REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Kara wynikająca z umowy jako koszt uzyskania przychodów.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Czy nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Podmiot został obciążony przez swojego kontrahenta karą umowną wynikającą z zawartej  umowy dzierżawy maszyn produkcyjnych. Kara została nałożona z tytułu opóźnienia w wydaniu urządzeń zastępczych z powodu niedostępności przedmiotu dzierżawy. Niedostępność przedmiotu dzierżawy była spowodowana nagłą, trudną do przewidzenia awarią. Podmiot nie dysponował jednak w czasie awarii żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zapisy o karze umownej były integralną częścią umowy i nie podlegały negocjacji.

REKLAMA

Czy w opisanej sytuacji nałożona kara umowna może stanowić koszt uzyskania przychodów?

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Istota kosztów uzyskania przychodów

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej zwanej ustawą o PDOP), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

Na szczególną uwagę zasługuje treść art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Przepis ten wyłącza z kosztów uzyskania przychodów kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Wyłączenie możliwości zaliczenia zapłaconej kary do kosztów uzyskania przychodów dotyczy zatem sytuacji, gdy strona umowy: nie wykonała należycie świadczenia np. dostarczyła wadliwy towar, wadliwie wykonała usługę, opóźniła się z dostarczeniem niewadliwego towaru, albo z opóźnieniem usunęła wady towarów, robót i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Umorzenie wierzytelności w świetle ulgi za złe długi

Klasyfikacja kary umownej

REKLAMA

Warto podkreślić, że art. 16 ust. 1 pkt 22 zawiera enumeratywnie wskazane przypadki, w których kary umowne nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów. O tym jednak, czy kary umowne niewymienione we wskazanym przepisie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, powinny decydować podstawowe przesłanki potrącalności kosztów podatkowych zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.

W pierwszej kolejności ocenie podlega, jaka okoliczność była przyczyną nałożenia kary umownej. W opisanym przypadku nie doszło, pomimo zobowiązania umownego, do dostarczenia urządzeń zastępczych na czas awarii przedmiotu dzierżawy. Podmiot w rzeczywistości nie dysponował w tym terminie żadnym wolnym urządzeniem, które mogłoby zrekompensować brak sprawnej maszyny produkcyjnej. Zatem w ogóle nie doszło do wydania takich urządzeń pomimo, że treść umowy wskazywała na taki obowiązek. Podmiot zatem nie wykonał zobowiązania umownego – co może być potraktowane jako wadliwe wykonanie umowy w rozumieniu art. 16 ust. pkt 22 ustawy o PDOP.

Z drugiej strony – istnieją także argumenty pozwalające twierdzić, że skoro zobowiązanie nie zostało wykonane w ogóle,to nie można mówić o jego wadliwości – przez co nie może mieć zastosowania wyłączenie zawarte w art. 16 ust,. 1 pkt 22 ustawy o PDOP. Nawet jednak przyjmując taką ryzykowną argumentację należy pamiętać, że kary umowne dochodzone na podstawie innego tytułu niż wymieniony w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o PDOP mogą być rozpoznawane jako koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem, że spełniony zostanie ogólny warunek z art. 15 ust. 1 tej ustawy. W celu zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków w postaci kary umownej, podatnik powinien zatem przede wszystkim wykazać związek pomiędzy poniesieniem kary a możliwością uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Ponadto, ważne jest określenie, czy ponoszone w danej sprawie wydatki należą do standardowych kosztów, będących elementem normalnego ryzyka gospodarczego, czy też są efektem nieracjonalnego, czy pozbawionego należytej staranności działania podatnika. Takie stanowisko zajmują organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2015 r., znak IPTPB3/4510-163/15-4/PM.

Zobacz też: Umorzenie odsetek od zobowiązań handlowych przez wierzyciela a przychód podatkowy

W analizowanym przypadku, poniesienie wydatku w postaci kary umownej było konsekwencją niewykonania umowy. Ponadto, podmiot nie wywiązał się z zobowiązania umownego ponieważ w czasie awarii faktycznie nie dysponował żadnym wolnym urządzeniem zastępczym. Zaliczenie w takim wypadku kary umownej w koszty podatkowe wiąże się z wysokim ryzykiem sporu z organem podatkowym. Niedostarczenie urządzeń nie było bowiem spowodowane przyczynami, których nie można było przewiedzieć, gdyż do ich dostarczenia, w przypadku awarii, podmiot był zobowiązany umownie.

Reasumując, w przestawionych okolicznościach, zaliczenie kary umownej do kosztów uzyskania przychodów rodzi wysokie ryzyko podatkowe, dlatego jej wartość nie powinna być uznana za koszt podatkowy.

Tekst: Grzegorz Wachołek, Marta Olewińska ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA