REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów importowanych z Chin w procedurze 4200

transport drogowy
transport drogowy

REKLAMA

REKLAMA

Czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak w takim przypadku kształtują się kwestie podstawy opodatkowania i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Spoglądając na aktualne statystyki dotyczące handlu międzynarodowego zauważyć można, że ok 1/5 importu do Unii Europejskiej przypada na import z Chin. Z uwagi na bardzo atrakcyjne i konkurencyjne ceny towarów, stanowi to niemałe zagrożenie dla rynku europejskiego. Niemniej jednak niniejsze transakcje budzą wiele wątpliwości podatników, na gruncie podatku od towarów i usług, o czym mowa w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2012 r., sygn. nr IBPP4/443-410/12/BP.

REKLAMA

REKLAMA

W wyżej powołanej interpretacji indywidualnej, wnioskodawca powziął wątpliwość co do kwestii czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak również Jego wątpliwość wzbudziły związane z przedmiotową transakcją kwestie podstawy opodatkowania, jak i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca mający siedzibę w Polsce, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonał importu towarów z Chin na terytorium Niemiec,gdzie przedstawiciel podatkowy, dokonał odprawy towarów oraz uiścił należności celne. Towary zostały dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 (tj. dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego). Następnie, zaimportowane towary z terytorium Niemiec zostały przywiezione przez polską firmę transportową do Polski, która wystawiła fakturę za usługę oraz za opłaty celne, które zapłaciła w imieniu importera. Firma transportowa dostarczyła wraz z towarem dokument sprzedaży wystawiony przez dostawcę z Chin. Faktura od kontrahenta chińskiego była wystawiona z datą 13.06.2012 r. przywóz na obszar celny (UE) nastąpił w dniu 25.07.2012 r. Spółka fizycznie otrzymała towar w dniu 26.07.2012 r.

1. Na wstępie niniejszego artykułu wyjaśnić należy kiedy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z importem towarów, a kiedy z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1pkt 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podlegają import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zaakcentować przy tym należy, iż z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski.
W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do treści ww. przepisów, Wnioskodawca w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem towarów, stał się w tym kraju podatnikiem podatku od wartości dodanej, zaś towary dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec uzyskały status towarów wspólnotowych.
Innymi słowy, przekładając to na analizowany stan faktyczny, Wnioskodawca dla niniejszej transakcji działał na terytorium Niemiec w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej, albowiem zaimportował towary do Niemiec w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. W następstwie tych czynności, dalsze przemieszczanie towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech ( z Niemiec do Polski), stanowiło zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.

2. Kwestia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.
Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).

W myśl wykładni literalnej powyższych przepisów zauważyć należy, iż w analizowanym stanie faktycznym podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość towaru, wynikająca z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, powiększona o należne cło i pozostałe koszty uwzględnione w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego, pomijając koszty transportu z Niemiec do siedziby importera, bowiem nie będą one pobierane przez dostawcę towarów (art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy), lecz należne będą polskiej firmie wykonującej usługę transportową.

3. Moment powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W myśl powyższego unormowania prawnego, obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego po imporcie towarów na terytorium innego Państwa Członkowskiego, powstanie zatem 15 sierpnia 2012 r.

Tekst: Katarzyna Ignaczak Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA