REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła?

Max Trela
Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła? Fot. Fotolia
Czym grozi jazda z niewyważonymi kołami? Jak często trzeba wyważać koła? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niewyważone koło daje nieprzyjemne efekty akustyczne i drgania na kierownicy, ale nie tylko! Niewyważone koło daje podobny efekt, jakby ktoś systematycznie walił młotkiem w zawieszenie naszego auta. Dlatego warto wyważać koła przynajmniej raz w sezonie. To może nam oszczędzić wydatków na remont zawieszenia.

Dlaczego warto doważać koła?

Komfort to jedna sprawa. Drgająca kierownica, a nawet całe wnętrze to nic przyjemnego w podróży, ale niewyważone koła ma dużo gorszy wpływ na... kondycję zawieszenia naszego auta.

REKLAMA

W samochodzie średniej wielkości, siła odśrodkowa bezwładności koła niedoważonego o tylko 15g (ciężarek 1x1 cm.) wynosi około 40 N przy prędkości 130 km/h... Wydaje się, ze to nic? BŁAD! To tak jakby ktoś  ponad 1000 razy na minutę walił w łożysko koła 4-kilogramowym młotem! W ten sposób można o połowę skrócić żywotność łączników metalowo-gumowych i o ponad 2/3 elementów tocznych.

Zobacz też: Opony wzmacniane XL. Kto musi je kupować i dlaczego?

Dlaczego koło może wibrować?

Powodów jest kilka. Krzywa lub zagnieciona felga, nierówno zużyta opona, uszkodzenia mechaniczne i strukturalne samej gumy... Warto jednak pamiętać, że nie tylko koło może być winne...

Po pierwsze najczęściej po zamontowaniu koła na samochód, oś wirowania zostaje przesunięta (również dlatego, że na wyważarce oś ta jest zwykle wyznaczona przez stożek). A dodajmy, ze przesunięcie o 0,1 milimetra już będzie odczuwalne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, sposób mocowania koła na piaście nie jest tak precyzyjny bo przy ciasnym pasowaniu byłby duży kłopot przy zdejmowaniu koła. Jest luz na piaście, więc nie ma mowy o precyzyjnym osiowaniu koła. Do tego dodajmy sposób chwycenia koła, korozję, nierównomierną siła dokręcenia śrub, czy przesunięcie felgi na piaście.

Zobacz też: Opony deszczowe – czy warto kupić, co dają, jak wypadają na tle klasycznej opony letniej?

Oprócz niedokładności wynikających z błędów w mocowaniu koła, w czasie jazdy wiruje również z piasta, tarcza hamulca (lub bęben), które również nie są idealne równe, a to kolejne wibracje.

Dokładność = wyważanie + doważanie

Dlatego jeśli chcemy mieć pewność, ze koło nie będzie drgało nie wystarczy je wyważyć na stacjonarnej wyważarce, ale i trzeba doważyć każde z kół na samochodzie.

Jak to się robi? Aby ostatecznie wyeliminować niewyważenie, trzeba założyć koło na samochód i rozpędzić je do prędkości 600 – 1300 obr./min. Właśnie do tego służy doważarka, a właściwie całe stanowisko, na którym koło jest unoszone, rozpędzane i testowane.

Koła z kołpakami powinny być ważone i doważane ZAWSZE wraz z nimi. Kołpaki, czy nawet kapsle ozdobne mogą powodować niedoważenie dochodzące nawet do 20 gramów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

REKLAMA