REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy i jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Kiedy i jak często wymieniać płyn hamulcowy?/Fot. Fotolia
Kiedy i jak często wymieniać płyn hamulcowy?/Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płyn hamulcowy odgrywa bardzo ważną rolę w procesie hamowania. Płyn ten przenosi ciśnienia od pompy hamulcowej do cylinderka hamulcowego, dzięki czemu klocki lub szczęki hamulcowe mogą docisnąć się do tarczy lub bębna. Kiedy i jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Dlaczego płyn hamulcowy się „gotuje”?

Zjawisko „gotowania się” płynu hamulcowego jest związane z wysokimi temperaturami powstającymi w trakcie hamowania, czyli przykładowo ściskania klocków hamulcowych na tarczach hamulcowych. W wyniku wzajemnego tarcia się powierzchni powstaje wysoka temperatura, która równocześnie zwiększa temperaturę płynu hamulcowego. W nagrzewającej się cieczy pojawiają się bąbelki pary, a płyn hamulcowy staje się ściśliwy, co prowadzi do spadku skuteczności hamowania. W pewnym momencie może dojść do tego, że pedał hamulca po prostu będzie wpadał w podłogę, a auto wcale nie będzie zwalniać.

REKLAMA

Do „gotowania się” płynu hamulcowego najczęściej dochodzi na torach wyścigowych, podczas dynamicznej jazdy po krętej drodze lub podczas zbyt częstego korzystania z pedału hamulca w trakcie zjeżdżania z góry (w górach powinno się w głównej mierze hamować silnikiem).

Co znaczy, że płyn hamulcowy jest higroskopijny?

Higroskopijność to wchłanianie wody przez niektóre substancje, a do takich należy właśnie płyn hamulcowy. Świeży płyn hamulcowy wrze dopiero w okolicach 250-300 lub więcej stopni Celsjusza, jednak wystarczy nawet kilkuprocentowa zawartość wody w płynie, by temperatura wrzenia płynu hamulcowego spadła nawet poniżej 100 stopni Celsjusza. Z tego powodu warto co jakiś czas sprawdzić stan płynu hamulcowego w układzie za pomocą specjalnego testera, który podpowie nam jaka jest zawartość wody w płynie hamulcowym.

Kiedy i jak często wymieniać płyn hamulcowy?

REKLAMA

Płyn hamulcowy powinniśmy wymieniać co dwa lata lub nie więcej niż 60 tys. km. Niestety wielu kierowców lekceważy stan płynu hamulcowego, przez co przypominają sobie o wymianie płynu dopiero wtedy, gdy dojdzie do „zagotowania się” cieczy w układzie hamulcowym. Warto również pamiętać, że świeży płyn ma lepsze właściwości antykorozyjne, dzięki czemu zapobiega m.in. zapieczeniu się i korozji cylinderków.

Jeśli sami nie potrafimy wymienić płynu hamulcowego w układzie hamulcowym lub nie mamy ku temu narzędzi, to lepiej zdać się na mechaników z warsztatu. Jeśli powietrze trafi do układu hamulcowego samodzielne odpowietrzenie przewodów może zająć sporo czasu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA