REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego.
Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego.

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja składników majątku podatnika może w pewnych przypadkach skutkować możliwością ujęcia w kosztach uzyskania przychodów strat powstałych z tego tytułu. Dokonując oceny w zakresie dopuszczalności pomniejszenia przychodów o wysokość niezamortyzowanej części środka trwałego należy przede wszystkim mieć na uwadze przyczyny, leżące u podstaw likwidacji

Kwestie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP). W świetle przywołanego przepisu, za koszty uzyskania przychodów uznaje się te wydatki, których celem poniesienia jest osiągniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródeł. Jednocześnie ustawodawca przewidział katalog kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Powyższe oznacza, że podjęcie decyzji o zmianie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z tym o unicestwieniu zbędnego składnika majątku, rodzi negatywne dla podatnika konsekwencje podatkowe. W takiej sytuacji, wartość nieumorzonego środka trwałego, nie będzie mogła zostać odniesiona do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia jednakże wymaga, że odmienne skutki podatkowe determinuje podjęcie decyzji o likwidacji środka trwałego z innych przyczyn, niż wskazane powyżej. W praktyce gospodarczej, likwidacja środków trwałych może nastąpić z uwagi na różne motywy, w tym m.in. z powodu konieczności wymiany urządzeń, których dalsze użytkowanie jest nieopłacalne, z powodu konieczności dostosowania urządzeń do odgórnie wprowadzonych norm, bądź też z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia naprawy, uszkodzonego środka trwałego. Dokonując wykładni art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP (wnioskując z przeciwieństwa) uznać należy, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych mogą być kosztem uzyskania przychodów, jeżeli likwidacja była spowodowana innymi czynnikami niż zmiana profilu działalności podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe utrzymują zatem, że w sytuacji podjęcia decyzji o likwidacji środka trwałego, z powodu utraty jego przydatności gospodarczej z innych pobudek niż zmiana rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika, uprawnione jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów powstałej w tego tytułu straty, na zasadach ogólnych (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w łodzi z 7.01.2014 r., znak IPTPB3/423-392/13-4/KJ oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23.11.2015 r., znak IBPB-1-1/4510-210/15/ZK).

Tekst: Aleksandra Kołc Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA