REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opona jest do wymiany?

Sebastian Tomaszewski
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Nieważne czy jest markowa, czy budżetowa, niektóre uszkodzenia dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Nie warto się narażać. Sprawdź, kiedy opona jest do wymiany.

Opona odpowiada za wiele funkcji i ma bezpośredni wpływ na drogę hamowania, poziom hałasu, zużycie paliwa, przyspieszenie oraz trakcję. Powinniśmy regularnie sprawdzać stan opon w naszych autach. Wpływ na zachowanie opony podczas jazd ma nie tylko głębokość bieżnika, ale też wiek opony oraz jej uszkodzenia. Wielu kierowców ignoruje informację o wieku opony, skupiając się na jej wyglądzie zewnętrznym. Opona naturalnie ulega procesowi starzenia i po pewnym czasie może stwarzać zagrożenie na drodze.

REKLAMA

Kiedy opona jest do wymiany? Jakie uszkodzenia mechaniczne dyskwalifikują oponę?

1. Uszkodzenie stopki. Najczęstszą przyczyna jest zły montaż lub demontaż w warsztacie, używający niewłaściwych narzędzi. Aby uniknąć kłopotów, wybierajmy renomowane warsztaty. Opona nadaje się do wyrzucenia.

2. Uszkodzenie drutówki. Przypomnijmy, że drutówka ma za zadane utrzymać oponę na feldze. Rozerwanie drutówki, może doprowadzić do rozerwania opony i groźnego w skutkach wypadku.

3. Luźne nitki kordu. Objawia się charakterystyczną pręgą pojawiającą się na boku opony. Opona do wymiany.

4. Opony zimowe z bieżnikiem poniżej 4 mm. Pomimo bieżnika zgodnego z przepisami, opona znacznie traci swoje właściwości na śniegu. Lepiej już wtedy myśleć o jej wymianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Kontakt opony z agresywną substancją. Zaparkowanie na kałuży, np. płynie hamulcowy, zwykle kończy się koniecznością wymiany opony. Ostre substancje działają degradacyjnie dla struktury opony.

6. Zwracajmy uwagę na oznaczenia opony. Brak oznaczenia, szczególnie indeksu prędkości, nie dopuszczona opony do ruchu na drogach publicznych.

7. Jakiekolwiek wybrzuszenia czy mikropęknięcia dyskwalifikują oponę z użytkowania. Mogą się pojawić, gdy za szybko wjedziemy na krawężnik lub po przejechaniu przez dziurawe ulice. W razie uszkodzenia opony, sprawdźmy też stan felg.

8. Uważajcie na przegrzanie opony, spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem. Badania Amerykańskiego Związku Producentów Wyrobów Gumowych wykazały, że opona eksploatowana przy ciśnieniu o 80% niższym od nominalnego, jest narażona na wewnętrzne uszkodzenia. Jest to niewidoczne dla ludzkiego oka.

9. Zniekształcenia bieżnika. Może być spowodowana jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem lub zbyt wysokim. Taka opona powinna być wycofana z eksploatacji.

10. Nierównomierne zużycie bieżnika. Przyczyną, np. większego zużycia bieżnika w środkowej części, najczęściej jest nieprawidłowe ciśnienie albo zła geometria kół.

REKLAMA

11. Równie groźnym jest miejscowe zużywanie bieżnika. Przyczyną tego zjawiska może być ostre hamowanie bez systemu ABS, kiedy koła są unieruchamiane. Takie opony nie nadają się dalszego użytkowania, ze względu m.in. na silne wibracje podczas jazdy.

12. Uważajcie na pęknięty bok opony. Ten element konstrukcyjny opony odpowiedzialny jest komfort jazdy i zabezpiecza całą oponę przed uszkodzeniami. Gdy pęknie, np. wysokiej temperatury, nie warto ryzykować dalszą jazdą.

13. Naturalnie, dziura w bieżniku spowodowana najechaniem na gwóźdź, uniemożliwia dalszą jazdę. Czasami udaje się naprawić tak uszkodzona oponę, wszystko zależy od skali uszkodzenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA