REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka płynnych produktów spożywczych

Subskrybuj nas na Youtube
Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji / Członek Zarządu Trans Polonia S.A.
Media

REKLAMA

REKLAMA

Logistyka płynnych produktów spożywczych to wyzwanie dla operatorów TSL. Wystarczy nieodpowiednio przygotować cysternę, by zniszczyć transportowany towar.

Sprawna obsługa transportowa płynnych produktów spożywczych jest trudnym w realizacji zadaniem dla przewoźnika. Nieprawidłowe warunki podczas transportu czy nieodpowiednio przygotowane cysterny mogą być przyczyną obniżenia jakości przewożonych produktów. Ma to swoje konsekwencje nie tylko w postaci ogromnych strat finansowych, ale również może być zagrożeniem dla zdrowia konsumentów.

REKLAMA

Jakość usługi jest bardzo istotna w logistyce płynnych produktów

Zwiększenie jakości produktów spożywczych wywołało również większe oczekiwania dotyczące ich przewozu. Dodatkowo konkurencja na rynku transportowym również pozwoliła producentom żywności na skuteczniejsze wyegzekwowanie oczekiwanego poziomu usług przewozowych. Obecnie transport żywności bezwzględnie musi odbywać się taborem specjalistycznym, odpowiednio przygotowanym pod względem certyfikacyjnym, zapewniania szczelności, poziomu czystości, w kontrolowanej temperaturze.
Dziś klient wymaga bardzo szybkich reakcji na każdym poziomie procesu transportowego. Dzieje się tak szczególnie w przypadku towarów, które nie mogą zbyt długo pozostawać na magazynie. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również bardzo krótki czas tranzytu.
Klienci w segmencie spożywczym mają dziś większą świadomość roli przewoźnika w całym łańcuchu logistycznym. Coraz większa liczba kontrahentów stawia na jakość usługi transportowej. Klienci zdają sobie sprawę z tego, że niedokładnie umyty pojazd, bądź zbyt długi czas transportu mogą doprowadzić do zepsucia się produktu lub też przestoju w procesie produkcji. Wiąże się to automatycznie z ogromnymi stratami. Na przewoźniku ciąży podwójna odpowiedzialność – odpowiada on bowiem nie tylko za jakość własnych usług, ale za produkt klienta oraz jego markę.

ATP, konwencja CMR - regulują warunki przewozu płynnych produktów spożywczych

Oprócz krajowych i międzynarodowych uprawnień oraz licencji na przewóz rzeczy i towarów, tego typu transport prawnie reguluje ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów oraz konwencja CMR, która reguluje wszystkie kwestie formalno-prawne związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego towarów.
Przepisy zawarte w umowie ATP określają warunki przewozu produktów spożywczych oraz wymagania dotyczące kontroli nadwozi. Umowa ATP określa m.in. warunki oraz temperatury podczas transportu artykułów spożywczych schłodzonych, kwestie kontroli oraz klasyfikacji pojazdów do transportu żywności, metody pomiarów i badań jak i znakowania pojazdów.
Konwencja CMR wprowadza i ujednolica m.in. takie kwestie jak warunki umowy o przewóz drogowy towarów, dokumentację przewozową, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji czy roszczenia wynikające z przewozu.
W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług są również wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola i wykorzystanie odpowiednich środków są kluczowe

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów realizowania tego typu przewozów jest nowoczesny, regularnie serwisowany tabor, w tym specjalistyczne autocysterny z różnego typu dodatkowym wyposażeniem i funkcjami grzania, chłodzenia, podwójną izolacją, różnym zestawieniem komór. Trans Polonia S.A. do optymalnego transportu płynnych produktów spożywczych wykorzystuje nowoczesną flotę , składającą się z jedno i wielokomorowych cystern oraz tank-kontenerów o pojemności od 26.000 do 31.000 litrów. W zależności od wymogów klienta ważna jest elastyczność w dostosowaniu warunków przewozu do potrzeb związanych z produktem, w szczególności z temperaturą, stopniem hermetyczności czy wymogami dotyczącymi koszerności. Przy tego typu przewozach stosowane są specjalne dokumenty transportowania ładunków spożywczych.
Ponadto gwarantem najwyższego poziomu usług jest doświadczona i wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej kadra. Bardzo ważna jest tu odpowiednia opieka i kompetencje spedytorów, którzy będą optymalnie planować trasy minimalizując puste kilometry, a w sytuacjach niecodziennych i trudnych – będą w stanie szybko reagować.

Bezpieczeństwo w przewozie płynnych produktów spożywczych

Istnieją bardzo duże obostrzenia co do sterylności i zasad mycia cystern. W większości przypadków stosowane są szczególne procedury mycia. Przed każdym ładowaniem autocysterny żywnościowe są dokładnie czyszczone, myte, dezynfekowane i suszone według wymagań zleceniodawcy. Przestrzeganie procedur i pełna kontrola jest nieodzownym elementem budowania bezpieczeństwa przy operacjach transportowych. Dodatkowo każda cysterna, używana do przewozu łatwo psujących się płynnych produktów spożywczych, powinna być certyfikowana według wymagań konwencji ATP. Takie cysterny żywnościowe posiadają termoizolację i są specjalnie oznakowane.
Kolejnym istotnym czynnikiem jest przestrzeganie list przed-produktów, których przewóz jest zabroniony przed załadunkiem kolejnego produktu. Dla przykładu przy transporcie glukozy w niektórych firmach zabronionymi przed-produktami są produkty takie jak proszek kakaowy, olej rybny, lecytyna, sole mineralne, parafina, woski czy krew. Przy transporcie dobrej jakościowo czekolady nie można przedtem przewozić oleju czy też mleka.

Główne trasy i przewożone produkty

Trans Polonia S.A. przewozi produkty zarówno dla bardzo znanych marek, jak i dla mniejszych firm. Główne relacje to Polska – Unia Europejska. Bardzo dużo transportów realizowanych jest do Węgier, Niemiec, Beneluksu, Włoch, Austrii. Częste destynacje to również Hiszpania, Rumunia, Bułgaria oraz Grecja. Spółka specjalizuje się w transporcie gliceryny z krajów Unii Europejskiej do Rosji.
Trans Polonia S.A. transportuje głównie mleko, śmietanę, soki świeże oraz koncentraty, miazgę owocową, czekoladę, masę kakaową, wina, etanol, burbon, whisky, oleje, tłuszcze jadalne, melasę, glicerynę, glukozę i słodziki, produkty koszerne i inne.

Tekst: Adriana Bosiacka, Dyrektor Spedycji/Członek Zarządu Trans Polonia S.A.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA