REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

Subskrybuj nas na Youtube
Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

Co to jest Dropshipping?

Dropshipping stanowi model logistyczny, w ramach którego prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na pośrednictwie handlowym przy sprzedaży przez internet. Rola podmiotu pośredniczącego, prowadzącego działalność w powyższym zakresie, sprowadza się do zbierania zamówień od konsumentów oraz przekazywania ich do głównego dostawcy, który bezpośrednio realizuje wysyłkę do klienta. Pośrednik pobiera również wpłaty od klientów i przekazuje dostawcy kwoty należne za sprzedaż towarów. Wynagrodzenie przysługujące pośrednikowi stanowi zazwyczaj prowizję, o którą pomniejszana jest kwota przekazywana dostawcy towaru. Z uwagi na specyfikę działalności, określenie przychodu na gruncie podatków dochodowych dokonywane jest w odmienny sposób, niż w przypadku tradycyjnych form działalności związanych z oferowaniem sprzedaży produktów przez internet.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Wyznaczenie przychodu przy świadczeniu usług w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zobacz też: Spedycja – rozliczenie importu usług w VAT

W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, polegającej na standardowej sprzedaży produktów przez internet, za przychód uzyskany z danej transakcji uznać należy kwotę należną stanowiącą cenę netto towaru, a wiec pomniejszoną o udzielone rabaty bądź upusty oraz podatek od towarów i usług. Przyjęcie powyższego rozwiązania nie jest jednakże możliwe w odniesieniu do przychodów osiąganych w ramach pośredniczenia w transakcjach sprzedaży w oparciu o model dropshippingu. Podkreślenia wymaga, że w procesie sprzedaży z wykorzystaniem pośrednictwa w zakresie przekazywania zamówienia i płatności, podmiot działający w oparciu o model dropshippingu na żadnym etapie transakcji nie staje się stroną umowy sprzedaży. Przede wszystkim podmiot ten nie dokonuje zakupu towarów będących przedmiotem umowy sprzedaży, ani nie jest ich właścicielem. Dlatego wyznaczenie przychodu w wysokości kwoty otrzymanej od konsumenta tytułem zapłaty ceny za nabyty towar, która pomniejszona o wartość prowizji jest następnie przekazywana na rzecz dostawcy, byłoby nieprawidłowe. Przychodem podatnika prowadzącego działalność, stanowiącą pośrednictwo handlowe w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem będzie wyłącznie wysokość prowizji, przysługującej w związku z podejmowanymi czynnościami. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24.08.2015r. (znak IPTPB1/4511-291/15-4/MM): "jeżeli w istocie Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczyć będzie jedynie w sprzedaży towarów handlowych (nie będzie dokonywała ich zakupu oraz nie będzie ich właścicielem), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, którą stanowi różnica pomiędzy kwotą przelaną na konto bankowe Wnioskodawczyni od klienta, a kwotą przekazaną przez Nią do dostawcy (właściciela towaru) tytułem poszczególnych transakcji. Tak określony przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów (tj. koszty utrzymania strony internetowej, koszty telefonu, koszty obsługi księgowej, koszty reklamy, koszty utrzymania rachunku bankowego) stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych." Podobnej oceny dokonano również w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2.09.2015 r. (znak IBPB-1-1/4511-314/15/EN) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29.01.2016 r. (znak ITPB1/4511-1085/15/DP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tekst: Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA