REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?
Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka otrzymała zlecenie na transport towarów z Czech do Polski. W związku z tym, Spółka zamierza nabyć kontener w Czechach od przedsiębiorcy zagranicznego pochodzącego spoza Unii Europejskiej (który nie jest zidentyfikowany dla potrzeb VAT na terenie UE i nie posiada nr VAT UE). Po zakończeniu transportu kontenery zostaną sprzedane w Polsce innemu podmiotowi. Wobec powyższego Spółka ma wątpliwość czy transakcję zakupu kontenera może uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz czy powinna ją wykazać w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej? Spółka dowiedziała się, że sprzedawca jest osobą prawną, która prowadzi stałą działalność handlową na terenie Czech, obejmującą sprzedaż kontenerów, jednakże z nieznanych przyczyn sprzedawca nie zarejestrował się dotąd jako podatnik podatku od wartości dodanej w Czechach.

Kiedy mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (WNT)

Odnosząc się do przedstawionego problemu, należy przypomnieć, iż z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (zwanym dalej WNT) mamy do czynienia w przypadku gdy podatnik nabywa towary od innego podatnika, a w ramach tej dostawy towary te są transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego. Powyższe wynika z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT). W konsekwencji można wskazać na dwa warunki, które muszą zostać spełnione aby dana transakcja została uznana za WNT. Pierwszy to aspekt terytorialny (tj. towary muszą zostać przemieszczone pomiędzy dwoma różnymi państwami członkowskimi), drugi to kryterium podmiotowe określające kto ma być nabywcą oraz dostawcą towarów. W przedstawionym stanie faktycznym zakupione kontenery transportowane są z Czech do Polski, pomiędzy terytoriami stanowiącymi różne państwa członkowskie, spełniony zostanie więc pierwszy z warunków. Spółka ma zapewne wątpliwość czy dokonanie zakupu od podmiotu będącego przedsiębiorcą zagranicznym pochodzącym spoza Unii Europejskiej (niezarejestrowanym do celów VAT w żadnym państwie członkowskim) pozwoli uznać, że transakcja ta stanowi dla niej WNT.

REKLAMA

Zobacz też: Przemieszczenie własnych towarów do magazynu w państwie trzecim a VAT

Czy wystąpi WNT jeżeli dostawca towarów nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej?

Warunki podmiotowe odnoszące się do WNT (a więc określające kto ma być nabywcą oraz dostawcą z tytułu tego rodzaju transakcji) zostały określone w art. 9 ust. 2 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu z WNT mamy do czynienia co do zasady w sytuacji gdy nabywcą i dostawcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przeczytaj więcej na temat VAT w Logistyce

Podmiot, od którego Spółka zamierza kupić kontenery prowadzi na terenie Czech stałą działalność handlową (obejmującą sprzedaż kontenerów), która stanowić będzie działalność gospodarczą. W konsekwencji należy uznać, iż podmiot ten powinien być uznany za podatnika podatku od wartości dodanej. Tym samym, zdaniem Autora, spełniony zostanie drugi z warunków uprawniający do zakwalifikowania przedstawionej w stanie faktycznym transakcji jako WNT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Spółka powinna więc rozpoznać powyższą transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wykazać w deklaracji VAT-7. Ponadto w świetle art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, podatnicy obowiązani są do składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących o dokonanych WNT od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej. Niemniej jednak podatnik, od którego Spółka zamierza nabyć kontenery nie jest zarejestrowany w Czechach do celów VAT (nie posiada numeru VAT-UE). Tym samym Spółka nie będzie obowiązana do wykazania przedmiotowej transakcji w składanej informacji podsumowującej.

Tekst: Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.


Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA