REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy

Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy
Usługi transportowe i spedycyjne, a obowiązek podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeśli faktura dokumentująca usługi transportowe lub spedycyjne została wystawiona przed upływem 7 dni od wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury? I co w przypadku, gdy faktura została wystawiona po upływie 7 dni od wykonania usługi?

Spółka świadczy usługi transportowe i spedycyjne. Wykonane na rzecz swoich klientów (polskich przedsiębiorców) usługi dokumentuje fakturą. Spółka rozpoznaje obowiązek podatkowy z tytułu każdej wykonanej usługi w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura, mimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty, ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania usługi. Czy Spółka postępuje prawidłowo?

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące kwestię momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu m.in. do usług transportowych czy spedycyjnych od dłuższego czasu budziły wątpliwości co do ich zgodności z prawem unijnym. Niejednolite było w tym zakresie również orzecznictwo sądów administracyjnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług. W konsekwencji, podatek powinien być rozliczony w deklaracji składanej za miesiąc, w którym:

  • otrzymano zapłatę za usługę
  • upłynęło 30 dni od jej wykonania, jeżeli zapłaty w tym terminie nie otrzymano,

a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie tego typu usługi (oczywiście możliwa jest sytuacja, w której wszystkie ww. zdarzenia będą miały miejsce w jednym okresie rozliczeniowym).

REKLAMA

Jednocześnie, w świetle regulacji unijnych (a konkretnie przepisów Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej), państwa członkowskie mogą postanowić, że VAT staje się wymagalny dla określonych transakcji lub dla określonych kategorii podatników wyłącznie w jednym z następujących terminów:
• nie później niż z datą wystawienia faktury;
• nie później niż w momencie otrzymania zapłaty;
• jeżeli faktura nie została wystawiona lub została wystawiona z opóźnieniem, w określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

W przepisach unijnych nie przewidziano zatem możliwości określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z upływem określonego terminu od wykonania usługi, w przypadku gdy podatnik nie otrzymał zapłaty. Mowa jest jedynie o powstaniu obowiązku podatkowego nie później niż w momencie otrzymania zapłaty.

W związku z wątpliwościami co do zgodności przepisów określających moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku ww. usług z przepisami Dyrektywy Naczelny Sąd Administracyjny wystąpił do Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem prejudycjalnym. W odpowiedzi w dniu 16 maja 2013 r. Trybunał wydał w sprawie TNT Express Worldwide Poland Sp. z o.o. wyrok (sygn. C-169/12), w którym podkreślił, że unormowanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje najpóźniej z upływem 30 dni od dnia wykonania usługi, o ile wcześniej nie nastąpi zapłata, jest sprzeczne z regulacjami unijnymi.

Zgodnie z wyrokiem Trybunału, przepisy unijne stoją na przeszkodzie unormowaniu prawa krajowego, zgodnie z którym podatek VAT w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych staje się wymagalny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, lecz nie później niż po upływie 30 dni od dnia wykonania usługi, nawet jeżeli faktura została wystawiona wcześniej i przewiduje późniejszy termin zapłaty. W skutek wydanego przez Trybunał wyroku, nieprawidłowo implementowane przepisy dotyczące obowiązku podatkowego nie muszą być przez podatników stosowane. W rezultacie, firmy transportowe i spedycyjne mogą rozliczać podatek VAT na zasadach ogólnych, a nie w sposób szczególny wynikający z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ogólną zasadą, wynikającą z ustawy o podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno zostać potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Innymi słowy, jeśli faktura dokumentująca usługi transportowe lub spedycyjne została wystawiona przed upływem 7 dni od wykonania usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury. Jeżeli natomiast faktura została wystawiona po upływie 7 dni od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje 7 dnia lub wykonania usługi. Spółka postępuje zatem w analizowanym przypadku prawidłowo rozpoznając obowiązek podatkowy w dacie wystawienia faktury (oczywiście przy założeniu, że faktury wystawiane są terminowo).

Tekst: Ewelina Błądek - Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA