REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na którą oś założyć lepsze opony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Na którą oś założyć lepsze opony? / fot. Newspress
Na którą oś założyć lepsze opony? / fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przy okazji każdej zmiany opon zimowych na letnie i na odwrót tysiące polskich kierowców ma wątpliwości związane z ogumieniem. Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną? Podpowiadamy jak założyć opony, by nie ucierpiało na tym bezpieczeństwo podróżowania.

REKLAMA

Dylemat kierowców co każdy sezon: na którą oś zamontować lepsze opony. To normalne, że opony zamontowane na osi napędzanej zużywają się szybciej. Warto kontrolować stan naszych opon, bo mają bezpośredni wpływ na zachowanie naszego samochodu na drodze, szczególnie w trudniejszych warunkach. Nie tylko grubość bieżnika wpływa na to, jak dobrze opona odprowadzi wodę lub na jakim dystansie zahamuje. Przypominamy, że polskie prawo o ruchu drogowym zakazuje eksploatowania opony na drodze publicznej, jeśli ma poniżej 1,6 mm grubości bieżnika. My radzimy nie czekać do minimalnej dopuszczanej grubości bieżnika i wymienić już przy 3 mm. Tym bardziej, gdy wybieramy się do krajów Europy Zachodniej, np. Francji, w której przepisy w tej kwestii są o wiele bardziej restrykcyjne.

REKLAMA

Na eksploatację opon wpływ ma także jej wiek. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów nic o tym nie napisano – brakuje przepisów, które określałyby dopuszczalny wiek opony. Opona z wiekiem ulega całkowicie naturalnemu procesowi starzenia. Twardnieje, a jej właściwości ulegają znacznemu spadkowi, pomimo dobrego wyglądu i głębokiego bieżnika. Proces przyspiesza nieprawidłowe przechowywanie opony. Opona traci już swoje parametry po sześciu latach od wyprodukowania.

Na którą oś założyć lepsze opony?

REKLAMA

Pomysł montowania lepszych opon na tylną oś samochodu napędzanego na przód może wydawać się mało rozsądny. Przecież auto z lepszymi oponami na przedniej osi ma krótszy dystans hamowania i szybciej łapie przyczepność podczas przyspieszania (szczególnie w mocniejszych silnikach). Jednak ze względu na stabilniejsze zachowanie pojazdu podczas manewrów, mniejsze dociążenie tylnej osi lub bardziej przewidywalnego zachowania podczas gwałtowniejszych zmianom toru jazdy, warto zakładać lepsze opony na tylną oś. Zdecydowanie łatwiej jest wyprowadzić samochód z podsterowności niż z nadsterowności spowodowanej gorszymi oponami z tyłu. Zresztą sami producenci tak zestrajają zwieszenia, by samochody w razie poślizgu wpadały w bezpieczniejszą podsterowność.

Odradzamy montowania zużytych opon na jakiejkolwiek z osi. Nie trzeba od razu kupować najdroższych opon od renomowanego producenta. Dla większości kierowców wystarczą modele z klasy niższej-średniej. To lepszy pomysł, niż kupowanie 3-letniej opony wysokiej klasy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA