REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Nieważne czy jest markowa, czy budżetowa, niektóre uszkodzenia dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Nie warto się narażać. Sprawdź, kiedy opona jest do wymiany.

Opona odpowiada za wiele funkcji i ma bezpośredni wpływ na drogę hamowania, poziom hałasu, zużycie paliwa, przyspieszenie oraz trakcję. Powinniśmy regularnie sprawdzać stan opon w naszych autach. Wpływ na zachowanie opony podczas jazd ma nie tylko głębokość bieżnika, ale też wiek opony oraz jej uszkodzenia. Wielu kierowców ignoruje informację o wieku opony, skupiając się na jej wyglądzie zewnętrznym. Opona naturalnie ulega procesowi starzenia i po pewnym czasie może stwarzać zagrożenie na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy opona jest do wymiany? Jakie uszkodzenia mechaniczne dyskwalifikują oponę?

1. Uszkodzenie stopki. Najczęstszą przyczyna jest zły montaż lub demontaż w warsztacie, używający niewłaściwych narzędzi. Aby uniknąć kłopotów, wybierajmy renomowane warsztaty. Opona nadaje się do wyrzucenia.

2. Uszkodzenie drutówki. Przypomnijmy, że drutówka ma za zadane utrzymać oponę na feldze. Rozerwanie drutówki, może doprowadzić do rozerwania opony i groźnego w skutkach wypadku.

3. Luźne nitki kordu. Objawia się charakterystyczną pręgą pojawiającą się na boku opony. Opona do wymiany.

REKLAMA

4. Opony zimowe z bieżnikiem poniżej 4 mm. Pomimo bieżnika zgodnego z przepisami, opona znacznie traci swoje właściwości na śniegu. Lepiej już wtedy myśleć o jej wymianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Kontakt opony z agresywną substancją. Zaparkowanie na kałuży, np. płynie hamulcowy, zwykle kończy się koniecznością wymiany opony. Ostre substancje działają degradacyjnie dla struktury opony.

6. Zwracajmy uwagę na oznaczenia opony. Brak oznaczenia, szczególnie indeksu prędkości, nie dopuszczona opony do ruchu na drogach publicznych.

7. Jakiekolwiek wybrzuszenia czy mikropęknięcia dyskwalifikują oponę z użytkowania. Mogą się pojawić, gdy za szybko wjedziemy na krawężnik lub po przejechaniu przez dziurawe ulice. W razie uszkodzenia opony, sprawdźmy też stan felg.

8. Uważajcie na przegrzanie opony, spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem. Badania Amerykańskiego Związku Producentów Wyrobów Gumowych wykazały, że opona eksploatowana przy ciśnieniu o 80% niższym od nominalnego, jest narażona na wewnętrzne uszkodzenia. Jest to niewidoczne dla ludzkiego oka.

9. Zniekształcenia bieżnika. Może być spowodowana jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem lub zbyt wysokim. Taka opona powinna być wycofana z eksploatacji.

10. Nierównomierne zużycie bieżnika. Przyczyną, np. większego zużycia bieżnika w środkowej części, najczęściej jest nieprawidłowe ciśnienie albo zła geometria kół.

11. Równie groźnym jest miejscowe zużywanie bieżnika. Przyczyną tego zjawiska może być ostre hamowanie bez systemu ABS, kiedy koła są unieruchamiane. Takie opony nie nadają się dalszego użytkowania, ze względu m.in. na silne wibracje podczas jazdy.

12. Uważajcie na pęknięty bok opony. Ten element konstrukcyjny opony odpowiedzialny jest komfort jazdy i zabezpiecza całą oponę przed uszkodzeniami. Gdy pęknie, np. wysokiej temperatury, nie warto ryzykować dalszą jazdą.

13. Naturalnie, dziura w bieżniku spowodowana najechaniem na gwóźdź, uniemożliwia dalszą jazdę. Czasami udaje się naprawić tak uszkodzona oponę, wszystko zależy od skali uszkodzenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA