REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć? / fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce wciąż drogi posypywane są solą, która działa destrukcyjnie na podwozie i nadwozie naszego samochodu - w wyniku reakcji chemicznych na metalowych częściach pojawia się korozja, a w jej efekcie rdza. Podpowiadamy, co zrobić i jak usunąć rdzę w aucie.

Średni wiek samochodów w Polsce oferowanych w portalach ogłoszeniowych to 12 lat – wynika z ostatniej analizy AAA Auto. Niemal pełnoletnie samochody niemal zawsze mają już większy lub mniejszy problem z rdzą. Ten problem dotyka już nawet kilkuletnie auta, w których zastosowano słabiej jakości lakiery (auta dostawcze) albo niechlujnie i przeprowadzona niezgodnie z wytycznymi producenta naprawa blacharsko-lakiernicza. Problem korodowania nie dotyka tylko tanich aut. Przykładem może być Mercedes-Benz Vito I generacji lub model E W210, który zapamiętany został głównie z dużej podatności na korozję, szczególnie w okolicach nadkoli i klapy bagażnika. Rdzawy problem nie omijał też m.in. BMW E36, Mazdy 6 I generacji (szczególnie z pierwszych lat produkcji), Nissana Primery P11. Były też modele, w których po kilku miesiącach po wyjeździe z salonu pojawiały się pierwsze oznaki korozji. Niechlubnie zapamiętany został Ford Escort lub Mondeo, Opel Corsa B czy modele Daewoo, jak Tico i Matiz.

REKLAMA

Rdza w aucie - jak się przed nią chronić?

REKLAMA

Nie jest tajemnicą, że auta zostawiane „pod chmurką” są bardziej podatne na korozję. Szczególnie, gdy zostawiany samochód poza terenem utwardzonym. Takie powierzchnie jak np. trawniki, utrzymują dużo wilgoci powodującej szybszą korozję podwozia. Samochód lepiej zostawiać na asfalcie lub w wentylowanym garażu, w którym będzie skutecznie chroniony przed negatywnymi działaniami czynników zewnętrznych.

Specjalnym aerozolem antykorozyjnym konserwujemy drzwi, progi, klapę bagażnika aplikując preparat w otwory technologiczne. Regularnie mycie naszego auta, szczególnie w okresie zimowym, zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się rdzy. Zanieczyszczenia nie tylko wyglądają nieestetycznie, największym zagrożeniem jest wilgoć bezpośrednio przyczyniająca się do korozji. Nie zapominajmy o zabezpieczeniu nadwozia porządnym, twardym woskiem. Nie ignorujmy nawet drobnych wgnieceń i rys. Powstają najczęściej na parkingach przed galeriami handlowymi albo są skutkiem częstej jazdy po autostradach, albo drogach gorszej jakości, gdzie kamienie uderzają o maskę. W uszkodzeniach gromadzi się woda, powodująca korozję. W przypadku niedużych odprysków do podkładu, zróbmy zaprawkę. Po pierwsze, sprawdźmy kod lakieru albo zostawmy u lakiernika pokrywę wlewu, aby mógł przygotować dla nas odpowiednią barwę. Po drugie, ścieramy stary lakier papierem ściernym, czyścimy i przygotowujemy powierzchnię (np. benzyną ekstrakcyjną) i kładziemy szpachle. Czekamy na jej wyschnięcie, a następnie szlifujemy do grubości lakieru. Na końcu kładziemy wcześniej przygotowany lakier. Taki zabieg powinien skutecznie zatrzymać dalsze ogniska korozji.

REKLAMA

Płytkie rysy najszybciej usuniemy pastą lub mleczkiem lekkościernym (koszt: ok. 15 zł). Przed przystąpieniem do prac, umyjmy nadwozie i oczyśćmy je glinką, która usunie niewidzialny na pierwszy rzut oka brud z karoserii. Na czysty lakier nakładamy cienką warstwę mleczka lub pasty za pomocą miękkiego padu polerskiego. Po nałożeniu, ściereczką z mikrofibry polerujemy cały element. Po wszystkim warto nałożyć na lakier twardy wosk.

Nie zapomnijmy o konserwacji układu zawieszenia czy elementów nadkoli, Korozja zaczyna się zwykle od podwozia, które jest bardziej narażone na trudne warunki atmosferyczne i sól na drodze. Konserwacje należy zacząć od porządnego mycia i usunięcia starej powłoki bitumicznej. Usługę możemy zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi albo zrobić to samemu. Nie polecamy farb antykorozyjnych. Rekomendujemy środki do konserwacji podwozia nanoszone warstwami, które kupimy już za 10 zł. Chronią przed solą, wodą, uderzeniami kamieni oraz działają dźwiękochłonnie. Konserwację powtarzamy co roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zaniedbujmy przewodów odpływowych. Czyszczenie podszybia jest bardzo istotne. Po czasie tracą drożność, np. przez zalegające liście. Skutkiem jest dostawanie się wody do wnętrza. Nietrudno sobie wyobrazić, jakich szkód może wyrządzić stojąca woda w podłodze.

Rdza w aucie - co zrobić i jak ją usunąć?

Pierwsze oznaki rdzy na karoserii nie muszą od razu oznaczać dużego problemu. Korozja elementów nadwozia takich jak zderzaki lub drzwi nie ma wpływu na nasze bezpieczeństwo w czasie wypadku. Co więcej, mniejszymi ogniskami korozji możemy się zając sami. Wystarczy wymienić skorodowane elementy nadwozia na nowe, co można prosto wykonać. Rdza kryje się też pod uszczelkami, czego nie zauważymy na pierwszy rzut oka, ale na pewno poczujemy (charakterystyczny zapach stęchlizny). Przeciekająca woda może się dostać do podłogi. Najbardziej narażone są elementy najbliżej podwozia, jak progi. Zalegające tam błoto i wilgoć szybko rozprawia się blachą nadwozia. Lepiej nie zwlekać z wymianą progów. Gdy już korozja przejdzie do poszycia podłogi, naprawa staje się trudniejsza i droższa.

Duże ogniska korozji czasami zmuszają do wycięcia skorodowanego elementu i zamontowania reperaturki. Często stosuje się je w nadkolach czy progach, które są bardziej narażone na objawy korozji. Jak usunąć drobny pęcherzyk? Ścieramy element grubym papierem ściernym w rdzawym miejscu. Miejsce oczyszczamy benzyną ekstrakcyjną, a następnie lakierujemy cienka warstwą podkładu. Po tym malujemy już zwykłym, bazowym lakierem.

Kiedy korozja staje się niebezpieczna? W sytuacji, kiedy rdza zaatakowała elementy konstrukcyjne. Skorodowane podłużnice, przerdzewiała podłoga w miejscu mocowania wahacza, korozja ramy w autach terenowych kwalifikuje pojazd do wyłączenia z ruchu i kasacji. Nie ignorujmy też skorodowanych przewodów zbiornika LPG, stalowych przewodów hamulcowych i paliwowych. Statystyki nie mówią, jak wiele wypadków jest spowodowanych jest z przyczyn zaawansowanej korozji. Nie ulega jednak wątpliwości, że stan techniczny wielu samochodów na polskich drogach jest nie akceptowalny, co jest zwykle bezpośrednią przyczyną wypadków. Wystarczy sobie wyobrazić sytuację, w której z powodu silnej korozji tracimy koło na drodze szybkiego ruchu. Lepiej zapobiegać, niż płacić za pozorną oszczędność swoim życiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

REKLAMA

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA