Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów
REKLAMA
REKLAMA
Na wstępie należy zaznaczyć, że możliwość przeniesienia kosztu nabytej usługi na kontrahenta (tzw. refaktura) dotyczy tylko tych przypadków, w których podatnik nabywając usługę działał w imieniu własnym ale na rzecz podmiotu, który ostatecznie poniesie koszt nabytej usługi. Wynika to z treści art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów usług (zwanej dalej ustawą o VAT). W świetle tego przepisu, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Stosując przewidzianą w tym przepisie fikcję prawną należy uznać, że podatnik samodzielnie wykonał usługę na rzecz kontrahenta. Zatem, jeśli w przedstawionym stanie faktycznym, usługa transportowa została nabyta przez Podatnika w imieniu własnym, ale na rzecz kontrahenta, to istnieje możliwość jej „odsprzedania”.
REKLAMA
Zobacz też: Umorzenie wierzytelności w świetle ulgi za złe długi
REKLAMA
Kolejną kwestią wymagającą analizy jest to, jaka stawka podatku VAT powinna zostać zastosowana w przypadku odsprzedaży nabytej usługi. Wcześniej jednak wyjaśnienia wymaga, że transport towaru z Polski do Rosji stanowi usługę transportu międzynarodowego, przez co rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.
Zasadniczo do usługi transportu międzynarodowego, stosuje się preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Jednak dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, konieczne jest posiadanie przez podatnika dokumentu stanowiącego dowód wykonania usługi transportu międzynarodowego. Ustawa o VAT zawiera katalog dokumentów uważanych za dowód realizacji takiej usługi. W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora, dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego jest list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, albo też inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
Zobacz też: Miejsce świadczenia usługi spedycji
W przedstawionym powyżej stanie faktycznym wskazano, że Podatnik poza fakturą otrzymaną od spedytora nie dysponuje innymi dokumentami wskazującymi na transport towaru z Polski do Rosji. W takim przypadku, nie ma możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla odsprzedaży przedmiotowej usługi. Zatem, Podatnik powinien wystawić na rzecz swojego kontrahenta fakturę z podstawową stawką podatku VAT (tj. 23%).
Warto nadmienić, że na fakturze dokumentującej odsprzedaż usługi nabytej w imieniu własnym ale na rzecz kontrahenta powinno się wskazać, jako datę sprzedaży - datę faktycznej realizacji usługi.
Odpowiadając zatem na postawione na wstępie pytanie, we wskazanym stanie faktycznym nie ma możliwości zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, lecz właściwa będzie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
Tekst: Małgorzata Lehmann-Ziaja, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.