REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać klocki i tarcze hamulcowe

Subskrybuj nas na Youtube
hamulce, tarcze, zaciski
hamulce, tarcze, zaciski

REKLAMA

REKLAMA

Od jakości podzespołów tworzących układ hamulcowy samochodu zależy bezpieczeństwo jazdy. Jak wybrać zatem właściwe tarcze i klocki hamulcowe?

Jak dobrać elementy układu hamulcowego do siebie?

Samochód pozwala człowiekowi na nieograniczoną mobilność w dowolne miejsca i w każdym momencie. Jednakże, ile warta byłaby ta możliwość przemieszczania gdybyśmy nie byli w stanie zatrzymać auta. To właśnie dzięki układowi hamulcowemu możemy bezpiecznie dojechać do wyznaczonej destynacji i to jego sprawne działanie jest jednym z podstawowych elementów pojazdu, o który każdy kierowca powinien szczególnie dbać.

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy to system, który posiada każdy jeżdżący po drogach samochód. Ma on za zadanie doprowadzić do zatrzymania się pojazdu zawsze, gdy kierowca ma taką potrzebę. Składa się m.in.
z klocków oraz tarcz, a także z pompy hamulcowej uruchamianej poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Powoduje to zaciśniecie klocków na tarczach hamulcowych. Od tego momentu droga hamowania oraz jej przebieg zależy między innymi od jakości dwóch ostatnich wymienionych elementów systemu. W przypadku ich niskiej klasy lub dużego zużycia rzutuje to na bezpieczeństwo nasze, osób z nami podróżujących oraz innych użytkowników drogi. Stąd też należy zadbać o właściwe serwisowanie układu hamulcowego, a w razie konieczności wymiany jego elementów.

Klocki hamulcowe – kiedy wymienić

Klocki hamulcowe w trakcie eksploatacji ulegają stopniowemu zużyciu a niekiedy również i awariom. Każdy właściciel auta powinien bacznie monitorować ich prace w trakcie jazdy oraz stan techniczny. W celu ułatwienia w niektórych modelach samochodów o konieczności wymiany elementów ściernych układu hamulcowego powiadamia kierowcę kontrolka na desce rozdzielczej za sprawą czujnika zużycia umieszczonego przy klockach hamulcowych. Niestety nie istnieje żadna standardowa liczba kilometrów, po której należy dokonać wymiany, gdyż tempo ich ścierania zależy od kilku zmiennych. Wpływ na to ma zarówno styl jazdy kierowcy jak również jakość oraz specyfikacje samych klocków. Dlatego przed podjęciem decyzji o zmianie klocków warto wybrać się do kompetentnego warsztatu lub sklepu z prośbą o fachową opinię.

W trakcie takich oględzin nie tylko oceniamy poziom zużycia klocków czy też stan tarcz hamulcowych. Pracownik serwisu dokonujący przeglądu powinien również sprawdzić stan zacisku, tłoczka cylindra hamulcowego, prowadnicy zacisku hamulcowego i cylinderków hamulcowych, stan elementów gumowych, odpowietrzenie układu oraz poziom jak również właściwości płynu hamulcowego. W przypadku tego ostatniego znaczne zużycie spowoduje obniżenie jego właściwości co w efekcie doprowadzi do spadku skuteczności hamowania – mówi Damian Tybuszewski, Product Manager
z Auto Partner SA.

REKLAMA

Zobacz też: Kontrola układu hamulcowego w samochodzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy decyzji o wymianie klocków należy pamiętać, że dokonujemy tego parami, tj. zarówno w lewym i prawym kole, ponieważ siła hamowania powinna być zbliżona po obu stronach osi. Przy wyborze odpowiednich klocków bierzemy pod uwagę model oraz markę auta. Jeśli wymianie podlegają jedynie klocki hamulcowe, a tarcze pozostają te same to należy się również sugerować ich stanem oraz materiałem z którego zostały wyprodukowane. Montaż klocków ze zbyt miękkiego materiału do tarcz z twardych stopów spowoduje spadek efektywności hamowania oraz szybsze zużycie. Złe dopasowanie może wywoływać również nieprzyjemne piski. Dlatego też warto montować oba elementy układu jednej marki. Ponadto, produkty z „górnej półki” posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania, co dodatkowo wzmacnia połączenia pomiędzy płytką a okładziną.

Przy wyborze odpowiednich klocków nie koniecznie sprawdza się zasada, że najdroższy produkt będzie tym najlepszym czy też najbardziej trwałym. Z drugiej zaś strony, odradzamy również inwestowanie w produkty tzw. „bez firmowe”, których jakość nie jest w żaden sposób gwarantowana przez producenta tych elementów. Według polskiego prawa wszystkie klocki powinny posiadać homologację ECE R90 określającą standard jakościowy, która to norma jednak nie jest zbyt surowa.
W związku z tym należy szukać produktów których stosunek jakości do ceny będzie najbardziej korzystny. W tym celu można poprosić o rade mechanika lub sprzedawcę w sklepie z częściami samochodowymi
– dodaje Damian Tybuszewski, Product Manager z Auto Partner SA.

Tarcze hamulcowe

Tarcze to drugi po klockach element układu hamulcowego od którego stanu technicznego i jakości zależy efektywność procesu hamowania. Należy pamiętać, że są to także elementy, które ulegają zużyciu w trakcie cyklu życia samochodu, dlatego też powinny być wymieniane. Jak w przypadku klocków hamulcowych nie możemy określić średniej żywotności dla tarcz w naszych samochodach. W związku z tym najważniejsza jest obserwacja albo zasięgniecie opinii mechanika, a w szczególności stosowanie się do rekomendacji producenta. Każda bowiem firma określa minimalną wartość grubości tarcz przy jakiej zachowuje ona swoje właściwości. Poniżej tej normy należy niezwłocznie udać się do warsztatu w celu wymiany elementu układu hamulcowego.

Zobacz też: Problemy z homologacjami układów hamulcowych

W trakcie oględzin tarcz mechanik może uznać, że dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, a różne grubości na jednej średnicy mogą być wyrównane w serwisie. Jednakże absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Należy zdawać sobie sprawę, że zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Pamiętajmy również, że dla naszego bezpieczeństwa lepiej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż nie móc wyhamować samochodu w przypadku awaryjnej sytuacji – dodaje Damian Tybuszewski, Product Manager z Auto Partner SA.

Decydując się na wymianę tarcz należy pamiętać, że ich wymiana następuje parami. Przy wyborze pamiętajmy również, aby starać się wybrać produkty tego samego producenta, najlepiej z tej samej partii produkcyjnej. Równocześnie z wymianą tarcz dokonujemy również zmiany klocków, tak aby jak najlepiej skonfigurować cały zestaw do poszczególnych elementów.

Na rynku do wyboru są tarcze producentów, których nazwa jest gwarancją jakości, zaś z drugiej strony znajdują się również produkty zdecydowanie mniej znane. Jakość tarcz tych drugich firm jest różna, co nie oznacza, że wszystkie te produkty to buble. Kłopot jednak w tym, że trudno określić ich standard w momencie kupna poprzez dokładne przyjrzenie się tarczy wyjętej właśnie pudełka. Dlatego istotne jest szukanie podzespołów u renomowanych sprzedawców mogących zapewnić odpowiednio wysoką ich jakość – przekonuje Damian Tybuszewski.  

Po każdorazowej wymianie klocków czy tarcz należy pamiętać, że nowo zamontowane elementy muszą się ze sobą dotrzeć i dopasować, aby uzyskały najwyższą efektywność działania. W związku z tym zaraz po wymianie przez kilka a nawet kilkaset pierwszych kilometrów kierowca powinien jeździć wolniej i delikatnie hamować. Zabieg ten ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy, gdyż bez tego okresu przejściowego może okazać się, że w newralgicznym momencie zabraknie nam optymalnie działających hamulców.

Źródło: materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA