REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodliczony VAT od wydatków związanych z utrzymaniem samochodu a koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Nieodliczony VAT od wydatków związanych z utrzymaniem samochodu a koszt uzyskania przychodu Fot. Fotolia
Nieodliczony VAT od wydatków związanych z utrzymaniem samochodu a koszt uzyskania przychodu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, od których podatnikowi przysługuje odliczenie w wysokości 50% VAT naliczonego, nieodliczoną zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) część podatku można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

50% VAT niepodlegającego odliczeniu jest kosztem uzyskania przychodu?

REKLAMA

W świetle regulacji art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), zarówno podatek VAT należny, jak i naliczony co do zasady nie stanowi kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy. Niemniej jednak ustawodawca przewidział od powyższej reguły pewne wyjątki. Dzięki temu podatnik ma możliwość kwalifikacji do kosztów podatkowych kwoty podatku od towarów i usług m.in. w sytuacji, gdy zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatek naliczony nie może zostać odliczony od podatku należnego lub zwrócony.

REKLAMA

Powyższe oznacza, że w sytuacji, w której podatek od towarów i usług dotyczący wydatków związanych z samochodami osobowymi nie podlega w całości odliczeniu z uwagi na tzw. użytek mieszany (art. 86a ustawy o VAT), wówczas na gruncie przepisów ustawy o PDOP dopuszczalne jest zaliczenie do kosztów podatkowych podatku od towarów i usług w wysokości, która nie podlega odliczeniu (50% tego podatku). Potwierdzenie tego stanowiska znaleźć można w licznych interpretacjach indywidualnych (m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14.01.2016 r., znak IPPB6/4510-352/15-5/AG oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21.07.2014 r., znak IBPBI/1/415-429/14/ESZ).

Więcej na temat podatków w eksploatacji samochodu znajdziesz w naszym dziale Podatki

Warunkiem koniecznym jest jednak to, aby wydatek taki spełniał wymogi uznania go za koszt uzyskania przychodów, czyli że został poniesiony na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Warunku tego nie spełniają wydatki związane z używaniem samochodu na cele prywatne. Należy bowiem podkreślić, iż wszelkie wydatki ponoszone przez podatnika a zaliczane do kosztów uzyskania przychodów należy badać w kontekście ogólnej zasady potrącalności kosztów wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP. Jeśli bowiem nawet na gruncie ustawy o VAT podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego a podatek naliczony będzie związany z użytkowaniem samochodu, który w pewnej części jest wykorzystywany do celów prywatnych (przykładowo użytkowany w celach prywatnych pracowników) w tym zakresie powstaje ryzyko kwestionowania prawa do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego. Powyższe wiąże się ściśle z problematyką obciążania pracowników za wykorzystywanie samochodów służbowych do celów prywatnych. Jeżeli bowiem podatnik obciąża pracownika kosztami jazd prywatnych (i zakładając, że obciążanie to następuje w kwotach odpowiadających wartościom rynkowym) – wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów podatku naliczonego nie powinno mieć zastosowania. Kluczowe w tym zakresie będzie zatem prawidłowe dokonanie wyceny świadczenia na rzecz pracownika.

Zobacz też: Samochód osobowy z przyczepą a viaTOLL

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek VAT przy zakupie samochodu

Podkreślenia wymaga, że nieodliczona, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, część podatku może zostać ujęta bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów, jeżeli dotyczy wydatków związanych z używaniem pojazdów, a także wydatków eksploatacyjnych. Natomiast w przypadku wydatków związanych z nabyciem pojazdu, nieodliczony podatek od towarów i usług powinien zwiększać wartość początkową samochodu, co oznacza że stanowi koszt w postaci odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z treścią art. 16g ust. 3 ustawy o PDOP (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3.06.2015 r., znak IPPB3/4510-270/15-2/GJ).

O możliwości rozliczenia wydatków związanych z eksploatacją samochodu w kosztach uzyskania przychodów powinny zawsze decydować okoliczności faktyczne wykorzystania samochodu przez podatnika, dotyczące związku wykorzystania samochodu z prowadzoną działalnością gospodarczą. Na gruncie ustawy o PDOP  należy dokonać analizy faktycznego sposobu wykorzystania samochodu i w tym kontekście ustalić, czy ponoszone wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów podatnika.

Tekst: Aleksandra Kołc, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA