REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może złożyć zabezpieczenie akcyzowe w miejsce innych podmiotów?

alkohol, wino
alkohol, wino
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy istnieje możliwość, by zabezpieczenie akcyzowe w przypadku sprowadzania wina, w naszym imieniu zostało złożone przez inny podmiot?

Nasza firma planuje dokonywać transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego wina z Włoch. W tym celu mamy zamiar uzyskać zezwolenie na działalność jako zarejestrowany odbiorca. W związku z tak zorganizowanymi transakcjami będziemy zobowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Z tym właśnie obowiązkiem wiąże się nasze pytanie. Mianowicie, czy istnieje możliwość, by zabezpieczenie akcyzowe w naszym imieniu zostało złożone przez inny podmiot (przewoźnika)?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach planowanej transakcji Państwa firma występować będzie jako zarejestrowany odbiorca. Nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca jest jedną z czynności z którą wiążę się obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W taki przypadku, co do zasady, zabezpieczenie akcyzowe powinien złożyć podmiot dokonujący nabycia (Państwa firma). Jednakże w ustawie o podatku akcyzowym przewidziane zostały odstępstwa od wskazanej zasady, umożliwiające złożenie zabezpieczenia akcyzowego jak gdyby „w zastępstwie” przez podmioty trzecie.

Kto może złożyć zabezpieczenie akcyzowe w zastępstwie podmiotów zobowiązanych?
Katalog podmiotów uprawnionych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zamiast innego podmiotu lub wraz z nim solidarnie, jest katalogiem zamkniętym. Wynika z tego, iż zastępczego złożenia zabezpieczenia akcyzowego może dokonać jedynie jeden z podmiotów wskazanych w regulującym tę kwestię art. 63 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Podmiotem tym może być:

REKLAMA

  • przewoźnik lub spedytor;
  • właściciel wyrobów akcyzowych;
  • odbiorca wyrobów akcyzowych;
  • wszystkie lub kilka ze wskazanych powyżej podmiotów.

Podkreślić należy, iż złożenie zabezpieczenia akcyzowego przez przewoźnika lub spedytora ograniczone jest jedynie do sytuacji gdy zabezpieczenia akcyzowego wymagane jest w związku z dokonywanym przez tego przewoźnika lub spedytora przemieszczaniem w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów należących do podmiotu zobowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wskazać, iż obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym dotyczące składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmioty trzecie są bardziej rygorystyczne, niż przepisy regulujące tę kwestię przed 1 września 2010 r. (obecna forma art. 63 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wprowadzona została w życie z tą właśnie datą). Przed wskazaną datą w charakterze zastępcy składającego zabezpieczenie akcyzowe w miejsce zobowiązanego podmiotu mógł wystąpić każdy podmiot trzeci. Wprowadzone od 1 września 2010 r. zmiany miały na celu lepsze zabezpieczenie danych transakcji, przez ograniczenie katalogu podmiotów mogących składać takie zabezpieczenie jedynie do podmiotów, które w danych transakcjach biorą udział.

Przyjęcie zabezpieczenia akcyzowego składanego przez podmiot trzeci, musi być poprzedzone złożeniem wniosku do właściwego naczelnika urzędu celnego. Wniosek o przyjęcie takiego zabezpieczenia składany jest przez podmiot zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Przykład

Spółka A planuje dokonać nabycia wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej jako zarejestrowany odbiorca. W związku z tą transakcją wystąpiła z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na działalność jako zarejestrowany odbiorca. W ramach przedmiotowej czynności Spółka A, jako zarejestrowany odbiorca jest zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W umowie dotyczącej transportu nabywanych wyrobów akcyzowych do Polski ustalono, iż przewoźnik złoży w imieniu Spółki A zabezpieczenie akcyzowe. Spółka A jest zobowiązana do wystąpienia z wnioskiem do naczelnika urzędu celnego o przyjęcie zabezpieczenia akcyzowego od przewoźnika.

Co istotne, w przypadku złożenia przez uprawniony podmiot trzeci zabezpieczenia akcyzowego, podmiot ten odpowiada cały swoim majątkiem solidarnie z podmiotem zobowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego za zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę. Odpowiedzialność ta ograniczona jest jednakże do wysokości kwoty złożonego zabezpieczenia akcyzowego (art. 63 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Forma zabezpieczenia akcyzowego

Warto również wskazać, iż w przypadku składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot trzeci możliwe jest zastosowanie jedynie następujących form zabezpieczenia akcyzowego:

  •  depozytu w gotówce;
  • gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej;
  • czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe.

Wynika z tego, iż w przypadku składania zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot trzeci, nie jest możliwe złożenie zabezpieczenia akcyzowego w formie weksla własnego lub innego dokumentu mającego wartość płatniczą.

Reasumując stwierdzić należy, że zabezpieczenie akcyzowe w Państwa przypadku może być na Państwa wniosek złożone przez przewoźnika o ile będzie ono złożone w odpowiedniej formie, przykładowo w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej.

Tekst: Tomasz Kolarczyk, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA