REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów

Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów.
Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w podstawie opodatkowania należy uwzględnić koszty dodatkowe, wynikające z faktur otrzymanych od spedytorów i przewoźników świadczących usługi związane z przewozem importowanych towarów? Na pytanie odpowiada Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 1.04.2016 r. sygn. IBPP4/4512-46/16/PK.

Rozpatrywana sprawa dotyczyła agencji celnej, która świadczy usługi kompleksowej obsługi celnej, m.in. w zakresie w pośrednictwa w dokonywaniu zgłoszeń celnych w imporcie towarów. Zasadniczo, agencja ta działa jako przedstawiciel bezpośredni w rozumieniu przepisów celnych, jednakże podmiot ten rozważa również działanie jako przedstawiciel pośredni w rozumieniu ww. przepisów. W związku z tym, podmiot ten powziął wątpliwość, w jaki sposób powinien określić podstawę opodatkowania w imporcie towarów, w przypadku gdy (jako przedstawiciel pośredni) będzie działał jako podatnik VAT obowiązany do rozliczenia importu towarów. Wątpliwości te dotyczyły w szczególności obowiązku zaliczenia do podstawy opodatkowania kosztów, które uwzględniane są w fakturach wystawianych przez spedytorów czy przewoźników świadczących usługi przewozu towarów na rzecz klientów agencji (importerów towarów).

REKLAMA

Zobacz też: Usługa transportowa jako świadczenie złożone, a VAT

Organ podatkowy, w pierwszej kolejności, podkreślił, że w świetle przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) i Prawa Celnego, w sytuacji gdy zgłoszenia celnego importowego dokonuje  przedstawiciel pośredni (we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby) dłużnikiem celnym staje się zarazem przedstawiciel, jak i osoba przez niego reprezentowana. W takim przypadku przedstawiciel pośredni ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania zaciągane na rzecz swojego klienta i działa jako podatnik VAT  z tytułu importu towarów (art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że na mocy art. 30b ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Na podstawie zaś z art. 30b ust. 4  ww. ustawy, podstawa opodatkowania w imporcie towarów obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Zobacz też: Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

W świetle z art. 30b ust. 5 ustawy o VAT, przez pierwsze miejsce przeznaczenia,rozumie się miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 30b ust. 6 ustawy o VAT, do podstawy opodatkowania dolicza się opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

REKLAMA

Powyższe oznacza, że w podstawie opodatkowania importu towarów powinny zostać uwzględnione te koszty dodatkowe, niewliczone do wartości celnej, które ponoszone są do pierwszego miejsca przeznaczenia, o ile jest znane w chwili przywozu. Gdy w momencie importu towarów znane jest inne miejsce przeznaczenia w UE, wówczas do podstawy opodatkowania powinny zostać doliczone ww. koszty oraz koszty transportu poniesione do tego innego miejsca.

Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej, katalog kosztów podlegających zaliczeniu do podstawy opodatkowania importu towarów ma charakter otwarty. Przepis art. 30b ust. 4 ustawy o VAT zawiera bowiem jedynie przykładowe wyliczenie. Jednakże, zdaniem organu podatkowego, pod uwagę mogą być brane wyłącznie koszty bezpośrednio związane z transportem sprowadzanych towarów, takie jak koszty załadunku, przeładunku, wyładunku czy też opłaty THC (Terminal Handling Charges) – o ile nie uwzględniono ich w wartości celnej.

Natomiast, podstawa opodatkowania importu towarów nie może obejmować takich kosztów, które nie są bezpośrednio związane z transportem importowanych towarów. Odnosząc się wprost do rozpatrywanej sprawy, organ podatkowy stwierdził zatem: „Na podstawie art. 30b ust. 4 ustawy o VAT koszty dodatkowe, o których mowa w tym przepisie nie obejmują kosztów niezwiązanych bezpośrednio z transportem towarów, tj.: opłat bezpieczeństwa ISPS, koszty składowania towarów/kontenerów, koszty kontroli oraz badań towarów przez graniczne służby kontrolne, koszty manipulacji ładunkiem (w tym związanych z udostępnianiem towarów do rewizji bądź oględzin, koszty okazania kontenera i kosztów skanowania), koszty odprawy i obsługi celnej, koszty opłat dokumentacyjnych (tj. np. opłat z tytułu dopełnienia różnych formalności związanych z przywozem towarów), tzw. kosztów demurrage/detention (tj. opłaty za brak podjęcia kontenera w określonym czasie, lub za brak jego zdania w terminie), koszty przetrzymania kontenera, koszty obsługi spedycyjnej i opłat spedycyjnych oraz podobne koszty nie związane bezpośrednio z transportem towarów, ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia. Zatem ww. kosztów nie powinno się doliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA