REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola klocków hamulcowych przed dłuższym wyjazdem

Weryfikacja stanu klocków hamulcowych Fot. Fotolia
Weryfikacja stanu klocków hamulcowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stanu klocków hamulcowych zależy bezpieczeństwo jazdy. W jaki sposób można ocenić ich stan? Czy potrzebny jest do tego mechanik?

Weryfikacja stanu technicznego klocków hamulcowych

Lista spraw do załatwienia przed każdym wakacyjnym wyjazdem jest niezwykle długa. Bardzo często w pogoni pomiędzy zakupem nowego stroju kąpielowego a wyborem odpowiedniego filtra do opalania zapominamy o podstawowych kwestiach związanych z naszym bezpieczeństwem. W ostatniej chwili przypominamy sobie o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach lub głębokości bieżnika, ale jest to tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej.  W rzeczywistości pomijamy wiele istotnych elementów, wśród których szczególnie warto podkreślić klocki hamulcowe.

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się z nami w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu. Ponadto, mają również wpływ na komfort jazdy, a także na codzienne użytkowanie auta.

Jak ocenić, że klocki hamulcowe uległy zużyciu?

Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu” – mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck.

Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.

REKLAMA

Czy kontrola klocków hamulcowych jest rzeczywiście konieczna?

Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną i tylko w taki sposób należy je zmieniać.

Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze, wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie, odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie, klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych. Warto zatem na bieżąco kontrolować ich wygląd i zużycie, a także stan zacisku hamulcowego, uszczelniaczy, przewodów hamulcowych oraz sprawdzać i okresowo wymieniać płyn hamulcowy. Po czwarte, należy pamiętać również o zaleceniach producenta danego modelu samochodu i się do nich stosować” – wylicza Tomasz Orłowski.

Czy istnieje recepta na piszczące hamulce?

Podczas pracy układu hamulcowego na skutek tarcia mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników. Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki ciernej mogą posiadać one różną twardość, ściśliwość oraz przewodnictwo cieplne. Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym, szczególnie w miejscach prowadzenia klocka. Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne. Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców, do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. „shimy”.

„Shim” jest jednym z kluczowych elementów budowy klocka hamulcowego, wpływającym na komfort jazdy. Głównym jego zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego. Produkty marki Breck są aż w 90% wyposażone w shimy” – tłumaczy  Tomasz Frąckowiak, inżynier ds. konstrukcji Działu Badań i Rozwoju Lumag.

O czym jeszcze pamiętać przed podróżą?

Klocki hamulcowe przez długi czas powinny spełniać swoją rolę polegającą na skutecznym i pewnym hamowaniu. Aby to było możliwe, każdy klocek powinien być zbudowany w taki sam sposób.

W produkcji klocków hamulcowych Breck wykorzystujemy specjalny system Compress Control. Gwarantuje on, że każdy wyprodukowany przez nas produkt jest powtarzalny i oferuje identyczną, wysoką jakość” – dodaje Maciej Roguszka,  specjalista ds. badań Lumag.

Należy pamiętać, że sprawdzenie klocków hamulcowych powinno być jednym z elementów kompleksowej kontroli pojazdu przed wakacyjnym wyjazdem. Wyłącznie pełne skontrolowanie samochodu gwarantuje, że ryzyko potencjalnej usterki na trasie zostanie zmniejszone do minimum. Jednocześnie potencjalna wymiana klocków hamulcowych powinna zostać przeprowadzona przez profesjonalnego mechanika, który da nam pewność, że cała usługa została wykonana fachowo. A po bezpiecznej podróży zostanie już tylko nałożyć odpowiedni krem z filtrem, by w czasie plażowych wycieczek chronił naszą skórę. Udanego urlopu!

Źródło: materiały prasowe BRECK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA