REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Kiedy opona jest do wymiany? / fot. Nokian
Nokian

REKLAMA

REKLAMA

Nieważne czy jest markowa, czy budżetowa, niektóre uszkodzenia dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Nie warto się narażać. Sprawdź, kiedy opona jest do wymiany.

Opona odpowiada za wiele funkcji i ma bezpośredni wpływ na drogę hamowania, poziom hałasu, zużycie paliwa, przyspieszenie oraz trakcję. Powinniśmy regularnie sprawdzać stan opon w naszych autach. Wpływ na zachowanie opony podczas jazd ma nie tylko głębokość bieżnika, ale też wiek opony oraz jej uszkodzenia. Wielu kierowców ignoruje informację o wieku opony, skupiając się na jej wyglądzie zewnętrznym. Opona naturalnie ulega procesowi starzenia i po pewnym czasie może stwarzać zagrożenie na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy opona jest do wymiany? Jakie uszkodzenia mechaniczne dyskwalifikują oponę?

1. Uszkodzenie stopki. Najczęstszą przyczyna jest zły montaż lub demontaż w warsztacie, używający niewłaściwych narzędzi. Aby uniknąć kłopotów, wybierajmy renomowane warsztaty. Opona nadaje się do wyrzucenia.

2. Uszkodzenie drutówki. Przypomnijmy, że drutówka ma za zadane utrzymać oponę na feldze. Rozerwanie drutówki, może doprowadzić do rozerwania opony i groźnego w skutkach wypadku.

3. Luźne nitki kordu. Objawia się charakterystyczną pręgą pojawiającą się na boku opony. Opona do wymiany.

REKLAMA

4. Opony zimowe z bieżnikiem poniżej 4 mm. Pomimo bieżnika zgodnego z przepisami, opona znacznie traci swoje właściwości na śniegu. Lepiej już wtedy myśleć o jej wymianie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Kontakt opony z agresywną substancją. Zaparkowanie na kałuży, np. płynie hamulcowy, zwykle kończy się koniecznością wymiany opony. Ostre substancje działają degradacyjnie dla struktury opony.

6. Zwracajmy uwagę na oznaczenia opony. Brak oznaczenia, szczególnie indeksu prędkości, nie dopuszczona opony do ruchu na drogach publicznych.

7. Jakiekolwiek wybrzuszenia czy mikropęknięcia dyskwalifikują oponę z użytkowania. Mogą się pojawić, gdy za szybko wjedziemy na krawężnik lub po przejechaniu przez dziurawe ulice. W razie uszkodzenia opony, sprawdźmy też stan felg.

8. Uważajcie na przegrzanie opony, spowodowane jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem. Badania Amerykańskiego Związku Producentów Wyrobów Gumowych wykazały, że opona eksploatowana przy ciśnieniu o 80% niższym od nominalnego, jest narażona na wewnętrzne uszkodzenia. Jest to niewidoczne dla ludzkiego oka.

9. Zniekształcenia bieżnika. Może być spowodowana jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem lub zbyt wysokim. Taka opona powinna być wycofana z eksploatacji.

10. Nierównomierne zużycie bieżnika. Przyczyną, np. większego zużycia bieżnika w środkowej części, najczęściej jest nieprawidłowe ciśnienie albo zła geometria kół.

11. Równie groźnym jest miejscowe zużywanie bieżnika. Przyczyną tego zjawiska może być ostre hamowanie bez systemu ABS, kiedy koła są unieruchamiane. Takie opony nie nadają się dalszego użytkowania, ze względu m.in. na silne wibracje podczas jazdy.

12. Uważajcie na pęknięty bok opony. Ten element konstrukcyjny opony odpowiedzialny jest komfort jazdy i zabezpiecza całą oponę przed uszkodzeniami. Gdy pęknie, np. wysokiej temperatury, nie warto ryzykować dalszą jazdą.

13. Naturalnie, dziura w bieżniku spowodowana najechaniem na gwóźdź, uniemożliwia dalszą jazdę. Czasami udaje się naprawić tak uszkodzona oponę, wszystko zależy od skali uszkodzenia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA