Kiedy opona jest do wymiany?
REKLAMA
REKLAMA
Opona odpowiada za wiele funkcji i ma bezpośredni wpływ na drogę hamowania, poziom hałasu, zużycie paliwa, przyspieszenie oraz trakcję. Powinniśmy regularnie sprawdzać stan opon w naszych autach. Wpływ na zachowanie opony podczas jazd ma nie tylko głębokość bieżnika, ale też wiek opony oraz jej uszkodzenia. Wielu kierowców ignoruje informację o wieku opony, skupiając się na jej wyglądzie zewnętrznym. Opona naturalnie ulega procesowi starzenia i po pewnym czasie może stwarzać zagrożenie na drodze.
REKLAMA
Kiedy opona jest do wymiany? Jakie uszkodzenia mechaniczne dyskwalifikują oponę?
1. Uszkodzenie stopki. Najczęstszą przyczyna jest zły montaż lub demontaż w warsztacie, używający niewłaściwych narzędzi. Aby uniknąć kłopotów, wybierajmy renomowane warsztaty. Opona nadaje się do wyrzucenia.
2. Uszkodzenie drutówki. Przypomnijmy, że drutówka ma za zadane utrzymać oponę na feldze. Rozerwanie drutówki, może doprowadzić do rozerwania opony i groźnego w skutkach wypadku.
3. Luźne nitki kordu. Objawia się charakterystyczną pręgą pojawiającą się na boku opony. Opona do wymiany.
4. Opony zimowe z bieżnikiem poniżej 4 mm. Pomimo bieżnika zgodnego z przepisami, opona znacznie traci swoje właściwości na śniegu. Lepiej już wtedy myśleć o jej wymianie.
5. Kontakt opony z agresywną substancją. Zaparkowanie na kałuży, np. płynie hamulcowy, zwykle kończy się koniecznością wymiany opony. Ostre substancje działają degradacyjnie dla struktury opony.
6. Zwracajmy uwagę na oznaczenia opony. Brak oznaczenia, szczególnie indeksu prędkości, nie dopuszczona opony do ruchu na drogach publicznych.
7. Jakiekolwiek wybrzuszenia czy mikropęknięcia dyskwalifikują oponę z użytkowania. Mogą się pojawić, gdy za szybko wjedziemy na krawężnik lub po przejechaniu przez dziurawe ulice. W razie uszkodzenia opony, sprawdźmy też stan felg.
8. Uważajcie na przegrzanie opony, spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem. Badania Amerykańskiego Związku Producentów Wyrobów Gumowych wykazały, że opona eksploatowana przy ciśnieniu o 80% niższym od nominalnego, jest narażona na wewnętrzne uszkodzenia. Jest to niewidoczne dla ludzkiego oka.
9. Zniekształcenia bieżnika. Może być spowodowana jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem lub zbyt wysokim. Taka opona powinna być wycofana z eksploatacji.
10. Nierównomierne zużycie bieżnika. Przyczyną, np. większego zużycia bieżnika w środkowej części, najczęściej jest nieprawidłowe ciśnienie albo zła geometria kół.
REKLAMA
11. Równie groźnym jest miejscowe zużywanie bieżnika. Przyczyną tego zjawiska może być ostre hamowanie bez systemu ABS, kiedy koła są unieruchamiane. Takie opony nie nadają się dalszego użytkowania, ze względu m.in. na silne wibracje podczas jazdy.
12. Uważajcie na pęknięty bok opony. Ten element konstrukcyjny opony odpowiedzialny jest komfort jazdy i zabezpiecza całą oponę przed uszkodzeniami. Gdy pęknie, np. wysokiej temperatury, nie warto ryzykować dalszą jazdą.
13. Naturalnie, dziura w bieżniku spowodowana najechaniem na gwóźdź, uniemożliwia dalszą jazdę. Czasami udaje się naprawić tak uszkodzona oponę, wszystko zależy od skali uszkodzenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.