REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury 9100 i 4091, a odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Procedury 9100 i 4091, a odliczenie VAT
Procedury 9100 i 4091, a odliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie podatku VAT w procedurze przetwarzania pod kontrolą celną – 9100 oraz w procedurze dopuszczenia do obrotu – 4091

REKLAMA

Spółka XYZ w lutym 2013 r. otrzymała dokument SAD (nr 1) poświadczający sprowadzenie do Polski towaru w procedurze przetwarzania pod kontrolą celą (procedura 9100). W w tym miesiącu odliczyła wynikający z tego dokumentu podatek naliczony. Procedura taka była konieczna, aby zbadać czy importowana maszyna spełnia wymogi techniczne wynikające z przepisów prawa UE. W czerwcu 2013 r. Spółka otrzymała kolejny SAD (nr 2) dokumentujący procedurę dopuszczenia ww. towaru (maszyny) do obrotu (4091). W rezultacie, Spółka odliczyła w czerwcu 2013 kwotę podatku naliczonego wynikającą z różnicy między kwotami wynikającymi z ww. dokumentów celnych. Czy postąpiła słusznie?

REKLAMA

Przez import towarów (czyli przez czynność opodatkowaną VAT) należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Podatnikami (czyli podmiotami zobowiązanymi do zapłaty podatku VAT) są podmioty uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami (art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT). Jednocześnie, w przypadku objęcia towarów procedurą celną uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną - obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą (art. 19 ust. 8 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy zauważyć należy, że z otrzymanego przez Spółkę XYZ dokumentu wynika, iż z chwilą objęcia towarów procedurą przetwarzania pod kontrolą celną, stała się ona podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem już z tą chwilą ciążył na niej obowiązek uiszczenia podatku VAT wynikający z dokonanego importu towarów (powstał obowiązek podatkowy w VAT, stała się również podatnikiem z tego tytułu).

Czy zatem Spółka XYZ we właściwych miesiącach i w prawidłowej wysokości dokonała odliczenia podatku VAT?

REKLAMA

W tym przypadku kluczowym jest art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Oznacza to zatem, iż Spółka XYZ już z chwilą otrzymania pierwszego dokumentu celnego (co do którego importu powstał obowiązek podatkowy VAT) nabyła uprawnienie do odliczenia kwoty podatku VAT. Prawo to, naszym zdaniem, przysługuje również w zakresie drugiego dokumentu (jedynie w zakresie pozostałej kwoty do zapłaty naliczonego podatku VAT), gdyż on niewątpliwie potwierdza dokonanie samego importu towarów w ramach dopuszczenia towaru do obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, Spółka XYZ prawidłowo rozliczyła podatek VAT. Wynika to z faktu, że pomimo istnienia dwóch różnych procedur mamy nieustannie do czynienia z tym samym towarem. Z chwilą objęcia towarów procedurą przetwarzania pod kontrolą celną, powstał obowiązek podatkowy, udokumentowany dokumentem celnym. Zaś z chwilą dopuszczenia towaru do obrotu, Spółka XYZ otrzymała kolejny dokument celny poświadczający realizację tej procedury. W rezultacie, Spółka XYZ w miesiącu lutym nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanego dokumentu celnego. W miesiącu czerwcu, Spółka XYZ również nabyła ww. prawo - w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą podatku wynikającą z pierwszego (otrzymanego w lutym) oraz drugiego (otrzymanego w czerwcu) dokumentu celnego.

Tekst: Katarzyna Ignaczak - Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik - Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA