REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

Max Trela
Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz? Fot. Fotolia
Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy dopuszczają jazdę z różnymi oponami na poszczególnych osiach pojazdu. To daje kierowcy możliwość wymiany opon/kół stopniowo – parami. Warsztaty wulkanizacyjne patrzą na taką formę „oszczędzania” bardzo nieprzychylnie. Dlaczego? Czy chodzi tylko o sprzedanie nam od razu czterech opon?

Twarde prawo, ale prawo...

Tu jednak podkreślamy stwierdzenie „NA JEDNEJ OSI”. Można zatem legalnie i bez obawy o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego (nawet policję u naszych zachodnich sąsiadów) mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi. Nie można mieć innych opon po prawej i lewej stronie jednej osi.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Nie oznacza jednak, że takie rozwiązanie jest optymalne. Nie jest. Montowanie różnych opon na przedniej i na tylnej osi nie jest niebezpieczne samo w sobie, jednak zmienia nieco charakterystykę auta. Zwłaszcza na mokrym, kiedy to różnice między przyczepnością opon stają się o wiele bardziej widoczne.

Czy można mówić o zaletach wymieniania kół parami? Można. Takie rozwiązanie wcale nie jest złe jeśli w ten sposób wyposażymy się (w dwóch turach) w zestaw lepszych opon niż od razu w jeden komplet najtańszych gum wielosezonowych.

Szczególnie jeśli okres pomiędzy wymianą opon na jednej i drugiej osi nie jest zbyt długi. Rozwiązanie takie jest jak najbardziej zgodne ze sztuką.(Przyjmując, że przeciętny przebieg opony to ok 35 tysięcy można powiedzieć, że różnica przebiegów opony pomiędzy osiami nie powinna być większa niż 20 procent).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady takiego rozwiązania?

Wymiana opon parami ma oczywiście i wady. Zacznijmy od tej ekonomicznej. Dwa razy odwiedzamy warsztat wulkanizacyjny i dwa razy płacimy (przy komplecie często dostaniemy niedużą – ale jednak – zniżkę).

Teraz względy eksploatacyjne: Stosowanie opon o różnym bieżniku na osiach będzie powodowało gorsze zachowanie się opon niż przy komplecie identycznych i może powodować nierównomierne zużycie (nawet jeśli różnice rzeźby są minimalne).

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Nie powinno się tez stosować opon o różnych bieżnikach na dwóch osiach w samochodach ze stałym napędem na 4 koła. Niby różnice w oporach toczenia mogą sięgać maksymalnie 1,5 procenta, ale szczególnie dla zużytych skrzyń rozdzielczych nie jest to zdrowe i wskazane. W przypadku takich aut nie jest zresztą wskazane, aby różnice w zużyciu tych samych opon na przedniej i tylnej osi były

Pamiętajmy też, aby mniej zużyte opony montować na przedniej osi, która wykonuje większość pracy podczas hamowania.

Aby zachować właściwą charakterystykę prowadzenia pojazdu na kołach tylnej osi nie powinno się stosować opon:
- diagonalnych, gdy na kołach przednich znajdują się opony radialne,
- o wyraźnie bardziej agresywnym bieżniku w porównaniu z przednimi oponami,
- wyraźnie węższych lub o wyraźnie wyższym profilu w porównaniu do opon przednich,
- o wyraźnie gorszych parametrach drogowych w porównaniu do opon przednich (np. opon komfortowych, gdy na kołach przednich zamontowane są opony o charakterystyce sportowej).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA