REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?
Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu? Jakie są koszty, wady i zalety takiego rozwiązania? I kiedy nie outsourcować logistyki e-sklepu?

Kiedy warto outsourcować logistykę e-sklepu?

Outsourcing procesów logistycznych to poważny dylemat, przed którym staje praktycznie każdy podmiot prowadzący sprzedaż internetową. Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest prosta i nie zawsze jest jednoznaczna.

REKLAMA

REKLAMA

Na decyzję o powierzeniu obsługi logistycznej podmiotowi zewnętrznemu ma wpływ szereg czynników, m.in:

  • rosnąca skala działalności, pociągająca za sobą ograniczenia infrastrukturalne i wydajnościowe;
  • słaba pozycja negocjacyjna pojedynczych podmiotów w kontakcie z firmami kurierskimi i producentami opakowań;
  • konieczność skoncentrowania się na rozwoju obszarów kluczowych dla e-biznesu (sprzedaż, marketing, pozycjonowanie, social media, rozwój kategorii produktowych).

Poszukiwanie outsourcera już w pierwszym okresie działalności nie zawsze musi być zasadne. Przy małej skali działalności to właściciel e-sklepu będzie jego najlepszym operatorem, a działania prowadzone samodzielnie z mieszkania czy garażu będą zdecydowanie najtańsze. Jednak wraz ze wzrostem ilości operacji zwiększa się nie tylko ilość pracy do wykonania, ale także zapotrzebowanie na powierzchnię składowania niezbędną do zapewnienia ciągłości sprzedaży. Prowadzący e-sklep staje wtedy przed wyborem: czy zatrudnić pracowników i wynająć magazyny czy powierzyć obsługę procesów logistycznych profesjonalnemu podmiotowi.

Zobacz też: Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta w branży logistycznej?

REKLAMA

Wady i zalety modelu wewnętrznego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku rozwoju e-biznesu na własną rękę nie można zagwarantować jego pełnej skalowalności i dostosowania zasobów pod okresowe wahania sprzedaży. W czasie dużego natężenia zamówień trudno je terminowo obsłużyć, z drugiej strony w słabszych miesiącach sklep zostaje z bagażem kosztów stałych, nieznajdujących pokrycia w zmniejszonych przychodach. Pozytywnym aspektem obsługi procesów logistycznych we własnym zakresie jest bezpośrednia kontrola nad całością operacji i możliwość szybszego reagowania na ewentualne nieprawidłowości dotyczące np. obsługi klientów czy samych produktów.

W przypadku małych i średnich sklepów posiadających stacjonarne punkty sprzedaży lub własną produkcję czy magazyn model wewnętrznej logistyki może okazać się tańszy, z racji wykorzystania własnej infrastruktury, której koszty i tak się ponosi.

Zobacz też: Wymogi pozwalające opodatkować daną transakcję jako eksport towaru z terytorium Polski

Korzyści z outsourcingu logistyki

Powierzenie operacji profesjonalnemu podmiotowi zapewnia komfort pewnej skalowalności procesu i elastyczności kosztów – proporcjonalnie do wielkości i ilości transakcji sprzedażowych. Do zalet takiego modelu zaliczyć należy także:

  • dostęp do tańszych usług kurierskich i spedycyjnych,
  • dostęp do tańszych opakowań,
  • możliwość skupienia się na rozwoju głównej działalności i scedowanie odpowiedzialności za zarządzanie logistyką na partnera zewnętrznego.

Warunki współpracy outsourcerów z firmami kurierskimi pozwalają na wysyłkę tego samego dnia nawet zamówień wpływających po godz. 18:00. Zewnętrzni partnerzy obsługujący wiele sklepów, dysponują wiedzą i doświadczeniem, dzięki czemu są w stanie doradzić e-sklepom, jak optymalizować procesy i uczynić z logistyki ich przewagę konkurencyjną.

Wyzwaniem dla e-sklepu pozostaje utrzymanie parametrów jakościowych i kontrola zarówno nad procesem, jak i produktami.

Zobacz też: Kradzież wyrobów a odpowiedzialność przewoźnika

Koszty oustsourcingu

Koszt zewnętrznej obsługi e-sklepu jest zależny od wielu czynników. Aby porównać oferty różnych dostawców usługi warto wziąć pod uwagę ceny:

  • zapakowania linii lub sztuki w zamówieniu,
  • obsługi administracyjnej zamówienia (wydruki dokumentów, paragonów),
  • magazynowania za porównywalną jednostkę objętości (paleta, półka),
  • przyjęcia dostawy wraz z opisem tej czynności (przyjęcie palety / kartonu / sztuki, sprawdzenie ilościowe i jakościowe, lokowanie towaru w magazynie),
  • materiałów eksploatacyjnych (typy i gramatura kartonów, taśma, wypełniacze, folia),
  • wysyłki zamówienia (która firma kurierska, dopasowanie przedziału wagowego i cen
    do asortymentu konkretnego e-sklepu),
  • obsługi reklamacji i zwrotów,
  • obsługi kontraktu (czy jest opiekun kontraktu, jaki jest zakres jego obowiązków, czy jest dostępny telefon kontaktowy, mail, infolinia).

Niezależnie od poziomu kosztów poszczególnych operatorów należy przeanalizować przede wszystkim udział wydatków na logistykę w marży produktowej. Jeżeli nasz średni koszyk wynosi 40 – 50 PLN, koszt samej wysyłki kurierem towaru (wraz z kartonem i pakowaniem) może dochodzić do 12-15 PLN. W przypadku sprzedaży na niskich marżach zewnętrzny operator może się okazać zbyt drogim rozwiązaniem i taniej będzie prowadzić tego typu działalność we własnym zakresie.

Kolejną kwestią jest udział strat w ogólnej logistyce w stosunku do nakładów na minimalizację strat. Dla sklepu, który sprzedaje 100-300 słoików dżemów w miesiącu stłuczenie każdego produktu
w transporcie to ogromna strata. Aby temu zapobiec często podnosi się nakłady na materiały zabezpieczające w wielkości niewspółmiernej do marży. Outsourcer, z uwagi na skalę działania, jest
w stanie wysłać i zabezpieczyć produkt po niższym koszcie, co pozwala na zachowanie ceny końcowej na poziomie atrakcyjnym dla kupujących.

Kiedy nie outsourcować logityki w e-commerce

Niezależnie od skali działania pewne typy działań na rynku e-commerce są trudne do wydzielenia na zewnątrz. Dotyczy to chociażby takich produktów jak rękodzieła, wyroby własne czy towary wymagające specjalnego traktowania. Obecnie nie ma na rynku wielu operatorów gotowych do zapewnienia właściwego procesu logistycznego dla produktów bardzo delikatnych czy spożywczych
o określonych wymogach magazynowania i wysyłki. Problematyczne mogą okazać się także towary trudne do przechowywania w sąsiedztwie innych produktów, np. karma dla zwierząt, chemikalia czy produkty silnie aromatyczne.

Ilość zmiennych mających wpływ na to czy outsourcing e-sklepu będzie opłacalny jest dość duża
i wymaga uważnej analizy. Wybór partnera to decyzja mająca olbrzymi wpływ na rozwój biznesu, dlatego warto poszukać odpowiedzialnego i doświadczonego operatora. Taki outsourcer przeanalizuje potrzeby sklepu, oceni ryzyko i otwarcie zakomunikuje czy będzie w stanie - z korzyścią dla obu stron - podjąć się kompleksowej obsługi logistycznej danego e-biznesu.

Tekst: Krzysztof Wieczorek, dyrektor wdrożeń procesów e-logistics w Cursor SA, Grupa OEX

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA