REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa Centralnego Portu Lotniczego
Budowa Centralnego Portu Lotniczego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważą się losy budowy Centralnego Portu Lotniczego. Od jakich czynników zależy rozpoczęcie tak dużej inwestycji?

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Budowa Centralnego Portu Lotniczego będzie zależała m.in. od sytuacji i pozycji na rynku PLL LOT - mówili w środę w Sejmie przedstawiciele resortu infrastruktury oraz skarbu. Poinformowali, że powstanie zespół, który opracuje strategię rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit na środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury poinformował, że szef MIB Andrzej Adamczyk skierował wniosek o powołanie międzyresortowego zespołu, który ma przyjrzeć się i opracować strategię rynku lotniczego w Polsce. Zespół ma zająć się również koncepcją budowy Centralnego Portu Lotniczego, w tym odpowiedzią na pytanie, czy jego budowa ma sens.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

"Przed nami stają pytania na ile i jak poszczególne lotniska przejmą ten ruch, gdzie się pojawią największe wzrosty, a także jakie miejsce w tym wszystkim będzie miał LOT" - powiedział Szmit.

REKLAMA

Ocenił, że chętnych zagranicznych inwestorów na budowę takiej wielomiliardowej inwestycji nie brakuje, problemem jest jednak m.in. to, jak taki centralny port wpłynie na funkcjonowanie lotnisk regionalnych. "Chodzi o to, by była to inwestycja, nad którą zapanujemy, żeby korzyści nie były tylko pustym hasłem. Konsekwencje odbiją się na portach regionalnych, gdzie zainwestowano miliardy złotych z unijnych i publicznych funduszy. W planach do 2020 r. w portach regionalnych ma być zainwestowane ponad 2,3 mld zł. Jeżeli byłaby decyzja o Centralnym Porcie Lotniczym, to (planowanie wydatków portów regionalnych - PAP) też musi ulec rewizji" - zwrócił uwagę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marek Kochaniak z resortu budownictwa i infrastruktury dodał, że udział portów regionalnych w przewozie pasażerów rośnie. Dziś obsługują ponad 60 proc. pasażerów, pozostałą część obsługuje Lotnisko Chopina w Warszawie.

Zobacz też: Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie

LOT w coraz lepszej sytuacji

Przedstawiciel MIB zauważył, że decyzja o budowie centralnego portu będzie "bardzo trudna" i nie zapadnie w ciągu tygodni. Dodał, że zależeć będzie m.in. od sytuacji rynkowej polskiego narodowego przewoźnika, czyli LOT-u. Przypomniał, że LOT wychodzi na prostą, ale też konkuruje z liniami niskokosztowymi.

Spółka informowała, że na koniec czerwca skumulowany zysk na działalności podstawowej wyniesie ok. 30 mln zł. Na koniec roku LOT na lataniu ma zarobić ponad 125 mln zł. Kochaniak dodał, że linie niskokosztowe w 2015 r. przewiozły trzykrotnie więcej pasażerów niż LOT.

Wiceminister skarbu Mikołaj Wild dodał, że rynek lotniczy osiągnął już poziom, w którym należy promować połączenia hubowe. "Naturalnym hubem dla LOT-u jest Lotnisko Chopina i od możliwości rozwojowych, które jest w stanie zaoferować port w Warszawie, zależy też decyzja czy należy poszukiwać jakiś alternatyw dla tego portu, czyli być może decyzja w przedmiocie Centralnego Portu Lotniczego (...). Z perspektywy LOT, taka forma strategii wspinającej ruch hubowy, która polegałaby na stworzeniu Centralnego Portu Lotniczego byłaby rozwiązaniem w 100 proc. pozytywnym, ale oczywiście projekt trzeba policzyć i nad tym trwają nasze ustalenia" - powiedział wiceszef MSP.

Zobacz też: Czy powstanie lotnisko w Suwałkach?

Lokalizacja Centralnego Portu Lotniczego

Idea powstania centralnego portu lotniczego nie jest nowa, a dyskusja o ewentualnej jego lokalizacji trwa od lat. Nowy port miałby być dobrze skomunikowany z dużymi miastami kolejami dużych prędkości i obsługiwać miliony pasażerów rocznie. Wśród ewentualnych lokalizacji wymienia się m.in. Mszczonów, czy gminę Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Niedawno prezydent Kielc przekonywał, że odpowiednim miejscem dla tej inwestycji mogą być Obice k. Kielc, które leżą między dwoma dużymi portami w Krakowie i w Warszawie.

Drugim pomysłem jest koncepcja duoportu łączącego Lotnisko Chopina z lotniskiem w Modlinie, który miałby rozwiązać problem ograniczeń w rozbudowie i przepustowości Okęcia. W ub. r. lotnisko Chopina obsłużyło ponad 11 mln pasażerów; docelowo ma odprawiać 25 mln pasażerów rocznie, na co pozwala jego przepustowość. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA