REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu? Jakie są koszty, wady i zalety takiego rozwiązania? I kiedy nie outsourcować logistyki e-sklepu?

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Outsourcing procesów logistycznych to poważny dylemat, przed którym staje praktycznie każdy podmiot prowadzący sprzedaż internetową. Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i nie zawsze jest jednoznaczna.

REKLAMA

Na decyzję o powierzeniu obsługi logistycznej podmiotowi zewnętrznemu ma wpływ szereg czynników, m.in:

  • rosnąca skala działalności, pociągająca za sobą ograniczenia infrastrukturalne i wydajnościowe;
  • słaba pozycja negocjacyjna pojedynczych podmiotów w kontakcie z firmami kurierskimi i producentami opakowań;
  • konieczność skoncentrowania się na rozwoju obszarów kluczowych dla e-biznesu (sprzedaż, marketing, pozycjonowanie, social media, rozwój kategorii produktowych).

Poszukiwanie outsourcera już w pierwszym okresie działalności nie zawsze musi być zasadne. Przy małej skali działalności to właściciel e-sklepu będzie jego najlepszym operatorem, a działania prowadzone samodzielnie z mieszkania czy garażu będą zdecydowanie najtańsze. Jednak wraz ze wzrostem ilości operacji zwiększa się nie tylko ilość pracy do wykonania, ale także zapotrzebowanie na powierzchnię składowania niezbędną do zapewnienia ciągłości sprzedaży. Prowadzący e-sklep staje wtedy przed wyborem: czy zatrudnić pracowników i wynająć magazyny czy powierzyć obsługę procesów logistycznych profesjonalnemu podmiotowi.

Zobacz też: Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta w branży logistycznej?

Wady i zalety modelu wewnętrznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku rozwoju e-biznesu na własną rękę nie można zagwarantować jego pełnej skalowalności i dostosowania zasobów pod okresowe wahania sprzedaży. W czasie dużego natężenia zamówień trudno je terminowo obsłużyć, z drugiej strony w słabszych miesiącach sklep zostaje z bagażem kosztów stałych, nieznajdujących pokrycia w zmniejszonych przychodach. Pozytywnym aspektem obsługi procesów logistycznych we własnym zakresie jest bezpośrednia kontrola nad całością operacji i możliwość szybszego reagowania na ewentualne nieprawidłowości dotyczące np. obsługi klientów czy samych produktów.

W przypadku małych i średnich sklepów posiadających stacjonarne punkty sprzedaży lub własną produkcję czy magazyn model wewnętrznej logistyki może okazać się tańszy, z racji wykorzystania własnej infrastruktury, której koszty i tak się ponosi.

Zobacz też: Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Korzyści z outsourcingu logistyki

Powierzenie operacji profesjonalnemu podmiotowi zapewnia komfort pewnej skalowalności procesu i elastyczności kosztów – proporcjonalnie do wielkości i ilości transakcji sprzedażowych. Do zalet takiego modelu zaliczyć należy także:

  • dostęp do tańszych usług kurierskich i spedycyjnych,
  • dostęp do tańszych opakowań,
  • możliwość skupienia się na rozwoju głównej działalności i scedowanie odpowiedzialności za zarządzanie logistyką na partnera zewnętrznego.

Warunki współpracy outsourcerów z firmami kurierskimi pozwalają na wysyłkę tego samego dnia nawet zamówień wpływających po godz. 18:00. Zewnętrzni partnerzy obsługujący wiele sklepów, dysponują wiedzą i doświadczeniem, dzięki czemu są w stanie doradzić e-sklepom, jak optymalizować procesy i uczynić z logistyki ich przewagę konkurencyjną.

Wyzwaniem dla e-sklepu pozostaje utrzymanie parametrów jakościowych i kontrola zarówno nad procesem, jak i produktami.

Zobacz też: Kradzież wyrobów a odpowiedzialność przewoźnika

Koszty oustsourcingu

Koszt zewnętrznej obsługi e-sklepu jest zależny od wielu czynników. Aby porównać oferty różnych dostawców usługi warto wziąć pod uwagę ceny:

  • zapakowania linii lub sztuki w zamówieniu,
  • obsługi administracyjnej zamówienia (wydruki dokumentów, paragonów),
  • magazynowania za porównywalną jednostkę objętości (paleta, półka),
  • przyjęcia dostawy wraz z opisem tej czynności (przyjęcie palety / kartonu / sztuki, sprawdzenie ilościowe i jakościowe, lokowanie towaru w magazynie),
  • materiałów eksploatacyjnych (typy i gramatura kartonów, taśma, wypełniacze, folia),
  • wysyłki zamówienia (która firma kurierska, dopasowanie przedziału wagowego i cen
    do asortymentu konkretnego e-sklepu),
  • obsługi reklamacji i zwrotów,
  • obsługi kontraktu (czy jest opiekun kontraktu, jaki jest zakres jego obowiązków, czy jest dostępny telefon kontaktowy, mail, infolinia).

REKLAMA

Niezależnie od poziomu kosztów poszczególnych operatorów należy przeanalizować przede wszystkim udział wydatków na logistykę w marży produktowej. Jeżeli nasz średni koszyk wynosi 40 – 50 PLN, koszt samej wysyłki kurierem towaru (wraz z kartonem i pakowaniem) może dochodzić do 12-15 PLN. W przypadku sprzedaży na niskich marżach zewnętrzny operator może się okazać zbyt drogim rozwiązaniem i taniej będzie prowadzić tego typu działalność we własnym zakresie.

Kolejną kwestią jest udział strat w ogólnej logistyce w stosunku do nakładów na minimalizację strat. Dla sklepu, który sprzedaje 100-300 słoików dżemów w miesiącu stłuczenie każdego produktu
w transporcie to ogromna strata. Aby temu zapobiec często podnosi się nakłady na materiały zabezpieczające w wielkości niewspółmiernej do marży. Outsourcer, z uwagi na skalę działania, jest
w stanie wysłać i zabezpieczyć produkt po niższym koszcie, co pozwala na zachowanie ceny końcowej na poziomie atrakcyjnym dla kupujących.

Kiedy nie outsourcować logityki w e-commerce

Niezależnie od skali działania pewne typy działań na rynku e-commerce są trudne do wydzielenia na zewnątrz. Dotyczy to chociażby takich produktów jak rękodzieła, wyroby własne czy towary wymagające specjalnego traktowania. Obecnie nie ma na rynku wielu operatorów gotowych do zapewnienia właściwego procesu logistycznego dla produktów bardzo delikatnych czy spożywczych
o określonych wymogach magazynowania i wysyłki. Problematyczne mogą okazać się także towary trudne do przechowywania w sąsiedztwie innych produktów, np. karma dla zwierząt, chemikalia czy produkty silnie aromatyczne.

Ilość zmiennych mających wpływ na to czy outsourcing e-sklepu będzie opłacalny jest dość duża
i wymaga uważnej analizy. Wybór partnera to decyzja mająca olbrzymi wpływ na rozwój biznesu, dlatego warto poszukać odpowiedzialnego i doświadczonego operatora. Taki outsourcer przeanalizuje potrzeby sklepu, oceni ryzyko i otwarcie zakomunikuje czy będzie w stanie - z korzyścią dla obu stron - podjąć się kompleksowej obsługi logistycznej danego e-biznesu.

Tekst: Krzysztof Wieczorek, dyrektor wdrożeń procesów e-logistics w Cursor SA, Grupa OEX

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA