REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola klocków hamulcowych przed dłuższym wyjazdem

Subskrybuj nas na Youtube
Weryfikacja stanu klocków hamulcowych Fot. Fotolia
Weryfikacja stanu klocków hamulcowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stanu klocków hamulcowych zależy bezpieczeństwo jazdy. W jaki sposób można ocenić ich stan? Czy potrzebny jest do tego mechanik?

Weryfikacja stanu technicznego klocków hamulcowych

REKLAMA

Lista spraw do załatwienia przed każdym wakacyjnym wyjazdem jest niezwykle długa. Bardzo często w pogoni pomiędzy zakupem nowego stroju kąpielowego a wyborem odpowiedniego filtra do opalania zapominamy o podstawowych kwestiach związanych z naszym bezpieczeństwem. W ostatniej chwili przypominamy sobie o konieczności sprawdzenia ciśnienia w oponach lub głębokości bieżnika, ale jest to tylko przysłowiowy wierzchołek góry lodowej.  W rzeczywistości pomijamy wiele istotnych elementów, wśród których szczególnie warto podkreślić klocki hamulcowe.

REKLAMA

Układ hamulcowy należy do najważniejszych systemów mechanicznych w całym samochodzie. Jego sprawność przekłada się bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo wszystkich osób znajdujących się z nami w aucie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Jednym z kluczowych elementów tego systemu są klocki hamulcowe, będące integralną częścią hamulców tarczowych. Ich główną funkcją jest bezpieczne i efektywne zatrzymywanie pojazdu. Ponadto, mają również wpływ na komfort jazdy, a także na codzienne użytkowanie auta.

Jak ocenić, że klocki hamulcowe uległy zużyciu?

REKLAMA

Najczęstszym objawem, świadczącym o konieczności wymiany klocków może być charakterystyczny, głośny pisk, powstający przez ocieranie metalowego czujnika o tarczę, wydawany przez akustyczny czujnik zużycia klocka hamulcowego. Szybka diagnostyka w większości dostępnych na rynku, nowych samochodach jest także możliwa dzięki elektrycznym czujnikom zużycia, które sygnalizują konieczność wizyty w warsztacie i wymiany części. Należy pamiętać, że klocki o mniejszej grubości mają niższą pojemność cieplną od nominalnych wyrobów, co może skutkować spadkiem skuteczności hamowania. Trzeba mieć to na uwadze szczególnie przy użytkowaniu pojazdów w trakcie wypraw wakacyjnych, np. podczas szybkiej jazdy autostradą, zjazdów górskich czy zwiększonego natężenia ruchu” – mówi Tomasz Orłowski, szef Działu Badań i Rozwoju Lumag, producenta klocków hamulcowych Breck.

Wystąpienie tych niepokojących symptomów w aucie powinno wzbudzić naszą szczególną czujność, gdyż wiążą się one ze spadkiem efektywności hamowania, a co za tym idzie z obniżeniem poziomu bezpieczeństwa.

Czy kontrola klocków hamulcowych jest rzeczywiście konieczna?

Kontrola klocków hamulcowych jest jednym z obowiązkowych punktów przeglądu serwisowego. Warto go również wykonać przed planowanym dłuższym wyjazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W większości przypadków, żeby dokładnie określić grubość okładziny ciernej, należy zdemontować koła. Jeśli grubość materiału ciernego niebezpiecznie zbliża się do 3-4 mm, należy pilnie dokonać wymiany klocków hamulcowych. Są one sprzedawane w kompletach na oś przednią i tylną i tylko w taki sposób należy je zmieniać.

Eksploatacja i dobór odpowiednich klocków ma związek z wieloma czynnikami. Po pierwsze, wpływa na nie styl jazdy kierowcy. Po drugie, odpowiednie dostosowanie rodzaju produktu do gabarytów i modelu auta. Po trzecie, klocki są uzależnione w swojej pracy od tarcz hamulcowych. Warto zatem na bieżąco kontrolować ich wygląd i zużycie, a także stan zacisku hamulcowego, uszczelniaczy, przewodów hamulcowych oraz sprawdzać i okresowo wymieniać płyn hamulcowy. Po czwarte, należy pamiętać również o zaleceniach producenta danego modelu samochodu i się do nich stosować” – wylicza Tomasz Orłowski.

Czy istnieje recepta na piszczące hamulce?

Podczas pracy układu hamulcowego na skutek tarcia mogą pojawić się drgania o wysokiej częstotliwości, słyszalne jako piski. Może to być spowodowane przez kilka czynników. Pierwszym z nich mogą być materiały wykorzystane do budowy tarcz oraz okładziny ciernej, z której w głównej mierze składają się klocki. W zależności od użytej mieszanki ciernej mogą posiadać one różną twardość, ściśliwość oraz przewodnictwo cieplne. Kolejnym powodem piszczenia mogą być zanieczyszczenia, które gromadzą się w układzie hamulcowym, szczególnie w miejscach prowadzenia klocka. Warto pamiętać też o odpowiedniej jakości montażu klocków, która także ma wpływ na komfort jazdy i wrażenia akustyczne. Aby zminimalizować ryzyko piszczących hamulców, do budowy klocków wykorzystuje się nakładki antypiskowe, tzw. „shimy”.

„Shim” jest jednym z kluczowych elementów budowy klocka hamulcowego, wpływającym na komfort jazdy. Głównym jego zadaniem jest nie tylko tłumienie drgań i zapobieganie piskom, ale także pełnienie funkcji izolatora termicznego, stanowiącego dodatkową barierę przed nadmiernym nagrzewaniem się zacisku i płynu hamulcowego. Produkty marki Breck są aż w 90% wyposażone w shimy” – tłumaczy  Tomasz Frąckowiak, inżynier ds. konstrukcji Działu Badań i Rozwoju Lumag.

O czym jeszcze pamiętać przed podróżą?

Klocki hamulcowe przez długi czas powinny spełniać swoją rolę polegającą na skutecznym i pewnym hamowaniu. Aby to było możliwe, każdy klocek powinien być zbudowany w taki sam sposób.

W produkcji klocków hamulcowych Breck wykorzystujemy specjalny system Compress Control. Gwarantuje on, że każdy wyprodukowany przez nas produkt jest powtarzalny i oferuje identyczną, wysoką jakość” – dodaje Maciej Roguszka,  specjalista ds. badań Lumag.

Należy pamiętać, że sprawdzenie klocków hamulcowych powinno być jednym z elementów kompleksowej kontroli pojazdu przed wakacyjnym wyjazdem. Wyłącznie pełne skontrolowanie samochodu gwarantuje, że ryzyko potencjalnej usterki na trasie zostanie zmniejszone do minimum. Jednocześnie potencjalna wymiana klocków hamulcowych powinna zostać przeprowadzona przez profesjonalnego mechanika, który da nam pewność, że cała usługa została wykonana fachowo. A po bezpiecznej podróży zostanie już tylko nałożyć odpowiedni krem z filtrem, by w czasie plażowych wycieczek chronił naszą skórę. Udanego urlopu!

Źródło: materiały prasowe BRECK

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA