art. 2 pkt 8 ustawy o VAT z eksportem towarów mamy do czynienia wtedy gdy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę (tj. dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT), a wskutek tej dostawy towary są wywożone z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni). Ponadto, wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny.

Więcej na temat VAT-u w działalności logistycznej znajdziesz tutaj

REKLAMA

Z powyższych względów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że wywóz towarów należących do Spółki do magazynu na terytorium państwa trzeciego, w którym towary te będą przechowywane jakiś czas, nie stanowi sprzedaży (eksportu towarów), gdyż transport z zakładu podwykonawcy w Polsce do tego magazynu nie jest będzie realizowany wskutek dostawy tych towarów. Tym samym, na tym etapie przemieszczenie towarów z Polski do państwa trzeciego będzie stanowić czynność neutralną w VAT. Jak stwierdził organ: „Mając zatem na uwadze opis sprawy, należy stwierdzić, że wywóz własnych towarów do magazynu Spółki na Terytorium Kraju Trzeciego, w którym będą one jakiś czas przechowywane, nie stanowi sprzedaży ani eksportu towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na tym etapie transport towarów będzie się odbywał pomiędzy zakładem Podwykonawcy w Polsce i Magazynem Spółki na Terytorium Państwa Trzeciego. Na tym etapie nie dojdzie do transakcji sprzedaży ani eksportu towarów opodatkowanej w Polsce, gdyż wywozowi towarów nie będzie towarzyszyło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towary na tym etapie cały czas będą własnością Strony. Takie przemieszczenie towarów jest wyłącznie przemieszczeniem wewnętrznym tj. dokonywanym w ramach przedsiębiorstwa Spółki, któremu nie towarzyszy transakcja sprzedaży”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Kolejno, skoro Spółka planuje sprzedawać towary klientom bezpośrednio z magazynu położonego w państwie trzecim, dostawa towarów powinna zostać opodatkowana na terytorium tegoż państwa trzeciego zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Dlatego też do ww. dostaw nie będą miały zastosowania przepisy polskiej ustawy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: „(..) miejscem dostawy towarów, które będą sprzedawane przez Wnioskodawcę na terytorium Kraju Trzeciego, stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, będzie miejsce, w którym towary znajdą się w momencie dostawy, czyli terytorium Kraju Trzeciego. Tym samym, sprzedaż dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów z Kraju Trzeciego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce lecz w Kraju Trzecim gdzie transakcja zostanie zrealizowana”.

Zobacz też: Czy samofakturowanie może dotyczyć usług transportowych?

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA