REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów.
Koszty związane z transportem w podstawie opodatkowania importu towarów.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w podstawie opodatkowania należy uwzględnić koszty dodatkowe, wynikające z faktur otrzymanych od spedytorów i przewoźników świadczących usługi związane z przewozem importowanych towarów? Na pytanie odpowiada Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 1.04.2016 r. sygn. IBPP4/4512-46/16/PK.

Rozpatrywana sprawa dotyczyła agencji celnej, która świadczy usługi kompleksowej obsługi celnej, m.in. w zakresie w pośrednictwa w dokonywaniu zgłoszeń celnych w imporcie towarów. Zasadniczo, agencja ta działa jako przedstawiciel bezpośredni w rozumieniu przepisów celnych, jednakże podmiot ten rozważa również działanie jako przedstawiciel pośredni w rozumieniu ww. przepisów. W związku z tym, podmiot ten powziął wątpliwość, w jaki sposób powinien określić podstawę opodatkowania w imporcie towarów, w przypadku gdy (jako przedstawiciel pośredni) będzie działał jako podatnik VAT obowiązany do rozliczenia importu towarów. Wątpliwości te dotyczyły w szczególności obowiązku zaliczenia do podstawy opodatkowania kosztów, które uwzględniane są w fakturach wystawianych przez spedytorów czy przewoźników świadczących usługi przewozu towarów na rzecz klientów agencji (importerów towarów).

REKLAMA

Zobacz też: Usługa transportowa jako świadczenie złożone, a VAT

Organ podatkowy, w pierwszej kolejności, podkreślił, że w świetle przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) i Prawa Celnego, w sytuacji gdy zgłoszenia celnego importowego dokonuje  przedstawiciel pośredni (we własnym imieniu, lecz na rzecz innej osoby) dłużnikiem celnym staje się zarazem przedstawiciel, jak i osoba przez niego reprezentowana. W takim przypadku przedstawiciel pośredni ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie zobowiązania zaciągane na rzecz swojego klienta i działa jako podatnik VAT  z tytułu importu towarów (art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przypomniał, że na mocy art. 30b ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Na podstawie zaś z art. 30b ust. 4  ww. ustawy, podstawa opodatkowania w imporcie towarów obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia - o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

W świetle z art. 30b ust. 5 ustawy o VAT, przez pierwsze miejsce przeznaczenia,rozumie się miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 30b ust. 6 ustawy o VAT, do podstawy opodatkowania dolicza się opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

REKLAMA

Powyższe oznacza, że w podstawie opodatkowania importu towarów powinny zostać uwzględnione te koszty dodatkowe, niewliczone do wartości celnej, które ponoszone są do pierwszego miejsca przeznaczenia, o ile jest znane w chwili przywozu. Gdy w momencie importu towarów znane jest inne miejsce przeznaczenia w UE, wówczas do podstawy opodatkowania powinny zostać doliczone ww. koszty oraz koszty transportu poniesione do tego innego miejsca.

Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej, katalog kosztów podlegających zaliczeniu do podstawy opodatkowania importu towarów ma charakter otwarty. Przepis art. 30b ust. 4 ustawy o VAT zawiera bowiem jedynie przykładowe wyliczenie. Jednakże, zdaniem organu podatkowego, pod uwagę mogą być brane wyłącznie koszty bezpośrednio związane z transportem sprowadzanych towarów, takie jak koszty załadunku, przeładunku, wyładunku czy też opłaty THC (Terminal Handling Charges) – o ile nie uwzględniono ich w wartości celnej.

Natomiast, podstawa opodatkowania importu towarów nie może obejmować takich kosztów, które nie są bezpośrednio związane z transportem importowanych towarów. Odnosząc się wprost do rozpatrywanej sprawy, organ podatkowy stwierdził zatem: „Na podstawie art. 30b ust. 4 ustawy o VAT koszty dodatkowe, o których mowa w tym przepisie nie obejmują kosztów niezwiązanych bezpośrednio z transportem towarów, tj.: opłat bezpieczeństwa ISPS, koszty składowania towarów/kontenerów, koszty kontroli oraz badań towarów przez graniczne służby kontrolne, koszty manipulacji ładunkiem (w tym związanych z udostępnianiem towarów do rewizji bądź oględzin, koszty okazania kontenera i kosztów skanowania), koszty odprawy i obsługi celnej, koszty opłat dokumentacyjnych (tj. np. opłat z tytułu dopełnienia różnych formalności związanych z przywozem towarów), tzw. kosztów demurrage/detention (tj. opłaty za brak podjęcia kontenera w określonym czasie, lub za brak jego zdania w terminie), koszty przetrzymania kontenera, koszty obsługi spedycyjnej i opłat spedycyjnych oraz podobne koszty nie związane bezpośrednio z transportem towarów, ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia. Zatem ww. kosztów nie powinno się doliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów”.

Tekst: Ewelina Kalita, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA