REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Nowe rozporządzenie władz francuskich, ustawa Macrona, ma na celu określenie formalności koniecznych w przypadku delegowania pracowników w sektorze transportu. Nie zmienia zasad określonych w dyrektywie nr 96/71/WE.

REKLAMA

Regulacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

  • Regulację stosuje się do kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji i z Francji, ale nie do tranzytu.
  • Według regulacji obowiązuje francuska płaca minimalna (SMIC), w wysokości 9,67 EUR/h w 2016 r., ale tylko wtedy, gdy jest wyższa od wynagrodzenia kierowcy.

Celem nowej regulacji jest doprecyzowanie, w ramach dyrektywy 2014/67/WE, formalności w przypadku delegowania pracowników, z uwzględnieniem specyfiki transportu lądowego.

Zgodnie z dyrektywami nr 96/71/WE i 2014/67/WE, Kodeks pracy:

  • ustanawia następujące formalności: zaświadczenia o delegowaniu, wyznaczenie przedstawiciela we Francji,
  • zawiera przepisy dotyczące obowiązków i zakresu odpowiedzialności operatora.

Obowiązki kierowcy/przewoźnika: Przechowywanie deklaracji w kabinie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy: przedsiębiorstw transportowych (lub agencji pracy tymczasowej zatrudniającej pracowników mobilnych) z siedzibą poza terytorium Francji.

Zakres stosowania w transporcie:

W momencie delegowania jednego lub więcej pracowników przez firmę, zgodnie z kodeksem pracy (dyrektywa nr 96/71/WE, artykuł 1):

  • na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym pracownika i stroną-odbiorcą usług, mającą siedzibę lub działającą we Francji,
  • w przypadku transportu w ramach jednego przedsiębiorstwa do Francji,
  • w przypadku zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej w firmie transportowej działającej we Francji,
  • stosowanie zasad delegowania do innego rodzaju działalności transportowej ustalane jest wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w dyrektywie nr 96/71/WE,
  • typ pojazdu (ciężki lub lekki) nie ma znaczenia,
  • rodzaj transportu (przewóz towarów lub pasażerów) nie ma znaczenia
  • regulacja nie dotyczy pracowników pracujących na własny rachunek.

Zaświadczenie o delegowaniu:

  • zaświadczenie o delegowaniu zastępuje deklarację wymaganą w przypadku innych działów gospodarki.
  • zaświadczenie wypełnia pracodawca lub jeśli nie jest to możliwe, firma przyjmująca.
  • ważność zaświadczenia wynosi do 6 miesięcy, co umożliwia wykonanie kilku operacji oddelegowania. Nie ma potrzeby szczegółowego określania operacji.
  • formularz w formacie PDF będzie dostępny na stronie francuskiego Ministerstwa Pracy: www.travail-emploi.gouv.fr.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Informacje odnoszące się do pracodawcy (lub agencji pracy tymczasowej):

  • informacje dotyczące pracownika i jego umowy,
  • informacja dotycząca przedstawiciela pracodawcy,
  • informacje dotyczące wynagrodzenia i pokrycia innych kosztów,
  • numer w krajowym rejestrze przedsiębiorstw transportu lądowego (jeśli dotyczy).

Wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy we Francji, którego zadaniem jest współpraca z francuskimi służbami kontrolnymi:

  • przedstawiciel może być dowolnie wyznaczony, nie ma żadnych konkretnych wymagań prawnych w stosunku do przedstawiciela.

Prawa pracowników delegowanych w transporcie lądowym:

  • nowe rozporządzenie nie przyznaje nowych praw pracownikom delegowanym,
  • prawa te są już przyznane w dyrektywie nr 96/71/WE oraz w kodeksie pracy w zakresie pracowników delegowanych w każdej branży gospodarki (art. 3 dyrektywy nr 96/71/WE),
  • obowiązuje zasada stosowania prawa najbardziej korzystnego dla pracownika,
  • prawo do płacy minimalnej: prawnie ustanowiona lub zwyczajowa płaca minimalna, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach, obowiązkowe dodatki do płac,
  • czas pracy wyliczany  jest zgodnie z prawem UE i regulacjami francuskimi.

Obowiązkiem operatora jest weryfikacja zaświadczenia oraz wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy. Przy braku zaświadczenia, zaświadczenie wypełnia firma przyjmującej, w przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa lub zatrudnienia tymczasowego.

Obowiązki odbiorcy usług:

Jeśli ani operator ani pracodawca nie jest umiejscowiony we Francji, odbiorca usług może być wezwany przez służby kontrolne, by wezwał pracodawcę do skorygowania nielegalnej sytuacji (np. nie została wypłacona płaca minimalna, kierowca miał nieodpowiednie zakwaterowanie, zostało stwierdzone naruszenie podstawowych zasad kodeksu pracy). Następnie odbiorca usługi musi poinformować odpowiednie służby kontrolne o podejmowanych przez siebie krokach. W przeciwnym wypadku może być solidarnie pociągnięty do odpowiedzialności za skutki naruszenia przepisów.

Kary:

  • naruszenia 4-tej klasy karane są grzywną w wysokości maks. do 750 €, jeżeli zaświadczenie nie znajduje się w kabinie pojazdu lub jest niezgodne z wytycznymi,
  • naruszenia 3-ciej klasy są karane grzywną w wysokości maks. do 450 €, jeżeli umowa o pracę nie znajduje się w kabinie pojazdu,
  •  grzywny administracyjne (w wysokości maks. 2000 € na pracownika), jeżeli pracodawca nie wypełnił zaświadczenia lub nie wyznaczył przedstawiciela,
  • najpoważniejsze naruszenia będą podlegały karom w pierwszej kolejności,
  • zostanie przeprowadzona ocena w celu dostosowania pracy służb kontrolnych.

Wykaz niezbędnych dokumentów:

  • Zaświadczenie o delegowaniu,
  • Umowa o pracę,
  • W przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa: przetłumaczona kopia zmienionej umowy o pracę i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników,
  • W przypadku delegowania przez agencję pracy tymczasowej: przetłumaczona kopia umowy o pracę czasową i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników.

Zadania przedstawiciela firmy we Francji:

W czasie delegowania pracownika oraz przez okres 18 miesięcy po zakończeniu delegowania przedstawiciel przechowuje:

  • zaświadczenie o delegowaniu,
  • odcinek płac (łącznie z wyszczególnieniem składników płacy),
  • każdy dowód wypłaty wynagrodzenia,
  • kopię dokumentu wyznaczającego przedstawiciela,
  • dokument dotyczący układu zbiorowego pracy (jeśli dotyczy pracownika).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA