REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi? Fot. Fotolia
Co to jest ET? Jak można korygować ET felgi? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy kupnie nowych felg trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozstawie śrub montażowych. Kolejny ważny parametr to ET, czyli osadzenia. Jeśli o nim zapomnimy może się okazać, ze opona ociera o kolumnę zawieszenia albo całe koło wystaje poza obrys auta. ET możemy jednak w pewnym stopniu korygować.

Co to jest ET?

Ujmując sprawę najprościej jak tylko się da to odsadzenie, offset lub ET – to jeden, ten sam parametr – i jest to odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości felgi.

REKLAMA

Zobacz też: Czy narzędzia dodawane w zestawie do auta wystarczą do bezpiecznej wymiany koła? Czy warto mieć dodatkowy sprzęt?

Nadal nie jest to jasne? Upraszczając jeszcze bardziej można powiedzieć, że ET to liczba która mówi jak głęboko felga chowa się w nadkole.  Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu i w drugą stronę – im niższe tym bardziej wystaje z wnęki.

Dlaczego ET jest takie ważne?

O osadzeniu felgi trzeba pamiętać ponieważ zły dobór tego parametru uniemożliwia jazdę. Opona (a czasem i felga) może ocierać o kolumnę skrętną, albo wręcz przeciwnie, felga będzie wystawała tak bardzo, że nie będzie się mieścić we wnęce podczas maksymalnego skrętu kół. Pamiętajmy też, że koła nie mogą wystawać poza obrys samochodu

Zobacz też: Zestawy naprawcze w sprayu – czy to działa, kiedy można je stosować, kiedy nie uszczelnią opony

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto tez wiedzieć, ET - ofset można zmieniać – dotyczy to jednak tylko przypadku gdy felga jest osadzona zbyt głęboko. Wtedy stosuje się pierścienie dystansowe i centrujące.

Jak korygować ET za pomocą dystansów?

Dystanse są elementem separującym felgę od piasty i brak precyzji w ich wykonaniu może skończyć się wręcz tragicznie. Mogą wywoływać drgania na kierownicy, odkręcanie się śrub, a nawet pękanie szpilek, co może skończyć się urwaniem koła. Komplet pierścieni musi być frezowany z jednego kawałka metalu i - co niestety nie jest standardem  - każdy dystans MUSI być doważane dynamicznie. Tylko takie elementy będą bezpieczne i bezproblemowe.

Co trzeba wiedzieć dorabiając lub kupując pierścienie dystansowe?

REKLAMA

Pierwsza i najważniejsza rzecz to grubość i rodzaj dystansu. Najbardziej standardowe mają od 5 do około 30 milimetrów grubości. Te cienkie (do 10 milimetrów grubości) są przelotowe. To oznacza, szpilki lub śruby przechodzą przez nie na wylot.

Grubsze dystanse są trudniejsze w montażu. Pierścienie takie przykręca się do piasty oddzielnym zestawem śrub o krótkich łbach. Koło przykręca się nie do piasty a do samego pierścienia, który ma zamontowane nowe szpilki, lub nagwintowane otwory o odpowiedniej głębokości.

Pierścienie dystansowe montowane do piasty umożliwiają zamontowanie felg o innym rozstawie otworów niż standardowe. To duża zaleta szczególnie jeśli mamy zabytkowe auto z bardzo nietypowymi felgami.

Pierścienie to nie wszystko

O czym jeszcze trzeba wiedzieć? Stosowanie pierścieni wymaga najczęściej specjalnych śrub czy nakrętek. W przypadku dystansów przelotowych gwint musi być dłuższy od standardowego o dokładnie tyle samo milimetrów ile grubości ma pierścień. Jeśli stosujemy dystanse o grubości poniżej 20 milimetrów, ale są one już przykręcane do piasty wtedy najczęściej stosuje się wkręcane w pierścień wzmacniane szpilki i nakrętki przelotowe. Dystanse grubsze niż 25 milimetrów pozwalają na stosowanie standardowych śrub i nakrętek.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA