REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola klocków hamulcowych przed zimą

Kontrola układu hamukcowego przed zimą Fot. Fotolia
Kontrola układu hamukcowego przed zimą Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy kontrola klocków hamulcowych przed zimą ma sens? W jakim celu warto dokonać dodatkowej ich kontroli?

Dlaczego eksperci zalecają kontrolę klocków hamulcowych przed zimą?

Wyobraźmy sobie taką sytuację – spokojny, zimowy piątkowy wieczór, jedziemy z rodziną na weekend za miasto. Śnieg lekko prószy, ale asfalt jest póki co czarny niczym węgiel. Nigdzie nam się nie śpieszy, jedziemy z przepisową prędkością i zachowujemy odpowiedni dystans przed poprzedzającym nas samochodem. Nagle zza linii drzew wybiega spłoszony zając, który biegnie wprost pod koła jadącego przed nami pojazdu. Jego kierowca gwałtownie hamuje i zatrzymuje pojazd, ratując zwierzaka. My również w odpowiednim momencie wciskamy pedał hamulca, jednak zamiast bezpiecznie zatrzymać samochód, nasz manewr kończy się w bagażniku będącego z przodu auta. Opony „nówki sztuki”, refleks odpowiedni, co w takim razie zawiniło?

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Fotolia

nieznane

Zobacz też: Czy montaż wyczynowych klocków hamulcowych jest dozwolony?

Polscy kierowcy coraz intensywniej przygotowują się do nadejścia drogowej zimy. Sprawdzają stan bieżników w swoich „zimówkach”, kupują dostosowany do mroźnej aury płyn do spryskiwaczy oraz szukają w zakątkach auta zmiotki do śniegu. Na naszą listę zadań do wykonania warto dodać również weryfikację stanu klocków i tarcz hamulcowych, gdyż nawet najnowszy model opon zimowych nie uchroni nas przed wypadkiem, gdy będziemy mieli niesprawne hamulce.

Symptomy świadczące o zużyciu klocków hamulcowych

W nowoczesnych autach konieczność wymiany klocków hamulcowych sygnalizowana jest za pośrednictwem specjalnej kontrolki znajdującej się na desce rozdzielczej. Alternatywnym rozwiązaniem są akustyczne czujniki zużycia, które o wszelkich nieprawidłowościach poinformują nas za pośrednictwem charakterystycznego pisku. Warto jednak pamiętać o znanej wszystkim kierowcom „zasadzie ograniczonego zaufania”. Często bowiem zdarza się, że spośród czterech klocków danej osi mamy dwa lub nawet tylko jeden klocek wyposażony w czujnik zużycia. W rezultacie system nie wykaże nam braku odpowiedniej warstwy materiału ciernego na pozostałych klockach hamulcowych, co kwalifikuje je do niezwłocznej wymiany.    

REKLAMA

Jednocześnie skutek braku odpowiednich czujników w naszym pojeździe może być odpowiednio zminimalizowany, gdyż sprawdzenie stanu zużycia klocków i tarcz hamulcowych stosunkowo łatwo wykonać samodzielnie. Niezbędne będzie jednak zdjęcie kół - dopiero wtedy będziemy w stanie wizualnie skontrolować stan zamontowanych w naszym pojeździe części.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola tarcz hamulcowych - jak ją wykonać we własnym zakresie?

Warto również pamiętać o sprawdzeniu tarcz hamulcowych. Mimo, że zużywają się one znacznie wolniej (przyjmuje się, że na dwie wymiany klocków hamulcowych przypada jedna wymiana tarcz), dla własnego bezpieczeństwa każdorazowo powinniśmy zweryfikować ich „kondycję”. Naszą szczególną czujność powinny wzbudzić wszelkiego rodzaju pęknięcia, zadrapania lub wyszczerbienia.

Zobacz też: Kontrola układu hamulcowego w samochodzie

Na obwodzie zewnętrznym każdej tarczy znajduje się oznaczenie informujące o minimalnej grubości tarczy wyrażone w milimetrach. Jeśli z powodów zabrudzenia tarczy lub jej korozji jest ono niewidoczne, to można je odnaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub innej dokumentacji technicznej. W przypadku samochodów osobowych minimalna grubość tarczy, która kwalifikuje ją do wymiany  jest zazwyczaj o 1,5 - 2 mm mniejsza niż jej grubość nominalna, a dla lekkich samochodów dostawczych może wynosić nawet o 3 mm mniej.

Dodatkowo należy mieć świadomość, że mimo iż na pierwszy rzut oka wygląd tarcz niczego podejrzanego nam nie sugeruje, w rzeczywistości mogą być one zdeformowane lub nieregularnie zużyte. Będzie to powodowało „bicie” podczas hamowania odczuwalne na pedale hamulca lub kierownicy. Taki defekt kwalifikuje je do wymiany, nawet pomimo ich ładnego wyglądu i niewielkiego zużycia. W rezultacie stan naszych tarcz hamulcowych powinien zostać poddany ostatecznej ocenie przez doświadczonego mechanika.

Zobacz też: Jak dbać o hamulce w motocyklu?

Jeśli samochód znajduje się na podnośniku, a koła nie są jeszcze zdemontowane, to możemy również spróbować sprawdzić jak lekko się obracają. Sytuacja, gdy któreś nich kręci się wyraźnie „ciężej” niż inne, może być spowodowana nieprawidłowym zachowaniem hamulca, czyli zbyt dużym tzw. momentem resztkowym. W takim przypadku konieczne jest przeprowadzenie kompletnego przeglądu układu hamulcowego. Należy zdemontować klocki i sprawdzić stan zacisku. Może się okazać, że zapieczone są prowadnice (w zacisku pływającym), tłoczki lub też klocki nie mają „luzu” i poruszają się z trudnością w jarzmie. Materiał cierny klocków nie powinien być popękany ani mocno przegrzany.

Jak dobrać elementy układu hamulcowego do auta?

W przypadku konieczności wymiany klocków lub tarcz hamulcowych należy zwrócić uwagę nie tylko na jakość wykorzystywanych części zamiennych, ale również na odpowiednie dostosowanie danego elementu do specyfiki naszego pojazdu oraz indywidualnego stylu jazdy. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru, warto poświęcić chociaż chwilę na analizę w internecie i sprawdzenie produktów oferowanych przez polskich producentów, które niejednokrotnie oferują wysoką jakość w przystępnej cenie. Odpowiedni dobór części pozwoli nam na zapewnienie pożądanego poziomu bezpieczeństwa przez cały okres eksploatacji.

Zobacz też: Z czego zrobione są klocki hamulcowe?

 „Eksploatacja i użytkowanie zarówno samochodu, jak i hamulców zimą są nieco inne niż np. latem. Zazwyczaj jeździmy wolniej i hamujemy trochę delikatniej niż w warunkach optymalnej przyczepności.  Z tego powodu naciskamy lekko pedał hamulca, a więc wszystkie elementy ruchome zacisku wykonują minimalne ruchy. Tłoczki, korpus i klocki przemieszczają się o ułamki milimetrów, co w połączeniu z łatwością zabrudzenia i korozji spowodowaną przez działanie śniegu, błota lub wody sprawia, że po zimie może pojawić się szereg problemów związanych z funkcjonowaniem hamulców. Z tego powodu wizualnej oceny stopnia zużycia klocków i tarcz hamulcowych należy dokonać zarówno przed, jak i po okresie zimy” – mówi Tomasz Orłowski, kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck.

Samodzielnej kontroli stanu klocków i tarcz hamulcowych możemy dokonać również podczas wizyty w serwisie oponiarskim, w ramach wymiany ogumienia z letniego na zimowe. W ten sposób nie będziemy zmuszeni do samodzielnego zdejmowania kół, co może mieć szczególne znaczenie dla osób, które nie posiadają garażu lub miejsca w parkingu podziemnym pod blokiem. Alternatywą dla tego rozwiązania jest niezależna od wymiany opon wizyta w warsztacie lub znalezienie serwisu, którego zakres usług obejmuje tzw. szybką mechanikę.

Po wymianie klocków i tarcz hamulcowych należy pamiętać, żeby pierwsze kilkadziesiąt kilometrów pokonać spokojnym tempem, unikając gwałtownych hamowań. Części potrzebują chwili, aby odpowiednio się ze sobą „dotrzeć” i dopasować, a w rezultacie uzyskać odpowiednią efektywność działania.

Źródło: materiały prasowe Breck

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA