REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Budowa Centralnego Portu Lotniczego
Budowa Centralnego Portu Lotniczego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ważą się losy budowy Centralnego Portu Lotniczego. Od jakich czynników zależy rozpoczęcie tak dużej inwestycji?

Budowa Centralnego Portu Lotniczego

Budowa Centralnego Portu Lotniczego będzie zależała m.in. od sytuacji i pozycji na rynku PLL LOT - mówili w środę w Sejmie przedstawiciele resortu infrastruktury oraz skarbu. Poinformowali, że powstanie zespół, który opracuje strategię rozwoju rynku lotniczego w Polsce.

REKLAMA

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit na środowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury poinformował, że szef MIB Andrzej Adamczyk skierował wniosek o powołanie międzyresortowego zespołu, który ma przyjrzeć się i opracować strategię rynku lotniczego w Polsce. Zespół ma zająć się również koncepcją budowy Centralnego Portu Lotniczego, w tym odpowiedzią na pytanie, czy jego budowa ma sens.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

"Przed nami stają pytania na ile i jak poszczególne lotniska przejmą ten ruch, gdzie się pojawią największe wzrosty, a także jakie miejsce w tym wszystkim będzie miał LOT" - powiedział Szmit.

REKLAMA

Ocenił, że chętnych zagranicznych inwestorów na budowę takiej wielomiliardowej inwestycji nie brakuje, problemem jest jednak m.in. to, jak taki centralny port wpłynie na funkcjonowanie lotnisk regionalnych. "Chodzi o to, by była to inwestycja, nad którą zapanujemy, żeby korzyści nie były tylko pustym hasłem. Konsekwencje odbiją się na portach regionalnych, gdzie zainwestowano miliardy złotych z unijnych i publicznych funduszy. W planach do 2020 r. w portach regionalnych ma być zainwestowane ponad 2,3 mld zł. Jeżeli byłaby decyzja o Centralnym Porcie Lotniczym, to (planowanie wydatków portów regionalnych - PAP) też musi ulec rewizji" - zwrócił uwagę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marek Kochaniak z resortu budownictwa i infrastruktury dodał, że udział portów regionalnych w przewozie pasażerów rośnie. Dziś obsługują ponad 60 proc. pasażerów, pozostałą część obsługuje Lotnisko Chopina w Warszawie.

Zobacz też: Rozbudowa lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie

LOT w coraz lepszej sytuacji

Przedstawiciel MIB zauważył, że decyzja o budowie centralnego portu będzie "bardzo trudna" i nie zapadnie w ciągu tygodni. Dodał, że zależeć będzie m.in. od sytuacji rynkowej polskiego narodowego przewoźnika, czyli LOT-u. Przypomniał, że LOT wychodzi na prostą, ale też konkuruje z liniami niskokosztowymi.

REKLAMA

Spółka informowała, że na koniec czerwca skumulowany zysk na działalności podstawowej wyniesie ok. 30 mln zł. Na koniec roku LOT na lataniu ma zarobić ponad 125 mln zł. Kochaniak dodał, że linie niskokosztowe w 2015 r. przewiozły trzykrotnie więcej pasażerów niż LOT.

Wiceminister skarbu Mikołaj Wild dodał, że rynek lotniczy osiągnął już poziom, w którym należy promować połączenia hubowe. "Naturalnym hubem dla LOT-u jest Lotnisko Chopina i od możliwości rozwojowych, które jest w stanie zaoferować port w Warszawie, zależy też decyzja czy należy poszukiwać jakiś alternatyw dla tego portu, czyli być może decyzja w przedmiocie Centralnego Portu Lotniczego (...). Z perspektywy LOT, taka forma strategii wspinającej ruch hubowy, która polegałaby na stworzeniu Centralnego Portu Lotniczego byłaby rozwiązaniem w 100 proc. pozytywnym, ale oczywiście projekt trzeba policzyć i nad tym trwają nasze ustalenia" - powiedział wiceszef MSP.

Zobacz też: Czy powstanie lotnisko w Suwałkach?

Lokalizacja Centralnego Portu Lotniczego

Idea powstania centralnego portu lotniczego nie jest nowa, a dyskusja o ewentualnej jego lokalizacji trwa od lat. Nowy port miałby być dobrze skomunikowany z dużymi miastami kolejami dużych prędkości i obsługiwać miliony pasażerów rocznie. Wśród ewentualnych lokalizacji wymienia się m.in. Mszczonów, czy gminę Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Niedawno prezydent Kielc przekonywał, że odpowiednim miejscem dla tej inwestycji mogą być Obice k. Kielc, które leżą między dwoma dużymi portami w Krakowie i w Warszawie.

Drugim pomysłem jest koncepcja duoportu łączącego Lotnisko Chopina z lotniskiem w Modlinie, który miałby rozwiązać problem ograniczeń w rozbudowie i przepustowości Okęcia. W ub. r. lotnisko Chopina obsłużyło ponad 11 mln pasażerów; docelowo ma odprawiać 25 mln pasażerów rocznie, na co pozwala jego przepustowość. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA