REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy wywóz towarów własnych z terytorium Polski do magazynu podatnika w państwie trzecim stanowi czynność opodatkowaną VAT oraz czy sprzedaż tych towarów z ww. magazynu podatnika podlega VAT w Polsce.

W interpretacji sygn. IPPP3/4512-935/15-2/IG  Dyrektor Izby Skarbowy w Warszawie rozpatrywał sprawę Spółki, prowadzącej działalność w branży kosmetycznej. Spółka ta jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce, ale nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju. W pierwszej kolejności Spółka dokonuje nabycia niezbędnych materiałów i komponentów na terytorium Polski lub sprowadza je do Polski (np. w ramach WNT). Następnie, na podstawie umowy polski podwykonawca wykonuje na powierzonych przez Spółkę materiałach/komponentach usługę konfekcjonowania, której efektem jest powstanie gotowego produktu. Niektóre komponenty (jak np. klej) nie są powierzane przez Spółkę, lecz nabywane przez podwykonawcę na własny rachunek. Spółka zamierza wywozić gotowe produkty na terytorium państw spoza UE i tam dokonywać ich sprzedaży na rzecz lokalnych klientów. W pierwszej kolejności towary mają zostać przetransportowane z zakładu podwykonawcy do magazynu własnego Spółki lub magazynu wynajmowanego od podmiotu zewnętrznego na terytorium państwa trzeciego, gdzie będą przechowywane przez pewien czas. Następnie, Spółka będzie sprzedawać produkty bezpośrednio z ww. magazynu klientom mającym siedziby w państwie położenia magazynu. Spółka będzie  w posiadaniu dokumentów potwierdzających, że produkty sprzedawane z magazynu Spółki powstały z zakupionych w Polsce lub sprowadzonych w ramach WNT do Polski materiałów i komponentów.

REKLAMA

Zobacz też: Porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Odnosząc się do opisanej sytuacji, organ podatkowy przypomniał, że w świetle art. 2 pkt 8 ustawy o VAT z eksportem towarów mamy do czynienia wtedy gdy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę (tj. dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT), a wskutek tej dostawy towary są wywożone z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni). Ponadto, wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny.

Więcej na temat VAT-u w działalności logistycznej znajdziesz tutaj

Z powyższych względów Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że wywóz towarów należących do Spółki do magazynu na terytorium państwa trzeciego, w którym towary te będą przechowywane jakiś czas, nie stanowi sprzedaży (eksportu towarów), gdyż transport z zakładu podwykonawcy w Polsce do tego magazynu nie jest będzie realizowany wskutek dostawy tych towarów. Tym samym, na tym etapie przemieszczenie towarów z Polski do państwa trzeciego będzie stanowić czynność neutralną w VAT. Jak stwierdził organ: „Mając zatem na uwadze opis sprawy, należy stwierdzić, że wywóz własnych towarów do magazynu Spółki na Terytorium Kraju Trzeciego, w którym będą one jakiś czas przechowywane, nie stanowi sprzedaży ani eksportu towaru w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Na tym etapie transport towarów będzie się odbywał pomiędzy zakładem Podwykonawcy w Polsce i Magazynem Spółki na Terytorium Państwa Trzeciego. Na tym etapie nie dojdzie do transakcji sprzedaży ani eksportu towarów opodatkowanej w Polsce, gdyż wywozowi towarów nie będzie towarzyszyło przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towary na tym etapie cały czas będą własnością Strony. Takie przemieszczenie towarów jest wyłącznie przemieszczeniem wewnętrznym tj. dokonywanym w ramach przedsiębiorstwa Spółki, któremu nie towarzyszy transakcja sprzedaży”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Kolejno, skoro Spółka planuje sprzedawać towary klientom bezpośrednio z magazynu położonego w państwie trzecim, dostawa towarów powinna zostać opodatkowana na terytorium tegoż państwa trzeciego zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Dlatego też do ww. dostaw nie będą miały zastosowania przepisy polskiej ustawy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: „(..) miejscem dostawy towarów, które będą sprzedawane przez Wnioskodawcę na terytorium Kraju Trzeciego, stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, będzie miejsce, w którym towary znajdą się w momencie dostawy, czyli terytorium Kraju Trzeciego. Tym samym, sprzedaż dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz klientów z Kraju Trzeciego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce lecz w Kraju Trzecim gdzie transakcja zostanie zrealizowana”.

Zobacz też: Czy samofakturowanie może dotyczyć usług transportowych?

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA