REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Nowe rozporządzenie władz francuskich, ustawa Macrona, ma na celu określenie formalności koniecznych w przypadku delegowania pracowników w sektorze transportu. Nie zmienia zasad określonych w dyrektywie nr 96/71/WE.

REKLAMA

Regulacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

  • Regulację stosuje się do kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji i z Francji, ale nie do tranzytu.
  • Według regulacji obowiązuje francuska płaca minimalna (SMIC), w wysokości 9,67 EUR/h w 2016 r., ale tylko wtedy, gdy jest wyższa od wynagrodzenia kierowcy.

Celem nowej regulacji jest doprecyzowanie, w ramach dyrektywy 2014/67/WE, formalności w przypadku delegowania pracowników, z uwzględnieniem specyfiki transportu lądowego.

Zgodnie z dyrektywami nr 96/71/WE i 2014/67/WE, Kodeks pracy:

  • ustanawia następujące formalności: zaświadczenia o delegowaniu, wyznaczenie przedstawiciela we Francji,
  • zawiera przepisy dotyczące obowiązków i zakresu odpowiedzialności operatora.

Obowiązki kierowcy/przewoźnika: Przechowywanie deklaracji w kabinie pojazdu.

Dotyczy: przedsiębiorstw transportowych (lub agencji pracy tymczasowej zatrudniającej pracowników mobilnych) z siedzibą poza terytorium Francji.

Zakres stosowania w transporcie:

W momencie delegowania jednego lub więcej pracowników przez firmę, zgodnie z kodeksem pracy (dyrektywa nr 96/71/WE, artykuł 1):

  • na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym pracownika i stroną-odbiorcą usług, mającą siedzibę lub działającą we Francji,
  • w przypadku transportu w ramach jednego przedsiębiorstwa do Francji,
  • w przypadku zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej w firmie transportowej działającej we Francji,
  • stosowanie zasad delegowania do innego rodzaju działalności transportowej ustalane jest wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w dyrektywie nr 96/71/WE,
  • typ pojazdu (ciężki lub lekki) nie ma znaczenia,
  • rodzaj transportu (przewóz towarów lub pasażerów) nie ma znaczenia
  • regulacja nie dotyczy pracowników pracujących na własny rachunek.

Zaświadczenie o delegowaniu:

  • zaświadczenie o delegowaniu zastępuje deklarację wymaganą w przypadku innych działów gospodarki.
  • zaświadczenie wypełnia pracodawca lub jeśli nie jest to możliwe, firma przyjmująca.
  • ważność zaświadczenia wynosi do 6 miesięcy, co umożliwia wykonanie kilku operacji oddelegowania. Nie ma potrzeby szczegółowego określania operacji.
  • formularz w formacie PDF będzie dostępny na stronie francuskiego Ministerstwa Pracy: www.travail-emploi.gouv.fr.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Informacje odnoszące się do pracodawcy (lub agencji pracy tymczasowej):

  • informacje dotyczące pracownika i jego umowy,
  • informacja dotycząca przedstawiciela pracodawcy,
  • informacje dotyczące wynagrodzenia i pokrycia innych kosztów,
  • numer w krajowym rejestrze przedsiębiorstw transportu lądowego (jeśli dotyczy).

Wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy we Francji, którego zadaniem jest współpraca z francuskimi służbami kontrolnymi:

  • przedstawiciel może być dowolnie wyznaczony, nie ma żadnych konkretnych wymagań prawnych w stosunku do przedstawiciela.

Prawa pracowników delegowanych w transporcie lądowym:

  • nowe rozporządzenie nie przyznaje nowych praw pracownikom delegowanym,
  • prawa te są już przyznane w dyrektywie nr 96/71/WE oraz w kodeksie pracy w zakresie pracowników delegowanych w każdej branży gospodarki (art. 3 dyrektywy nr 96/71/WE),
  • obowiązuje zasada stosowania prawa najbardziej korzystnego dla pracownika,
  • prawo do płacy minimalnej: prawnie ustanowiona lub zwyczajowa płaca minimalna, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach, obowiązkowe dodatki do płac,
  • czas pracy wyliczany  jest zgodnie z prawem UE i regulacjami francuskimi.

Obowiązkiem operatora jest weryfikacja zaświadczenia oraz wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy. Przy braku zaświadczenia, zaświadczenie wypełnia firma przyjmującej, w przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa lub zatrudnienia tymczasowego.

Obowiązki odbiorcy usług:

Jeśli ani operator ani pracodawca nie jest umiejscowiony we Francji, odbiorca usług może być wezwany przez służby kontrolne, by wezwał pracodawcę do skorygowania nielegalnej sytuacji (np. nie została wypłacona płaca minimalna, kierowca miał nieodpowiednie zakwaterowanie, zostało stwierdzone naruszenie podstawowych zasad kodeksu pracy). Następnie odbiorca usługi musi poinformować odpowiednie służby kontrolne o podejmowanych przez siebie krokach. W przeciwnym wypadku może być solidarnie pociągnięty do odpowiedzialności za skutki naruszenia przepisów.

Kary:

  • naruszenia 4-tej klasy karane są grzywną w wysokości maks. do 750 €, jeżeli zaświadczenie nie znajduje się w kabinie pojazdu lub jest niezgodne z wytycznymi,
  • naruszenia 3-ciej klasy są karane grzywną w wysokości maks. do 450 €, jeżeli umowa o pracę nie znajduje się w kabinie pojazdu,
  •  grzywny administracyjne (w wysokości maks. 2000 € na pracownika), jeżeli pracodawca nie wypełnił zaświadczenia lub nie wyznaczył przedstawiciela,
  • najpoważniejsze naruszenia będą podlegały karom w pierwszej kolejności,
  • zostanie przeprowadzona ocena w celu dostosowania pracy służb kontrolnych.

Wykaz niezbędnych dokumentów:

  • Zaświadczenie o delegowaniu,
  • Umowa o pracę,
  • W przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa: przetłumaczona kopia zmienionej umowy o pracę i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników,
  • W przypadku delegowania przez agencję pracy tymczasowej: przetłumaczona kopia umowy o pracę czasową i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników.

Zadania przedstawiciela firmy we Francji:

W czasie delegowania pracownika oraz przez okres 18 miesięcy po zakończeniu delegowania przedstawiciel przechowuje:

  • zaświadczenie o delegowaniu,
  • odcinek płac (łącznie z wyszczególnieniem składników płacy),
  • każdy dowód wypłaty wynagrodzenia,
  • kopię dokumentu wyznaczającego przedstawiciela,
  • dokument dotyczący układu zbiorowego pracy (jeśli dotyczy pracownika).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA