REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

Subskrybuj nas na Youtube
Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

Co to jest Dropshipping?

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Rola podmiotu pośredniczącego, prowadzącego działalność w powyższym zakresie, sprowadza się do zbierania zamówień od konsumentów oraz przekazywania ich do głównego dostawcy, który bezpośrednio realizuje wysyłkę do klienta. Pośrednik pobiera również wpłaty od klientów i przekazuje dostawcy kwoty należne za sprzedaż towarów. Wynagrodzenie przysługujące pośrednikowi stanowi zazwyczaj prowizję, o którą pomniejszana jest kwota przekazywana dostawcy towaru. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

REKLAMA

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, polegającej na standardowej sprzedaży produktów przez internet, za przychód uzyskany z danej transakcji uznać należy kwotę należną stanowiącą cenę netto towaru, a wiec pomniejszoną o udzielone rabaty bądź upusty oraz podatek od towarów i usług. Przyjęcie powyższego rozwiązania nie jest jednakże możliwe w odniesieniu do przychodów osiąganych w ramach pośredniczenia w transakcjach sprzedaży w oparciu o model dropshippingu. Podkreślenia wymaga, że w procesie sprzedaży z wykorzystaniem pośrednictwa w zakresie przekazywania zamówienia i płatności, podmiot działający w oparciu o model dropshippingu na żadnym etapie transakcji nie staje się stroną umowy sprzedaży. Przede wszystkim podmiot ten nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem umowy sprzedaży, ani nie jest ich właścicielem. Dlatego wyznaczenie przychodu w wysokości kwoty otrzymanej od konsumenta tytułem zapłaty ceny za nabyty towar, która pomniejszona o wartość prowizji jest następnie przekazywana na rzecz dostawcy, byłoby nieprawidłowe. Przychodem podatnika prowadzącego działalność, stanowiącą pośrednictwo handlowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem będzie wyłącznie wysokość prowizji, przysługującej w związku z podejmowanymi czynnościami. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24.08.2015r. (znak IPTPB1/4511-291/15-4/MM): "jeżeli w istocie Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczyć będzie jedynie w sprzedaży towarów handlowych (nie będzie dokonywała ich zakupu oraz nie będzie ich właścicielem), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawczyni od klienta, a kwotą przekazaną przez Nią do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji. Tak określony przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów (tj. koszty utrzymania strony internetowej, koszty telefonu, koszty obsługi księgowej, koszty reklamy, koszty utrzymania rachunku bankowego) stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych." Podobnej oceny dokonano również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2.09.2015 r. (znak IBPB-1-1/4511-314/15/EN) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.01.2016 r. (znak ITPB1/4511-1085/15/DP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA