REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może złożyć zabezpieczenie akcyzowe w miejsce innych podmiotów?

Subskrybuj nas na Youtube
alkohol, wino
alkohol, wino
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje możliwość, by zabezpieczenie akcyzowe w przypadku sprowadzania wina, w naszym imieniu zostało złożone przez inny podmiot?

REKLAMA

Nasza firma planuje dokonywać transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego wina z Włoch. W tym celu mamy zamiar uzyskać zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca. W związku z tak zorganizowanymi transakcjami będziemy zobowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Z tym właśnie obowiązkiem wiąże się nasze pytanie. Mianowicie, czy istnieje możliwość, by zabezpieczenie akcyzowe w naszym imieniu zostało złożone przez inny podmiot (przewoźnika)?

REKLAMA

W ramach planowanej transakcji Państwa firma występować będzie jako zarejestrowany odbiorca. Nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca jest jedną z czynności z którą wiążę się obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W taki przypadku, co do zasady, zabezpieczenie akcyzowe powinien złożyć podmiot dokonujący nabycia (Państwa firma). Jednakże w ustawie o podatku akcyzowym przewidziane zostały odstępstwa od wskazanej zasady, umożliwiające złożenie zabezpieczenia akcyzowego jak gdyby „w zastępstwie” przez podmioty trzecie.

Kto może złożyć zabezpieczenie akcyzowe w zastępstwie podmiotów zobowiązanych?
Katalog podmiotów uprawnionych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zamiast innego podmiotu lub wraz z nim solidarnie, jest katalogiem zamkniętym. Wynika z tego, iż zastępczego złożenia zabezpieczenia akcyzowego może dokonać jedynie jeden z podmiotów wskazanych w regulującym tę kwestię art. 63 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Podmiotem tym może być:

  • przewoźnik lub spedytor;
  • właściciel wyrobów akcyzowych;
  • odbiorca wyrobów akcyzowych;
  • wszystkie lub kilka ze wskazanych powyżej podmiotów.

REKLAMA

Podkreślić należy, iż złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez przewoźnika lub spedytora ograniczone jest jedynie do sytuacji gdy zabezpieczenia akcyzowego wymagane jest w związku z dokonywanym przez tego przewoźnika lub spedytora przemieszczaniem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów należących do podmiotu zobowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wskazać, iż obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym dotyczące składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmioty trzecie są bardziej rygorystyczne, niż przepisy regulujące tę kwestię przed 1 września 2010 r. (obecna forma art. 63 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wprowadzona została w życie z tą właśnie datą). Przed wskazaną datą w charakterze zastępcy składającego zabezpieczenie akcyzowe w miejsce zobowiązanego podmiotu mógł wystąpić każdy podmiot trzeci. Wprowadzone od 1 września 2010 r. zmiany miały na celu lepsze zabezpieczenie danych transakcji, przez ograniczenie katalogu podmiotów mogących składać takie zabezpieczenie jedynie do podmiotów, które w danych transakcjach biorą udział.

Przyjęcie zabezpieczenia akcyzowego składanego przez podmiot trzeci, musi być poprzedzone złożeniem wniosku do właściwego naczelnika urzędu celnego. Wniosek o przyjęcie takiego zabezpieczenia składany jest przez podmiot zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Przykład

Spółka A planuje dokonać nabycia wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej jako zarejestrowany odbiorca. W związku z tą transakcją wystąpiła z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na działalność jako zarejestrowany odbiorca. W ramach przedmiotowej czynności Spółka A, jako zarejestrowany odbiorca jest zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W umowie dotyczącej transportu nabywanych wyrobów akcyzowych do Polski ustalono, iż przewoźnik złoży w imieniu Spółki A zabezpieczenie akcyzowe. Spółka A jest zobowiązana do wystąpienia z wnioskiem do naczelnika urzędu celnego o przyjęcie zabezpieczenia akcyzowego od przewoźnika.

Co istotne, w przypadku złożenia przez uprawniony podmiot trzeci zabezpieczenia akcyzowego, podmiot ten odpowiada cały swoim majątkiem solidarnie z podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego za zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę. Odpowiedzialność ta ograniczona jest jednakże do wysokości kwoty złożonego zabezpieczenia akcyzowego (art. 63 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Forma zabezpieczenia akcyzowego

Warto również wskazać, iż w przypadku składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot trzeci możliwe jest zastosowanie jedynie następujących form zabezpieczenia akcyzowego:

  •  depozytu w gotówce;
  • gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;
  • czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.

Wynika z tego, iż w przypadku składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot trzeci, nie jest możliwe złożenie zabezpieczenia akcyzowego w formie weksla własnego lub innego dokumentu mającego wartość płatniczą.

Reasumując stwierdzić należy, że zabezpieczenie akcyzowe w Państwa przypadku może być na Państwa wniosek złożone przez przewoźnika o ile będzie ono złożone w odpowiedniej formie, przykładowo w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej.

Tekst: Tomasz Kolarczyk, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA