REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Podmiot został obciążony przez swojego kontrahenta karą umowną wynikającą z zawartej  umowy dzierżawy maszyn produkcyjnych. Kara została nałożona z tytułu opóźnienia w wydaniu urządzeń zastępczych z powodu niedostępności przedmiotu dzierżawy. Niedostępność przedmiotu dzierżawy była spowodowana nagłą, trudną do przewidzenia awarią. Podmiot nie dysponował jednak w czasie awarii żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zapisy o karze umownej były integralną częścią umowy i nie podlegały negocjacji.

REKLAMA

Czy w opisanej sytuacji nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Istota kosztów uzyskania przychodów

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Na szczególną uwagę zasługuje treść art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Przepis ten wyłącza z kosztów uzyskania przychodów kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Wyłączenie możliwości zaliczenia zapłaconej kary do kosztów uzyskania przychodów dotyczy zatem sytuacji, gdy strona umowy: nie wykonała należycie świadczenia np. dostarczyła wadliwy towar, wadliwie wykonała usługę, opóźniła się z dostarczeniem niewadliwego towaru, albo z opóźnieniem usunęła wady towarów, robót i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Umorzenie wierzytelności w świetle ulgi za złe długi

Klasyfikacja kary umownej

REKLAMA

Warto podkreślić, że art. 16 ust. 1 pkt 22 zawiera enumeratywnie wskazane przypadki, w których kary umowne nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. O tym jednak, czy kary umowne niewymienione we wskazanym przepisie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, powinny decydować podstawowe przesłanki potrącalności kosztów podatkowych zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

W pierwszej kolejności ocenie podlega, jaka okoliczność była przyczyną nałożenia kary umownej. W opisanym przypadku nie doszło, pomimo zobowiązania umownego, do dostarczenia urządzeń zastępczych na czas awarii przedmiotu dzierżawy. Podmiot w rzeczywistości nie dysponował w tym terminie żadnym wolnym urządzeniem, które mogłoby zrekompensować brak sprawnej maszyny produkcyjnej. Zatem w ogóle nie doszło do wydania takich urządzeń pomimo, że treść umowy wskazywała na taki obowiązek. Podmiot zatem nie wykonał zobowiązania umownego – co może być potraktowane jako wadliwe wykonanie umowy w rozumieniu art. 16 ust. pkt 22 ustawy o PDOP.

Z drugiej strony – istnieją także argumenty pozwalające twierdzić, że skoro zobowiązanie nie zostało wykonane w ogóle,to nie można mówić o jego wadliwości – przez co nie może mieć zastosowania wyłączenie zawarte w art. 16 ust,. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Nawet jednak przyjmując taką ryzykowną argumentację należy pamiętać, że kary umowne dochodzone na podstawie innego tytułu niż wymieniony w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP mogą być rozpoznawane jako koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem, że spełniony zostanie ogólny warunek z art. 15 ust. 1 tej ustawy. W celu zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci kary umownej, podatnik powinien zatem przede wszystkim wykazać związek pomiędzy poniesieniem kary a możliwością uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Ponadto, ważne jest określenie, czy ponoszone w danej sprawie wydatki należą do standardowych kosztów, będących elementem normalnego ryzyka gospodarczego, czy też są efektem nieracjonalnego, czy pozbawionego należytej staranności działania podatnika. Takie stanowisko zajmują organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2015 r., znak IPTPB3/4510-163/15-4/PM.

Zobacz też: Umorzenie odsetek od zobowiązań handlowych przez wierzyciela a przychód podatkowy

W analizowanym przypadku, poniesienie wydatku w postaci kary umownej było konsekwencją niewykonania umowy. Ponadto, podmiot nie wywiązał się z zobowiązania umownego ponieważ w czasie awarii faktycznie nie dysponował żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zaliczenie w takim wypadku kary umownej w koszty podatkowe wiąże się z wysokim ryzykiem sporu z organem podatkowym. Niedostarczenie urządzeń nie było bowiem spowodowane przyczynami, których nie można było przewiedzieć, gdyż do ich dostarczenia, w przypadku awarii, podmiot był zobowiązany umownie.

Reasumując, w przestawionych okolicznościach, zaliczenie kary umownej do kosztów uzyskania przychodów rodzi wysokie ryzyko podatkowe, dlatego jej wartość nie powinna być uznana za koszt podatkowy.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Marta Olewińska ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA