REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?
Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?

Aby odpowiedzieć na pytanie Spółki w pierwszym rzędzie należy ustalić gdzie ww. świadczenie powinno być opodatkowane. W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem na linii przedsiębiorca - przedsiębiorca, co do zasady w takich sytuacjach miejsce świadczenia usług wyznaczane jest według reguły ogólnej zawartej w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), tj. miejscem świadczenia jest wtedy przede wszystkim miejsce, w którym siedzibę ma usługobiorca.

REKLAMA

Więcej na temat rozliczania VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Należy jednak zauważyć, iż przedmiotem najmu są wagony kolejowe, które na mocy przepisów unijnych stanowią środek transportu. W świetle definicji zawartej w art. 38 Rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011 (stanowiącego w Polsce wraz z Dyrektywą w sprawie VAT źródło powszechnie obowiązującego prawa) środek transportu obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W ust. 2 lit. c powyższego przepisu przewidziano, iż środek transportu stanowi w szczególności wagony kolejowe. W konsekwencji najem wagonów kolejowych stanowić będzie najem środków transportu.

Poczytaj serwis Logistyka

W odniesieniu do najmu środków transportu ustawa o VAT zawiera szczególne regulacje modyfikujące miejsce świadczenia usługi. Na podstawie art. 28j ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Jak już wykazano wyżej, świadczone przez Spółkę usługi stanowić będą wynajem środków transportu, aby jednak ww. przepis znalazł zastosowanie musi wystąpić najem krótkoterminowy. Kiedy najem jest krótkoterminowy określa nam art. 28j ust. 2 ustawy o VAT. Wystąpi on w przypadku ciągłego posiadania środku transportu lub korzystania z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka zamierza wynajmować wagony na okres od 14 do 28 dni. Tym samym najem ten stanowić będzie na gruncie ustawy o VAT najem krótkoterminowy, a miejsce świadczenia należy określić w miejscu, w którym wagony kolejowe są faktycznie oddawane do dyspozycji kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

Kontrahent odbierał będzie wagony zarówno w Polsce jak i w Niemczech. Powyższe wyznaczać będzie miejsce świadczenia dla przedmiotowego najmu. Jeżeli wagony kolejowe zostaną oddane do dyspozycji kontrahenta na terenie Polski, to usługa będzie świadczona i opodatkowana w Polsce. W takim wypadku Spółka powinna wystawić fakturę uwzględniającą podatek od towarów i usług (przy zastosowaniu krajowej stawki VAT bowiem transakcja jest opodatkowana w Polsce). W przypadku udostępnienia wagonów na terenie Niemiec, Spółka nie uwzględnia w wystawionej fakturze polskiego podatku VAT. Wówczas należny podatek od wartości dodanej powinien zostać uiszczony w Niemczech. Jeżeli przepisy niemieckie dopuszczają w takim wypadku możliwość rozliczenia podatku przez nabywcę, to Spółka nie będzie obowiązana do zapłaty podatku od wartości dodanej w Niemczech.

Zobacz też: Transport stali – zasady opodatkowania VAT

W przypadku wystawienia faktury w walucie EUR ustawa o VAT wymaga przeliczenia tej kwoty na złote. W świetle art. 31a zd. 1 ustawy o VAT przeliczenia dokonuje się według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w odniesieniu do przedmiotowej transakcji (w przypadku wystawienia faktury uwzględniającej podatek od towarów i usług) powstanie na zasadach przewidzianych dla usług najmu, tj. z chwilą wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzeci ustawy o VAT). W konsekwencji Spółka powinna przeliczyć kwotę wyrażoną na fakturze w EURO według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Zobacz też: Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

Nieco inaczej sytuacja będzie się przedstawiać w przypadku usług, których miejscem świadczenia będą Niemcy. Ponieważ usługa nie jest w świadczona (opodatkowana) w Polsce to w stosunku do niej nie może też w Polsce powstać obowiązek podatkowy. W celu przeliczenia kwot wyrażonych walucie obcej na złote należy jednak przyjąć, iż obowiązek podatkowy powstanie w tym wypadku na zasadach ogólnych. W świetle art. 100 ust. 11 ustawy o VAT, moment powstania obowiązku podatkowego dla tego rodzaju usług określa się zgodnie z art. 19a ust. 1-3 i 8 ustawy o VAT. W konsekwencji obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie z co do zasady chwilą wykonania usługi, a Spółka do przeliczenia kwoty wyrażonej w EUR będzie obowiązana zastosować średni kurs NBP ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (na podstawie art. 31a ust. 1 zd. 1 ustawy o VAT) albo też średni kurs NBP ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury, jeżeli Spółka wystawi fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 2 zd. 1 ustawy o VAT).

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA