REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego

Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego.
Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego.

REKLAMA

REKLAMA

Likwidacja składników majątku podatnika może w pewnych przypadkach skutkować możliwością ujęcia w kosztach uzyskania przychodów strat powstałych z tego tytułu. Dokonując oceny w zakresie dopuszczalności pomniejszenia przychodów o wysokość niezamortyzowanej części środka trwałego należy przede wszystkim mieć na uwadze przyczyny, leżące u podstaw likwidacji

Kwestie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP). W świetle przywołanego przepisu, za koszty uzyskania przychodów uznaje się te wydatki, których celem poniesienia jest osiągniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródeł. Jednocześnie ustawodawca przewidział katalog kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

REKLAMA

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Powyższe oznacza, że podjęcie decyzji o zmianie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z tym o unicestwieniu zbędnego składnika majątku, rodzi negatywne dla podatnika konsekwencje podatkowe. W takiej sytuacji, wartość nieumorzonego środka trwałego, nie będzie mogła zostać odniesiona do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia jednakże wymaga, że odmienne skutki podatkowe determinuje podjęcie decyzji o likwidacji środka trwałego z innych przyczyn, niż wskazane powyżej. W praktyce gospodarczej, likwidacja środków trwałych może nastąpić z uwagi na różne motywy, w tym m.in. z powodu konieczności wymiany urządzeń, których dalsze użytkowanie jest nieopłacalne, z powodu konieczności dostosowania urządzeń do odgórnie wprowadzonych norm, bądź też z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia naprawy, uszkodzonego środka trwałego. Dokonując wykładni art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP (wnioskując z przeciwieństwa) uznać należy, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych mogą być kosztem uzyskania przychodów, jeżeli likwidacja była spowodowana innymi czynnikami niż zmiana profilu działalności podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy podatkowe utrzymują zatem, że w sytuacji podjęcia decyzji o likwidacji środka trwałego, z powodu utraty jego przydatności gospodarczej z innych pobudek niż zmiana rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika, uprawnione jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów powstałej w tego tytułu straty, na zasadach ogólnych (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w łodzi z 7.01.2014 r., znak IPTPB3/423-392/13-4/KJ oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23.11.2015 r., znak IBPB-1-1/4510-210/15/ZK).

Tekst: Aleksandra Kołc Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA