REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje

Subskrybuj nas na Youtube
Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje.
Duoport Chopin - Modlin - ministerstwo analizuje.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa analizuje projekt duoportu lotniczego, który miałby obejmować lotniska Chopina i portu w Modlinie.

Analizujemy pomysł zwiększenia udziału PPL na lotnisku w Modlinie oraz stworzenia duoportu Lotnisko Chopina-Modlin - poinformował PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że MIB pracuje też nad stworzeniem strategii lotniczej kraju.

REKLAMA

"Ten projekt (połączenia Lotniska Chopina z portem w Modlinie) jest rzeczywiście analizowany przez ministerstwo. Ale podkreślam, że to zupełnie wstępna faza" - wyjaśnił Szmit.

Udziałowcami lotniska w Modlinie są Agencja Mienia Wojskowego (ponad 34 proc.), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc.), Województwo Mazowieckie (30,37 proc.) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (ok. 5 proc. udziałów).

"Lotnisko Chopina i w Modlinie uzupełniają się. Lotnisko w Warszawie w związku z tym, że jest położone w wielkim mieście ma liczne bariery w swoim rozwoju. Chodzi m.in. o ochronę przed hałasem, ograniczenie lotów w nocy. Te rzeczy w przyszłości będą bardzo utrudniały rozwój lotniska. Modlin nie ma aż takich ograniczeń i powinien być nastawiony na wzrost przyjmowanych pasażerów i generowanie zysku. Efekty synergii osiągane przez bliską współpracę tych dwóch lotnisk mogą mieć znaczący wpływ na rozwój transportu lotniczego w regionie. Jest to bardzo ważna rzecz do przemyślenia" - dodał Szmit.

Zobacz też: Lotnisko w Szymanach rozpoczyna działalność komercyjną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolennikiem stworzenia takiego duoportu był poprzedni szef PPL Michał Kaczmarzyk, który chciał wykupić udziały od AMW, władz województwa mazowieckiego i Nowego Dworu Mazowieckiego. Ostatecznie nie doszło do transakcji.

Wiceminister wskazał też, że aby taki duoport mógł powstać potrzebne będzie skomunikowanie obu lotnisk, a przede wszystkim Modlina z centrum Warszawy. "Dociągnięcie linii kolejowej do lotniska jest elementem koniecznym" - podkreślił. Sześciokilometrowy odcinek trasy kolejowej mógłby powstać w 2018 roku.

Dodał, że należy rozwiązać też problem z trasą S7 w Łomiankach. Chodzi o wybudowanie odcinka wylotowego trasy z Warszawy przez Łomianki, który nie wiadomo kiedy powstanie.

Szmit zwrócił uwagę, że lotnisk w Polsce nie należy rozważać oddzielnie, tylko jako element wspólnego systemu transportowego wraz z drogami i kolejami. Wskazał na problemy z dostępnością niektórych regionalnych lotnisk.

"Niektórzy mówią, że w Polsce potrzebne są trzy lotniska: w Gdańsku, Krakowie i Lublinie. W tym kontekście można powiedzieć, że powinniśmy się zajmować jedynie tymi portami, które mają szanse osiągnąć 5 czy 10 mln pasażerów rocznie. Ale czy to jest właściwy kierunek? Szczerze mówiąc mam wątpliwości. Lotniska w Polsce często cierpią na niską dostępność komunikacyjną. Nie mają dobrego połączenia kolejowego z aglomeracjami czy nie są dobrze skomunikowane z głównymi arteriami. Jeżeli jednak to się zmieni i będą połączone z systemami drogowym i kolejowym to będzie zupełnie inna sytuacja" - dodał.

Zobacz też: Rozbudują lotnisko w Radomiu?

REKLAMA

Szmit zapowiedział też powstanie strategii lotniczej. "Rozpoczęliśmy rozmowy ze środowiskiem i chcemy doprowadzić do głębokiej dyskusji na temat stworzenia strategii rozwoju lotnisk i infrastruktury lotniczej w naszym kraju. Jedną z kwestii, jaką chcemy określić w dokumencie jest to, jaką rolę i poziom zaangażowania mają mieć Polskie Porty Lotnicze w systemie rozwoju lotnisk" - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Zapowiedział też, że na lotniskach gdzie większość udziałów ma PPL powstawać będą własne służby lotniskowe. Nie powstanie na razie jedna służba ochrony lotnisk, która ochraniałaby wszystkie porty w Polsce.

"Absolutnym błędem poprzedników, była nowela prawa lotniczego, która pozwoliła na rozwiązanie, by to zewnętrzne firmy zapewniały bezpieczeństwo na lotniskach. Minister (infrastruktury i budownictwa Andrzej) Adamczyk zdecydował, że tam gdzie nastąpił wybór prywatnych firm i tam gdzie mamy wpływ jako właściciel będziemy dążyli do odbudowania służb lotniskowych, podobnie jak to jest w Warszawie. Firmy zewnętrzne niby kosztują mniej w takim prostym księgowym rachunku, ale gdy mówimy o bezpieczeństwie to musimy inaczej spojrzeć na koszty. Chcemy by ludzie, którzy fizycznie odpowiadają za zabezpieczenie pasażerów, byli jednocześnie związani z portami lotniczymi" - powiedział wiceminister.

Własna służba lotniskowa na Lotnisku Chopina ma zacząć działać od lipca br. kiedy kończy się okres wypowiedzenia umowy z obecną firmą ochroniarską Konsalnet.

MIB informowało w grudniu ub.r., że w związku z wcześniejszymi nieprawidłowościami wykrytymi podczas kontroli bezpieczeństwa na Lotnisku Chopina, nie chce, by prywatne firmy ochraniały porty lotnicze. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA