REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE.
VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (polski podatnik VAT) wykonuje usługi transportu drogowego, w tym na trasach przebiegających w całości poza Polską. Podatnik świadczy usługi polegające na transporcie z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (lub odwrotnie). Odbiorcami usług są wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Spółka powzięła wątpliwość odnośnie opodatkowania planowanych świadczeń podatkiem VAT.

Miejsce świadczenia

REKLAMA

Biorąc pod uwagę okoliczność, że Spółka świadczy usługi na rzecz innych podatników (podmiotów prowadzących samodzielnie działalności gospodarczą) oraz rodzaj tras, miejsce świadczenia usług należy ustalić zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest, z zasady, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Tak więc, w analizowanej sytuacji podstawową kwestią jest to, gdzie siedzibę mają usługobiorcy. Z uwagi na to, że nie wskazano informacji w tym względzie, należy osobno rozpatrzyć dwa przypadki: świadczenie na rzecz kontrahentów polskich i świadczenie na rzecz podmiotów zagranicznych.

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

Usługi na rzecz podmiotów zagranicznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli odbiorcą usługi będzie podmiot zagraniczny, z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT wynika, że miejscem świadczenia będzie kraj jego siedziby. Tak więc, nie dojdzie do świadczenia usługi opodatkowanej w Polsce (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury bez naliczania podatku (faktury NP), zgodnie z art. 106a pkt 2 lit a ustawy o VAT. W fakturze tej powinna znaleźć się adnotacja „odwrotne obciążenie” (art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT). Podatek rozliczy w swoim państwie kontrahent Spółki.

Zobacz też: Odszkodowanie za opóźnienia w transporcie towarów a odliczenie VAT

Usługi na rzecz polskich podmiotów

Miejscem świadczenia usług na rzecz polskich kontrahentów będzie, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, terytorium Polski. W związku z tym, usługa będzie opodatkowana w Polsce przez Spółkę.

W odniesieniu do wysokości opodatkowania, należy wskazać na § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z tym przepisem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Na mocy przedstawionej regulacji opodatkowane stawką 0% będą usługi transportowe spełniające łącznie następujące warunki:

  • usługobiorcą jest inny podatnik (podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą), który ma siedzibę, lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce;
  • transport odbywa się w całości poza krajem;
  • transport ma miejsce się pomiędzy państwem członkowskim UE a obszarem poza Unią Europejską.

Powyższe przesłanki są w analizowanej sytuacji spełnione. Tak więc usługi Spółki będą więc, z zasady, korzystały ze stawki 0%.

Należy jednakże pamiętać, że skorzystanie z opodatkowania w preferencyjnej wysokości jest uwarunkowane posiadaniem przez Spółkę odpowiednich dokumentów poświadczających świadczone przez nią usługi (§ 6 ust. 2 ww.  rozporządzenia w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Dokumentami tymi są list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy pomiędzy państwem członkowskim a państwem spoza UE.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA