REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Max Trela
Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi? Fot. Fotolia
Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy kupnie nowych felg trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozstawie śrub montażowych. Kolejny ważny parametr to ET, czyli osadzenia. Jeśli o nim zapomnimy może się okazać, ze opona ociera o kolumnę zawieszenia albo całe koło wystaje poza obrys auta. ET możemy jednak w pewnym stopniu korygować.

Co to jest ET?

Ujmując sprawę najprościej jak tylko się da to odsadzenie, offset lub ET – to jeden, ten sam parametr – i jest to odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości felgi.

REKLAMA

Zobacz też: Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Nadal nie jest to jasne? Upraszczając jeszcze bardziej można powiedzieć, że ET to liczba która mówi jak głęboko felga chowa się w nadkole.  Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu i w drugą stronę – im niższe tym bardziej wystaje z wnęki.

Dlaczego ET jest takie ważne?

O osadzeniu felgi trzeba pamiętać ponieważ zły dobór tego parametru uniemożliwia jazdę. Opona (a czasem i felga) może ocierać o kolumnę skrętną, albo wręcz przeciwnie, felga będzie wystawała tak bardzo, że nie będzie się mieścić we wnęce podczas maksymalnego skrętu kół. Pamiętajmy też, że koła nie mogą wystawać poza obrys samochodu

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto tez wiedzieć, ET - ofset można zmieniać – dotyczy to jednak tylko przypadku gdy felga jest osadzona zbyt głęboko. Wtedy stosuje się pierścienie dystansowe i centrujące.

Jak korygować ET za pomocą dystansów?

Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła. Komplet pierścieni musi być frezowany z jednego kawałka metalu i - co niestety nie jest standardem  - każdy dystans MUSI być doważane dynamicznie. Tylko takie elementy będą bezpieczne i bezproblemowe.

Co trzeba wiedzieć dorabiając lub kupując pierścienie dystansowe?

REKLAMA

Pierwsza i najważniejsza rzecz to grubość i rodzaj dystansu. Najbardziej standardowe mają od 5 do około 30 milimetrów grubości. Te cienkie (do 10 milimetrów grubości) są przelotowe. To oznacza, szpilki lub śruby przechodzą przez nie na wylot.

Grubsze dystanse są trudniejsze w montażu. Pierścienie takie przykręca się do piasty oddzielnym zestawem śrub o krótkich łbach. Koło przykręca się nie do piasty a do samego pierścienia, który ma zamontowane nowe szpilki, lub nagwintowane otwory o odpowiedniej głębokości.

Pierścienie dystansowe montowane do piasty umożliwiają zamontowanie felg o innym rozstawie otworów niż standardowe. To duża zaleta szczególnie jeśli mamy zabytkowe auto z bardzo nietypowymi felgami.

Pierścienie to nie wszystko

O czym jeszcze trzeba wiedzieć? Stosowanie pierścieni wymaga najczęściej specjalnych śrub czy nakrętek. W przypadku dystansów przelotowych gwint musi być dłuższy od standardowego o dokładnie tyle samo milimetrów ile grubości ma pierścień. Jeśli stosujemy dystanse o grubości poniżej 20 milimetrów, ale są one już przykręcane do piasty wtedy najczęściej stosuje się wkręcane w pierścień wzmacniane szpilki i nakrętki przelotowe. Dystanse grubsze niż 25 milimetrów pozwalają na stosowanie standardowych śrub i nakrętek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA