REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepis w sprawie momentu powstania obowiązku podatkowego VAT dotyczący świadczenia usług transportowych i spedycyjnych jest sprzeczny z unijną dyrektywą.

Dnia 16 maja 2013 roku Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany dalej TSUE) orzekł, iż przepis art. 19 ust 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest sprzeczny z prawem wspólnotowym. Przełomowy dla ustawodawstwa polskiego wyrok zapadł na podstawie sporu pomiędzy TNT Express Worldwide sp. z o.o. prowadzącą usługi transportowe i spedycyjne, a Ministrem Finansów w przedmiocie określenia momentu, w którym podatek od towarów i usług staje się wymagalny.

REKLAMA

Zgodnie z polskim unormowaniem zawartym w art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - spór TNT z Ministrem Finansów

REKLAMA

Zdaniem TNT powyższe uregulowanie krajowe jest niezgodne z dyrektywą unijną, albowiem w myśl literalnej wykładni prawa wspólnotowego spółka uprawniona jest w odniesieniu do wszystkich świadczonych przez siebie usług uwzględniać obrót dla celów podatku od towarów i usług w okresie rozliczeniowym, w którym wystawiła fakturę dokumentującą usługę, pomimo że w okresie tym nie otrzymała zapłaty ani też nie upłynęło 30 dni od wykonania świadczenia. Przepisy krajowe nieprawidłowo więc stanowią, że to właśnie otrzymanie zapłaty powoduje powstanie zobowiązania podatkowego, przy czym obowiązek ten powstaje w każdym razie w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi transportowej lub spedycyjnej.

Niemniej jednak, stanowiska spółki nie podzielał Minister Finansów wydając w tym przedmiocie stosowną interpretację. Uważał, że w odniesieniu do świadczonych przez spółkę usług transportowych i spedycyjnych moment powstania obowiązku podatkowego należy określać na podstawie normy szczególnej, tj. cyt. art. 19 ust.3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem podatek powinien być wykazany w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy, a nie za miesiąc, w którym wystawiono fakturę dokumentującą wykonanie usługi.

Sprawa została następnie zaskarżona do WSA, który również nie przychylił się do stanowiska TNT. W rezultacie zaś trafiła do NSA, który jako pierwszy powziął wątpliwość co do zasadności zarzutów, występując jednocześnie z pytaniem prejudycjalnym do TSUE.

TSUE rozpatrując przedmiotową sprawę stwierdził, iż zgodnie z art. 63 dyrektywy VAT podstawową zasadą jest, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Za moment powstania obowiązku podatkowego można uznać moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia faktury z opóźnieniem – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

Moment powstania obowiązku podatkowego VAT w transporcie - stanowisko TSUE

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe, TSUE zaakcentował, iż przedmiotowe unormowanie zawarte w prawie krajowym jest niezgodne z uregulowaniem zawartym w art. 66 dyrektywy VAT, którego implementacja do porządku krajowego była obligatoryjna. Niniejsza sprzeczność polega na tym, że w świetle prawa krajowego podatek VAT w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych staje się wymagalny w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, lecz nie później niż po upływie 30 dni od dnia świadczenia usługi, nawet jeśli faktura została wystawiona wcześniej i przewiduje późniejszy termin zapłaty. Podczas gdy dyrektywa unijna stanowi, że podatek VAT staje się jednak wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług. Może to być moment wystawienia faktury, moment otrzymania zapłaty, bądź w razie braku albo wystawienia z opóźnieniem faktury – w innym określonym terminie od daty zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego. Zatem dyrektywa nie przewiduje powstania obowiązku podatkowego liczonego w określonym terminie 30 dni od dnia wykonania usługi.

Jak każde przełomowe orzeczenie, niniejsze również, implikuje stosowne skutki dla podatników. A zatem zdaniem Autorów przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu powyższych usług transportowych i spedycyjnych, podatnicy nie ma już obowiązku stosowania normy szczególnej (tj. art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) lecz mogą zastosować ogólną zasadę (czyli art. 19 ust. 1 i 4 tej ustawy), zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z tym że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Tekst: Katarzyna Ignaczak, Praktykantka ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA