REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów importowanych z Chin w procedurze 4200

Subskrybuj nas na Youtube
transport drogowy
transport drogowy

REKLAMA

REKLAMA

Czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak w takim przypadku kształtują się kwestie podstawy opodatkowania i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Spoglądając na aktualne statystyki dotyczące handlu międzynarodowego zauważyć można, że ok 1/5 importu do Unii Europejskiej przypada na import z Chin. Z uwagi na bardzo atrakcyjne i konkurencyjne ceny towarów, stanowi to niemałe zagrożenie dla rynku europejskiego. Niemniej jednak niniejsze transakcje budzą wiele wątpliwości podatników, na gruncie podatku od towarów i usług, o czym mowa w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2012 r., sygn. nr IBPP4/443-410/12/BP.

REKLAMA

REKLAMA

W wyżej powołanej interpretacji indywidualnej, wnioskodawca powziął wątpliwość co do kwestii czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak również Jego wątpliwość wzbudziły związane z przedmiotową transakcją kwestie podstawy opodatkowania, jak i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca mający siedzibę w Polsce, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonał importu towarów z Chin na terytorium Niemiec,gdzie przedstawiciel podatkowy, dokonał odprawy towarów oraz uiścił należności celne. Towary zostały dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 (tj. dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego). Następnie, zaimportowane towary z terytorium Niemiec zostały przywiezione przez polską firmę transportową do Polski, która wystawiła fakturę za usługę oraz za opłaty celne, które zapłaciła w imieniu importera. Firma transportowa dostarczyła wraz z towarem dokument sprzedaży wystawiony przez dostawcę z Chin. Faktura od kontrahenta chińskiego była wystawiona z datą 13.06.2012 r. przywóz na obszar celny (UE) nastąpił w dniu 25.07.2012 r. Spółka fizycznie otrzymała towar w dniu 26.07.2012 r.

1. Na wstępie niniejszego artykułu wyjaśnić należy kiedy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z importem towarów, a kiedy z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1pkt 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podlegają import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zaakcentować przy tym należy, iż z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski.
W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do treści ww. przepisów, Wnioskodawca w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem towarów, stał się w tym kraju podatnikiem podatku od wartości dodanej, zaś towary dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec uzyskały status towarów wspólnotowych.
Innymi słowy, przekładając to na analizowany stan faktyczny, Wnioskodawca dla niniejszej transakcji działał na terytorium Niemiec w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej, albowiem zaimportował towary do Niemiec w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. W następstwie tych czynności, dalsze przemieszczanie towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech ( z Niemiec do Polski), stanowiło zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.

2. Kwestia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.
Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).

W myśl wykładni literalnej powyższych przepisów zauważyć należy, iż w analizowanym stanie faktycznym podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość towaru, wynikająca z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, powiększona o należne cło i pozostałe koszty uwzględnione w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego, pomijając koszty transportu z Niemiec do siedziby importera, bowiem nie będą one pobierane przez dostawcę towarów (art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy), lecz należne będą polskiej firmie wykonującej usługę transportową.

3. Moment powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W myśl powyższego unormowania prawnego, obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego po imporcie towarów na terytorium innego Państwa Członkowskiego, powstanie zatem 15 sierpnia 2012 r.

Tekst: Katarzyna Ignaczak Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA