REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach

Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach.
Przebudowa terminalu A na lotnisku w Katowicach.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W porcie lotniczym w Katowicach rozpoczyna się przebudowa najstarszego terminalu A. Prace spowodują zmiany w odprawie pasażerów wybierających się poza strefę Schengen. Jak długo potrwa remont?

Rozpoczyna się przebudowa terminalu A, czyli najstarszego funkcjonującego w porcie lotniczym Katowice – podały władze lotniska i wykonawca. Prace, które potrwają do maja 2016 r., spowodują zmiany w odprawie pasażerów udających się do krajów spoza strefy Schengen.

REKLAMA

REKLAMA

Przebudowa terminalu A stała się możliwa po oddaniu w połowie br. budynku obsługi przylotów, czyli terminalu C. Zwolniona z tej funkcji powierzchnia terminalu A zwiększy dotychczasową strefę odlotów w tym budynku. Przed rozpoczęciem robót do czasowej obsługi pasażerów Non-Schengen, która dotąd odbywała się w terminalu A, trzeba było przystosować część terminalu B.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2016 r.

Prace w terminalu A obejmą powiększenie hali odlotów o dotychczasową strefę przylotów, a także o obszar na pierwszym piętrze, gdzie znajdowała się restauracja i tzw. mały taras widokowy. Po przebudowie powierzchnia odlotów w terminalu A wzrośnie czterokrotnie. Zmieni się miejsce kontroli bezpieczeństwa, zwiększona zostanie liczba stanowisk.

REKLAMA

Halę odlotów od ogólnodostępnej części obiektu oddzieli szklana ściana. Powstaną nowe punkty handlowo-gastronomiczne, sklepy wolnocłowe, na pierwszym piętrze uruchomiona zostanie restauracja, wzrośnie liczba toalet. W budynku pojawią się schody ruchome i winda panoramiczna. Terminal A kosztem 18,4 mln zł brutto wyremontuje i przebuduje firma Skanska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie przebudowy miejsca w terminalu A, które nie będą objęte pracami remontowymi, czyli strefa handlowo-usługowo-gastronomiczna w części ogólnodostępnej na parterze oraz ambulatorium, będą funkcjonowały bez zmian.

Zobacz też: Zmiany w przepisach akcyzowych od 1 stycznia 2016 r.

Pasażerowie Non-Schengen, podobnie jak do tej pory, będą nadawali bagaż rejestrowany w terminalu A. Z kolei kontrola bezpieczeństwa, kontrola dokumentów oraz oczekiwanie na wejście na pokład samolotów będą odbywały się w terminalu B. Hala odlotów w tym obiekcie została przygotowana do czasowej obsługi rejsów zarówno do krajów strefy Schengen, jak i Non-Schengen.

„Przeniesienie ruchu wylotowego do krajów strefy Non-Schengen do terminalu B na czas remontu terminalu A przygotowaliśmy w taki sposób, żeby niedogodności dla pasażerów były jak najmniejsze. Na czas remontu wybraliśmy miesiące jesienne i zimowe, kiedy ruch na naszym lotnisku jest mniejszy. Terminal A w nowej jakości oddamy do użytku przed rozpoczęciem sezonu czarterowego” – zaznaczył rzecznik Katowice Airport Cezary Orzech.

Na katowickim lotnisku od grudnia 2014 r. trwa też budowa nowego terminalu cargo. Ten sam wykonawca zmierza obecnie do uzyskania tzw. stanu zamkniętego obiektu. Trwają już prace wykończeniowe, wokół widać układ drogowy. Wkrótce mają rozpocząć się rozruchy instalacji budynku. Prace mają zakończyć się w maju 2016 r.

Terminal cargo powstaje w rejonie najdalej wysuniętej na wschód części lotniska. Jego powierzchnia magazynowa wyniesie 9,7 tys. m kw., a biurowa ok. 2 tys. m kw. (będzie trzy razy większy niż dotychczasowy). Bezpośrednio przed nim zbudowano już m.in. nową płytę postojową z dwoma stanowiskami dla samolotów kodu C (wielkości boeinga 737). Z drugiej strony powstaje układ dróg wewnętrznych z parkingiem, m.in. z 29 miejscami dla dużych samochodów ciężarowych i 38 dla dostawczych.

Zobacz też: Największe statki wycieczkowe mogą wpływać do Świnoujścia

Projektowanie obiektu cargo było konsultowane z obecnymi na lotnisku operatorami. Przewidziano go w takim miejscu, by w przyszłości możliwa była jego rozbudowa w obie strony, wzdłuż krawędzi płyty postojowej.

W powstającym kształcie terminal cargo ma dać Katowicom zdolność przeładunkową na poziomie 30 tys. ton rocznie. Według wcześniejszych zapowiedzi w obsłudze cargo lotnisko celuje w przyszłości w wartość nawet 100 tys. ton ładunków rocznie.

Przy takiej skali przewozów przynajmniej część towarów zabierają ciężkie samoloty potrzebujące długich dróg dobiegu i rozbiegu. To m.in. dlatego otwarta z końcem maja br. nowa droga startowa lotniska ma 3200 m długości i 45 metrów szerokości. Obecnie trwa przebudowa dawnej drogi startowej w drogę kołowania (również wykonuje ją Skanska).

Koszt wszystkich tych prac w 2016 r. ma wynieść ok. 80 mln zł.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 r. odprawiono tam blisko 2,7 mln podróżnych. W tym roku przewoźnicy korzystający z Katowice Airport obsłużą 95 kierunków regularnych i czarterowych (w tym 12 nowości). Władze portu spodziewają się, że bieżący rok zamkną liczbą ok. 3 mln odprawionych pasażerów, wśród nich ok. 1,2 mln w ruchu czarterowym. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA