REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE

Subskrybuj nas na Youtube
VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE.
VAT: usługa transportu pomiędzy państwem UE innym niż Polska a miejscem poza UE.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka (polski podatnik VAT) wykonuje usługi transportu drogowego, w tym na trasach przebiegających w całości poza Polską. Podatnik świadczy usługi polegające na transporcie z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (lub odwrotnie). Odbiorcami usług są wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Spółka powzięła wątpliwość odnośnie opodatkowania planowanych świadczeń podatkiem VAT.

Miejsce świadczenia

REKLAMA

REKLAMA

Biorąc pod uwagę okoliczność, że Spółka świadczy usługi na rzecz innych podatników (podmiotów prowadzących samodzielnie działalności gospodarczą) oraz rodzaj tras, miejsce świadczenia usług należy ustalić zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest, z zasady, miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Tak więc, w analizowanej sytuacji podstawową kwestią jest to, gdzie siedzibę mają usługobiorcy. Z uwagi na to, że nie wskazano informacji w tym względzie, należy osobno rozpatrzyć dwa przypadki: świadczenie na rzecz kontrahentów polskich i świadczenie na rzecz podmiotów zagranicznych.

Więcej informacji na temat VAT w logistyce znajdziesz tutaj

REKLAMA

Usługi na rzecz podmiotów zagranicznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli odbiorcą usługi będzie podmiot zagraniczny, z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT wynika, że miejscem świadczenia będzie kraj jego siedziby. Tak więc, nie dojdzie do świadczenia usługi opodatkowanej w Polsce (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury bez naliczania podatku (faktury NP), zgodnie z art. 106a pkt 2 lit a ustawy o VAT. W fakturze tej powinna znaleźć się adnotacja „odwrotne obciążenie” (art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT). Podatek rozliczy w swoim państwie kontrahent Spółki.

Zobacz też: Odszkodowanie za opóźnienia w transporcie towarów a odliczenie VAT

Usługi na rzecz polskich podmiotów

Miejscem świadczenia usług na rzecz polskich kontrahentów będzie, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, terytorium Polski. W związku z tym, usługa będzie opodatkowana w Polsce przez Spółkę.

W odniesieniu do wysokości opodatkowania, należy wskazać na § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z tym przepisem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub

b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Na mocy przedstawionej regulacji opodatkowane stawką 0% będą usługi transportowe spełniające łącznie następujące warunki:

  • usługobiorcą jest inny podatnik (podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą), który ma siedzibę, lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce;
  • transport odbywa się w całości poza krajem;
  • transport ma miejsce się pomiędzy państwem członkowskim UE a obszarem poza Unią Europejską.

Powyższe przesłanki są w analizowanej sytuacji spełnione. Tak więc usługi Spółki będą więc, z zasady, korzystały ze stawki 0%.

Należy jednakże pamiętać, że skorzystanie z opodatkowania w preferencyjnej wysokości jest uwarunkowane posiadaniem przez Spółkę odpowiednich dokumentów poświadczających świadczone przez nią usługi (§ 6 ust. 2 ww.  rozporządzenia w zw. z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Dokumentami tymi są list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy pomiędzy państwem członkowskim a państwem spoza UE.

Tekst: Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA