REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?
Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymała zlecenie na transport towarów z Czech do Polski. W związku z tym, Spółka zamierza nabyć kontener w Czechach od przedsiębiorcy zagranicznego pochodzącego spoza Unii Europejskiej (który nie jest zidentyfikowany dla potrzeb VAT na terenie UE i nie posiada nr VAT UE). Po zakończeniu transportu kontenery zostaną sprzedane w Polsce innemu podmiotowi. Wobec powyższego Spółka ma wątpliwość czy transakcję zakupu kontenera może uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz czy powinna ją wykazać w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej? Spółka dowiedziała się, że sprzedawca jest osobą prawną, która prowadzi stałą działalność handlową na terenie Czech, obejmującą sprzedaż kontenerów, jednakże z nieznanych przyczyn sprzedawca nie zarejestrował się dotąd jako podatnik podatku od wartości dodanej w Czechach.

Kiedy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT)

Odnosząc się do przedstawionego problemu, należy przypomnieć, iż z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (zwanym dalej WNT) mamy do czynienia w przypadku gdy podatnik nabywa towary od innego podatnika, a w ramach tej dostawy towary te są transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Powyższe wynika z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT). W konsekwencji można wskazać na dwa warunki, które muszą zostać spełnione aby dana transakcja została uznana za WNT. Pierwszy to aspekt terytorialny (tj. towary muszą zostać przemieszczone pomiędzy dwoma różnymi państwami członkowskimi), drugi to kryterium podmiotowe określające kto ma być nabywcą oraz dostawcą towarów. W przedstawionym stanie faktycznym zakupione kontenery transportowane są z Czech do Polski, pomiędzy terytoriami stanowiącymi różne państwa członkowskie, spełniony zostanie więc pierwszy z warunków. Spółka ma zapewne wątpliwość czy dokonanie zakupu od podmiotu będącego przedsiębiorcą zagranicznym pochodzącym spoza Unii Europejskiej (niezarejestrowanym do celów VAT w żadnym państwie członkowskim) pozwoli uznać, że transakcja ta stanowi dla niej WNT.

REKLAMA

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

Warunki podmiotowe odnoszące się do WNT (a więc określające kto ma być nabywcą oraz dostawcą z tytułu tego rodzaju transakcji) zostały określone w art. 9 ust. 2 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu z WNT mamy do czynienia co do zasady w sytuacji gdy nabywcą i dostawcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przeczytaj więcej na temat VAT w Logistyce

Podmiot, od którego Spółka zamierza kupić kontenery prowadzi na terenie Czech stałą działalność handlową (obejmującą sprzedaż kontenerów), która stanowić będzie działalność gospodarczą. W konsekwencji należy uznać, iż podmiot ten powinien być uznany za podatnika podatku od wartości dodanej. Tym samym, zdaniem Autora, spełniony zostanie drugi z warunków uprawniający do zakwalifikowania przedstawionej w stanie faktycznym transakcji jako WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Spółka powinna więc rozpoznać powyższą transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wykazać w deklaracji VAT-7. Ponadto w świetle art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, podatnicy obowiązani są do składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących o dokonanych WNT od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej. Niemniej jednak podatnik, od którego Spółka zamierza nabyć kontenery nie jest zarejestrowany w Czechach do celów VAT (nie posiada numeru VAT-UE). Tym samym Spółka nie będzie obowiązana do wykazania przedmiotowej transakcji w składanej informacji podsumowującej.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA