REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach

Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach.
Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W porcie lotniczym w Katowicach rozpoczyna się przebudowa najstarszego terminalu A. Prace spowodują zmiany w odprawie pasażerów wybierających się poza strefę Schengen. Jak długo potrwa remont?

Rozpoczyna się przebudowa terminalu A, czyli najstarszego funkcjonującego w porcie lotniczym Katowice – podały władze lotniska i wykonawca. Prace, które potrwają do maja 2016 r., spowodują zmiany w odprawie pasażerów udających się do krajów spoza strefy Schengen.

REKLAMA

Przebudowa terminalu A stała się możliwa po oddaniu w połowie br. budynku obsługi przylotów, czyli terminalu C. Zwolniona z tej funkcji powierzchnia terminalu A zwiększy dotychczasową strefę odlotów w tym budynku. Przed rozpoczęciem robót do czasowej obsługi pasażerów Non-Schengen, która dotąd odbywała się w terminalu A, trzeba było przystosować część terminalu B.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

REKLAMA

Prace w terminalu A obejmą powiększenie hali odlotów o dotychczasową strefę przylotów, a także o obszar na pierwszym piętrze, gdzie znajdowała się restauracja i tzw. mały taras widokowy. Po przebudowie powierzchnia odlotów w terminalu A wzrośnie czterokrotnie. Zmieni się miejsce kontroli bezpieczeństwa, zwiększona zostanie liczba stanowisk.

Halę odlotów od ogólnodostępnej części obiektu oddzieli szklana ściana. Powstaną nowe punkty handlowo-gastronomiczne, sklepy wolnocłowe, na pierwszym piętrze uruchomiona zostanie restauracja, wzrośnie liczba toalet. W budynku pojawią się schody ruchome i winda panoramiczna. Terminal A kosztem 18,4 mln zł brutto wyremontuje i przebuduje firma Skanska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie przebudowy miejsca w terminalu A, które nie będą objęte pracami remontowymi, czyli strefa handlowo-usługowo-gastronomiczna w części ogólnodostępnej na parterze oraz ambulatorium, będą funkcjonowały bez zmian.

Zobacz też: Zmiany w przepisach akcyzowych od 1 stycznia 2016 r.

REKLAMA

Pasażerowie Non-Schengen, podobnie jak do tej pory, będą nadawali bagaż rejestrowany w terminalu A. Z kolei kontrola bezpieczeństwa, kontrola dokumentów oraz oczekiwanie na wejście na pokład samolotów będą odbywały się w terminalu B. Hala odlotów w tym obiekcie została przygotowana do czasowej obsługi rejsów zarówno do krajów strefy Schengen, jak i Non-Schengen.

„Przeniesienie ruchu wylotowego do krajów strefy Non-Schengen do terminalu B na czas remontu terminalu A przygotowaliśmy w taki sposób, żeby niedogodności dla pasażerów były jak najmniejsze. Na czas remontu wybraliśmy miesiące jesienne i zimowe, kiedy ruch na naszym lotnisku jest mniejszy. Terminal A w nowej jakości oddamy do użytku przed rozpoczęciem sezonu czarterowego” – zaznaczył rzecznik Katowice Airport Cezary Orzech.

Na katowickim lotnisku od grudnia 2014 r. trwa też budowa nowego terminalu cargo. Ten sam wykonawca zmierza obecnie do uzyskania tzw. stanu zamkniętego obiektu. Trwają już prace wykończeniowe, wokół widać układ drogowy. Wkrótce mają rozpocząć się rozruchy instalacji budynku. Prace mają zakończyć się w maju 2016 r.

Terminal cargo powstaje w rejonie najdalej wysuniętej na wschód części lotniska. Jego powierzchnia magazynowa wyniesie 9,7 tys. m kw., a biurowa ok. 2 tys. m kw. (będzie trzy razy większy niż dotychczasowy). Bezpośrednio przed nim zbudowano już m.in. nową płytę postojową z dwoma stanowiskami dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737). Z drugiej strony powstaje układ dróg wewnętrznych z parkingiem, m.in. z 29 miejscami dla dużych samochodów ciężarowych i 38 dla dostawczych.

Zobacz też: Największe statki wycieczkowe mogą wpływać do Świnoujścia

Projektowanie obiektu cargo było konsultowane z obecnymi na lotnisku operatorami. Przewidziano go w takim miejscu, by w przyszłości możliwa była jego rozbudowa w obie strony, wzdłuż krawędzi płyty postojowej.

W powstającym kształcie terminal cargo ma dać Katowicom zdolność przeładunkową na poziomie 30 tys. ton rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi w obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość nawet 100 tys. ton ładunków rocznie.

Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu. To m.in. dlatego otwarta z końcem maja br. nowa droga startowa lotniska ma 3200 m długości i 45 metrów szerokości. Obecnie trwa przebudowa dawnej drogi startowej w drogę kołowania (również wykonuje ją Skanska).

Koszt wszystkich tych prac w 2016 r. ma wynieść ok. 80 mln zł.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsłużą 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich ok. 1,2 mln w ruchu czarterowym. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA