REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy

Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy
Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeśli faktura dokumentująca usługi transportowe lub spedycyjne została wystawiona przed upływem 7 dni od wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury? I co w przypadku, gdy faktura została wystawiona po upływie 7 dni od wykonania usługi?

Spółka świadczy usługi transportowe i spedycyjne. Wykonane na rzecz swoich klientów (polskich przedsiębiorców) usługi dokumentuje fakturą. Spółka rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu każdej wykonanej usługi w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura, mimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty, ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania usługi. Czy Spółka postępuje prawidłowo?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu m.in. do usług transportowych czy spedycyjnych od dłuższego czasu budziły wątpliwości co do ich zgodności z prawem unijnym. Niejednolite było w tym zakresie również orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług. W konsekwencji, podatek powinien być rozliczony w deklaracji składanej za miesiąc, w którym:

  • otrzymano zapłatę za usługę
  • upłynęło 30 dni od jej wykonania, jeżeli zapłaty w tym terminie nie otrzymano,

a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie tego typu usługi (oczywiście możliwa jest sytuacja, w której wszystkie ww. zdarzenia będą miały miejsce w jednym okresie rozliczeniowym).

REKLAMA

Jednocześnie, w świetle regulacji unijnych (a konkretnie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej), państwa członkowskie mogą postanowić, że VAT staje się wymagalny dla określonych transakcji lub dla określonych kategorii podatników wyłącznie w jednym z następujących terminów:
• nie później niż z datą wystawienia faktury;
• nie później niż w momencie otrzymania zapłaty;
• jeżeli faktura nie została wystawiona lub została wystawiona z opóźnieniem, w określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przepisach unijnych nie przewidziano zatem możliwości określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z upływem określonego terminu od wykonania usługi, w przypadku gdy podatnik nie otrzymał zapłaty. Mowa jest jedynie o powstaniu obowiązku podatkowego nie później niż w momencie otrzymania zapłaty.

W związku z wątpliwościami co do zgodności przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku ww. usług z przepisami Dyrektywy Naczelny Sąd Administracyjny wystąpił do Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym. W odpowiedzi w dniu 16 maja 2013 r. Trybunał wydał w sprawie TNT Express Worldwide Poland Sp. z o.o. wyrok (sygn. C-169/12), w którym podkreślił, że unormowanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje najpóźniej z upływem 30 dni od dnia wykonania usługi, o ile wcześniej nie nastąpi zapłata, jest sprzeczne z regulacjami unijnymi.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału, przepisy unijne stoją na przeszkodzie unormowaniu prawa krajowego, zgodnie z którym podatek VAT w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych staje się wymagalny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, lecz nie później niż po upływie 30 dni od dnia wykonania usługi, nawet jeżeli faktura została wystawiona wcześniej i przewiduje późniejszy termin zapłaty. W skutek wydanego przez Trybunał wyroku, nieprawidłowo implementowane przepisy dotyczące obowiązku podatkowego nie muszą być przez podatników stosowane. W rezultacie, firmy transportowe i spedycyjne mogą rozliczać podatek VAT na zasadach ogólnych, a nie w sposób szczególny wynikający z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą, wynikającą z ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno zostać potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Innymi słowy, jeśli faktura dokumentująca usługi transportowe lub spedycyjne została wystawiona przed upływem 7 dni od wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury. Jeżeli natomiast faktura została wystawiona po upływie 7 dni od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 7 dnia lub wykonania usługi. Spółka postępuje zatem w analizowanym przypadku prawidłowo rozpoznając obowiązek podatkowy w dacie wystawienia faktury (oczywiście przy założeniu, że faktury wystawiane są terminowo).

Tekst: Ewelina Błądek - Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA