REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepis w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT dotyczący świadczenia usług transportowych i spedycyjnych jest sprzeczny z unijną dyrektywą.

Dnia 16 maja 2013 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany dalej TSUE) orzekł, iż przepis art. 19 ust 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. Przełomowy dla ustawodawstwa polskiego wyrok zapadł na podstawie sporu pomiędzy TNT Express Worldwide sp. z o.o. prowadzącą usługi transportowe i spedycyjne, a Ministrem Finansów w przedmiocie określenia momentu, w którym podatek od towarów i usług staje się wymagalny.

REKLAMA

Zgodnie z polskim unormowaniem zawartym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - spór TNT z Ministrem Finansów

REKLAMA

Zdaniem TNT powyższe uregulowanie krajowe jest niezgodne z dyrektywą unijną, albowiem w myśl literalnej wykładni prawa wspólnotowego spółka uprawniona jest w odniesieniu do wszystkich świadczonych przez siebie usług uwzględniać obrót dla celów podatku od towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiła fakturę dokumentującą usługę, pomimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania świadczenia. Przepisy krajowe nieprawidłowo więc stanowią, że to właśnie otrzymanie zapłaty powoduje powstanie zobowiązania podatkowego, przy czym obowiązek ten powstaje w każdym razie w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Niemniej jednak, stanowiska spółki nie podzielał Minister Finansów wydając w tym przedmiocie stosowną interpretację. Uważał, że w odniesieniu do świadczonych przez spółkę usług transportowych i spedycyjnych moment powstania obowiązku podatkowego należy określać na podstawie normy szczególnej, tj. cyt. art. 19 ust.3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem podatek powinien być wykazany w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie usługi.

Sprawa została następnie zaskarżona do WSA, który również nie przychylił się do stanowiska TNT. W rezultacie zaś trafiła do NSA, który jako pierwszy powziął wątpliwość co do zasadności zarzutów, występując jednocześnie z pytaniem prejudycjalnym do TSUE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE rozpatrując przedmiotową sprawę stwierdził, iż zgodnie z art. 63 dyrektywy VAT podstawową zasadą jest, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Za moment powstania obowiązku podatkowego można uznać moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia faktury z opóźnieniem – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - stanowisko TSUE

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe, TSUE zaakcentował, iż przedmiotowe unormowanie zawarte w prawie krajowym jest niezgodne z uregulowaniem zawartym w art. 66 dyrektywy VAT, którego implementacja do porządku krajowego była obligatoryjna. Niniejsza sprzeczność polega na tym, że w świetle prawa krajowego podatek VAT w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych staje się wymagalny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, lecz nie później niż po upływie 30 dni od dnia świadczenia usługi, nawet jeśli faktura została wystawiona wcześniej i przewiduje późniejszy termin zapłaty. Podczas gdy dyrektywa unijna stanowi, że podatek VAT staje się jednak wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Może to być moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia z opóźnieniem faktury – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego. Zatem dyrektywa nie przewiduje powstania obowiązku podatkowego liczonego w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi.

Jak każde przełomowe orzeczenie, niniejsze również, implikuje stosowne skutki dla podatników. A zatem zdaniem Autorów przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu powyższych usług transportowych i spedycyjnych, podatnicy nie ma już obowiązku stosowania normy szczególnej (tj. art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) lecz mogą zastosować ogólną zasadę (czyli art. 19 ust. 1 i 4 tej ustawy), zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z tym że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Tekst: Katarzyna Ignaczak, Praktykantka ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA