REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?
Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?

Spółka dokonuje importu mebli z Chin. Za całość transportu odpowiedzialna jest firma spedycyjna z Holandii (nie posiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Należność za usługę obejmuje koszty frachtu lotniczego, koszty lokalne w kraju pochodzenia towaru oraz koszty lokalne w Polsce. Należności celne i podatkowe od importu towarów są uiszczane za pośrednictwem agencji celnej działającej jako przedstawiciel pośredni Spółki. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

Opodatkowanie VAT w Polsce

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w określonym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

W analizowanej sytuacji doszło do nabycia usługi od podmiotu zagranicznego. Miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce siedziby usługobiorcy, czyli terytorium Polski (28b ust. 1 ustawy o VAT). Biorąc pod uwagę fakt, że usługodawca nie posiada w Polsce stałego miejsca działalności, podatnikiem z tego tytułu będzie nabywca usługi (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Spółka będzie więc zobowiązana do rozpoznania importu usług.

REKLAMA

Więcej tematów dotyczących spedycji znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwa stawka VAT to w tym przypadku 0%?

Wykonywane świadczenie polega na przemieszczeniu towarów z miejsca nadania (spoza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przeznaczenia) do Polski. W związku z tym należy je uznać za usługę transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit b ustawy o VAT).

Do takich usług, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, zastosowanie może znaleźć stawka 0%. W świetle art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, wymaga to jednak posiadania poniższych dokumentów:

  1. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora);
  2. dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Zatem w celu zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, spółka powinna otrzymać od spedytora dokument poświadczający, że importowany towar został sprowadzony do Polski spoza UE. Niezbędne jest także dysponowanie fakturą wystawioną przez spedytora. Ponadto konieczne jest uzyskanie dokumentów potwierdzających wliczenie wartości usługi spedycji do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu danych towarów.

Łączne posiadanie powyższych dokumentów pozwoli spółce na zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0%. W przeciwnym razie właściwa będzie stawka 23%. Wykazanie importu usługi powinno nastąpić w rozliczeniu za okres w którym usługa ta została wykonana. Wtedy bowiem powstał w odniesieniu do niej obowiązek podatkowy (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA