REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nabycie biletów w międzynarodowym transporcie lotniczym jest importem usług?

Subskrybuj nas na Youtube
Nabycie biletów w międzynarodowym transporcie lotniczym – brak importu usług.
Nabycie biletów w międzynarodowym transporcie lotniczym – brak importu usług.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadczy usługi międzynarodowego transportu samochodowego towarów. Zdarza się, że występuje konieczność zapewnienia transportu lotniczego dla kierowców na trasach z Polski do innych krajów członkowskich UE lub odwrotnie. Spółka korzysta wtedy z usług zagranicznych linii lotniczych. Linie lotnicze wystawiają na rzecz Spółki faktury bez zawartego na nich zagranicznego podatku VAT. Czy w tej sytuacji Spółka powinna rozpoznać import usług?

Import usług

REKLAMA

Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jako świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Import usług może wystąpić, gdy usługodawca nie posiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Należy jednak zauważyć, że z importem usług mamy do czynienia wtedy, gdy usługa będzie uznana za wykonana na terytorium Polski. Innymi słowy, miejscem świadczenia, w rozumieniu przepisów o VAT, musi być terytorium kraju.

Więcej na temat zagadnień związanych z importem przeczytasz tutaj

Transport międzynarodowy

W świetle art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się w szczególności, przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a)  z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)  z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju (…).

Z regulacji tej wynika, że nabywana przez Spółkę usługa jest usługą transportu międzynarodowego.

Zobacz też: Import usługi transportowej

Miejsce świadczenia

REKLAMA

Zidentyfikowanie nabywanych przez Spółkę świadczeń jako usług transportu międzynarodowego ma znaczenie dla rozpatrywania miejsca świadczenia. W tym przypadku zastosowanie znajdzie bowiem rozporządzenie Ministra Finansów  z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 tego aktu, w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Powyższy przepis zdaje się wskazywać, że miejscem świadczenia nabywanych przez Spółkę usług transportu osób jest terytorium Polski.

Należy jednakże zauważyć, że ww. przepis odnoszony jest do polskich podatników świadczących usługi transportu międzynarodowego, osób lub towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, ww. środkami transportu. Potwierdzają to organy podatkowe min. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z z 30.10.2013 r., znak IBPP4/443-353/13/PK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 29.11.2012 r., znak IPTPP2/443-816/12-4/IR. Z powyższych powodów, można postawić wniosek, że co do zasady, w przypadku transportu międzynarodowego nie będzie importu usług.

Zobacz też: Import towarów w procedurze uproszczonej - rozliczenie korekty

Reasumując, w analizowanym przypadku, Spółka poprzez zakup biletów lotniczych staje się nabywcą usługi, wykonanej przez zagranicznego przewoźnika. Przepisy o VAT, w tym przypadku, nie przewidują obowiązku zapłaty VAT przez nabywcę usługi - nie występuje bowiem w przedmiotowej sprawie import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, a Spółka nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. 

Tekst: Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA