REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Nowe rozporządzenie władz francuskich, ustawa Macrona, ma na celu określenie formalności koniecznych w przypadku delegowania pracowników w sektorze transportu. Nie zmienia zasad określonych w dyrektywie nr 96/71/WE.

REKLAMA

Regulacja weszła w życie w dniu 1 lipca 2016 r.

  • Regulację stosuje się do kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji i z Francji, ale nie do tranzytu.
  • Według regulacji obowiązuje francuska płaca minimalna (SMIC), w wysokości 9,67 EUR/h w 2016 r., ale tylko wtedy, gdy jest wyższa od wynagrodzenia kierowcy.

Celem nowej regulacji jest doprecyzowanie, w ramach dyrektywy 2014/67/WE, formalności w przypadku delegowania pracowników, z uwzględnieniem specyfiki transportu lądowego.

Zgodnie z dyrektywami nr 96/71/WE i 2014/67/WE, Kodeks pracy:

  • ustanawia następujące formalności: zaświadczenia o delegowaniu, wyznaczenie przedstawiciela we Francji,
  • zawiera przepisy dotyczące obowiązków i zakresu odpowiedzialności operatora.

Obowiązki kierowcy/przewoźnika: Przechowywanie deklaracji w kabinie pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy: przedsiębiorstw transportowych (lub agencji pracy tymczasowej zatrudniającej pracowników mobilnych) z siedzibą poza terytorium Francji.

Zakres stosowania w transporcie:

W momencie delegowania jednego lub więcej pracowników przez firmę, zgodnie z kodeksem pracy (dyrektywa nr 96/71/WE, artykuł 1):

  • na podstawie umowy zawartej między przedsiębiorstwem delegującym pracownika i stroną-odbiorcą usług, mającą siedzibę lub działającą we Francji,
  • w przypadku transportu w ramach jednego przedsiębiorstwa do Francji,
  • w przypadku zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej w firmie transportowej działającej we Francji,
  • stosowanie zasad delegowania do innego rodzaju działalności transportowej ustalane jest wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w dyrektywie nr 96/71/WE,
  • typ pojazdu (ciężki lub lekki) nie ma znaczenia,
  • rodzaj transportu (przewóz towarów lub pasażerów) nie ma znaczenia
  • regulacja nie dotyczy pracowników pracujących na własny rachunek.

Zaświadczenie o delegowaniu:

  • zaświadczenie o delegowaniu zastępuje deklarację wymaganą w przypadku innych działów gospodarki.
  • zaświadczenie wypełnia pracodawca lub jeśli nie jest to możliwe, firma przyjmująca.
  • ważność zaświadczenia wynosi do 6 miesięcy, co umożliwia wykonanie kilku operacji oddelegowania. Nie ma potrzeby szczegółowego określania operacji.
  • formularz w formacie PDF będzie dostępny na stronie francuskiego Ministerstwa Pracy: www.travail-emploi.gouv.fr.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Informacje odnoszące się do pracodawcy (lub agencji pracy tymczasowej):

  • informacje dotyczące pracownika i jego umowy,
  • informacja dotycząca przedstawiciela pracodawcy,
  • informacje dotyczące wynagrodzenia i pokrycia innych kosztów,
  • numer w krajowym rejestrze przedsiębiorstw transportu lądowego (jeśli dotyczy).

Wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy we Francji, którego zadaniem jest współpraca z francuskimi służbami kontrolnymi:

  • przedstawiciel może być dowolnie wyznaczony, nie ma żadnych konkretnych wymagań prawnych w stosunku do przedstawiciela.

Prawa pracowników delegowanych w transporcie lądowym:

  • nowe rozporządzenie nie przyznaje nowych praw pracownikom delegowanym,
  • prawa te są już przyznane w dyrektywie nr 96/71/WE oraz w kodeksie pracy w zakresie pracowników delegowanych w każdej branży gospodarki (art. 3 dyrektywy nr 96/71/WE),
  • obowiązuje zasada stosowania prawa najbardziej korzystnego dla pracownika,
  • prawo do płacy minimalnej: prawnie ustanowiona lub zwyczajowa płaca minimalna, dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach, obowiązkowe dodatki do płac,
  • czas pracy wyliczany  jest zgodnie z prawem UE i regulacjami francuskimi.

Obowiązkiem operatora jest weryfikacja zaświadczenia oraz wyznaczenie przedstawiciela pracodawcy. Przy braku zaświadczenia, zaświadczenie wypełnia firma przyjmującej, w przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa lub zatrudnienia tymczasowego.

Obowiązki odbiorcy usług:

Jeśli ani operator ani pracodawca nie jest umiejscowiony we Francji, odbiorca usług może być wezwany przez służby kontrolne, by wezwał pracodawcę do skorygowania nielegalnej sytuacji (np. nie została wypłacona płaca minimalna, kierowca miał nieodpowiednie zakwaterowanie, zostało stwierdzone naruszenie podstawowych zasad kodeksu pracy). Następnie odbiorca usługi musi poinformować odpowiednie służby kontrolne o podejmowanych przez siebie krokach. W przeciwnym wypadku może być solidarnie pociągnięty do odpowiedzialności za skutki naruszenia przepisów.

Kary:

  • naruszenia 4-tej klasy karane są grzywną w wysokości maks. do 750 €, jeżeli zaświadczenie nie znajduje się w kabinie pojazdu lub jest niezgodne z wytycznymi,
  • naruszenia 3-ciej klasy są karane grzywną w wysokości maks. do 450 €, jeżeli umowa o pracę nie znajduje się w kabinie pojazdu,
  •  grzywny administracyjne (w wysokości maks. 2000 € na pracownika), jeżeli pracodawca nie wypełnił zaświadczenia lub nie wyznaczył przedstawiciela,
  • najpoważniejsze naruszenia będą podlegały karom w pierwszej kolejności,
  • zostanie przeprowadzona ocena w celu dostosowania pracy służb kontrolnych.

Wykaz niezbędnych dokumentów:

  • Zaświadczenie o delegowaniu,
  • Umowa o pracę,
  • W przypadku przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa: przetłumaczona kopia zmienionej umowy o pracę i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników,
  • W przypadku delegowania przez agencję pracy tymczasowej: przetłumaczona kopia umowy o pracę czasową i porozumienia w zakresie rekrutacji i zatrudnienia pracowników.

Zadania przedstawiciela firmy we Francji:

W czasie delegowania pracownika oraz przez okres 18 miesięcy po zakończeniu delegowania przedstawiciel przechowuje:

  • zaświadczenie o delegowaniu,
  • odcinek płac (łącznie z wyszczególnieniem składników płacy),
  • każdy dowód wypłaty wynagrodzenia,
  • kopię dokumentu wyznaczającego przedstawiciela,
  • dokument dotyczący układu zbiorowego pracy (jeśli dotyczy pracownika).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA