REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?
Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Które klocki hamulcowe wybrać - półmetaliczne, NAO a może ceramiczne? Odpowiedź w poniższym poradniku.

Wielu kierowców z pamięci wymieni markę, rozmiar i rodzaj zamontowanych w swoim aucie opon, których wybór poprzedziło wielogodzinne przeglądanie stron konkretnych producentów oraz forów internetowych. Dlaczego tak dużą uwagę przywiązujemy do tego elementu wyposażenia pojazdu? Głównie ze względów bezpieczeństwa. Jak głosi dość często powtarzana zasada – opony to jedyny punkt styku samochodu z podłożem. To słuszne założenie, warto jednak rozszerzyć perspektywę wyboru części samochodowych pod kątem bezpiecznej eksploatacji o elementy układu hamulcowego. Tutaj kluczową rolę odgrywają klocki hamulcowe, które w zależności od swojej budowy są lepiej lub gorzej dostosowane do różnych stylów jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej informacji o układzie hamulcowym znajdziesz tutaj

 „Podstawą w procesie wytwarzania klocków hamulcowych jest stworzenie odpowiedniej mieszanki ciernej. Jest ona kluczowym elementem odpowiadającym za ich jakość oraz poszczególne parametry. W zależności od wymagań danego modelu samochodu wykorzystywane są różne składniki. Na rynku dostępne są bowiem klocki z większym lub mniejszym udziałem metali i stopów metali, charakteryzujące się lepszą akustyką, mniejszym zużyciem czy wytrzymałością. Jednak dokonując wyboru, warto zwrócić uwagę także na styl jazdy kierowców, którzy będą użytkowali pojazd” – mówi Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

REKLAMA

Rodzaje klocków hamulcowych

W zależności od wykorzystanych materiałów klocki hamulcowe można podzielić na następujące kategorie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Materiały półmetaliczne (semimetallic) – zawierają ponad 50 % wełny stalowej,  proszku żelaza oraz metali kolorowych (miedzi, brązu, mosiądzu). Stosowane są głównie w USA. Charakteryzują się dobrymi właściwościami akustycznymi, komfortem użytkowania oraz małym zużyciem, w tym również tarczy, jednak są mało stabilne termicznie. W konsekwencji nie są rekomendowana dla pojazdów, które często wykonują hamowania z dużych prędkości. Dodatkowo nie powinny być montowane w samochodach ciężarowych ważących powyżej 6 ton – w tym przypadku ich skuteczność hamowania drastycznie spada, za to rośnie zużycie.
  • Materiały NAO (Non Asbestos Organic) – nie zawierają stali, ani twardych składników ciernych. Stosowane są głównie w Japonii. Materiały te mają bardzo dobre właściwości akustyczne oraz dobrą charakterystykę zużycia.  Nie nadają się jednak do pojazdów osiągających wysokie prędkości oraz jeżdżących z dużym obciążeniem.
  • Materiały o niskiej zawartości stali (low steel) – wagowo zawierają jej do 30 %. Jako zamiennik azbestu stosuje się w nich różne włókna organiczne i nieorganiczne. Materiały te używane są głównie w Europie. Mają gorsze właściwości akustyczne i powodują większe zużycie tarczy niż w przypadku materiałów półmetalicznych. Jednocześnie oferują zdecydowanie większą  odporność  termiczną,  wysoką  skuteczność hamowania w szerokim zakresie temperatury, prędkości i obciążeń. Dlatego stosowane są zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych.
  • Materiały hybrydowe NAO i low steel – kombinacja obu materiałów. To tzw. klocki ceramiczne. Do tej grupy należy zaliczyć nowe materiały właśnie wdrażane do sprzedaży w ramach nowych produktów opracowanych przez firmę Lumag. Będą to pierwsze materiały ceramiczne II generacji, czyli bez zawartości miedzi. Oprócz wysokiej skuteczności hamowania charakteryzują się niskim pyleniem i cichą eksploatacją (nie generują pisków).

Klocki hamulcowe dobierz do stylu jazdy

Wybór odpowiednich klocków hamulcowych jest kwestią indywidualnego stylu jazdy, aktualnych potrzeb kierowcy oraz posiadanego budżetu. W Europie w zdecydowanej większości przypadków ograniczony jest on do produktów o niskiej zawartości stali lub tzw. ceramicznych. Druga z opcji, kojarzona do tej pory raczej z samochodami sportowymi, z każdym rokiem zdobywa coraz większy udział w rynku. Ich rosnąca popularność jest wynikiem m.in. niższego pylenia oraz lepszych właściwości akustycznych, które bezpośrednio przekładają się na komfort podróży. Ten trend zaobserwowali producenci klocków hamulcowych, którzy do swojej oferty wprowadzają coraz więcej tego rodzaju części, dostosowanych już nawet do aut kompaktowych. W rezultacie coraz większe grono kierowców zyskuje szeroki wybór różnego rodzaju klocków hamulcowych, które może w odpowiedni sposób dopasować do swoich indywidualnych preferencji.

Źródło: Materiały prasowe Breck

Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?
Breck
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA