Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?
REKLAMA
REKLAMA
Dlaczego warto doważać koła?
Komfort to jedna sprawa. Drgająca kierownica, a nawet całe wnętrze to nic przyjemnego w podróży, ale niewyważone koła ma dużo gorszy wpływ na... kondycję zawieszenia naszego auta.
REKLAMA
W samochodzie średniej wielkości, siła odśrodkowa bezwładności koła niedoważonego o tylko 15g (ciężarek 1x1 cm.) wynosi około 40 N przy prędkości 130 km/h... Wydaje się, ze to nic? BŁAD! To tak jakby ktoś ponad 1000 razy na minutę walił w łożysko koła 4-kilogramowym młotem! W ten sposób można o połowę skrócić żywotność łączników metalowo-gumowych i o ponad 2/3 elementów tocznych.
Zobacz też: Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?
Dlaczego koło może wibrować?
Powodów jest kilka. Krzywa lub zagnieciona felga, nierówno zużyta opona, uszkodzenia mechaniczne i strukturalne samej gumy... Warto jednak pamiętać, że nie tylko koło może być winne...
Po pierwsze najczęściej po zamontowaniu koła na samochód, oś wirowania zostaje przesunięta (również dlatego, że na wyważarce oś ta jest zwykle wyznaczona przez stożek). A dodajmy, ze przesunięcie o 0,1 milimetra już będzie odczuwalne.
Z drugiej strony, sposób mocowania koła na piaście nie jest tak precyzyjny bo przy ciasnym pasowaniu byłby duży kłopot przy zdejmowaniu koła. Jest luz na piaście, więc nie ma mowy o precyzyjnym osiowaniu koła. Do tego dodajmy sposób chwycenia koła, korozję, nierównomierną siła dokręcenia śrub, czy przesunięcie felgi na piaście.
Zobacz też: Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?
Oprócz niedokładności wynikających z błędów w mocowaniu koła, w czasie jazdy wiruje również z piasta, tarcza hamulca (lub bęben), które również nie są idealne równe, a to kolejne wibracje.
Dokładność = wyważanie + doważanie
Dlatego jeśli chcemy mieć pewność, ze koło nie będzie drgało nie wystarczy je wyważyć na stacjonarnej wyważarce, ale i trzeba doważyć każde z kół na samochodzie.
Jak to się robi? Aby ostatecznie wyeliminować niewyważenie, trzeba założyć koło na samochód i rozpędzić je do prędkości 600 – 1300 obr./min. Właśnie do tego służy doważarka, a właściwie całe stanowisko, na którym koło jest unoszone, rozpędzane i testowane.
Koła z kołpakami powinny być ważone i doważane ZAWSZE wraz z nimi. Kołpaki, czy nawet kapsle ozdobne mogą powodować niedoważenie dochodzące nawet do 20 gramów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.