REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?

Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?
Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?

REKLAMA

REKLAMA

Które klocki hamulcowe wybrać - półmetaliczne, NAO a może ceramiczne? Odpowiedź w poniższym poradniku.

Wielu kierowców z pamięci wymieni markę, rozmiar i rodzaj zamontowanych w swoim aucie opon, których wybór poprzedziło wielogodzinne przeglądanie stron konkretnych producentów oraz forów internetowych. Dlaczego tak dużą uwagę przywiązujemy do tego elementu wyposażenia pojazdu? Głównie ze względów bezpieczeństwa. Jak głosi dość często powtarzana zasada – opony to jedyny punkt styku samochodu z podłożem. To słuszne założenie, warto jednak rozszerzyć perspektywę wyboru części samochodowych pod kątem bezpiecznej eksploatacji o elementy układu hamulcowego. Tutaj kluczową rolę odgrywają klocki hamulcowe, które w zależności od swojej budowy są lepiej lub gorzej dostosowane do różnych stylów jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej informacji o układzie hamulcowym znajdziesz tutaj

 „Podstawą w procesie wytwarzania klocków hamulcowych jest stworzenie odpowiedniej mieszanki ciernej. Jest ona kluczowym elementem odpowiadającym za ich jakość oraz poszczególne parametry. W zależności od wymagań danego modelu samochodu wykorzystywane są różne składniki. Na rynku dostępne są bowiem klocki z większym lub mniejszym udziałem metali i stopów metali, charakteryzujące się lepszą akustyką, mniejszym zużyciem czy wytrzymałością. Jednak dokonując wyboru, warto zwrócić uwagę także na styl jazdy kierowców, którzy będą użytkowali pojazd” – mówi Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

REKLAMA

Rodzaje klocków hamulcowych

W zależności od wykorzystanych materiałów klocki hamulcowe można podzielić na następujące kategorie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Materiały półmetaliczne (semimetallic) – zawierają ponad 50 % wełny stalowej,  proszku żelaza oraz metali kolorowych (miedzi, brązu, mosiądzu). Stosowane są głównie w USA. Charakteryzują się dobrymi właściwościami akustycznymi, komfortem użytkowania oraz małym zużyciem, w tym również tarczy, jednak są mało stabilne termicznie. W konsekwencji nie są rekomendowana dla pojazdów, które często wykonują hamowania z dużych prędkości. Dodatkowo nie powinny być montowane w samochodach ciężarowych ważących powyżej 6 ton – w tym przypadku ich skuteczność hamowania drastycznie spada, za to rośnie zużycie.
  • Materiały NAO (Non Asbestos Organic) – nie zawierają stali, ani twardych składników ciernych. Stosowane są głównie w Japonii. Materiały te mają bardzo dobre właściwości akustyczne oraz dobrą charakterystykę zużycia.  Nie nadają się jednak do pojazdów osiągających wysokie prędkości oraz jeżdżących z dużym obciążeniem.
  • Materiały o niskiej zawartości stali (low steel) – wagowo zawierają jej do 30 %. Jako zamiennik azbestu stosuje się w nich różne włókna organiczne i nieorganiczne. Materiały te używane są głównie w Europie. Mają gorsze właściwości akustyczne i powodują większe zużycie tarczy niż w przypadku materiałów półmetalicznych. Jednocześnie oferują zdecydowanie większą  odporność  termiczną,  wysoką  skuteczność hamowania w szerokim zakresie temperatury, prędkości i obciążeń. Dlatego stosowane są zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych.
  • Materiały hybrydowe NAO i low steel – kombinacja obu materiałów. To tzw. klocki ceramiczne. Do tej grupy należy zaliczyć nowe materiały właśnie wdrażane do sprzedaży w ramach nowych produktów opracowanych przez firmę Lumag. Będą to pierwsze materiały ceramiczne II generacji, czyli bez zawartości miedzi. Oprócz wysokiej skuteczności hamowania charakteryzują się niskim pyleniem i cichą eksploatacją (nie generują pisków).

Klocki hamulcowe dobierz do stylu jazdy

Wybór odpowiednich klocków hamulcowych jest kwestią indywidualnego stylu jazdy, aktualnych potrzeb kierowcy oraz posiadanego budżetu. W Europie w zdecydowanej większości przypadków ograniczony jest on do produktów o niskiej zawartości stali lub tzw. ceramicznych. Druga z opcji, kojarzona do tej pory raczej z samochodami sportowymi, z każdym rokiem zdobywa coraz większy udział w rynku. Ich rosnąca popularność jest wynikiem m.in. niższego pylenia oraz lepszych właściwości akustycznych, które bezpośrednio przekładają się na komfort podróży. Ten trend zaobserwowali producenci klocków hamulcowych, którzy do swojej oferty wprowadzają coraz więcej tego rodzaju części, dostosowanych już nawet do aut kompaktowych. W rezultacie coraz większe grono kierowców zyskuje szeroki wybór różnego rodzaju klocków hamulcowych, które może w odpowiedni sposób dopasować do swoich indywidualnych preferencji.

Źródło: Materiały prasowe Breck

Rodzaje klocków hamulcowych - które wybrać?
Breck
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA