REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.

W interpretacji sygn. IPPP3/4512-935/15-2/IG  Dyrektor Izby Skarbowy w Warszawie rozpatrywał sprawę Spółki, prowadzącej działalność w branży kosmetycznej. Spółka ta jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce, ale nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W pierwszej kolejności Spółka dokonuje nabycia niezbędnych materiałów i komponentów na terytorium Polski lub sprowadza je do Polski (np. w ramach WNT). Następnie, na podstawie umowy polski podwykonawca wykonuje na powierzonych przez Spółkę materiałach/komponentach usługę konfekcjonowania, której efektem jest powstanie gotowego produktu. Niektóre komponenty (jak np. klej) nie są powierzane przez Spółkę, lecz nabywane przez podwykonawcę na własny rachunek. Spółka zamierza wywozić gotowe produkty na terytorium państw spoza UE i tam dokonywać ich sprzedaży na rzecz lokalnych klientów. W pierwszej kolejności towary mają zostać przetransportowane z zakładu podwykonawcy do magazynu własnego Spółki lub magazynu wynajmowanego od podmiotu zewnętrznego na terytorium państwa trzeciego, gdzie będą przechowywane przez pewien czas. Następnie, Spółka będzie sprzedawać produkty bezpośrednio z ww. magazynu klientom mającym siedziby w państwie położenia magazynu. Spółka będzie  w posiadaniu dokumentów potwierdzających, że produkty sprzedawane z magazynu Spółki powstały z zakupionych w Polsce lub sprowadzonych w ramach WNT do Polski materiałów i komponentów.

REKLAMA

Zobacz też: Porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Odnosząc się do opisanej sytuacji, organ podatkowy przypomniał, że w świetle art. 2 pkt 8 ustawy o VAT z eksportem towarów mamy do czynienia wtedy gdy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę (tj. dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT), a wskutek tej dostawy towary są wywożone z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni). Ponadto, wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny.

Więcej na temat VAT-u w działalności logistycznej znajdziesz tutaj

Z powyższych względów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że wywóz towarów należących do Spółki do magazynu na terytorium państwa trzeciego, w którym towary te będą przechowywane jakiś czas, nie stanowi sprzedaży (eksportu towarów), gdyż transport z zakładu podwykonawcy w Polsce do tego magazynu nie jest będzie realizowany wskutek dostawy tych towarów. Tym samym, na tym etapie przemieszczenie towarów z Polski do państwa trzeciego będzie stanowić czynność neutralną w VAT. Jak stwierdził organ: „Mając zatem na uwadze opis sprawy, należy stwierdzić, że wywóz własnych towarów do magazynu Spółki na Terytorium Kraju Trzeciego, w którym będą one jakiś czas przechowywane, nie stanowi sprzedaży ani eksportu towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na tym etapie transport towarów będzie się odbywał pomiędzy zakładem Podwykonawcy w Polsce i Magazynem Spółki na Terytorium Państwa Trzeciego. Na tym etapie nie dojdzie do transakcji sprzedaży ani eksportu towarów opodatkowanej w Polsce, gdyż wywozowi towarów nie będzie towarzyszyło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towary na tym etapie cały czas będą własnością Strony. Takie przemieszczenie towarów jest wyłącznie przemieszczeniem wewnętrznym tj. dokonywanym w ramach przedsiębiorstwa Spółki, któremu nie towarzyszy transakcja sprzedaży”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Kolejno, skoro Spółka planuje sprzedawać towary klientom bezpośrednio z magazynu położonego w państwie trzecim, dostawa towarów powinna zostać opodatkowana na terytorium tegoż państwa trzeciego zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Dlatego też do ww. dostaw nie będą miały zastosowania przepisy polskiej ustawy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: „(..) miejscem dostawy towarów, które będą sprzedawane przez Wnioskodawcę na terytorium Kraju Trzeciego, stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, będzie miejsce, w którym towary znajdą się w momencie dostawy, czyli terytorium Kraju Trzeciego. Tym samym, sprzedaż dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów z Kraju Trzeciego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce lecz w Kraju Trzecim gdzie transakcja zostanie zrealizowana”.

Zobacz też: Czy samofakturowanie może dotyczyć usług transportowych?

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA