REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce wciąż drogi posypywane są solą, która działa destrukcyjnie na podwozie i nadwozie naszego samochodu - w wyniku reakcji chemicznych na metalowych częściach pojawia się korozja, a w jej efekcie rdza. Podpowiadamy, co zrobić i jak usunąć rdzę w aucie.

Średni wiek samochodów w Polsce oferowanych w portalach ogłoszeniowych to 12 lat – wynika z ostatniej analizy AAA Auto. Niemal pełnoletnie samochody niemal zawsze mają już większy lub mniejszy problem z rdzą. Ten problem dotyka już nawet kilkuletnie auta, w których zastosowano słabiej jakości lakiery (auta dostawcze) albo niechlujnie i przeprowadzona niezgodnie z wytycznymi producenta naprawa blacharsko-lakiernicza. Problem korodowania nie dotyka tylko tanich aut. Przykładem może być Mercedes-Benz Vito I generacji lub model E W210, który zapamiętany został głównie z dużej podatności na korozję, szczególnie w okolicach nadkoli i klapy bagażnika. Rdzawy problem nie omijał też m.in. BMW E36, Mazdy 6 I generacji (szczególnie z pierwszych lat produkcji), Nissana Primery P11. Były też modele, w których po kilku miesiącach po wyjeździe z salonu pojawiały się pierwsze oznaki korozji. Niechlubnie zapamiętany został Ford Escort lub Mondeo, Opel Corsa B czy modele Daewoo, jak Tico i Matiz.

REKLAMA

Rdza w aucie - jak się przed nią chronić?

REKLAMA

Nie jest tajemnicą, że auta zostawiane „pod chmurką” są bardziej podatne na korozję. Szczególnie, gdy zostawiany samochód poza terenem utwardzonym. Takie powierzchnie jak np. trawniki, utrzymują dużo wilgoci powodującej szybszą korozję podwozia. Samochód lepiej zostawiać na asfalcie lub w wentylowanym garażu, w którym będzie skutecznie chroniony przed negatywnymi działaniami czynników zewnętrznych.

Specjalnym aerozolem antykorozyjnym konserwujemy drzwi, progi, klapę bagażnika aplikując preparat w otwory technologiczne. Regularnie mycie naszego auta, szczególnie w okresie zimowym, zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się rdzy. Zanieczyszczenia nie tylko wyglądają nieestetycznie, największym zagrożeniem jest wilgoć bezpośrednio przyczyniająca się do korozji. Nie zapominajmy o zabezpieczeniu nadwozia porządnym, twardym woskiem. Nie ignorujmy nawet drobnych wgnieceń i rys. Powstają najczęściej na parkingach przed galeriami handlowymi albo są skutkiem częstej jazdy po autostradach, albo drogach gorszej jakości, gdzie kamienie uderzają o maskę. W uszkodzeniach gromadzi się woda, powodująca korozję. W przypadku niedużych odprysków do podkładu, zróbmy zaprawkę. Po pierwsze, sprawdźmy kod lakieru albo zostawmy u lakiernika pokrywę wlewu, aby mógł przygotować dla nas odpowiednią barwę. Po drugie, ścieramy stary lakier papierem ściernym, czyścimy i przygotowujemy powierzchnię (np. benzyną ekstrakcyjną) i kładziemy szpachle. Czekamy na jej wyschnięcie, a następnie szlifujemy do grubości lakieru. Na końcu kładziemy wcześniej przygotowany lakier. Taki zabieg powinien skutecznie zatrzymać dalsze ogniska korozji.

REKLAMA

Płytkie rysy najszybciej usuniemy pastą lub mleczkiem lekkościernym (koszt: ok. 15 zł). Przed przystąpieniem do prac, umyjmy nadwozie i oczyśćmy je glinką, która usunie niewidzialny na pierwszy rzut oka brud z karoserii. Na czysty lakier nakładamy cienką warstwę mleczka lub pasty za pomocą miękkiego padu polerskiego. Po nałożeniu, ściereczką z mikrofibry polerujemy cały element. Po wszystkim warto nałożyć na lakier twardy wosk.

Nie zapomnijmy o konserwacji układu zawieszenia czy elementów nadkoli, Korozja zaczyna się zwykle od podwozia, które jest bardziej narażone na trudne warunki atmosferyczne i sól na drodze. Konserwacje należy zacząć od porządnego mycia i usunięcia starej powłoki bitumicznej. Usługę możemy zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi albo zrobić to samemu. Nie polecamy farb antykorozyjnych. Rekomendujemy środki do konserwacji podwozia nanoszone warstwami, które kupimy już za 10 zł. Chronią przed solą, wodą, uderzeniami kamieni oraz działają dźwiękochłonnie. Konserwację powtarzamy co roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zaniedbujmy przewodów odpływowych. Czyszczenie podszybia jest bardzo istotne. Po czasie tracą drożność, np. przez zalegające liście. Skutkiem jest dostawanie się wody do wnętrza. Nietrudno sobie wyobrazić, jakich szkód może wyrządzić stojąca woda w podłodze.

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Pierwsze oznaki rdzy na karoserii nie muszą od razu oznaczać dużego problemu. Korozja elementów nadwozia takich jak zderzaki lub drzwi nie ma wpływu na nasze bezpieczeństwo w czasie wypadku. Co więcej, mniejszymi ogniskami korozji możemy się zając sami. Wystarczy wymienić skorodowane elementy nadwozia na nowe, co można prosto wykonać. Rdza kryje się też pod uszczelkami, czego nie zauważymy na pierwszy rzut oka, ale na pewno poczujemy (charakterystyczny zapach stęchlizny). Przeciekająca woda może się dostać do podłogi. Najbardziej narażone są elementy najbliżej podwozia, jak progi. Zalegające tam błoto i wilgoć szybko rozprawia się blachą nadwozia. Lepiej nie zwlekać z wymianą progów. Gdy już korozja przejdzie do poszycia podłogi, naprawa staje się trudniejsza i droższa.

Duże ogniska korozji czasami zmuszają do wycięcia skorodowanego elementu i zamontowania reperaturki. Często stosuje się je w nadkolach czy progach, które są bardziej narażone na objawy korozji. Jak usunąć drobny pęcherzyk? Ścieramy element grubym papierem ściernym w rdzawym miejscu. Miejsce oczyszczamy benzyną ekstrakcyjną, a następnie lakierujemy cienka warstwą podkładu. Po tym malujemy już zwykłym, bazowym lakierem.

Kiedy korozja staje się niebezpieczna? W sytuacji, kiedy rdza zaatakowała elementy konstrukcyjne. Skorodowane podłużnice, przerdzewiała podłoga w miejscu mocowania wahacza, korozja ramy w autach terenowych kwalifikuje pojazd do wyłączenia z ruchu i kasacji. Nie ignorujmy też skorodowanych przewodów zbiornika LPG, stalowych przewodów hamulcowych i paliwowych. Statystyki nie mówią, jak wiele wypadków jest spowodowanych jest z przyczyn zaawansowanej korozji. Nie ulega jednak wątpliwości, że stan techniczny wielu samochodów na polskich drogach jest nie akceptowalny, co jest zwykle bezpośrednią przyczyną wypadków. Wystarczy sobie wyobrazić sytuację, w której z powodu silnej korozji tracimy koło na drodze szybkiego ruchu. Lepiej zapobiegać, niż płacić za pozorną oszczędność swoim życiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA

Samochód w firmie. Teraz Ford Transit we flocie Truck Care: 20 modeli z zabudową izotermiczną na wynajem krótkoterminowy

Truck Care firma oferująca kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych zdecydowała się na powiększenie swojej floty wynajmu krótkoterminowego o kolejne Fordy. Tym razem wybór padł na 20 Transitów z zabudową izotermiczną. Zamówione samochody trafią do oferty najmu krótkoterminowego.

Cyfrowe prawo jazdy: nadchodzą rewolucyjne zmiany dla kierowców w UE [Nowe przepisy]

Będzie cyfrowe prawo jazdy. Nadchodzą rewolucyjne zmiany w przepisach dla kierowców UE. Utrata prawa jazdy w jednym państwie rozciąga się na całą Unię Europejską. 17-letni kierowcy będą jeździli z opiekunami. Początkujący kierowcy otrzymają wyższe kary za łamanie przepisów. Co jeszcze się zmieni? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Logistyka miejska – niedoceniane narzędzie w zarządzaniu miastem

W wielu polskich miastach, miasteczkach i gminach podejmowanie decyzji urbanistycznych coraz częściej przypomina eksperyment na żywym organizmie. Zamiast opartego na potrzebach mieszkańców, przemyślanego procesu planowania i zarządzania przestrzenią, obserwujemy kopiowanie rozwiązań z europejskich metropolii – bez refleksji, bez analizy lokalnych uwarunkowań, bez udziału społeczności.

CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

REKLAMA

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

REKLAMA