REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport towarów importowanych z Chin w procedurze 4200

Subskrybuj nas na Youtube
transport drogowy
transport drogowy

REKLAMA

REKLAMA

Czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak w takim przypadku kształtują się kwestie podstawy opodatkowania i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Spoglądając na aktualne statystyki dotyczące handlu międzynarodowego zauważyć można, że ok 1/5 importu do Unii Europejskiej przypada na import z Chin. Z uwagi na bardzo atrakcyjne i konkurencyjne ceny towarów, stanowi to niemałe zagrożenie dla rynku europejskiego. Niemniej jednak niniejsze transakcje budzą wiele wątpliwości podatników, na gruncie podatku od towarów i usług, o czym mowa w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2012 r., sygn. nr IBPP4/443-410/12/BP.

REKLAMA

REKLAMA

W wyżej powołanej interpretacji indywidualnej, wnioskodawca powziął wątpliwość co do kwestii czy wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów jest przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, jeśli towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, jak również Jego wątpliwość wzbudziły związane z przedmiotową transakcją kwestie podstawy opodatkowania, jak i powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca mający siedzibę w Polsce, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonał importu towarów z Chin na terytorium Niemiec,gdzie przedstawiciel podatkowy, dokonał odprawy towarów oraz uiścił należności celne. Towary zostały dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 (tj. dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego). Następnie, zaimportowane towary z terytorium Niemiec zostały przywiezione przez polską firmę transportową do Polski, która wystawiła fakturę za usługę oraz za opłaty celne, które zapłaciła w imieniu importera. Firma transportowa dostarczyła wraz z towarem dokument sprzedaży wystawiony przez dostawcę z Chin. Faktura od kontrahenta chińskiego była wystawiona z datą 13.06.2012 r. przywóz na obszar celny (UE) nastąpił w dniu 25.07.2012 r. Spółka fizycznie otrzymała towar w dniu 26.07.2012 r.

1. Na wstępie niniejszego artykułu wyjaśnić należy kiedy na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z importem towarów, a kiedy z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów

REKLAMA

Zgodnie z art. 5 ust. 1pkt 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), opodatkowaniu podlegają import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Zaakcentować przy tym należy, iż z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski.
W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Stosownie do treści ww. przepisów, Wnioskodawca w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem towarów, stał się w tym kraju podatnikiem podatku od wartości dodanej, zaś towary dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec uzyskały status towarów wspólnotowych.
Innymi słowy, przekładając to na analizowany stan faktyczny, Wnioskodawca dla niniejszej transakcji działał na terytorium Niemiec w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej, albowiem zaimportował towary do Niemiec w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. W następstwie tych czynności, dalsze przemieszczanie towarów uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech ( z Niemiec do Polski), stanowiło zatem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.

2. Kwestia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.
Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).

W myśl wykładni literalnej powyższych przepisów zauważyć należy, iż w analizowanym stanie faktycznym podstawę opodatkowania stanowić będzie wartość towaru, wynikająca z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, powiększona o należne cło i pozostałe koszty uwzględnione w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego, pomijając koszty transportu z Niemiec do siedziby importera, bowiem nie będą one pobierane przez dostawcę towarów (art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy), lecz należne będą polskiej firmie wykonującej usługę transportową.

3. Moment powstania obowiązku podatkowego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W myśl powyższego unormowania prawnego, obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego po imporcie towarów na terytorium innego Państwa Członkowskiego, powstanie zatem 15 sierpnia 2012 r.

Tekst: Katarzyna Ignaczak Młodszy Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA