REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

oprac. Kuba Brzeziński
typy ładowarek samochodowych, ładowanie elektrycznych ciężarówek, moc ładowarki do elektrycznej ciężarówki
Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek
Materiały MAN

REKLAMA

REKLAMA

Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

Europa od dobrych kilku lat rozbudowuje sieć punktów ładowania. Skutek? Liczby są już całkiem imponujące. W Europie znajduje się blisko pół miliona publicznie dostępnych ładowarek do samochodów elektrycznych. Aż połowa z nich zlokalizowana jest w trzech krajach – Holandii (114 000), Niemczech (84 000) i Francji (81 000). Zanim jednak wystrzelą szampany, warto zdać sobie sprawę z tego, że do tej pory szliśmy na ilość, a nie jakość.

REKLAMA

Typy ładowarek nie są dostosowane do elektrycznych ciężarówek

REKLAMA

Budując sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie skupialiśmy się właśnie na... samochodach. Totalnie zapomnieliśmy o ciężarówkach. W efekcie dziś tworzy się kolejny problem. Mam pół miliona stacji dla elektryków. Wiecie ile z nich to urządzenia o mocy minimalnej wynoszącej 350 kW, czyli niezbędnej do szybkiego naładowania baterii w elektrycznych pojazdach ciężarowych? Liczba takich punktów to zaledwie 3600. To mniej niż 1 procent...

Nie tylko liczba stacji ładowania jest kluczowa w procesie elektryfikacji transportu ciężkiego, ale też ich moc i jakość. Dla przykładu, aby kierowca mógł w pełni naładować akumulator ciężarówki elektrycznej o średniej pojemności 400 kWh, podczas regularnej, obowiązkowej 45-minutowej przerwy, ładowarka musiałaby mieć moc 750 kW lub wyższą. Jeżeli pojemność ładowania byłaby mniejsza, ładowanie elektrycznych ciężarówek na drodze przekładałoby się na znaczące opóźnienia – wyjaśnia Tomasz Góralewicz, Sales Excellence Manager w Eurowag Polska.

Bez ładowarek dla ciężarówek nie zredukujemy emisji CO2 w Europie

REKLAMA

Nietrudno odnieść wrażenie, że likwidując jeden problem, wpędziliśmy się w drugi. Drugi i zdecydowanie poważniejszy. Transport drogowy odpowiada bowiem za jedną piątą emisji CO2 w Europie. Bez elektrycznych ciężarówek tego wskaźnika nie obniżymy. Bez superszybkich ładowarek z kolei, nie zastymulujemy sprzedaży e-ciężarówek. I tak koło się zamyka. Co gorsze, zarządcy transportowi dostrzeli go już dawno temu. UE niestety nadal pozostaje głucha na te argumenty.

Badanie przeprowadzone wśród 150 kierowników sektora transportowego przez Shell i Deloitte w 2021 roku wykazało, że 80 proc. respondentów uważa brak dostępu do ładowania pojazdów elektrycznych jako główną przeszkodę w dekarbonizacji transportu drogowego towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyszłość elektrycznych ciężarówek zależy od typów ładowarek

Moc nadal nie wyczerpuje wszystkich wymogów, które transport stawia przed siecią punktów ładowania. Kolejna to niezawodność. W tej branży niezwykle istotny jest czas i przewoźnicy muszą mieć pewność, że punkty ładowania będą nie tylko wystarczające, ale także funkcjonalne i dostępne. W najbliższym czasie można się spodziewać, że część firm będzie oczekiwać możliwości rezerwacji miejsca do ładowania z wyprzedzeniem. W przeciwnym razie istnieje ryzyko kolejek i tym samym opóźnień w dostawach.

Poza tym poza kwestią mocy są jeszcze inne sprawy związane z filozofią dedykującą ładowarki tylko samochodom. Problematyczna jest również wielkość stacji znajdujących się np. przy stacjach benzynowych. W wielu przypadkach pojazdy ciężarowe się tam nie mieszczą, przez co rzeczywista liczba punktów przystosowanych do transportu ciężkiego jest nawet niższa niż wspomniane wcześniej 3600 miejsc.

Ile kosztuje budowa stacji ładowania dla ciężarówek?

Budowa sieci punktów ładowania dostosowanych do wymogów także elektrycznych ciężarówek to bez wątpienia wyzwanie. I to nie przyszłości, a wyzwanie już na dziś. Niestety nie jest ono tak małe. Bo wymaga potężnych nakładów i inwestycji. Nie jest bowiem tajemnicą, że dostosowanie infrastruktury ładowania pod ciężarówki elektryczne wymaga sporych kwot. Według danych McKinsey, koszt budowy jednego takiego punktu wynosi między 200 tys. a 350 tys. euro. To oznacza kwotę wahającą się między 864 tys. a 1 mln 512 tys. zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA