REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu? Jakie są koszty, wady i zalety takiego rozwiązania? I kiedy nie outsourcować logistyki e-sklepu?

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Outsourcing procesów logistycznych to poważny dylemat, przed którym staje praktycznie każdy podmiot prowadzący sprzedaż internetową. Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i nie zawsze jest jednoznaczna.

REKLAMA

Na decyzję o powierzeniu obsługi logistycznej podmiotowi zewnętrznemu ma wpływ szereg czynników, m.in:

  • rosnąca skala działalności, pociągająca za sobą ograniczenia infrastrukturalne i wydajnościowe;
  • słaba pozycja negocjacyjna pojedynczych podmiotów w kontakcie z firmami kurierskimi i producentami opakowań;
  • konieczność skoncentrowania się na rozwoju obszarów kluczowych dla e-biznesu (sprzedaż, marketing, pozycjonowanie, social media, rozwój kategorii produktowych).

Poszukiwanie outsourcera już w pierwszym okresie działalności nie zawsze musi być zasadne. Przy małej skali działalności to właściciel e-sklepu będzie jego najlepszym operatorem, a działania prowadzone samodzielnie z mieszkania czy garażu będą zdecydowanie najtańsze. Jednak wraz ze wzrostem ilości operacji zwiększa się nie tylko ilość pracy do wykonania, ale także zapotrzebowanie na powierzchnię składowania niezbędną do zapewnienia ciągłości sprzedaży. Prowadzący e-sklep staje wtedy przed wyborem: czy zatrudnić pracowników i wynająć magazyny czy powierzyć obsługę procesów logistycznych profesjonalnemu podmiotowi.

Zobacz też: Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta w branży logistycznej?

Wady i zalety modelu wewnętrznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku rozwoju e-biznesu na własną rękę nie można zagwarantować jego pełnej skalowalności i dostosowania zasobów pod okresowe wahania sprzedaży. W czasie dużego natężenia zamówień trudno je terminowo obsłużyć, z drugiej strony w słabszych miesiącach sklep zostaje z bagażem kosztów stałych, nieznajdujących pokrycia w zmniejszonych przychodach. Pozytywnym aspektem obsługi procesów logistycznych we własnym zakresie jest bezpośrednia kontrola nad całością operacji i możliwość szybszego reagowania na ewentualne nieprawidłowości dotyczące np. obsługi klientów czy samych produktów.

W przypadku małych i średnich sklepów posiadających stacjonarne punkty sprzedaży lub własną produkcję czy magazyn model wewnętrznej logistyki może okazać się tańszy, z racji wykorzystania własnej infrastruktury, której koszty i tak się ponosi.

Zobacz też: Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Korzyści z outsourcingu logistyki

Powierzenie operacji profesjonalnemu podmiotowi zapewnia komfort pewnej skalowalności procesu i elastyczności kosztów – proporcjonalnie do wielkości i ilości transakcji sprzedażowych. Do zalet takiego modelu zaliczyć należy także:

  • dostęp do tańszych usług kurierskich i spedycyjnych,
  • dostęp do tańszych opakowań,
  • możliwość skupienia się na rozwoju głównej działalności i scedowanie odpowiedzialności za zarządzanie logistyką na partnera zewnętrznego.

Warunki współpracy outsourcerów z firmami kurierskimi pozwalają na wysyłkę tego samego dnia nawet zamówień wpływających po godz. 18:00. Zewnętrzni partnerzy obsługujący wiele sklepów, dysponują wiedzą i doświadczeniem, dzięki czemu są w stanie doradzić e-sklepom, jak optymalizować procesy i uczynić z logistyki ich przewagę konkurencyjną.

Wyzwaniem dla e-sklepu pozostaje utrzymanie parametrów jakościowych i kontrola zarówno nad procesem, jak i produktami.

Zobacz też: Kradzież wyrobów a odpowiedzialność przewoźnika

Koszty oustsourcingu

Koszt zewnętrznej obsługi e-sklepu jest zależny od wielu czynników. Aby porównać oferty różnych dostawców usługi warto wziąć pod uwagę ceny:

  • zapakowania linii lub sztuki w zamówieniu,
  • obsługi administracyjnej zamówienia (wydruki dokumentów, paragonów),
  • magazynowania za porównywalną jednostkę objętości (paleta, półka),
  • przyjęcia dostawy wraz z opisem tej czynności (przyjęcie palety / kartonu / sztuki, sprawdzenie ilościowe i jakościowe, lokowanie towaru w magazynie),
  • materiałów eksploatacyjnych (typy i gramatura kartonów, taśma, wypełniacze, folia),
  • wysyłki zamówienia (która firma kurierska, dopasowanie przedziału wagowego i cen
    do asortymentu konkretnego e-sklepu),
  • obsługi reklamacji i zwrotów,
  • obsługi kontraktu (czy jest opiekun kontraktu, jaki jest zakres jego obowiązków, czy jest dostępny telefon kontaktowy, mail, infolinia).

REKLAMA

Niezależnie od poziomu kosztów poszczególnych operatorów należy przeanalizować przede wszystkim udział wydatków na logistykę w marży produktowej. Jeżeli nasz średni koszyk wynosi 40 – 50 PLN, koszt samej wysyłki kurierem towaru (wraz z kartonem i pakowaniem) może dochodzić do 12-15 PLN. W przypadku sprzedaży na niskich marżach zewnętrzny operator może się okazać zbyt drogim rozwiązaniem i taniej będzie prowadzić tego typu działalność we własnym zakresie.

Kolejną kwestią jest udział strat w ogólnej logistyce w stosunku do nakładów na minimalizację strat. Dla sklepu, który sprzedaje 100-300 słoików dżemów w miesiącu stłuczenie każdego produktu
w transporcie to ogromna strata. Aby temu zapobiec często podnosi się nakłady na materiały zabezpieczające w wielkości niewspółmiernej do marży. Outsourcer, z uwagi na skalę działania, jest
w stanie wysłać i zabezpieczyć produkt po niższym koszcie, co pozwala na zachowanie ceny końcowej na poziomie atrakcyjnym dla kupujących.

Kiedy nie outsourcować logityki w e-commerce

Niezależnie od skali działania pewne typy działań na rynku e-commerce są trudne do wydzielenia na zewnątrz. Dotyczy to chociażby takich produktów jak rękodzieła, wyroby własne czy towary wymagające specjalnego traktowania. Obecnie nie ma na rynku wielu operatorów gotowych do zapewnienia właściwego procesu logistycznego dla produktów bardzo delikatnych czy spożywczych
o określonych wymogach magazynowania i wysyłki. Problematyczne mogą okazać się także towary trudne do przechowywania w sąsiedztwie innych produktów, np. karma dla zwierząt, chemikalia czy produkty silnie aromatyczne.

Ilość zmiennych mających wpływ na to czy outsourcing e-sklepu będzie opłacalny jest dość duża
i wymaga uważnej analizy. Wybór partnera to decyzja mająca olbrzymi wpływ na rozwój biznesu, dlatego warto poszukać odpowiedzialnego i doświadczonego operatora. Taki outsourcer przeanalizuje potrzeby sklepu, oceni ryzyko i otwarcie zakomunikuje czy będzie w stanie - z korzyścią dla obu stron - podjąć się kompleksowej obsługi logistycznej danego e-biznesu.

Tekst: Krzysztof Wieczorek, dyrektor wdrożeń procesów e-logistics w Cursor SA, Grupa OEX

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA