REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wady i zalety elektrycznego hamulca postojowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Wady i zalety elektrycznego hamulca postojowego
Wady i zalety elektrycznego hamulca postojowego
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Elektrycznie sterowany hamulec ręczny jest już obecny w większości aut sprzedawanych w salonach. Jakie wady i zalety ma to rozwiązanie?

Elektryczny hamulec ręczny spełnia te same założenia, co jego klasyczny, mechaniczny odpowiednik. Urządzenie to służy do unieruchomienia pojazdu, a w razie wystąpienia sytuacji krytycznej, uniemożliwiającej użycie podstawowego układu hamulcowego, ma umożliwić zatrzymanie auta. Na rynku chyba już nie ma producenta, który nie stosowałby elektrycznie sterowanego hamulca ręcznego w swoich pojazdach.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zalety ma elektryczny hamulec ręczny?

Jedną z zalet tego rozwiązania jest jego estetyka. Do obsługi elektrycznego hamulca ręcznego wystarczy przycisk, a nie jak w przypadku klasycznego "ręcznego" dźwignia. To pozwala projektantom tworzyć ładniejsze projekty wnętrz. Sterowanie przyciskiem zwalnia kierowcę od używania siły - wystarczy pociągnąć lub wcisnąć przełącznik a silnik elektryczny zaciągnie linkę lub siłowniki w zaciskach zablokują koła.

Elektrycznie sterowany hamulec ręczny może też być sterowany automatycznie, dzięki czemu po wyłączeniu silnika komputer sam uruchomi urządzenie, tym samym zabezpieczając nasz pojazd przed stoczeniem. Dzięki elektrycznemu "ręcznemu" możliwe jest też łatwiejsze ruszanie pod wzniesienie - albo komputer sam zablokuje koła i odblokuje je tuż po ruszeniu, albo sami możemy uruchomić urządzenie, jego odblokowanie nastąpi w chwili ruszenia.

Jeśli będzie miała miejsce sytuacja, że podstawowy układ hamulcowy odmówi posłuszeństwa, będziemy zmuszeni do skorzystania z hamulca ręcznego. Ten elektrycznie sterowany ma tę zaletę, że nie doprowadza do zablokowania kół w trakcie wytracania prędkości. Wymuszenie tego trybu pracy elektrycznego "ręcznego" następuje w trakcie trzymania przycisku w pozycji uruchomienia układu.

REKLAMA

Jakie wady ma elektryczny hamulec ręczny?

Jedną z wad tego rozwiązania, którzy dostrzegą kierowcy lubiący sportowy styl jazdy, jest brak możliwości zablokowania tylnych kół, co uniemożliwia np. zaciśnięcie zakrętu lub gwałtowne przestawienie auta w poprzek dotychczasowego kierunku jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna wada elektrycznie sterowanego hamulca pomocniczego jest koszt jego serwisowania. Przy ujemnych temperaturach wilgoć dostająca się do pancerzy linek hamulcowych i elektrycznych siłowników zamarza, uniemożliwiając odblokowanie hamulca. Kontrola i smarowanie mechanizmu może kosztować 150-200 zł, z kolei naprawa takiego układu może się wiązać z wydaniem kilkuset, a nawet ponad tysiąca złotych.

Problem z elektrycznym hamulcem ręcznym może się dodatkowo pojawić w przypadku samochodu ze słabym akumulatorem - w takiej sytuacji układ nie odblokuje kół i nie pozwoli na ruszenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA