REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Podmiot został obciążony przez swojego kontrahenta karą umowną wynikającą z zawartej  umowy dzierżawy maszyn produkcyjnych. Kara została nałożona z tytułu opóźnienia w wydaniu urządzeń zastępczych z powodu niedostępności przedmiotu dzierżawy. Niedostępność przedmiotu dzierżawy była spowodowana nagłą, trudną do przewidzenia awarią. Podmiot nie dysponował jednak w czasie awarii żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zapisy o karze umownej były integralną częścią umowy i nie podlegały negocjacji.

REKLAMA

Czy w opisanej sytuacji nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Istota kosztów uzyskania przychodów

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Na szczególną uwagę zasługuje treść art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Przepis ten wyłącza z kosztów uzyskania przychodów kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Wyłączenie możliwości zaliczenia zapłaconej kary do kosztów uzyskania przychodów dotyczy zatem sytuacji, gdy strona umowy: nie wykonała należycie świadczenia np. dostarczyła wadliwy towar, wadliwie wykonała usługę, opóźniła się z dostarczeniem niewadliwego towaru, albo z opóźnieniem usunęła wady towarów, robót i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Umorzenie wierzytelności w świetle ulgi za złe długi

Klasyfikacja kary umownej

REKLAMA

Warto podkreślić, że art. 16 ust. 1 pkt 22 zawiera enumeratywnie wskazane przypadki, w których kary umowne nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. O tym jednak, czy kary umowne niewymienione we wskazanym przepisie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, powinny decydować podstawowe przesłanki potrącalności kosztów podatkowych zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

W pierwszej kolejności ocenie podlega, jaka okoliczność była przyczyną nałożenia kary umownej. W opisanym przypadku nie doszło, pomimo zobowiązania umownego, do dostarczenia urządzeń zastępczych na czas awarii przedmiotu dzierżawy. Podmiot w rzeczywistości nie dysponował w tym terminie żadnym wolnym urządzeniem, które mogłoby zrekompensować brak sprawnej maszyny produkcyjnej. Zatem w ogóle nie doszło do wydania takich urządzeń pomimo, że treść umowy wskazywała na taki obowiązek. Podmiot zatem nie wykonał zobowiązania umownego – co może być potraktowane jako wadliwe wykonanie umowy w rozumieniu art. 16 ust. pkt 22 ustawy o PDOP.

Z drugiej strony – istnieją także argumenty pozwalające twierdzić, że skoro zobowiązanie nie zostało wykonane w ogóle,to nie można mówić o jego wadliwości – przez co nie może mieć zastosowania wyłączenie zawarte w art. 16 ust,. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Nawet jednak przyjmując taką ryzykowną argumentację należy pamiętać, że kary umowne dochodzone na podstawie innego tytułu niż wymieniony w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP mogą być rozpoznawane jako koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem, że spełniony zostanie ogólny warunek z art. 15 ust. 1 tej ustawy. W celu zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci kary umownej, podatnik powinien zatem przede wszystkim wykazać związek pomiędzy poniesieniem kary a możliwością uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Ponadto, ważne jest określenie, czy ponoszone w danej sprawie wydatki należą do standardowych kosztów, będących elementem normalnego ryzyka gospodarczego, czy też są efektem nieracjonalnego, czy pozbawionego należytej staranności działania podatnika. Takie stanowisko zajmują organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2015 r., znak IPTPB3/4510-163/15-4/PM.

Zobacz też: Umorzenie odsetek od zobowiązań handlowych przez wierzyciela a przychód podatkowy

W analizowanym przypadku, poniesienie wydatku w postaci kary umownej było konsekwencją niewykonania umowy. Ponadto, podmiot nie wywiązał się z zobowiązania umownego ponieważ w czasie awarii faktycznie nie dysponował żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zaliczenie w takim wypadku kary umownej w koszty podatkowe wiąże się z wysokim ryzykiem sporu z organem podatkowym. Niedostarczenie urządzeń nie było bowiem spowodowane przyczynami, których nie można było przewiedzieć, gdyż do ich dostarczenia, w przypadku awarii, podmiot był zobowiązany umownie.

Reasumując, w przestawionych okolicznościach, zaliczenie kary umownej do kosztów uzyskania przychodów rodzi wysokie ryzyko podatkowe, dlatego jej wartość nie powinna być uznana za koszt podatkowy.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Marta Olewińska ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA