REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?
Jak opodatkować wynajem wagonów na rzecz kontrahenta niemieckiego?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?

Aby odpowiedzieć na pytanie Spółki w pierwszym rzędzie należy ustalić gdzie ww. świadczenie powinno być opodatkowane. W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem na linii przedsiębiorca - przedsiębiorca, co do zasady w takich sytuacjach miejsce świadczenia usług wyznaczane jest według reguły ogólnej zawartej w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), tj. miejscem świadczenia jest wtedy przede wszystkim miejsce, w którym siedzibę ma usługobiorca.

REKLAMA

Więcej na temat rozliczania VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Należy jednak zauważyć, iż przedmiotem najmu są wagony kolejowe, które na mocy przepisów unijnych stanowią środek transportu. W świetle definicji zawartej w art. 38 Rozporządzenia wykonawczego Rady nr 282/2011 (stanowiącego w Polsce wraz z Dyrektywą w sprawie VAT źródło powszechnie obowiązującego prawa) środek transportu obejmuje pojazdy, mechaniczne lub inne, a także innego rodzaju wyposażenie i urządzenia służące do przewozu osób lub rzeczy z miejsca na miejsce, w tym przeznaczone do ciągnięcia, przesuwania lub pchania przez pojazdy, i zasadniczo zaprojektowane oraz faktycznie nadające się do wykorzystania w celu transportu. W ust. 2 lit. c powyższego przepisu przewidziano, iż środek transportu stanowi w szczególności wagony kolejowe. W konsekwencji najem wagonów kolejowych stanowić będzie najem środków transportu.

Poczytaj serwis Logistyka

W odniesieniu do najmu środków transportu ustawa o VAT zawiera szczególne regulacje modyfikujące miejsce świadczenia usługi. Na podstawie art. 28j ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. Jak już wykazano wyżej, świadczone przez Spółkę usługi stanowić będą wynajem środków transportu, aby jednak ww. przepis znalazł zastosowanie musi wystąpić najem krótkoterminowy. Kiedy najem jest krótkoterminowy określa nam art. 28j ust. 2 ustawy o VAT. Wystąpi on w przypadku ciągłego posiadania środku transportu lub korzystania z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka zamierza wynajmować wagony na okres od 14 do 28 dni. Tym samym najem ten stanowić będzie na gruncie ustawy o VAT najem krótkoterminowy, a miejsce świadczenia należy określić w miejscu, w którym wagony kolejowe są faktycznie oddawane do dyspozycji kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

Kontrahent odbierał będzie wagony zarówno w Polsce jak i w Niemczech. Powyższe wyznaczać będzie miejsce świadczenia dla przedmiotowego najmu. Jeżeli wagony kolejowe zostaną oddane do dyspozycji kontrahenta na terenie Polski, to usługa będzie świadczona i opodatkowana w Polsce. W takim wypadku Spółka powinna wystawić fakturę uwzględniającą podatek od towarów i usług (przy zastosowaniu krajowej stawki VAT bowiem transakcja jest opodatkowana w Polsce). W przypadku udostępnienia wagonów na terenie Niemiec, Spółka nie uwzględnia w wystawionej fakturze polskiego podatku VAT. Wówczas należny podatek od wartości dodanej powinien zostać uiszczony w Niemczech. Jeżeli przepisy niemieckie dopuszczają w takim wypadku możliwość rozliczenia podatku przez nabywcę, to Spółka nie będzie obowiązana do zapłaty podatku od wartości dodanej w Niemczech.

Zobacz też: Transport stali – zasady opodatkowania VAT

W przypadku wystawienia faktury w walucie EUR ustawa o VAT wymaga przeliczenia tej kwoty na złote. W świetle art. 31a zd. 1 ustawy o VAT przeliczenia dokonuje się według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy w odniesieniu do przedmiotowej transakcji (w przypadku wystawienia faktury uwzględniającej podatek od towarów i usług) powstanie na zasadach przewidzianych dla usług najmu, tj. z chwilą wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzeci ustawy o VAT). W konsekwencji Spółka powinna przeliczyć kwotę wyrażoną na fakturze w EURO według kursu średniego ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Zobacz też: Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

Nieco inaczej sytuacja będzie się przedstawiać w przypadku usług, których miejscem świadczenia będą Niemcy. Ponieważ usługa nie jest w świadczona (opodatkowana) w Polsce to w stosunku do niej nie może też w Polsce powstać obowiązek podatkowy. W celu przeliczenia kwot wyrażonych walucie obcej na złote należy jednak przyjąć, iż obowiązek podatkowy powstanie w tym wypadku na zasadach ogólnych. W świetle art. 100 ust. 11 ustawy o VAT, moment powstania obowiązku podatkowego dla tego rodzaju usług określa się zgodnie z art. 19a ust. 1-3 i 8 ustawy o VAT. W konsekwencji obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie z co do zasady chwilą wykonania usługi, a Spółka do przeliczenia kwoty wyrażonej w EUR będzie obowiązana zastosować średni kurs NBP ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (na podstawie art. 31a ust. 1 zd. 1 ustawy o VAT) albo też średni kurs NBP ogłoszony na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury, jeżeli Spółka wystawi fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego (art. 31a ust. 2 zd. 1 ustawy o VAT).

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA