REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje

Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje.
Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa analizuje projekt duoportu lotniczego, który miałby obejmować lotniska Chopina i portu w Modlinie.

Analizujemy pomysł zwiększenia udziału PPL na lotnisku w Modlinie oraz stworzenia duoportu Lotnisko Chopina-Modlin - poinformował PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że MIB pracuje też nad stworzeniem strategii lotniczej kraju.

REKLAMA

REKLAMA

"Ten projekt (połączenia Lotniska Chopina z portem w Modlinie) jest rzeczywiście analizowany przez ministerstwo. Ale podkreślam, że to zupełnie wstępna faza" - wyjaśnił Szmit.

Udziałowcami lotniska w Modlinie są Agencja Mienia Wojskowego (ponad 34 proc.), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc.), Województwo Mazowieckie (30,37 proc.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (ok. 5 proc. udziałów).

"Lotnisko Chopina i w Modlinie uzupełniają się. Lotnisko w Warszawie w związku z tym, że jest położone w wielkim mieście ma liczne bariery w swoim rozwoju. Chodzi m.in. o ochronę przed hałasem, ograniczenie lotów w nocy. Te rzeczy w przyszłości będą bardzo utrudniały rozwój lotniska. Modlin nie ma aż takich ograniczeń i powinien być nastawiony na wzrost przyjmowanych pasażerów i generowanie zysku. Efekty synergii osiągane przez bliską współpracę tych dwóch lotnisk mogą mieć znaczący wpływ na rozwój transportu lotniczego w regionie. Jest to bardzo ważna rzecz do przemyślenia" - dodał Szmit.

REKLAMA

Zobacz też: Lotnisko w Szymanach rozpoczyna działalność komercyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolennikiem stworzenia takiego duoportu był poprzedni szef PPL Michał Kaczmarzyk, który chciał wykupić udziały od AMW, władz województwa mazowieckiego i Nowego Dworu Mazowieckiego. Ostatecznie nie doszło do transakcji.

Wiceminister wskazał też, że aby taki duoport mógł powstać potrzebne będzie skomunikowanie obu lotnisk, a przede wszystkim Modlina z centrum Warszawy. "Dociągnięcie linii kolejowej do lotniska jest elementem koniecznym" - podkreślił. Sześciokilometrowy odcinek trasy kolejowej mógłby powstać w 2018 roku.

Dodał, że należy rozwiązać też problem z trasą S7 w Łomiankach. Chodzi o wybudowanie odcinka wylotowego trasy z Warszawy przez Łomianki, który nie wiadomo kiedy powstanie.

Szmit zwrócił uwagę, że lotnisk w Polsce nie należy rozważać oddzielnie, tylko jako element wspólnego systemu transportowego wraz z drogami i kolejami. Wskazał na problemy z dostępnością niektórych regionalnych lotnisk.

"Niektórzy mówią, że w Polsce potrzebne są trzy lotniska: w Gdańsku, Krakowie i Lublinie. W tym kontekście można powiedzieć, że powinniśmy się zajmować jedynie tymi portami, które mają szanse osiągnąć 5 czy 10 mln pasażerów rocznie. Ale czy to jest właściwy kierunek? Szczerze mówiąc mam wątpliwości. Lotniska w Polsce często cierpią na niską dostępność komunikacyjną. Nie mają dobrego połączenia kolejowego z aglomeracjami czy nie są dobrze skomunikowane z głównymi arteriami. Jeżeli jednak to się zmieni i będą połączone z systemami drogowym i kolejowym to będzie zupełnie inna sytuacja" - dodał.

Zobacz też: Rozbudują lotnisko w Radomiu?

Szmit zapowiedział też powstanie strategii lotniczej. "Rozpoczęliśmy rozmowy ze środowiskiem i chcemy doprowadzić do głębokiej dyskusji na temat stworzenia strategii rozwoju lotnisk i infrastruktury lotniczej w naszym kraju. Jedną z kwestii, jaką chcemy określić w dokumencie jest to, jaką rolę i poziom zaangażowania mają mieć Polskie Porty Lotnicze w systemie rozwoju lotnisk" - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Zapowiedział też, że na lotniskach gdzie większość udziałów ma PPL powstawać będą własne służby lotniskowe. Nie powstanie na razie jedna służba ochrony lotnisk, która ochraniałaby wszystkie porty w Polsce.

"Absolutnym błędem poprzedników, była nowela prawa lotniczego, która pozwoliła na rozwiązanie, by to zewnętrzne firmy zapewniały bezpieczeństwo na lotniskach. Minister (infrastruktury i budownictwa Andrzej) Adamczyk zdecydował, że tam gdzie nastąpił wybór prywatnych firm i tam gdzie mamy wpływ jako właściciel będziemy dążyli do odbudowania służb lotniskowych, podobnie jak to jest w Warszawie. Firmy zewnętrzne niby kosztują mniej w takim prostym księgowym rachunku, ale gdy mówimy o bezpieczeństwie to musimy inaczej spojrzeć na koszty. Chcemy by ludzie, którzy fizycznie odpowiadają za zabezpieczenie pasażerów, byli jednocześnie związani z portami lotniczymi" - powiedział wiceminister.

Własna służba lotniskowa na Lotnisku Chopina ma zacząć działać od lipca br. kiedy kończy się okres wypowiedzenia umowy z obecną firmą ochroniarską Konsalnet.

MIB informowało w grudniu ub.r., że w związku z wcześniejszymi nieprawidłowościami wykrytymi podczas kontroli bezpieczeństwa na Lotnisku Chopina, nie chce, by prywatne firmy ochraniały porty lotnicze. (PAP)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA