REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Giełda transportowa, jak z niej korzystać?

Korzystając z giełd transportowych należy zachować ostrożność
Korzystając z giełd transportowych należy zachować ostrożność

REKLAMA

REKLAMA

Giełdy transportowe ułatwiają zdobycie kontaktu, obniżenie kosztów i wyszukanie partnera w branży TSL. Ale sporo osób wskazuje na ryzyka związane z korzystaniem z niesprawdzonych usługodawców. Jak korzystać z giełd transportowych, by ograniczyć ryzyko?

Giełda transportowa to wirtualny rynek wymiany informacji między przewoźnikami, a spedytorami. To miejsce w którym można znaleźć dodatkowe zlecenia, redukując jednocześnie koszty transportu, zapełniając wolną przestrzeń ładunkową towarem. O czym jednak warto pamiętać i na co uważać zanim zdecydujemy się skorzystać z giełdy?

REKLAMA

REKLAMA

Czy i jak giełdy transportowe weryfikują przewoźników? Czy dokumenty (np. ubezpieczenie) w pełni zabezpieczają nasze interesy? 

Skuteczność weryfikacji przewoźników powinna być wielostopniowa i obejmować zarówno przeszłość samego przewoźnika, jak i jego historię. Należy pamiętać, że przewoźnik może być bardzo uczciwym człowiekiem, a czasami wystarczy, że intencje tylko jeden z jego kierowców będą inne i kłopoty gotowe. Taka weryfikacja to oczywiście ogromne wyzwanie zarówno dla przewoźnika, giełdy, jak i samego usługobiorcy. 

Mechanizm kontroli, który załóżmy że giełda posiada, może okazać się niewiele wart, jeśli jej pracownik nie będzie sprawdzał danych z należytą starannością. Kontrola jakości pracy oraz system rejestrowania poszczególnych etapów weryfikacji podmiotów jest jedną z rekomendacji, którą zazwyczaj kieruje się do giełd przy próbach ich audytowania. Dodatkowo dokumentacja gromadzona przez giełdy powinna zawierać potwierdzenia składek wymaganych ubezpieczeń OCP/OCS. Porównywanie tych ubezpieczeń z danymi z licencji, krajowych jak i wspólnotowych, brzmi jak wymóg oczywisty, który nie powinien stanowić w ogóle jakiegokolwiek problemu. Niestety, nawet tak proste zadania, niektóre giełdy przerastają.
Trudno bowiem sobie wyobrazić sytuację, w której giełdy honorują dokumenty przesyłane w formie trudnych do rozszyfrowania skanów i to drogą elektroniczną. Naturalnie bez potwierdzenia zgodności kopii dokumentu z oryginałem przez notariusza. Okazuje się, że ciężko też wśród dokumentów znaleźć potwierdzoną pisemnie przez ubezpieczyciela aktualność polisy OCP/OCS. Można oczywiście wymieniać takich nieprawidłowości znacznie więcej, ale lepiej po prostu takie giełdy omijać z daleka. Drugą złotą zasadą, jest sprawdzenie, czy giełda dostarczyła nam czytelne kopie wyżej wymienionych dokumentów. 

REKLAMA

Giełda transportowa, jak z niej korzystać? Uważaj na zmianę właścicieli firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niestety nawet odpowiednia weryfikacja giełdy nie zawsze daje nam 100% pewność, że nie natkniemy się na oszustów. Zmiany właścicielskie w firmach transportowych to dla speców od bezpieczeństwa sygnał do wzmożonej czujności.
Wyobraźmy sobie, że firma z dobrą opinią zmienia właściciela, który przez pewien, zazwyczaj relatywnie krótki, prowadzi normalną działalność transportową, aż do czasu. W większości przypadków jest to ładunek, który po przejęciu zrekompensuje inwestycje w firmę transportową, kupioną specjalnie na taką okazję. Oczywiście w tym miejscu warto zaznaczyć, że jedna z najstarszych metod weryfikacji, jest zarazem najskuteczniejsza – czyli zbieranie referencji z rynku, zarówno na temat właściciela, jak i samej firmy.

Specjaliści od bezpieczeństwa działający na rynku TSL, analizując ryzyka podczas współpracy z giełdami, zazwyczaj myślą o wymienionych wyżej zjawiskach i wymogach. Dlatego, by spać spokojnie, trzeba każdą giełdę i transakcję weryfikować tak starannie, jak tylko można. Dzieje się tak dlatego z jednego powodu - uzyskanie jakichkolwiek wiarygodnych statystyk dotyczących wyłudzeń, w których stroną byłyby giełdy jest praktycznie niewykonalne.
Z drugiej strony warto pamiętać, że prowadzenie takich analiz mogłoby pogorszyć opinie na temat giełd jeszcze bardziej. Nawet tych, które starają się sprowadzić procent przestępstw do absolutnego, statystycznego wręcz minimum. 

Już teraz niektóre duże, międzynarodowe firmy produkcyjne, szczególnie te produkujące wyroby podwyższonego ryzyka (elektronika, alkohol, wyroby tytoniowe, markowe ubrania etc.) tak formułują standardy bezpieczeństwa i umowy z operatorami TSL, że korzystanie z giełd jest zabronione albo wprost lub wynika to z ducha i litery umowy. Ale tego rodzaju wymogi i ograniczenia nie biorą się znikąd. Są wprost wypadkową doświadczeń zlecających transport.

Giełda transportowa, jak z niej korzystać? Podsumowanie

Warto natomiast się zastanowić, czy rzeczywiście opinie o giełdach transportowych są zasłużone. Badając statystyki zarówno firmowe, jak i generowane przez organizacje skupiające specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem w TSL widzimy, że przypadki wyłudzeń, utraty towaru, kradzieży, napadów, w które zaangażowani byli przewoźnicy to nie więcej niż 15 proc. przypadków. Natychmiastowo trzeba tutaj zaznaczyć, że nie oznacza to iż wszystkie te przypadki dotyczyły przewoźników znalezionych za pośrednictwem giełdy.
Żeby budować wiarygodną wiedzę na temat źródeł ryzyka, konieczna jest współpraca pomiędzy firmami działającymi na rynku TSL. 

Na szczęście właśnie jedna z takich inicjatyw za kilka miesięcy powstanie i w Polsce. Stowarzyszenie SCARA będzie zrzeszać ekspertów ds. ryzyka i bezpieczeństwa na rynku TSL z różnych firm, nierzadko konkurencyjnych. Jednym z głównych celów tej grupy będzie zbudowanie partnerskich relacji z wybranymi giełdami transportowymi, z którymi firmy - sygnatariusze współpracują. Priorytetem w relacjach będzie stworzenie presji na większą transparentność procesów zachodzących na giełdach transportowych. Dodatkowo firmy będą mogły skorzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów od bezpieczeństwa z firm TSL, a także wymienić się informacjami i mieć dostęp do listy zweryfikowanych firm i giełd. Celem jest stworzenie partnerskich relacji między takimi platformami, kontrahentami i przewoźnikami, by spedytorzy mogli przestać zastanawiać się, jak wiele ryzykują współpracując z daną giełdą.
Pozytywne reakcje na wychodzące z rynku oczekiwania podnoszenia bezpieczeństwa korzystania z usług giełd transportowych napawają optymizmem. Jesteśmy na drodze do spadku ryzyka korzystania z tego rodzaju platform handlowych. Za kilka lat powinniśmy już bez jakichkolwiek obaw korzystać z giełd transportowych, które już w tej chwili starają się o coraz większą transparentność transakcji przeprowadzanych za jej pośrednictwem. 

Tekst: Jacek Tyburek, Doradca ds. Ryzyka i Bezpieczeństwa w DSV, materiały prasowe DSV

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA