REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?
Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?

Spółka dokonuje importu mebli z Chin. Za całość transportu odpowiedzialna jest firma spedycyjna z Holandii (nie posiadająca w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Należność za usługę obejmuje koszty frachtu lotniczego, koszty lokalne w kraju pochodzenia towaru oraz koszty lokalne w Polsce. Należności celne i podatkowe od importu towarów są uiszczane za pośrednictwem agencji celnej działającej jako przedstawiciel pośredni Spółki. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej?

REKLAMA

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

Opodatkowanie VAT w Polsce

REKLAMA

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Podatek VAT jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w określonym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

W analizowanej sytuacji doszło do nabycia usługi od podmiotu zagranicznego. Miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce siedziby usługobiorcy, czyli terytorium Polski (28b ust. 1 ustawy o VAT). Biorąc pod uwagę fakt, że usługodawca nie posiada w Polsce stałego miejsca działalności, podatnikiem z tego tytułu będzie nabywca usługi (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Spółka będzie więc zobowiązana do rozpoznania importu usług.

Więcej tematów dotyczących spedycji znajdziesz tutaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwa stawka VAT to w tym przypadku 0%?

Wykonywane świadczenie polega na przemieszczeniu towarów z miejsca nadania (spoza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przeznaczenia) do Polski. W związku z tym należy je uznać za usługę transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 3 pkt 1 lit b ustawy o VAT).

Do takich usług, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, zastosowanie może znaleźć stawka 0%. W świetle art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, wymaga to jednak posiadania poniższych dokumentów:

  1. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego, stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora);
  2. dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zobacz też: Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

REKLAMA

Zatem w celu zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, spółka powinna otrzymać od spedytora dokument poświadczający, że importowany towar został sprowadzony do Polski spoza UE. Niezbędne jest także dysponowanie fakturą wystawioną przez spedytora. Ponadto konieczne jest uzyskanie dokumentów potwierdzających wliczenie wartości usługi spedycji do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu danych towarów.

Łączne posiadanie powyższych dokumentów pozwoli spółce na zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0%. W przeciwnym razie właściwa będzie stawka 23%. Wykazanie importu usługi powinno nastąpić w rozliczeniu za okres w którym usługa ta została wykonana. Wtedy bowiem powstał w odniesieniu do niej obowiązek podatkowy (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT).

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA